BREZNO. Vidieť ich možno len na jednom mieste na svete. Je ich šesť a sú ozajstnými dizajnérskymi lahôdkami. V jednom prípade ide o cenný kúsok, aký padol do oka aj brunejskému sultánovi. Avšak ani zvyšný päťlístok za ním nezaostáva a návštevníkom unikátneho Double Red Cars múzea v Brezne doslova vyráža dych.
„Do našej rozsiahlej expozície sa nám podarilo získať aj šesť luxusných áut, ktoré sú jedinými na svete. Z každého totiž vyrobili len jeden kus a vidieť ich pokope na jednom mieste je skutočne niečo výnimočné,“ uviedol Marcel Kolenička, majiteľ spomínaného múzea, ktoré v regióne pod Nízkymi Tatrami zastrešuje vyše 120 luxusných športových a exotických exponátov na kolesách. V Európe patrí k najväčším.
Ide o Lanciu Stratos Zero, extrémne šialené dielo pápeža dizajnu Marcella Gandiniho, BMW E21 Langenberg Koloss II, vyrobené len pre účely výstavy a nafotenia katalógu, Jaguar XJR-S V12 – jediný prototyp slávneho Monaca, ktorý oslovil aj brunejského sultána, posledné vzduchom chladené Porsche, konkrétne Gemballa 993, ktoré vzniklo špeciálne pre účely otvorenia autosalónu a výstavy v Tokiou v roku 1993, či BMW E30 335 Matting tuning, pri ktorom mnohí neveriacky krútia hlavami, a slávna Škoda Rabbit, ktorá zahviezdila v klipe známej Rihanny.
Sci-fi na kolesách
Lancia Stratos Zero vyzerá, akoby práve priletela z inej galaxie. Ide o unikát, patriaci k autám s najpodivnejším interiérom na svete. Koncepčný športiak futuristického dizajnu, ktorý predstavili v roku 1970 na autosalóne v talianskom Turíne, púta pohľady aj po vyše polstoročí. Nielen pre nezvyčajné tvary, ale najmä pre 84-centimetrovú výšku.
„V dizajnérskom štúdiu Bertone chceli dokázať, že aj pri takejto výške môže byť auto plne funkčné. No a to sa im podarilo, aj keď popravde, o komforte počas jazdy sa veľmi hovoriť nedá,“ vysvetlil Kolenička.
Priblížil aj netradičný spôsob nastupovania, nad ktorým si návštevníci múzea zvyknú lámať hlavu.
„Do auta treba vojsť cez otvor, ktorý vznikne vyklopením čelného skla. Obtiažne je aj šoférovanie. Výhľad tiež nie je ideálny, pretože bočné zrkadlá sú kvôli futuristickému tvaru zabudované vo vnútri. Stĺpik riadenia je sklopný. Keď sa vodič usadí, volant pritiahne k sebe,“ priblížil ambiciózny podnikateľ.

Ohľadom technických parametrov auta, ktoré sa pôvodne malo volať Stratoline, a ktoré po vystavení vyvolalo obrovský ošiaľ, konkretizoval, že je poháňané motorom V4 z Lancie Fulvia HF 1600 Rally so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonom 115 koní.
„Koncept má päťstupňovú manuálnu prevodovku, je 1,7 metra široký a 3,6 metra dlhý, s rázvorom kolies 2,2 metra. Váži len 710 kilogramov.“
Kolenička spomenul aj zaujímavosť, súvisiacu so vznikom spomínaného konceptu. Všetko sa totiž začalo nehodou a snahou Nuccia Bertoneho o rozšírenie portfólia o Lanciu.
„Preto v roku 1969 kúpil havarovanú Lanciu Fulvia, ktorej motor a podvozok nehoda ušetrila. Bertone ju plánoval kompletne prerobiť. Projektu sa chopil legendárny Marcello Gandini, no a výsledok je doslova extrémny. Napokon, návštevníci nášho múzea ho môžu posúdiť sami.“
Krásavec z katalógu a obálka s prekvapením
Súčasťou slávneho šesťlístka s prívlastkom jediný je aj BMW E21 Langenberg Koloss II z roku 1978. Na svete existuje len jeden kus, ktorý vyrobili pre výstavu a nafotenie katalógu firmy Langenberg. No a dnes parkuje v Double Red Cars múzeu.

„Ide o skutočne kolosálne auto s úpravami, ktoré nepochybne ocení každý fajnšmeker. Je komplet postavené nanovo. Kasňa, svetlá, interiér, všetko je iné. Vo vnútri má rám, obrovskej úpravy sa dočkal aj motor. Z trojlitra bol prevŕtaný na 3,5-liter, čo je naozaj náročná a drahá operácia. Má výkon 208 koní, čo bola v dobe, v ktorej ho zostrojili, skutočne pecka. Napokon bol vyšší ako v prípade modelu M3, teda nasledujúcej generácie,“ vysvetlil Kolenička.
Spomenul aj zaujímavú príhodu s obálkou, ktorá do Brezna dorazila z Nemecka. Meno odosielateľa je dodnes neznáme, takže ani netuší, akú veľkú radosť majiteľovi múzea urobil.

„Ako som povedal, auto vyrobili pre nafotenie katalógu. No a zrejme sa niekto v Nemecku dozvedel, že toto BMW je u nás, tak nám tento katalóg poslal. Veľmi ma to potešilo. Dokonca v múzeu máme tri autá od Langenbergu a v katalógu sú odfotené všetky.“
Dvojka a trojka pre rozprávkovo bohatého sultána
Ďalším slávnym jedináčikom na svete, „kotviacim“ v Brezne, je prototyp Jaguaru XJR-S V12 Monaco. Neskôr podľa neho vyrobili ešte 11 kusov, vrátane kupé aj kabrioletov. Dva z nich si kúpil brunejský sultán.
„Púť tohto červeného modelu sa začala ešte v roku 1991. Išlo o vôbec prvé vozidlo s označením Monaco, prototyp, ktorý mal slúžiť na propagačné účely. Bol vďačným objektom fotografov a hviezdil na titulných stránkach mnohých magazínov,“ uviedol Kolenička a pokračoval v predstavení neprehliadnuteľného krásavca na kolesách.
„V roku 1999 sa dostal do rúk Brita Paula Handsa, považovaného za jedného z najlepších úpravcov športových vozidiel. Nový majiteľ požadoval zachovanie charakteru auta. Chcel len zvýšiť jeho výkon, aby sa vyrovnal športiakom tej doby. Inžinieri sa teda rozhodli, že vezmú diely z XJ-S Monaco a použijú ich na silnejšiu verziu Jaguaru, označovanú ako XJR-S. Oproti 5,3-litrovému dvanásťvalcu mala táto verzia výkonnejší motor s objemom 6 litrov. Produkoval výkon na úrovni 320 koní, s krútiacim momentom 490 nm. O naladenie podvozku sa postarali odborníci z TOM Walkingshaw Racing. XJR-S dostalo aj tlmiče od Bilsteinu. Agresívnejší bodykit urobil z tohto kúsku skutočný unikát. V tejto konfigurácii ide o jediný kus na svete.“
Luxus v bielom so zlatou platničkou na palubovke
Je výnimočné rovnako, ako všetky motoristické klenoty, na ktorých zanechal svoj rukopis známy Uwe Gemballa, zakladateľ prestížnej tungingovej spoločnosti rovnakého mena, so sídlom v nemeckom Leonbergu, špecializujúcej sa na zákazkové úpravy, predovšetkým áut Porsche.

Gemballa 993, posledné vzduchom chladené Porsche, vyrobili špeciálne pre účely otvorenia autosalónu a výstavy v Tokiu v roku 1993. Patrí k autám, ktoré okrem Double Red Cars múzea nemožno vidieť nikde inde na svete.
„Je biele, teda má typickú farbu športiaka v Japonsku, kam bolo dovezené. Dodnes má na zadnom skle štítok oficiálneho distribútora v tých rokoch – MIZVA Japan. Zaujímavosťou je, že Gemballa potreboval stihnúť termín spomínanej výstavy, avšak nemal ešte kompletne hotový bodykit. Preto použil niektoré časti z predchádzajúcich modelov. V aute je na palubovke pripevnená veľká zlatá plaketa s jeho podpisom aj textom, že ide o koncept. Znamená to, že auto v prevedení, aké máme v múzeu, bolo vyrobené len jedno na svete. Potom síce vzniklo ešte 50 kusov, avšak tie už vyzerali inak,“ objasnil Kolenička.