HALIČ. Chceli ponúknuť zdravé lokálne potraviny a výrobky od miestnych producentov, podporiť tunajšiu ekonomiku a utužiť komunitný život. Začínali s jedenástimi stánkami, dnes musia záujemcov odmietať.
Trh v Haliči na konci júna oslávi prvé výročie fungovania. Malá myšlienka za rok nabrala veľké rozmery a aktivita sa dnes teší obľube domácich i návštevníkov aj v nepriaznivom počasí.
„Prvý rok bol namáhavý, ale úspešný. Najprv sme museli predajcov aj návštevníkov naučiť, aby sa k nám pravidelne vracali. Teší nás, že sa nám to spoločne podarilo dosiahnuť,“ povedala jedna z organizátoriek Henrieta Čemanová.
Základom sú zdravé a kvalitné potraviny
Trh je výsledkom spolupráce obce Halič, Henriety Čemanovej a Jarmily Smugalovej. Tí spojili sily s Marcelou Nemcovou a Petrou Molnárovou, ktorá pred trinástimi rokmi na Slovensko priniesla myšlienky medzinárodného hnutia Slow Food.
Cieľom hnutia je ochrana kultúry i miestnych kulinárskych tradícií aj zvýšenie povedomia o tom, ako potravinové správanie ovplyvňuje výrobné procesy a ekosystémy. Tiež presadzujú myšlienku organizovania lokálnych trhov s čistými potravinami vyrábanými a pestovanými bez nadbytočnej chémie, ktoré u nás majú viacročnú tradíciu.
„Legislatívne prostredie na Slovensku nie je veľmi priaznivé na to, aby malí farmári a výrobcovia rozbehli podnikateľskú činnosť. Viac podporujeme predaj dovezených výrobkov z krajín Európskej únie prostredníctvom veľkých obchodných reťazcov. Preto sme radi, že sa nám podarilo vytvoriť takéto odbytové miesto s kvalitnými potravinami.“
Výročie oslávia
Aktivita sa v Haliči rýchlo stretla so záujmom aj u miestnych výrobcov a pestovateľov. Kým na otvorenie museli predajcov volať, dnes si spomedzi nich môžu vyberať.

„Mrzí nás to, ale niektorých musíme aj odmietnuť, aby sa nestalo, že na trhu budú tri stánky s rovnakým sortimentom. Snažíme sa to však obmieňať,“ ozrejmila organizátorka.
Vlaňajší prvý trh v Haliči predstavil jedenásť výrobcov a pestovateľov. Na jubilejnom dvanástom (28. 6.) by sa ich malo predstaviť až 25. Prvé výročie plánujú osláviť aj tombolou.
„Chceme, aby každý producent vytvoril špeciálny balík svojich produktov, ktorými potom odmeníme ľudí vylosovaných v tombole. Výťažok pôjde na chod trhu, pretože hlavne technické zabezpečenie si vyžaduje nemálo peňazí,“ prezradila Čemanová.
Podpora miestneho turizmu
Organizátori chceli trhom tiež utužiť komunitný život. Cieľom nemal byť len nákup zdravých a lokálnych potravín, ale aj trávenie času. To sa podarilo a dvor Csontváryho múzea je každú poslednú sobotu v mesiaci miestom stretávania sa a dlhých rozhovorov.
„Ľudia sa na trhy vracajú a vždy príde aj niekto nový. Má to inú atmosféru ako klasická tržnica, je to hlavne o stretnutiach. Ľudia oceňujú, že si môžu kúpiť zdravé a miestne potraviny a páči sa im koncept, že sa popri nákupe stretnú a porozprávajú s inými,“ povedal starosta Haliče Alexander Udvardy.

Trh priláka nielen domácich, ale aj ľudia z blízkeho i širšieho okolia. Ochutnať miestne produkty často chodia aj hostia ubytovaní v Haličskom zámku či ľudia, ktorí pricestujú na návštevu príbuzných a priateľov. Starosta vidí veľký prínos aj v oblasti turizmu. „Mnohí z tých, ktorí navštívia trh, si pozrú aj ostatné zaujímavosti našej obce. V Haliči vedia stráviť celý deň,“ dodal Udvardy.
„Zaujímavé je, že ľudí neodradí ani nepriaznivé počasie. Jednu sobotu poznačil vytrvalý dážď a museli sme improvizovať s umiestnením predajných stánkov do interiéru. Báli sme sa, že ľudia neprídu, no napokon nás podržali a prišli v hojnom počte. Boli sme veľmi milo prekvapení,“ doplnila Čemanová.
Odberné miesto je inšpiráciou
Trhy v Haliči sa organizujú vždy v poslednú sobotu v mesiaci. Organizátori sa pôvodne pohrávali s myšlienkou častejšieho organizovania, no z nej napokon upustili.
Namiesto toho prišli s novinkou, ktorou inšpirujú aj ostatné mestá a obce združené pod značkou Náš trh a Slow Food Pressburg. Vytvorili odberné miesto a ľudia si vopred objednaný čerstvý chlieb, zeleninu, kvety, vajíčka či hlivy môžu v areáli Csontváryho Múzea vyzdvihnúť každú sobotu od 9:00 do 10:00 hod.
Trhy ostávajú spojené s Haličou, organizátori neuvažujú o výjazdoch do iných obcí Novohradu. „Skôr sme otvorení vzájomnej výmene predajcov s inými obcami, ktoré patria pod ochrannú známku Náš trh. Vďaka tomu ľudia v Novohrade môžu ochutnať produkty z iných regiónov a naopak,“ zakončila Čemanová.
