LUČENEC. Sú prví na Slovensku a pozíciu si ešte posilnili. Oblastná organizácia cestovného ruchu (OOCR) Turistický Novohrad a Podpoľanie rozšírila počet držiteľov certifikátov značky regionálny produkt Novohrad.
Rozhodla o tom odborná komisia, ktorá posúdila žiadosti v rámci tohtoročnej výzvy. Pod značku tak patrí už 123 výrobkov a dve služby.
Svetlana Matúšková, koordinátorka regionálneho značenia, MY Novohrad informovala, že do výzvy sa zapojili remeselníci so šiestimi výrobkami a jedno ubytovacie zariadenie.

„Tento rok sa prihlásilo trochu menej remeselníkov, ale okrem produktov máme záujemcov o získanie regionálneho značenia aj v službách,“ prezradila Matúšková.
O udelenie značky sa uchádzali napríklad maľovaný textil, drevené výrobky, huby alebo gaštanové koláče. Sedem žiadostí posudzovala odborná komisia. Pri hodnotení sa bralo do úvahy viacero faktorov ako tradícia, spojenie s Novohradom alebo použité materiály a suroviny.Komisia napokon schválila všetky žiadosti. Nové certifikáty rozdajú 27. júna na podujatí Remeselná cifrovačka v historickej radnici v Lučenci.
„Akciu sme spojili s prednáškami pre remeselníkov i verejnosť. Vzdelávacia časť sa uskutoční popoludní a podvečer slávnostne odovzdáme certifikáty,“ priblížila Matúšková.
Hovoriť budú o tom, ako založiť a udržať občianske združenie ako na predaj z dvora či ako z remesla vytvoriť zapamätateľnú značku.
„Cieľom je podporiť remeselníkov, pestovateľov, držiteľov značky Novohrad a všetkých, ktorí chcú svoje produkty nielen vyrábať, ale aj efektívne prezentovať a udržať v chode. Okrem odborného programu sa môžu účastníci tešiť na slávnostné odovzdávanie certifikátov a spoločenský večer s hudobným programom,“ dodala.
Chcú zastrešiť aj zážitky
Počet produktov a remeselníkov s certifikátom regionálneho značenia sa mení, pretože každé dva roky sa všetky opätovne posudzujú. Tomáš Krahulec, výkonný riaditeľ OOCR Turistický Novohrad a Podpoľanie, vyzdvihol, že o obnovenie certifikátu má záujem zhruba 99 percent výrobcov.
„Náš región je kultúrne aj etnicky rozmanitý, čo sa odráža aj v počte držiteľov regionálnej značky,“ priblížil Krahulec.
Pod značku regionálny produkt Novohrad aktuálne patrí 123 výrobkov a certifikát má aj jedno ubytovacie a jedno stravovacie zariadenie. Zámerom OOCR je rozšíriť pole pôsobnosti aj na zážitky.
Certifikát regionálny produkt Novohrad získali:
- Dana Košťálová (Závada) – laserom vyšívaný Novohrad
- Mária Gáliková Patáková (Veľký Krtíš) – NOVOHRADA – EKO maľovaná taška
- Karol Mihók (Halič) – drevené sústružené misky
- Peter Vingárik (Breznička) – šusterský stolček
- Martina Prebelová (Malý Krtíš) – modrokamenské gaštanky
- Lukáš Porubovič (Lučenec) – Novohradská hubáreň
- AB Laz, s. r. o. (Ábelová) - ubytovanie
„Domáci aj návštevníci v našom regióne môžu vyskúšať viacero zážitkov, ktoré sú typické len pre Novohrad, či už sú to rôzne lety alebo splavy. Mohli by sme ich tak prezentovať spolu s ďalšími na rôznych medzinárodných výstavách, ktorých sa zúčastňujeme,“ zdôraznil Krahulec.
Deväť rokov regionálneho značenia
Vznik značky regionálny produkt Novohrad siaha do roku 2016, keď združenie Región Neogradiensis ako koordinátor značenia začal pracovať na projekte, ktorý neskôr podporil aj Banskobystrický samosprávny kraj a mesto Lučenec.
„Projekt sa ujal a oslovil miestnych producentov. Teším ma, že záujem pretrváva a že aj takto podporujeme ľudí, ktorí zachovávajú tradície nášho regiónu,“ povedala primátorka Lučenca Alexandra Pivková, ktorá je členkou hodnotiacej komisie.
Regionálne značenie od roku 2021 koordinuje OCCR Turistický Novohrad a Podpoľanie. Cieľom oblastnej organizácie je združiť miestnych výrobcov a poskytovateľov služieb, ktorí zachovávajú tunajšie tradície.
Tí sa môžu prezentovať na podujatiach v Novohrade aj ostatných regiónoch. OOCR Turistický Novohrad a Podpoľanie napríklad pre držiteľov značky pravidelne organizuje predajné výstavy a zúčastňuje sa s nimi aj na podobných akciách v ostatných regiónoch Slovenska či zahraničí.
