Fanúšikov džezu čaká v úvode nasledujúceho mesiaca sviatok. V štyroch slovenských mestách vystúpi zoskupenie troch hudobníkov svetového formátu.
Saxofonista Harry Sokal, bubeník Martin Valihora a kontrabasista Štefan „Pišta“ Bartuš prevedú džezové umenie ako Power Trio.
Bartuš, rodák z Lučenca tvoriaci a žijúci v Rakúsku tvrdí, že koncerty návštevníkom prinesú jedinečný zážitok troch skúsených džezových matadorov, ktorí majú pevné miesto na domácej aj medzinárodnej scéne.
Viac o pripravovanom turné a novinkách povedal ŠTEFAN BARTUŠ v rozhovore.
Ako ste sa dali dokopy s Harrym Sokalom?
Stretli sme sa približne pred 25 rokmi v projektoch legendárneho Doda Šošoku, keď som ešte len začínal na džezovej scéne. Bola to pre mňa veľká česť aj výzva, pretože Harry už bol renomovaný a známy umelec. Zaujímavé je, že náš prvý koncert sme odohrali práve v lučenskej Redute. Potom sme sa na dlhší čas odlúčili, hrali sme spolu len párkrát.

Na konci pandémie sa Harry ozval s ponukou na spoluprácu, pravdepodobne vďaka mojej aktivite na rakúskej džezovej scéne a pôsobeniu vo Viedni. Bývam od neho približne 40 minút autom. Pozval ma do svojho štúdia a následne zostavil projekt Move, s ktorým sme odohrali koncerty v Rakúsku aj na Slovensku.
A čo vaša spolupráca s Martinom Valihorom?
S ním priebežne spolupracujem v rôznych projektoch už dlhé roky. V poslednom období hrávame aj s mojím synom Alanom, ktorý, rovnako ako Martin, žije a pôsobí v New Yorku.
Vznikla medzi vami správna džezová chémia?
Chémia medzi nami je fantastická, pretože vízia každého z nás má spoločný zámer a všetci máme bohaté skúsenosti v rôznych druhoch a formách džezu. Projekt Power Trio je viac elektricky koncipovaný džez s hutnými groovami a efektmi, pričom Harry rád experimentuje. Všetci máme dostatok priestoru na vyjadrenie sa formou improvizácie.
Čo na koncertoch zahráte?
Budeme hrať prevažne autorský program Harryho – nové kompozície, ale aj skladby staršieho dáta. Martin Valihora s Harrym Sokalom nahrali album v projekte Depart, z ktorého tiež zahráme. Publikum sa môže tešiť na vystúpenia plné energie, improvizácie a hudobnej súhry na najvyššej úrovni.
Power Trio čerpá inšpiráciu z rôznych džezových štýlov a prináša originálne interpretácie Sokalových kompozícií, obohatené o jedinečný prínos každého člena. Ľudí čaká strhujúca hudobná jazda plná energie a improvizácie. Nebude to len koncert, ale skutočný zážitok, ktorý ich vtiahne do deja a naplní duševným nadšením.
Štefan „Pišta“ Bartuš je otcom nadaného hudobníka Alana, ktorý sa zdokonaľuje na Manhattan School of Music a popri štúdiu aktívne koncertuje a nahráva v New Yorku.
Predvlani postúpil do semifinále Herbie Hancock International Piano Competition, kde sa dostal medzi 10 najlepších klaviristov svojej generácie. Mladý Slovák tiež zvíťazil na Artedea Competition aj na International Piano Competition v Langnau, čím potvrdil, že patrí medzi najväčšie talenty súčasného svetového džezu.
Vlani získal prestížne štipendium Davea Brubecka a nedávno sa zúčastnil džezovej konferencie v Atlante, kde získal nové ponuky na spolupráce. V máji ho čaká ukončenie magisterského štúdia.
Ako sa vám osobne darí na hudobnej scéne?
Okrem toho, že s manželkou zháňame podporu na Alanovo štúdium v Amerike, čo je nesmierne vyčerpávajúce, sa zároveň snažím dohadovať koncerty pre Alana a svoje projekty.
Vlani v októbri som získal Cenu Ladislava Martoníka za vynikajúce interpretačné výkony a reprezentáciu Slovenska v zahraničí. Na kontrabas som vytvoril zvukovú virtuálnu knižnicu pre veľkú americkú firmu Big Fish Audio spolu s programátorom a zvukovým inžinierom vo viedenskom štúdiu. Táto knižnica je výnimočná vysokou kvalitou, pretože obsahuje jedinečné artikulácie. Znamená to, že zvuk môjho kontrabasu a mojej interpretácie si teraz môže kúpiť akýkoľvek producent komponujúci na počítači a použiť ho vo svojej nahrávke.

