Dva týždne sa nevyspí, v púšti musí aj zachraňovať. Slovák robí mechanika na rely Dakar

Súčasťou pretekov je od roku 2009.

Ľubomír Palčo (na ľavej fotke v strede) spolu s kolegami. Vpravo pri prevrátenom kamióne.Ľubomír Palčo (na ľavej fotke v strede) spolu s kolegami. Vpravo pri prevrátenom kamióne. (Zdroj: Archív Ľ. P.)

Dva týždne sa poriadne nevyspí, je pod neustálym tlakom a zažíva aj život ohrozujúce situácie. Na druhej strane stojí zážitok na celý život, množstvo adrenalínu, radosť z výhier, nové priateľstvá i nespútaná príroda.

ĽUBOMÍR PALČO z Rapoviec pri Lučenci je od roku 2009 stabilnou súčasťou pretekov Dakar.

Na najznámejšej rely súťaži na svete zastával pozíciu mechanika v depe, ostatné štyri ročníky rozráža duny spolu s ďalšími pretekármi ako člen posádky asistenčného kamióna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tvrdí, že hoci počas štrnástich pretekárskych dní musí bojovať so stresom aj časom a po súťaži si vždy povie, že už stačilo, adrenalín mu po čase začne chýbať.

SkryťVypnúť reklamu

Na Dakare zažil momenty improvizácie, kedy musel chýbajúcu súčiastku nahradiť kusom dreva, chvíle nebezpečia pri prevrátených kamiónoch a aj situácie, kedy sa z mechanika musel stať záchranárom.

Ako ste sa dostali na Dakar?

Od roku 2007 som pracoval v Anglicku v dielni, ktorá vyrábala pretekárske autá. Firma oslovila niektorých klientov, či nepotrebujú na pretekoch podporu technikov. Všetko klaplo a dohodli sme sa na mesačnej skúške, z ktorej sa napokon stala pravidelná účasť.

Hoci ste neboli začiatočník, nebáli ste sa toľkej zodpovednosti? Predsa len opravovať vozidlo v servisnej hale cez pracovný týždeň a na pretekoch, kde sa hrá o čas, je rozdiel.

Samozrejme, že som sa bál. Chvalabohu, Pali Faško, ktorý mi túto možnosť vybavil, mi držal chrbát a mal som v ňom veľkú podporu. Aj vďaka tomu všetko dopadlo dobre a trvá to až dodnes. Síce si vždy po pretekoch na konci januára poviem, že už stačilo, ale v marci mi ten adrenalín začne chýbať.

SkryťVypnúť reklamu

Takže ste nevynechali ani jeden ročník?

Nie, mal som tri prestávky. Jeden rok som uprednostnil Africa Eco Race – preteky, ktoré sú akousi náhradou za pôvodný Dakar, a dva ročníky som vynechal, pretože som si potreboval psychicky oddýchnuť.

Je práca mechanika na Dakare náročná aj psychicky?

Je náročná len po psychickej stránke. Byť mechanikom v depe nie je fyzicky ťažké. Problém je, že prakticky sa dva týždne nevyspíme. Po návrate auta z terénu, čo v lepšom prípade býva okolo piatej poobede a v horšom o polnoci, sa prakticky až do rána venujeme servisu.

Potom si môžeme pospať zhruba 4-6 hodín počas presunu na ďalšiu etapu, no v trmácajúcom a hlučnom aute sa nedá hovoriť o hlbokom a výdatnom spánku.

A takto to ide každý deň. Kým pretekár bojuje s časom a prostredím, mechanici štrnásť dní bojujú s vlastnými silami a možnosťami. Toto sa týka práce mechanika v depe, ktorú som vykonával do roku 2022. Odvtedy som už členom terénnej posádky, čo je ešte vyčerpávajúcejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo znamená byť členom terénnej posádky?

Na trati môže pretekárovi v núdzi pomôcť len iný pretekár. Zásah divákov znamená vylúčenie, preto my a aj ďalšie servisné skupiny máme vlastný súťažný kamión.

Musíme zaplatiť štartovné a absolvujeme všetky etapy tak, ako ostatní pretekári. Len s tým rozdielom, že kým oni bojujú o umiestnenie, my zabezpečujeme servisnú pomoc na trati. Naše služby si prenajme konkrétny tím, stajňa alebo výrobca. Tento rok sme dohliadali na bezpečnosť ôsmich áut.

Spomenuli ste, že byť členom posádky asistenčného kamióna je vyčerpávajúcejšie ako byť mechanikom v depe. Prečo?

Pretože kým v depe po večeroch opravujete stroj, cez deň vás vezú na ďalšiu etapu a môžete si aspoň trochu pospať. Na druhej strane v teréne ste celý deň na trati v pozore a pomáhate druhým. Po pretekoch si nemôžete hneď ľahnúť, pretože najprv musíte zabezpečiť servis vlastného vozidla, ktoré dostáva v ťažkom teréne zabrať.

Mohlo by vás zaujať Vystúpil proti totalite aj Ficovej vláde. Nemôžu sa správať ako dobyvatelia, tvrdí Čítajte 

Ako ste zvládli prechod z depa do terénu?

Na prvom závode v roku 2022 som skoro vôbec nespal. Mali sme veľa práce a veľkú úlohu zohral stres a tlak. V hlave mi neustále vírili otázky, či dokážem zabezpečiť takú pomoc, aby som nepoškodil výkon pretekára, respektíve, či vôbec problém dokážem vyriešiť. Spoliehali sa na mňa desiatky ľudí, jedna moja nepozornosť mohla pre pretekára znamenať koniec.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7K8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 760
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 7 870
  3. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 6 907
  4. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 419
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 4 960
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 759
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 552
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 425
  1. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Fillip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  2. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  3. Štefan Šturdzík: Slepý, hluchý pele.
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie!
  5. Juraj Tušš: Technológie budúcnosti
  6. Ľubomír Maretta: Kráska
  7. Martin Ondráš: Kružnica smrti doktora Chudého
  8. Lukáš Čelinák: Krádež menom inflácia: Je vyprázdňovanie našich vreciek skutočne nevyhnutné pre ekonomický rast?
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 30 954
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 204
  3. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 16 701
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 676
  5. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 8 406
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 381
  7. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 6 929
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 629
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Fillip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  2. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  3. Štefan Šturdzík: Slepý, hluchý pele.
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie!
  5. Juraj Tušš: Technológie budúcnosti
  6. Ľubomír Maretta: Kráska
  7. Martin Ondráš: Kružnica smrti doktora Chudého
  8. Lukáš Čelinák: Krádež menom inflácia: Je vyprázdňovanie našich vreciek skutočne nevyhnutné pre ekonomický rast?
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 30 954
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 204
  3. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 16 701
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 676
  5. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 8 406
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 381
  7. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 6 929
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 629
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu