Nikde inde na svete ich nemajú, len na Slovensku. Sú také výnimočné, že hneď dve chcel brunejský sultán

Na Horehroní sa pýšia svetovou raritou.

Marcel Kolenička, majiteľ Double Red Cars Musea v Brezne pri BMW E21 Langenberg Koloss II.Marcel Kolenička, majiteľ Double Red Cars Musea v Brezne pri BMW E21 Langenberg Koloss II. (Zdroj: Marcela Ballová)

BREZNO. Vidieť ich možno len na jednom mieste na svete. Je ich šesť a sú ozajstnými dizajnérskymi lahôdkami. V jednom prípade ide o cenný kúsok, aký padol do oka aj brunejskému sultánovi. Avšak ani zvyšný päťlístok za ním nezaostáva a návštevníkom unikátneho Double Red Cars múzea v Brezne doslova vyráža dych.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Do našej rozsiahlej expozície sa nám podarilo získať aj šesť luxusných áut, ktoré sú jedinými na svete. Z každého totiž vyrobili len jeden kus a vidieť ich pokope na jednom mieste je skutočne niečo výnimočné,“ uviedol Marcel Kolenička, majiteľ spomínaného múzea, ktoré v regióne pod Nízkymi Tatrami zastrešuje vyše 120 luxusných športových a exotických exponátov na kolesách. V Európe patrí k najväčším.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o Lanciu Stratos Zero, extrémne šialené dielo pápeža dizajnu Marcella Gandiniho, BMW E21 Langenberg Koloss II, vyrobené len pre účely výstavy a nafotenia katalógu, Jaguar XJR-S V12 – jediný prototyp slávneho Monaca, ktorý oslovil aj brunejského sultána, posledné vzduchom chladené Porsche, konkrétne Gemballa 993, ktoré vzniklo špeciálne pre účely otvorenia autosalónu a výstavy v Tokiou v roku 1993, či BMW E30 335 Matting tuning, pri ktorom mnohí neveriacky krútia hlavami, a slávna Škoda Rabbit, ktorá zahviezdila v klipe známej Rihanny.

Sci-fi na kolesách

Lancia Stratos Zero vyzerá, akoby práve priletela z inej galaxie. Ide o unikát, patriaci k autám s najpodivnejším interiérom na svete. Koncepčný športiak futuristického dizajnu, ktorý predstavili v roku 1970 na autosalóne v talianskom Turíne, púta pohľady aj po vyše polstoročí. Nielen pre nezvyčajné tvary, ale najmä pre 84-centimetrovú výšku.

SkryťVypnúť reklamu

„V dizajnérskom štúdiu Bertone chceli dokázať, že aj pri takejto výške môže byť auto plne funkčné. No a to sa im podarilo, aj keď popravde, o komforte počas jazdy sa veľmi hovoriť nedá,“ vysvetlil Kolenička.

Priblížil aj netradičný spôsob nastupovania, nad ktorým si návštevníci múzea zvyknú lámať hlavu.

„Do auta treba vojsť cez otvor, ktorý vznikne vyklopením čelného skla. Obtiažne je aj šoférovanie. Výhľad tiež nie je ideálny, pretože bočné zrkadlá sú kvôli futuristickému tvaru zabudované vo vnútri. Stĺpik riadenia je sklopný. Keď sa vodič usadí, volant pritiahne k sebe,“ priblížil ambiciózny podnikateľ.

Súvisiaci článok Neuveriteľné, čo sa objavilo na Slovensku. Veď je to ako z vesmíru, žasnú ľudia Čítajte 

Ohľadom technických parametrov auta, ktoré sa pôvodne malo volať Stratoline, a ktoré po vystavení vyvolalo obrovský ošiaľ, konkretizoval, že je poháňané motorom V4 z Lancie Fulvia HF 1600 Rally so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonom 115 koní.

SkryťVypnúť reklamu

„Koncept má päťstupňovú manuálnu prevodovku, je 1,7 metra široký a 3,6 metra dlhý, s rázvorom kolies 2,2 metra. Váži len 710 kilogramov.“

Kolenička spomenul aj zaujímavosť, súvisiacu so vznikom spomínaného konceptu. Všetko sa totiž začalo nehodou a snahou Nuccia Bertoneho o rozšírenie portfólia o Lanciu.

„Preto v roku 1969 kúpil havarovanú Lanciu Fulvia, ktorej motor a podvozok nehoda ušetrila. Bertone ju plánoval kompletne prerobiť. Projektu sa chopil legendárny Marcello Gandini, no a výsledok je doslova extrémny. Napokon, návštevníci nášho múzea ho môžu posúdiť sami.“

Krásavec z katalógu a obálka s prekvapením

Súčasťou slávneho šesťlístka s prívlastkom jediný je aj BMW E21 Langenberg Koloss II z roku 1978. Na svete existuje len jeden kus, ktorý vyrobili pre výstavu a nafotenie katalógu firmy Langenberg. No a dnes parkuje v Double Red Cars múzeu.