Vo Viedni už šiestu sezónu spolupracujem na letnom gitarovom workshope, kde pravidelne účinkujú ikonické mená svetovej džezovej scény. Inak je povolanie hudobníka na voľnej nohe po inflácii náročnejšie než kedykoľvek predtým. Ceny všetkého rastú, ale naše honoráre nie. Aj preto som sa začal obzerať po stabilnejšej práci, napríklad vo forme vyučovania, alebo vyhľadávania konkurzov do big bandov.
Chystáte nejaké nové skladby alebo turné?
S projektom Bartuš Unit, kde hrá osem umelcov z rôznych krajín pôsobiacich vo Viedni, pracujeme na albume Stories. Je to finančne náročný projekt, takže aj naň hľadáme podporu.
Tiež pripravujem letnú sezónu koncertov Alanovho nového autorského projektu Deep Roots, ktorý tvorí prevažne z kompozícií napísaných v New Yorku a nahráva ho s legendami džezu Jeffom „Tain“ Wattsom a Bobom Hurstom. Odohral s nimi aj koncert v Lincoln Centre pred tisícovým publikom.
Po koncerte mu prišiel osobne zablahoželať aj prezident Peter Pellegrini, ktorý ocenil jeho reprezentáciu Slovenska v New Yorku a osobne mu zložil mu kompliment. Zaujímavé však je, že keď sme následne kontaktovali prezidentskú kanceláriu s prosbou o podporu pripravovaného albumu, nikto neodpovedal. Možno sa náš mail nedostal na správne miesto.

Je u ľudí záujem o džez?
Jasné, aj keď je to menší žáner. Máme skvelú komunitu fanúšikov, ktorá nás podporuje, a to je super. Často sa stáva, že ľudia prídu na koncerty prvýkrát a sú fascinovaní. Keď raz zažijú dobrý koncert, začnú chodiť pravidelne.
V malých mestách na koncerty väčšinou chodí staršia generácia, ale inde to nie je výnimkou ani pre mladých ľudí, ktorí sa začínajú otvárať džezu a hľadajú autentické hudobné zážitky. Akurát predaje CD sú slabé, pretože to asi ľudia nemajú na čom prehrať, takže zrejme začneme produkovať vinylové platne pre fajnšmekrov.
Koncerty Power Trio: 3. 3. Bratislava (Nu Spirit, 20:00); 4. 3. Viedeň (ZWE, 20:00); 5. 3. Lučenec (Reduta, 19:00); 6. 3. Banská Bystrica (hotel Národný dom, 19:00); 7. 3. Trnava (Winter Jazzfest OOZI, 20:00)
Harry Sokal je legendárny saxofonista, ktorý je súčasťou svetovej džezovej scény už viac ako štyri desaťročia. Spolupracoval s džezovými ikonami ako Art Blakey, Idris Muhammad, Joe Zawinul, Art Farmer. Jeho jedinečný zvuk a výrazová hĺbka ho radia medzi najvýznamnejších európskych saxofonistov. Sokalove kompozície sú plné melodickej precíznosti, rytmickej komplexnosti a neustáleho hľadania nových hudobných možností.
Štefan „Pišta“ Bartuš je virtuózny kontrabasista, basgitarista, skladateľ a laureát prestížnej Ceny Ladislava Martoníka (2024), ktorý sa etabloval na európskej hudobnej scéne. Pôsobí vo Viedni a je súčasťou rakúskej džezovej scény. Jeho hra je známa pevným s rytmickým groove a precíznou improvizáciou.
Martin Valihora je svetovo uznávaný bubeník, organizátor a umelecký riaditeľ One Day Jazz Festivalu aj laureát Krištáľového krídla (2023). Jeho technická brilantnosť a schopnosť prepojiť široké spektrum žánrov robia z každého koncertu nezabudnuteľný zážitok. V rámci medzinárodných aktivít organizoval prestížne koncerty Oneness Festivalu v Lincoln Centre a Carnegie Hall v New Yorku.