BREZNO. Vo svojej zbierke má vyše sto áut, pričom mnohé z nich pútajú pohľady dizajnom, dýchajú luxusom, nesú rukopis slávnych dizajnérov. V niektorých prípadoch ide o skvosty svetoznámych automobiliek, ktorých na svete vyrobili len pár kusov a bežní smrteľníci v nich rozhodne nejazdia.
Čoskoro spoza hraníc dorazí na Horehronie ďalší kráľ ciest, ktorý by zberatelia aktuálne v svetovej ponuke vozidiel na predaj márne hľadali. Superšportiakov z 90. rokov De Tomaso Pantera SI totiž vyrobili len 41 kusov, z ktorých dva rozbili počas crash testov a jeden skončil v múzeu.
Jeden z 38 skvostov, nesúci rukopis Marcella Gandiniho, označovaného za pápeža automobilového dizajnu, vďaka Marcelovi Koleničkovi, majiteľovi Double Red Car múzea, o pár dní po prvýkrát predstavia na Slovensku.
Dokonca bude jednou z hlavných hviezd veľkolepého festivalu európskeho formátu, ktorý na 28. - 30. jún pripravuje partia z regiónu pod Nízkymi Tatrami v priestoroch nitrianskeho Agrokomplexu pod názvom Slovak Car Festival.
Napokon, šanca vidieť štvormiliónový Bugatti Chiron, špeciality od Brabus, Lorinser, Gemballa, Alpina, AMG, Koenig Specials, Strosek, Carlsson, dovedna vyše tisíc luxusných áut a motoriek na jednom mieste, sa v našej krajine krajine naskytne po prvýkrát.
O veľkej novinke a aj o tom, čo sa najbližšie chystá na Horehroní a vzápätí pod Zoborom, sme sa rozprávali s MARCELOM KOLENIČKOM.
Spomenuli sme Marcella Gandiniho, slávneho talianskeho dizajnéra s nezameniteľným rukopisom. Tento rok v marci nás navždy opustil, avšak jeho dielo bude ďalej pútať pozornosť. Vy máte vo svojej zbierke vyše desať áut, spojených s jeho menom.
Ide o najväčšiu osobnosť, čo sa týka dizajnovania automobilov. Bol individualistom, ktorý sa podpísal pod mnohé automobilové ikony, napríklad Lamborghini Countach s dohora vyklápacími dverami. V podstate definoval to, ako bude Lamborghini vyzerať na ďalšie storočie.
Počas svojej plodnej dizajnérskej kariéry spôsobil doslova revolúciu. Ja ho evidujem od chlapca, pretože stojí za autami, ktoré som najviac miloval, napríklad Lamborghini Diablo alebo Bugatti EB 110.
A čo spomínaný voz De Tomaso Pantera SI, ktorý by mal o pár dní obohatiť vašu luxusnú zbierku?
Marcello Gandini navrhoval tento hyperšport súbežne s Lamborghini Diablo a spomínaným Bugatti. Mimochodom, nielen laickej, ale aj odbornej verejnosti je takmer neznámy, keďže vyrobených bolo len 41 kusov, z ktorých sa po crash testoch zachovalo 39. Jedno bolo určené pre De Tomaso múzeum.
Nesmierne ma teší, že jeden sa podarilo získať práve nám. Momentálne sa už na svete žiadny z nich v ponuke na predaj nenachádza. Ten náš je momentálne ešte mimo Slovenska. Dovezú nám ho budúci týždeň z Belgicka.
Ide o auto z 90. rokov. Koľko vás vyšlo a v akom je stave?
Je v TOP stave a dali sme zaň 300-tisíc eur.
Teda rovnako, ako za Lamborghini Diablo, ktoré kedysi vlastnil mafián Peter Steinhübel, a ktoré je jedným z najväčších lákadiel vášho múzea.
Je to tak.
Skutočne čaká De Tomaso Panteru SI slovenská premiéra?
Povedal by som, že aj československá. V našej krajine nebolo toto auto vystavené ani raz. Mnohí si myslia, že ide len o akýsi poddruh De Tomaso Pantera, vozidla, ktoré bolo kedysi pomerne bežné. Avšak s Panterou nemá nič spoločné. Ide o novo navrhnuté auto pre 90. roky, ako konkurencia Diablu a tým najlepším hyperšportom tohto obdobia.
Spoločnosť De Tomaso plánovala, že ročne z neho vyrobí 75 kusov. No prišla veľká ropná kríza, ktorá v roku 1992 prerástla do hospodárskej. Automobilky stopli výrobu, niektoré skrachovali, vrátane De Tomasa. Takže skončili pri 41 vyrobených kusoch spomínanej Pantery SI.
Čím na prvý pohľad zaujme?
Naživo vyzerá úplne brutálne. Je široké dva metre, rovnako ako Ferrari Testarossa, avšak nižšie. Má dizajnové prvky, ktoré Marcello Gandini nepoužil pri žiadnom inom aute, napríklad spojler na prednej kapote, zaujímavo riešený zadný spojler, ktorý nie je len na zadnom kufri, ale obklopuje aj blatníky a končí sa až na spodnom nárazníku.
Má 350 koní, čo bolo na 90. roky dosť, vyše päťlitrový motor a z nuly na 100 kilometrov zrýchli za päť sekúnd. V tom čase sa radil do vyššej vrstvy superšportov. No a ja by som ho zaradil hneď za veľkú päťku.
V rozhovore sa dozviete aj:
• Koľko kedysi stálo obdivované Lamborghini Diablo a na akú cenu podľa Marcela Koleničku v budúcnosti vystrelí De Tomaso Pantera SI,
• na akej akcii sa už o pár dní v Brezne stretne vyše 100 talianskych krásavcov na štyroch kolesách,
• prečo si partia z Horehronia prenajala celý areál nitrianskeho Agrokomplexu, kedy a čo v ňom chystá.
• na čo sa môžu tešiť návštevníci jedného z najprestížnejších automobilových festivalov v Európe.
Veľkú päťku? Čo je to?
Existuje veľká ikonická päťka 90. rokov, ktorú uznáva každý motoristický fajnšmeker. Prvú a druhú priečku okupujú autá s dizajnom od Marcella Gandiniho, konkrétne Bugatti EB 110 a Lamborghini Diablo.
Tretie miesto patrí Jaguaru XJ220, v tých rokoch najrýchlejšie auto sveta. Mimochodom, aj ten čoskoro pribudne v našej zbierke. Nasledujú McLaren a Ferrari F50. No a na šiestu priečku by som postavil práve De Tomaso Panteru SI.

V 90. rokoch išlo o drahé auto?
Samozrejme, aj keď o čosi lacnejšie ako Lamborghini Diablo, ktorého cena sa pohybovala medzi 12 – 14 miliónmi korún. Tipujem, že mohlo stáť okolo 9 miliónov korún. Predpokladám, že nepotrvá dlho a jeho cena vystrelí na milión eur.