„Ide o skutočne kolosálne auto s úpravami, ktoré nepochybne ocení každý fajnšmeker. Je komplet postavené nanovo. Kasňa, svetlá, interiér, všetko je iné. Vo vnútri má rám, obrovskej úpravy sa dočkal aj motor. Z trojlitra bol prevŕtaný na 3,5-liter, čo je naozaj náročná a drahá operácia. Má výkon 208 koní, čo bola v dobe, v ktorej ho zostrojili, skutočne pecka. Napokon bol vyšší ako v prípade modelu M3, teda nasledujúcej generácie,“ vysvetlil Kolenička.

Spomenul aj zaujímavú príhodu s obálkou, ktorá do Brezna dorazila z Nemecka. Meno odosielateľa je dodnes neznáme, takže ani netuší, akú veľkú radosť majiteľovi múzea urobil.

„Ako som povedal, auto vyrobili pre nafotenie katalógu. No a zrejme sa niekto v Nemecku dozvedel, že toto BMW je u nás, tak nám tento katalóg poslal. Veľmi ma to potešilo. Dokonca v múzeu máme tri autá od Langenbergu a v katalógu sú odfotené všetky.“

Dvojka a trojka pre rozprávkovo bohatého sultána

Ďalším slávnym jedináčikom na svete, „kotviacim“ v Brezne, je prototyp Jaguaru XJR-S V12 Monaco. Neskôr podľa neho vyrobili ešte 11 kusov, vrátane kupé aj kabrioletov. Dva z nich si kúpil brunejský sultán.

„Púť tohto červeného modelu sa začala ešte v roku 1991. Išlo o vôbec prvé vozidlo s označením Monaco, prototyp, ktorý mal slúžiť na propagačné účely. Bol vďačným objektom fotografov a hviezdil na titulných stránkach mnohých magazínov,“ uviedol Kolenička a pokračoval v predstavení neprehliadnuteľného krásavca na kolesách.

„V roku 1999 sa dostal do rúk Brita Paula Handsa, považovaného za jedného z najlepších úpravcov športových vozidiel. Nový majiteľ požadoval zachovanie charakteru auta. Chcel len zvýšiť jeho výkon, aby sa vyrovnal športiakom tej doby. Inžinieri sa teda rozhodli, že vezmú diely z XJ-S Monaco a použijú ich na silnejšiu verziu Jaguaru, označovanú ako XJR-S. Oproti 5,3-litrovému dvanásťvalcu mala táto verzia výkonnejší motor s objemom 6 litrov. Produkoval výkon na úrovni 320 koní, s krútiacim momentom 490 nm. O naladenie podvozku sa postarali odborníci z TOM Walkingshaw Racing. XJR-S dostalo aj tlmiče od Bilsteinu. Agresívnejší bodykit urobil z tohto kúsku skutočný unikát. V tejto konfigurácii ide o jediný kus na svete.“

Luxus v bielom so zlatou platničkou na palubovke

Je výnimočné rovnako, ako všetky motoristické klenoty, na ktorých zanechal svoj rukopis známy Uwe Gemballa, zakladateľ prestížnej tungingovej spoločnosti rovnakého mena, so sídlom v nemeckom Leonbergu, špecializujúcej sa na zákazkové úpravy, predovšetkým áut Porsche.

Gemballa 993, posledné vzduchom chladené Porsche, vyrobili špeciálne pre účely otvorenia autosalónu a výstavy v Tokiu v roku 1993. Patrí k autám, ktoré okrem Double Red Cars múzea nemožno vidieť nikde inde na svete.

„Je biele, teda má typickú farbu športiaka v Japonsku, kam bolo dovezené. Dodnes má na zadnom skle štítok oficiálneho distribútora v tých rokoch – MIZVA Japan. Zaujímavosťou je, že Gemballa potreboval stihnúť termín spomínanej výstavy, avšak nemal ešte kompletne hotový bodykit. Preto použil niektoré časti z predchádzajúcich modelov. V aute je na palubovke pripevnená veľká zlatá plaketa s jeho podpisom aj textom, že ide o koncept. Znamená to, že auto v prevedení, aké máme v múzeu, bolo vyrobené len jedno na svete. Potom síce vzniklo ešte 50 kusov, avšak tie už vyzerali inak,“ objasnil Kolenička.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CBAYN na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 294
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 249
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 550
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 340
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 047
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 495
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 475
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 162
  1. Irena Šimuneková: Makové políčka
  2. Janka Bittó Cigániková: ŠIALENÝ ZÁKON NA OCHRANU KŇAZOV SCHVÁLENÝ. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  3. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  4. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  5. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  6. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  7. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  8. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 460
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 025
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 981
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 951
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 704
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 028
  7. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 729
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 725
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Irena Šimuneková: Makové políčka
  2. Janka Bittó Cigániková: ŠIALENÝ ZÁKON NA OCHRANU KŇAZOV SCHVÁLENÝ. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia
  3. Irena Šimuneková: Okolie Banskej Bystrice, Pancierovské travertíny
  4. Ivan Mlynár: Ako si Robert Fico strčil do vrecka európskych politikov a zahral si pingpong s Bohom.
  5. Martin Pollák: Kreslený humor XVIII História
  6. Ivan Čáni: Klamár Kéry sa točil ako had.
  7. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  8. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 460
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 025
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 981
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 951
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 8 704
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 028
  7. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 729
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 725
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu