Dva týždne sa nevyspí, v púšti musí aj zachraňovať. Slovák robí mechanika na rely Dakar

Súčasťou pretekov je od roku 2009.

Ľubomír Palčo (na ľavej fotke v strede) spolu s kolegami. Vpravo pri prevrátenom kamióne.Ľubomír Palčo (na ľavej fotke v strede) spolu s kolegami. Vpravo pri prevrátenom kamióne. (Zdroj: Archív Ľ. P.)

Dva týždne sa poriadne nevyspí, je pod neustálym tlakom a zažíva aj život ohrozujúce situácie. Na druhej strane stojí zážitok na celý život, množstvo adrenalínu, radosť z výhier, nové priateľstvá i nespútaná príroda.

ĽUBOMÍR PALČO z Rapoviec pri Lučenci je od roku 2009 stabilnou súčasťou pretekov Dakar.

Na najznámejšej rely súťaži na svete zastával pozíciu mechanika v depe, ostatné štyri ročníky rozráža duny spolu s ďalšími pretekármi ako člen posádky asistenčného kamióna.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tvrdí, že hoci počas štrnástich pretekárskych dní musí bojovať so stresom aj časom a po súťaži si vždy povie, že už stačilo, adrenalín mu po čase začne chýbať.

SkryťVypnúť reklamu

Na Dakare zažil momenty improvizácie, kedy musel chýbajúcu súčiastku nahradiť kusom dreva, chvíle nebezpečia pri prevrátených kamiónoch a aj situácie, kedy sa z mechanika musel stať záchranárom.

Ako ste sa dostali na Dakar?

Od roku 2007 som pracoval v Anglicku v dielni, ktorá vyrábala pretekárske autá. Firma oslovila niektorých klientov, či nepotrebujú na pretekoch podporu technikov. Všetko klaplo a dohodli sme sa na mesačnej skúške, z ktorej sa napokon stala pravidelná účasť.

Hoci ste neboli začiatočník, nebáli ste sa toľkej zodpovednosti? Predsa len opravovať vozidlo v servisnej hale cez pracovný týždeň a na pretekoch, kde sa hrá o čas, je rozdiel.

Samozrejme, že som sa bál. Chvalabohu, Pali Faško, ktorý mi túto možnosť vybavil, mi držal chrbát a mal som v ňom veľkú podporu. Aj vďaka tomu všetko dopadlo dobre a trvá to až dodnes. Síce si vždy po pretekoch na konci januára poviem, že už stačilo, ale v marci mi ten adrenalín začne chýbať.

SkryťVypnúť reklamu

Takže ste nevynechali ani jeden ročník?

Nie, mal som tri prestávky. Jeden rok som uprednostnil Africa Eco Race – preteky, ktoré sú akousi náhradou za pôvodný Dakar, a dva ročníky som vynechal, pretože som si potreboval psychicky oddýchnuť.

Je práca mechanika na Dakare náročná aj psychicky?

Je náročná len po psychickej stránke. Byť mechanikom v depe nie je fyzicky ťažké. Problém je, že prakticky sa dva týždne nevyspíme. Po návrate auta z terénu, čo v lepšom prípade býva okolo piatej poobede a v horšom o polnoci, sa prakticky až do rána venujeme servisu.

Potom si môžeme pospať zhruba 4-6 hodín počas presunu na ďalšiu etapu, no v trmácajúcom a hlučnom aute sa nedá hovoriť o hlbokom a výdatnom spánku.

A takto to ide každý deň. Kým pretekár bojuje s časom a prostredím, mechanici štrnásť dní bojujú s vlastnými silami a možnosťami. Toto sa týka práce mechanika v depe, ktorú som vykonával do roku 2022. Odvtedy som už členom terénnej posádky, čo je ešte vyčerpávajúcejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Čo znamená byť členom terénnej posádky?

Na trati môže pretekárovi v núdzi pomôcť len iný pretekár. Zásah divákov znamená vylúčenie, preto my a aj ďalšie servisné skupiny máme vlastný súťažný kamión.

Musíme zaplatiť štartovné a absolvujeme všetky etapy tak, ako ostatní pretekári. Len s tým rozdielom, že kým oni bojujú o umiestnenie, my zabezpečujeme servisnú pomoc na trati. Naše služby si prenajme konkrétny tím, stajňa alebo výrobca. Tento rok sme dohliadali na bezpečnosť ôsmich áut.

Spomenuli ste, že byť členom posádky asistenčného kamióna je vyčerpávajúcejšie ako byť mechanikom v depe. Prečo?

Pretože kým v depe po večeroch opravujete stroj, cez deň vás vezú na ďalšiu etapu a môžete si aspoň trochu pospať. Na druhej strane v teréne ste celý deň na trati v pozore a pomáhate druhým. Po pretekoch si nemôžete hneď ľahnúť, pretože najprv musíte zabezpečiť servis vlastného vozidla, ktoré dostáva v ťažkom teréne zabrať.

Mohlo by vás zaujať Vystúpil proti totalite aj Ficovej vláde. Nemôžu sa správať ako dobyvatelia, tvrdí Čítajte 

Ako ste zvládli prechod z depa do terénu?

Na prvom závode v roku 2022 som skoro vôbec nespal. Mali sme veľa práce a veľkú úlohu zohral stres a tlak. V hlave mi neustále vírili otázky, či dokážem zabezpečiť takú pomoc, aby som nepoškodil výkon pretekára, respektíve, či vôbec problém dokážem vyriešiť. Spoliehali sa na mňa desiatky ľudí, jedna moja nepozornosť mohla pre pretekára znamenať koniec.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CB7K8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 127
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 368
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 4 284
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 466
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 154
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 704
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 284
  8. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 032
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  3. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  4. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  5. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  6. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  7. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  8. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 866
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 614
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 964
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 692
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 437
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 185
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 333
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 645
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Peter Franek: Pán Šaško a HLAS - ďakujeme.
  3. Ivan Čáni: Starosta Petržalky Ján Hrčka odstupuje.
  4. Tomas Hlavaty: Sankcie proti Rusku označil Fico za "mor". Mor ho!
  5. Viktor Pamula: Čo znamená športová hala v Handlovej pre Slovensko ?
  6. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  7. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  8. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 21 866
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 614
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 964
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 692
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 437
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 185
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 333
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 645
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu