BREZNO. Do jedného z najväčších múzeí športových a exotických áut v strednej Európe dorazil skutočne skvostný exponát, aký doposiaľ na Slovensku nebolo možné vidieť.

Nadupaného krásavca vo farbe známej ako britská pretekárska zelená, hviezdiaceho v Guinessovej knihe rekordov, ktorého si kedysi mohli dovoliť len najväčší boháči a aj dnes je jeho cena závratná, priviezli v piatok 13. septembra z Nemecka do vyhľadávaného Double Red Cars Musea v Brezne.
Už pred jeho príchodom mu stihli vyárendovať miesto pri ďalšom žiariacom štvorkolesovom tátošovi – Lamborghini Diablo, ktoré v minulosti patrilo kontroverznému podnikateľovi a mafiánovi Petrovi Steinhübelovi.
„Naše múzeum to katapultuje na vyššiu úroveň, pretože takéto auto, vrátane ďalších, ktoré máme, dnes vlastnia len špičkoví zberatelia, roztrúsení po celom svete. Napokon, niekto zbiera cenné obrazy, iní investujú do luxusných áut, ktorých vyrobili len veľmi málo kusov. V niektorých prípadoch by sa dali zrátať aj na prstoch jednej ruky,” uviedol Marcel Kolenička, majiteľ aj za hranicami našej krajiny známeho múzea.

Tým vzácnym prírastkom v Double Red Cars Museu je Jaguar XJ220. Ide o hyperšportiak z dielne britskej automobilky Jaguar Cars. Za dva roky vyrobili len 281 exemplárov, pričom treba podotnúť, že označenie XJ220 nijako nesúvisí s ostatnými modelmi rady XJ. Mimochodom, číslovka 220 v označení znamená rýchlosť v míľach, ktorú mala táto britská raketa dosahovať. Tú však prekonala.
Okrem samotnej výroby je veľkou zaujímavosťou aj obdobie, ktoré jej predchádzalo.
Prototyp zožal obrovský úspech
„Písal sa rok 1984, keď sa partia zamestnancov a dizajnérov Jaguaru, inšpirovaná iniciatívou hlavného inžiniera Jima Randla, pustila do stavby úplne prvého prototypu. Ich cieľom bolo vozidlo, ktoré by dokázalo konkurovať Ferrari F40 či Porsche 959. Spočiatku pracovali tajne, v rámci svojho voľného času. Po dobre odvedenej robote bolo jasné, že práve začali písať históriu mimoriadne úspešného luxusného hyperšportiaka,” načrel Kolenička v krátkosti do histórie.
Dodal, že spomínaný prototyp vystavili v roku 1988 na British International Motor Show v Birminghame. Išlo o vôbec prvé predstavenie konceptu XJ220, vybaveného dvanásťvalcovým motorom V12, ktorí motoristickí nadšenci poznali z luxusného kupé XJS, prípadne pretekárskych modelov XJR-9.
Premiéra vzbudila mimoriadne veľkú pozornosť a búrlivý ohlas. Okamžite sa našli záujemcovia o toto vozidlo. V svetovej automobilke mu teda dali zelenú a ohlásili spustenie sériovej výroby.