KRIVÁŇ, MÝTNA. V roku 2017 ho ministerstvo financií, prostredníctvom svojho Útvaru Hodnoty za peniaze, neodporúčalo stavať. Vraj existujúca cesta prvej triedy, s prípadným obchvatom obce Mýtna, postačí. Aktuálne je úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna pred dostavbou a ešte tento rok by mal začať slúžiť motoristom.
„Patrí medzi desať TOP priorít tohto roka,“ uviedol v polovici uplynulého mesiaca šéf rezortu dopravy Jozef Ráž na margo takzvanej novohradskej vetvy R2, ktorú robí výnimočnou najdlhšia estakáda na Slovensku.
„Na úseku sa momentálne dokončujú hlavne práce na nosných konštrukciách estakád. Okrem toho prebiehajú aj zemné práce na zárubných múroch či kanalizácii,“ uviedol pre TASR hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.
Možný impulz pre investorov
Od dostavby R2 si Novohradčania aj susedné regióny sľubujú veľa. Najmä zvýšenie atraktivity juhu stredného Slovenska pre väčších investorov.
V okresoch so značnou nezamestnanosťou, ktorá v Lučeneckom predstavovala ku koncu uplynulého roka 6 percent a v susednom Rimavskosobotskom tradične najvyššiu mieru v krajine – 10,28 percenta, veľkí zamestnávatelia chýbajú.
„Sľubujeme si od toho naozaj významný rozvoj mesta a už ho aj vidíme. Zvýšila sa bezpečnosť aj plynulosť cestnej premávky, doprava neprechádza cez obce, ktoré dlhodobo upozorňovali na problémy s nákladnou dopravou, skrátil sa tiež čas cestovania," vyjadrila sa pre TASR Alexandra Pivková, primátorka Lučenca s tým, že rýchlostná cesta je dôležitým impulzom pre podnikateľov a firmy pôsobiace v Novohrade.

Vyše deväťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna je vo výstavbe od jari 2020. Pôvodne mal byť hotový vlani v marci a mal vyjsť na približne 233 miliónov eur bez DPH. Doposiaľ sa však predražil o približne 40 miliónov eur bez DPH.
Práce výrazne pribrzdila koronavírusová pandémia, ktorá zavládla počas vybavovania stavebného povolenia.
Nečakane sa objavil aj problém so skládkou odpadu, ktorej skutočný objem odhalili až prípravné práce. Podľa pôvodných papierov mala mať obsah tritisíc kubíkov, avšak reálne tam bolo desaťkrát viac odpadu. Odvážať ho začali vlani na jeseň za sumu, ktorá prekročila hranicu 6 miliónov eur.

Mimoriadne náročný terén
V prípade časti R2, vedúcej údolím Krivánskeho potoka, ide o mimoriadne náročný úsek. Jeho súčasťou je vyše 4 kilometre dlhá mostná estakáda.
Bude situovaná vo výške 15 – 45 metrov ponad trasu cesty 1/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby.
Začiatok trasy nadviaže na predchádzajúci úsek R2 Pstruša Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna v okrese Lučenec napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.
Moderná, kapacitne vyhovujúca štvorprúdovka v dĺžke viac ako 9 kilometrov prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a odľahčí aj cestu prvej triedy. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria.