ŠUMIAC. Obnovovať ju začali vlani v polovici decembra a po pol roku už slúži turistom aj cyklistom. Tešiť sa môžu najmä tí cestní, pretože dostať sa na Kráľovu hoľu, označovanú za jeden z našich národných vrchov, bolo pre nich takmer nemožné.

Zo Šumiaca až po Predné sedlo, v ktorom stojí Chata pod Kráľovou hoľou, viedla totiž len lesná cesta, pokrytá štrkom. Dnes je už minulosťou a ďalšie plány na stole. Nový povrch by mala získať aj rozbitá asfaltka, ktorá na ňu nadväzuje a vedie až na vrchol bájnej hory.
Projekt, ktorý si na banskobystrickej župe pracovne nazvali podľa svetovo známeho cyklistického stúpania Mount Ventoux, má byť zároveň impulzom pre ďalší rozvoj cestovného ruchu na Horehroní.

Do regiónu, kam sa veľkí investori nehrnú a mladí odchádzajú za prácou veľakrát aj za hranice, má priniesť prosperitu a spraviť z neho atraktívne miesto nielen pre chalupárov, ale aj dobrý život a podnikanie miestnych.
Župan Lunter hovorí o ukážkovej spolupráci
Prvú etapu obnovenej cesty na Kráľovu hoľu oficiálne otvorili v piatok 20. júna, deň pred nultým ročníkom najdlhšej horskej časovky v strednej Európe, s príznačným názvom Kráľovská časovka. Rekonštrukcia takmer 6,4 kilometra dlhej lesnej cesty vyšla na vyše milión eur.
Deväťdesiat percent z potrebnej sumy sa obci Šumiac aj štátnemu podniku Lesy SR, ktorým cesta patrí, podarilo získať z Pôdohospodárskej platobnej agentúry.
Desiatimi percentami prispela župa, pretože dedinka s 1300 obyvateľmi by sama takýto veľký projekt finančne nezvládla. Práce mala pod palcom spoločnosť Viakorp.
„Toto je unikátny projekt nielen miestom, na ktorom je realizovaný, ale aj tým, že ide o ukážku spolupráce, vytrvalosti a nájdení rovnováhy medzi fungovaním cestovného ruchu a ochranou prírody,“ uviedol Ondrej Lunter, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja s tým, že ide o výsledok štvorročného úsilia, na začiatku ktorého bol dopyt miestnych, pracujúcich v oblasti cestovného ruchu.
„Vedeli sme, že Kráľova hoľa má potenciál. Najprv sme videli len dlhú horskú cestu, avšak povedali sme si, že keď nezačneme, tak nikdy nemôžeme ani skončiť. Začali sme splietať jednotlivé nitky, prepájať ľudí, rozprávať sa, chystať projekt, aby sme boli pripravení na vhodnú chvíľu,“ priblížil župan s tým, že tá nastala v momente, keď rezortu pôdohopodárstva začal šéfovať Richard Takáč.
„Šiel som za ním s tromi vecami, ktoré som chcel vyriešiť. Medzi nimi aj cestu na Kráľovu hoľu a tiež do rekreačného areálu na Prednú horu. Povedal, že ide o výborný projekt, poďme do toho,“ spomínal Lunter a vyzdvihol nasledujúcu spoluprácu naprieč rezortom, miestnymi, regionálnymi a štátnymi inštitúciami.
Unikát vďaka partnerom z Európy
Predseda BBSK poukázal na niekoľko špecifík.
„Prvým je, že ide o iniciatívu zdola. Stále totiž platí, že miestni a ľudia v komunitách najviac vedia, čo potrebujú a dokážu mať skvelé nápady. Za ďalšie špecifikum považujem fakt, že sa často bavíme o tom, ako v prírode rozvíjať cestovný ruch a zároveň ju aj chrániť. Som rád, že sme našli súlad s Lesmi SR aj Národným parkom Nízke Tatry, keďže sú tam ľudia, ochotní viesť dialóg a vymyslieť veci tak, aby bola ovca celá, aj vlk sýty.“

Župan pokračoval, že podnikatelia možnože veľakrát skôr uvažujú o lanovkách a aquaparkoch.
„V Šumiaci sme ukázali, že za relatívne málo peňazí sa dá urobiť veľa muziky, keďže tu vzniká najvyšší prístupný cyklistický bod v celej strednej a východnej Európe. A som presvedčený, že tu budeme vidieť vyrastať cyklistické talenty. Počul som, že si to tu už boli obhliadnuť aj biatlonisti či skialpinisti.“
Čo sa týka financovania zdôraznil, že nový úsek cesty na Kráľovu hoľu má Slovensko vďaka partnerom z Európskej únie. „Je postavená z ich peňazí, pretože chcú, aby bola Európa jednotná a tiež, aby krajiny, ktoré mali v minulosti zameškané, všetko dobehli.“
Cesta prinesie peniaze
Ako boli využité peniaze z PPA prišiel do Šumiaca skontrolovať aj minister Richard Takáč.
„Od novembra, keď sme tu mali tlačovú konferenciu, prešlo len sedem mesiacov a dnes tu opäť stojíme už s výsledkami. My plníme sľuby. Táto cesta nie je len investíciou do infraštruktúry, ale dôkazom toho, že rozvoj vidieka má konkrétnu podobu, teda lepšie podmienky pre hospodárenie v lese, vyššiu bezpečnosť a zároveň nové možnosti pre turistiku a cyklistiku,“ vyjadril sa.,

Dodal, že je predpoklad, že Šumiac a široké okolie bude z tejto cesty žiť, pretože do regiónu priláka násobne viac turistov, ktorí využijú služby miestnych podnikateľov.
„Som nesmierne šťastná, že v dnešnej dobe máme v obci vybudovanú takúto cestu v lone panenskej prírody. Konečne sa aj v Šumiaci začína rozvíjať turizmus, cestovný ruch, čo pomôže našim podnikateľom, a aj napriek ťažkým peripetiám sa dokážeme posúvať stále dopredu,“ vyjadrila sa starostka Jarmila Gordanová.
Budujú infraštruktúra k rešpektom k prírode
Narastajúci záujem verejnosti o rekreačné využívanie lesov registrujú aj Lesy SR, ktoré ten rok obnovili 100 kilometrov cestných ciest. Primárne slúžia na hospodárenie v lese, ktoré je základom pre zachovanie dobrého zdravotného stavu a udržateľnosti porastov. Mnohé úseky tiež sprístupňujú turistom a cyklistom.
„Lesné hospodárstvo v synergii s turizmom vytvára príležitosti aj pre rozvoj regiónov. Je však dôležité, aby návštevníci dodržiavali pravidlá cestnej premávky a zásady správania sa v lese,“ pripomenul Tibor Menyhart, generálny riaditeľ spomínaného štátneho podniku.
Projekty, týkajúce sa rekonštrukcie cyklotrás a rozvoja cykloturistiky našli podporu aj v Správe Národného parku Nízke Tatry. Jej riaditeľ Michal Babnič hovorí o najprijateľnejšom spôsobe rekreácie návštevníkov. Aj na pôde chráneného územia, pri dodržiavaní určitých pravidiel, môže totiž zachovať krásy prírody.
„Sme radi, že sme sa mohli aspoň malou časťou podieľať na rekonštrukcii tejto výnimočnej lesnej cyklocesty nachádzajúcej sa v jednej z najikonickejších oblastí Národného parku Nízke Tatry,“ uviedol Babnič na margo projektu, ktorý je dôkazom toho, že aj vo vysokohorskom prostredí je možné budovať infraštruktúru s rešpektom k prírode a úžitkom pre komunitu.
Na vrchole by malo pribudnúť turistické zázemie
Banskobystrická župa už chystá druhú etapu obnovy cesty na Kráľovu hoľu. Týka sa úseku z Predného sedla až na vrchol hory, s ktorým by tak obec bola kompletne prepojená novou asfaltkou. Projekt plánuje financovať z Programu Slovensku.
„Cestné teleso je projektovo pripravené a kraj v súčasnosti pracuje na jeho majetkovoprávnom vysporiadaní. Súčasťou vízie župy je aj odkúpenie časti objektu na vrchu Kráľovej hole od spoločnosti Towercom a jeho premena na informačné a turistické zázemie. Momentálne sa pripravuje kúpno-predajná zmluva, ďalšou fázou by mal byť jej podpis,“ zakončil Lunter.