Na tanieri dostanú malú porciu, no aj tak za unikátnym jedlom cestujú stovky kilometrov. Lučenec je už vyše dva roky cieľovou destináciou mnohých Slovákov i návštevníkov spoza hraníc. Dôvodom je reštaurácia s ponukou zážitkovej gastronómie.
Stoja za ňou manželia Lukáš a Dominika Heuserovci, ktorí sa domov vrátili po rokoch strávených vo Švajčiarsku, aby si v rodisku otvorili vlastný biznis v priestoroch historickej smaltovne.
Kým Dominika má na starosti chod podniku, Lukáš kraľuje v kuchyni. Lučenčan vyštudoval stavebnú strednú školu, po ktorej odišiel do zahraničia. Na brigáde v reštaurácii najprv umýval taniere, postupne sa vypracoval až na pomocnú ruku šéfkuchára. Vo Švajčiarsku si spravil kuchársku školu a učil sa od najlepších.
Dnes v Lučenci ponúka zážitkovú gastronómiu v reštaurácii Origin, ktorú za dva roky fungovania pozitívne ohodnotili domáci aj svetoví gastronomickí sprievodcovia. LUKÁŠ HEUSER v nej tvorí len z miestnych sezónnych surovín a s minimálnym odpadom.
Tvrdí, že aj tradičné bryndzové halušky sa dajú spracovať v štýle fine dining, stačí len dostatok originality a kreativity.
V rozhovore sa dozviete:
- Prečo sa zo Švajčiarska rozhodli vrátiť domov do Lučenca,
- čo hovoria na konkurenciu v susedstve.
- prečo zážitková gastronómia niekedy viac pripomína chémiu než varenie,
- či sa usilujú o získanie Michelinskej hviezdy.
V júni uplynuli dva roky od otvorenia reštaurácie. Verili ste, že vydržíte na gastro trhu?
To určite áno. Nešli sme do toho len na ročnú skúšku. Vedeli sme však, že netreba zaspať, a preto sme neustále pracovali. Tie dva roky ubehli ako dva týždne.
Prekvapil vás malý lučenský trh záujmom o zážitkovú gastronómiu?
Úprimne povedané, u Lučenčanov sa netešíme až takej priazni, akú by sme chceli. Našimi klientmi sú skôr návštevníci z ostatných kútov Slovenska a zo zahraničia. Niektorí si k nám nájdu cestu, ale zhruba tri štvrtiny mesta o nás možno ani nevedia.
Ako si to vysvetľujete?
Neviem. Možno sa domáci tohto konceptu boja, alebo nechcú skúsiť niečo nové. Idú radšej na pizzu, hamburger alebo iné obľúbené a hlavne rýchle jedlá, zatiaľ čo u nás ponúkame zážitok na celý večer. Je to trochu paradox, ale pri otvorení sme vedeli, že si budeme musieť vytvoriť klientelu po celom Slovensku, lebo inak sa v malom Lučenci neuživíme.
Nemôže domácich odrádzať cena, keď jeden človek za sedemchodovú degustačnú večeru zaplatí 60 eur?
Určite to môže byť rozhodujúce. Uvedomujeme si, že pohľad na cenu a veľkosť porcie môže niekoho odradiť, no ak si všetko detailne rozpočítame, tak v Lučenci a okolí sme v pomere „cena, výkon“ na veľmi rozumnej sume.
Pri otvorení sme rátali s tým, že zákazníci sa k nám nebudú vracať každý večer. Menu zážitkovej večere sa snažíme obmieňať na mesačnej báze, takže máme klientov, ktorí sa k nám vracajú každý mesiac, ale aj takých, ktorí prídu raz za štvrťrok, rok alebo pri špeciálnych príležitostiach.
Vyštudovali ste stavebnú strednú školu, po ktorej ste pracovali v parašutistickej firme vo Švajčiarsku. Vtedy by ste si asi nepomysleli, že budete mať reštauráciu so zážitkovou gastronómiou.
Veru tak. Ako mladý chalan som chcel zo Slovenska ujsť, preto som si našiel prácu vo Švajčiarsku. Parašutistická firma však fungovala len cez leto, tak som cez zimu začal brigádovať v horskej reštaurácii.
Začal som umývaním riadu, ale chcel som sa učiť a hlavný šéfkuchár ma preto v ďalšej sezóne postavil k sporáku. Varenie ma chytilo za srdce, vo Švajčiarsku som absolvoval trojročnú kuchársku školu a pracoval v reštauráciách až som sa postupne vypracoval na pozíciu pravej ruky šéfkuchára.

Chceli ste ujsť, ale napokon ste sa vrátili domov.
Áno. Narodila sa nám dcéra, ktorú sme chceli vychovať doma. Manželka mala skúsenosti s manažovaním hotela a jeho reštaurácie, tak sme si v Lučenci z našetrených peňazí otvorili vlastný podnik. Jeho názov Origin (po slovensky pôvod – pozn. red.), má odrážať náš návrat domov.
Hovorí sa, že podnikať v gastre je na Slovensku ťažké. Aká je vaša skúsenosť?
Bohužiaľ, je to ťažké, ale ak podnikáte čestne, neklamete zákazníka ani zamestnancov a pre svoj podnik robíte naplno, tak sa to dá zvládnuť. Našťastie, účtovníctvo, byrokraciu a marketing má na starosti manželka Dominika, na mne je všetko ostatné.