HNÚŠŤA. „Ak vláda nezačne okamžite konať, cestná sieť na Slovensku skolabuje. Nepôjde o roky, ale týždne, kedy nás môžu zasiahnuť prvé fatálne dôsledky,“ uviedol Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) na štvrtkovej (3. 1.) tlačovej konferencii v Hnúšti, priamo pri jednom z rozpadávajúcich sa mostov.
Takých, ktoré sú na pokraji životnosti, však župy na Slovensku spravujú takmer dvetisíc. Z nich až 600 delí od úplného uzavretia len jeden stupeň.
Desiatky kilometrov dlhé obchádzky
„V Hnúšti nie sme náhodou. Za posledný mesiac sme v našom kraji museli obmedziť či úplne vylúčiť dopravu na šiestich mostoch, pričom dva z nich stoja práve v Hnúšti. Už dnes musia kamióny absolvovať vyše 60 kilometrov dlhú obchádzku a hrozí, že budeme musieť obmedziť aj osobnú dopravu. Toto je realita, takto vyzerá obrovský investičný dlh, ktorý župám, spolu s cestami II. a III. triedy, hodili na plecia naše vlády,“ pokračoval Lunter.

Objasnil, že štát odovzdal odovzdal svoj majetok so správy krajov pred 18 rokmi. Peniaze na to, aby sa oň mohli starať, im však nevyčlenil.

„V momente, keď sme mosty dostali do správy, boli už viaceré v kritickom stave. V takom pretrvávajú desaťročia. No a po brutálnych zásahoch do rozpočtov samospráv sme sa dostali do stavu, keď máme v rozpočte na to, aby sme mohli investovať do kapitálových výdavkov, teda aj do rekonštrukcie mostov, nulu. Chýbajú nám peniaze na to, aby sme mohli spolufinancovať projekty z eurofondov,“ dodal predseda BBSK.
Jeden most úplne neprejazdný, druhý čiastočne
Nelichotivý stav mostov v Hnúšti potvrdil aj primátor Martin Pliešovský. V meste, vrátane mestských častí, sa nachádza 15 mostov a premostení.
„Z toho jeden je zhodený, jeden vlani zrekonštruovaný, jeden obmedzený, jeden úplne uzavretý. Dva, nachádzajúce sa v mestskej časti Hačava, budeme tento rok rekonštruovať. Na to peniaze máme. Ale na tie, ktoré spravuje župa, financie jednoducho nie sú. Obyvatelia, žijúci v chudobnejšom regióne, akým je aj náš, musia denne za prácou dochádzať minimálne do Rimavskej Soboty, aj ďalej. Obchádzky znamenajú stratu času aj predraženie cesty. Na obnovu vyše 50-ročných mostov sa jednoducho musia nájsť peniaze,“ vyjadril sa Pliešovský.
Župy na obnovu mostov nemajú peniaze
Jozef Viskupič, predseda združenia Samosprávne kraje Slovenska (SK8) zdôraznil, že je nevyhnuté, aby alarmujúci stav mostov nielen na cestách I. triedy, ale aj II. a III., začali vnímať vláda, parlament aj prezident, ako zásadnú, kritickú a podstatnú výzvu prítomnosti a krátkej budúcnosti.