Nikde inde na svete ich nemajú, len na Slovensku. Sú také výnimočné, že hneď dve chcel brunejský sultán

Na Horehroní sa pýšia svetovou raritou.

Marcel Kolenička, majiteľ Double Red Cars Musea v Brezne pri BMW E21 Langenberg Koloss II.Marcel Kolenička, majiteľ Double Red Cars Musea v Brezne pri BMW E21 Langenberg Koloss II. (Zdroj: Marcela Ballová)

BREZNO. Vidieť ich možno len na jednom mieste na svete. Je ich šesť a sú ozajstnými dizajnérskymi lahôdkami. V jednom prípade ide o cenný kúsok, aký padol do oka aj brunejskému sultánovi. Avšak ani zvyšný päťlístok za ním nezaostáva a návštevníkom unikátneho Double Red Cars múzea v Brezne doslova vyráža dych.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Do našej rozsiahlej expozície sa nám podarilo získať aj šesť luxusných áut, ktoré sú jedinými na svete. Z každého totiž vyrobili len jeden kus a vidieť ich pokope na jednom mieste je skutočne niečo výnimočné,“ uviedol Marcel Kolenička, majiteľ spomínaného múzea, ktoré v regióne pod Nízkymi Tatrami zastrešuje vyše 120 luxusných športových a exotických exponátov na kolesách. V Európe patrí k najväčším.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o Lanciu Stratos Zero, extrémne šialené dielo pápeža dizajnu Marcella Gandiniho, BMW E21 Langenberg Koloss II, vyrobené len pre účely výstavy a nafotenia katalógu, Jaguar XJR-S V12 – jediný prototyp slávneho Monaca, ktorý oslovil aj brunejského sultána, posledné vzduchom chladené Porsche, konkrétne Gemballa 993, ktoré vzniklo špeciálne pre účely otvorenia autosalónu a výstavy v Tokiou v roku 1993, či BMW E30 335 Matting tuning, pri ktorom mnohí neveriacky krútia hlavami, a slávna Škoda Rabbit, ktorá zahviezdila v klipe známej Rihanny.

Sci-fi na kolesách

Lancia Stratos Zero vyzerá, akoby práve priletela z inej galaxie. Ide o unikát, patriaci k autám s najpodivnejším interiérom na svete. Koncepčný športiak futuristického dizajnu, ktorý predstavili v roku 1970 na autosalóne v talianskom Turíne, púta pohľady aj po vyše polstoročí. Nielen pre nezvyčajné tvary, ale najmä pre 84-centimetrovú výšku.

SkryťVypnúť reklamu

„V dizajnérskom štúdiu Bertone chceli dokázať, že aj pri takejto výške môže byť auto plne funkčné. No a to sa im podarilo, aj keď popravde, o komforte počas jazdy sa veľmi hovoriť nedá,“ vysvetlil Kolenička.

Priblížil aj netradičný spôsob nastupovania, nad ktorým si návštevníci múzea zvyknú lámať hlavu.

„Do auta treba vojsť cez otvor, ktorý vznikne vyklopením čelného skla. Obtiažne je aj šoférovanie. Výhľad tiež nie je ideálny, pretože bočné zrkadlá sú kvôli futuristickému tvaru zabudované vo vnútri. Stĺpik riadenia je sklopný. Keď sa vodič usadí, volant pritiahne k sebe,“ priblížil ambiciózny podnikateľ.

Súvisiaci článok Neuveriteľné, čo sa objavilo na Slovensku. Veď je to ako z vesmíru, žasnú ľudia Čítajte 

Ohľadom technických parametrov auta, ktoré sa pôvodne malo volať Stratoline, a ktoré po vystavení vyvolalo obrovský ošiaľ, konkretizoval, že je poháňané motorom V4 z Lancie Fulvia HF 1600 Rally so zdvihovým objemom 1,6 litra a výkonom 115 koní.

SkryťVypnúť reklamu

„Koncept má päťstupňovú manuálnu prevodovku, je 1,7 metra široký a 3,6 metra dlhý, s rázvorom kolies 2,2 metra. Váži len 710 kilogramov.“

Kolenička spomenul aj zaujímavosť, súvisiacu so vznikom spomínaného konceptu. Všetko sa totiž začalo nehodou a snahou Nuccia Bertoneho o rozšírenie portfólia o Lanciu.

„Preto v roku 1969 kúpil havarovanú Lanciu Fulvia, ktorej motor a podvozok nehoda ušetrila. Bertone ju plánoval kompletne prerobiť. Projektu sa chopil legendárny Marcello Gandini, no a výsledok je doslova extrémny. Napokon, návštevníci nášho múzea ho môžu posúdiť sami.“

Krásavec z katalógu a obálka s prekvapením

Súčasťou slávneho šesťlístka s prívlastkom jediný je aj BMW E21 Langenberg Koloss II z roku 1978. Na svete existuje len jeden kus, ktorý vyrobili pre výstavu a nafotenie katalógu firmy Langenberg. No a dnes parkuje v Double Red Cars múzeu.

„Ide o skutočne kolosálne auto s úpravami, ktoré nepochybne ocení každý fajnšmeker. Je komplet postavené nanovo. Kasňa, svetlá, interiér, všetko je iné. Vo vnútri má rám, obrovskej úpravy sa dočkal aj motor. Z trojlitra bol prevŕtaný na 3,5-liter, čo je naozaj náročná a drahá operácia. Má výkon 208 koní, čo bola v dobe, v ktorej ho zostrojili, skutočne pecka. Napokon bol vyšší ako v prípade modelu M3, teda nasledujúcej generácie,“ vysvetlil Kolenička.

Spomenul aj zaujímavú príhodu s obálkou, ktorá do Brezna dorazila z Nemecka. Meno odosielateľa je dodnes neznáme, takže ani netuší, akú veľkú radosť majiteľovi múzea urobil.

„Ako som povedal, auto vyrobili pre nafotenie katalógu. No a zrejme sa niekto v Nemecku dozvedel, že toto BMW je u nás, tak nám tento katalóg poslal. Veľmi ma to potešilo. Dokonca v múzeu máme tri autá od Langenbergu a v katalógu sú odfotené všetky.“

Dvojka a trojka pre rozprávkovo bohatého sultána

Ďalším slávnym jedináčikom na svete, „kotviacim“ v Brezne, je prototyp Jaguaru XJR-S V12 Monaco. Neskôr podľa neho vyrobili ešte 11 kusov, vrátane kupé aj kabrioletov. Dva z nich si kúpil brunejský sultán.

„Púť tohto červeného modelu sa začala ešte v roku 1991. Išlo o vôbec prvé vozidlo s označením Monaco, prototyp, ktorý mal slúžiť na propagačné účely. Bol vďačným objektom fotografov a hviezdil na titulných stránkach mnohých magazínov,“ uviedol Kolenička a pokračoval v predstavení neprehliadnuteľného krásavca na kolesách.

„V roku 1999 sa dostal do rúk Brita Paula Handsa, považovaného za jedného z najlepších úpravcov športových vozidiel. Nový majiteľ požadoval zachovanie charakteru auta. Chcel len zvýšiť jeho výkon, aby sa vyrovnal športiakom tej doby. Inžinieri sa teda rozhodli, že vezmú diely z XJ-S Monaco a použijú ich na silnejšiu verziu Jaguaru, označovanú ako XJR-S. Oproti 5,3-litrovému dvanásťvalcu mala táto verzia výkonnejší motor s objemom 6 litrov. Produkoval výkon na úrovni 320 koní, s krútiacim momentom 490 nm. O naladenie podvozku sa postarali odborníci z TOM Walkingshaw Racing. XJR-S dostalo aj tlmiče od Bilsteinu. Agresívnejší bodykit urobil z tohto kúsku skutočný unikát. V tejto konfigurácii ide o jediný kus na svete.“

Luxus v bielom so zlatou platničkou na palubovke

Je výnimočné rovnako, ako všetky motoristické klenoty, na ktorých zanechal svoj rukopis známy Uwe Gemballa, zakladateľ prestížnej tungingovej spoločnosti rovnakého mena, so sídlom v nemeckom Leonbergu, špecializujúcej sa na zákazkové úpravy, predovšetkým áut Porsche.

Gemballa 993, posledné vzduchom chladené Porsche, vyrobili špeciálne pre účely otvorenia autosalónu a výstavy v Tokiu v roku 1993. Patrí k autám, ktoré okrem Double Red Cars múzea nemožno vidieť nikde inde na svete.

„Je biele, teda má typickú farbu športiaka v Japonsku, kam bolo dovezené. Dodnes má na zadnom skle štítok oficiálneho distribútora v tých rokoch – MIZVA Japan. Zaujímavosťou je, že Gemballa potreboval stihnúť termín spomínanej výstavy, avšak nemal ešte kompletne hotový bodykit. Preto použil niektoré časti z predchádzajúcich modelov. V aute je na palubovke pripevnená veľká zlatá plaketa s jeho podpisom aj textom, že ide o koncept. Znamená to, že auto v prevedení, aké máme v múzeu, bolo vyrobené len jedno na svete. Potom síce vzniklo ešte 50 kusov, avšak tie už vyzerali inak,“ objasnil Kolenička.

Mnohí ho hľadali v katalógoch. Márne

„Buď sa do neho okamžite zamiluješ, alebo ho nenávidíš,“ tvrdí Marcel Kolenička o BMW E30 Mattig tuning z roku 1993. Po radikálnej úprave v nemeckej firme Mattig je skutočnou pastvou pre oči.

„Auto dostalo jedinečný rozšírený bodykit, ktorý mu na šírke pridal zhruba 30 centimetrov. Zmenil sa aj celkový profil auta, keďže došlo aj k úprave strechy. Úprava motora prebehla podobne, ako pri modeloch Alpina, kde pôvodný motor nahradili 3,5 R6 motorom z BMW 5 Series, na ktorom bolo následne prevedených niekoľko vylepšení. Spoločnosť Mattig sa preslávila začiatkom deväťdesiatych rokov najmä vďaka kultovému filmu Manta Manta, pre ktorý upravila Opel Manta,“ pokračoval majiteľ múzea.

S úsmevom podotkol, že ide o špeciálny kus, o ktorom sa nedá takmer nič dohľadať na internete či v katalógoch. V múzeu preto vyvoláva najviac rozporuplných reakcií.

„Keď sme ho začali vystavovať, tak sa našli aj takí, ktorí nám písali, že to nie je BMW od Mattigu, že ho určite niekto vyrobil doma v garáži. Takže sme napokon vystavili od neho aj papiere, kde je jasne uvedené, že ide o úpravu Mattig tuning originál. Je to skutočne TOP-ka, pretože úpravy v 80. – 90. rokoch boli doslova majstrovskými dielami a veľakrát boli drahšie, než samotné auto.“

Najslávnejší „králik“ od Králika

Vidieť ju je možné len v Brezne. Legendárna Škoda Rabbit AK-47 sa v dielni českého majstra tuningu Adama Králika rodila takmer 2,5 roka, pričom už v časoch bývalého režimu hviezdila na titulkách časopisov, veľký záujem vzbudila aj v zahraničí. Kde sa objavila, tam vypukla davová psychóza. Tisícky ľudí prichádzali na tuningové zrazy len preto, aby ju videli.

Nadupané oranžové auto zažilo svojich päť minút veľkej slávy aj v klipe známej barbadoskej speváčky Rihanny s názvom Shut Up and Drive, ktorý natáčali v Prahe.

„Škoda Rabbit bola pôvodne „rapidka“. Dnes je to už komplet nový voz s novým ústrojenstvom a motorom VR6 s objemom 2,8 litra z Volkswagenu Vento. S ničím sa nedá porovnať. Auto v minulosti párkrát zmenilo majiteľa. Naposledy bolo zhruba štyri roky odstavené vo firme, ktorá ho vlastnila. Boli ochotní ho predať, preto jeho tvorca s partiou vyhlásili zbierku. Avšak potrebnú sumu nevyzbierali. Rozhodol som sa im ozvať, že mám o auto záujem. Adam Králik ho opäť zrenovoval, zmeny sa dotkli aj dizajnu. No a teraz patrí medzi naše cenné úlovky,“ dodal Kolenička na margo populárnej škodovky, ktorá je držiteľkou približne 70 ocenení za najlepší tuning v Česku a na Slovensku a tiež víťazkou ceny najlepší tuning strednej a východnej Európy.

Súvisiaci článok Stredoslováci získali veľký unikát, je len jeden na svete a zaujal aj speváčku Rihannu Čítajte 

Spolu s ďalšími motoristickými klenotmi ju návštevníci Double Red Cars múzea môžu obdivovať každý deň, vrátane víkendov aj sviatok, od 8.00 do 20.00 hod.

A už dnes sa môžu tešiť aj na Slovak Car Festival, ktorý múzeum chystá na 12. – 14. septembra. Jeho dejiskom bude Brezno.

„Pôjde o najväčšiu automobilovú udalosť v štýle Worthersee. Ľudia uvidia vyše tisíc áut a motoriek, nebudú chýbať rozhovory s celebritami, burza veteránov, driftérska aj kaskadérsku šou, meranie audia, šprinty automobilov či bossrace rally. Viac informácií prinesieme v dostatočnom predstihu,“ zakončil Kolenička.

Dávame do pozornosti Pod nízkotatranskými kopcami stoja mafiánske autá, sú magnetom pre turistov Čítajte 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 597
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 597
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 469
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 125
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 804
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 773
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 073
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 465
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 20 270
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 548
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 184
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 748
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 625
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 073
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 465
  3. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 20 270
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 871
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 548
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 184
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 748
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 625
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu