Novú cestu poškodili preťažené kamióny. Župy chcú vážiť a pokutovať nákladné autá

Žiadajú zmeny v legislatíve.

BBSK žiada viac kompetencií, vrátane vyberania pokút.BBSK žiada viac kompetencií, vrátane vyberania pokút. (Zdroj: Martin Pavelek/Jozef Mikuš)

BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ. Nákladné vozidlá sú preťažované, vodiči si zvyknú dĺžku jazdy skrátiť cez dediny, následkom čoho sa ničia cesty II. a III. triedy.

Na tento problém upozornil Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK), s tým, že situácia sa týka najmä obcí, cez ktoré vedie tranzit alebo v ktorých blízkosti prebieha ťažba.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BBSK preto spolu s ďalšími župami navrhuje, aby kraje získali kompetenciu zastavovať, vážiť a pokutovať vozidlá nákladnej dopravy.

Do novej cesty ďalších dvestotisíc eur

Župan Ondrej Lunter dal za príklad cestu v obci Vidiná pri Lučenci, ktorú kraj opravil približne len pred dvanástimi rokmi, avšak za posledných desať rokov išlo do opráv tohto úseku približne 200-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

"Dnes sú na nej vyjazdené koľaje, sieťové rozpady a k degradácii prispievajú i časté opravy vodární, pretože otrasy preťažených kamiónov často narušia aj vodovodnú sústavu," poznamenal Lunter.

S rovnakým problémom sa pasujú aj pri Čiernom Balogu, kde prebieha masívna ťažba dreva. "Starostovia nám pravidelne hlásia, že sú, aj vzhľadom na novú cestu z eurofondov, z preťažovanej dopravy zhrození. Preto ďakujem polícii, že v tomto úseku pravidelne prebiehajú merania," povedal Lunter.

Zdôraznil, že príčinou je okrem preťažovania kamiónov aj štátom nedobudovaná cestná infraštruktúra. Nákladné autá tak jazdia po cestách nižších tried, aby si skrátili dĺžku jazdy, prípadne sa vyhli plateniu mýta.

V kraji by chceli okolo 15 miest na váženie

Lunter spolu s ďalšími županmi v rámci združenia samosprávnych krajov SK8 plánuje zmeny v legislatíve. Podľa súčasného zákona kraje môžu umiestniť na cestu váhu, ale vozidlo nemôžu zastaviť. To môže len uniformovaná osoba.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho, pokuty za preťažené vozidlá končia v štátnej kase a nie u správcu cesty, ktorý znáša náklady na jej údržbu a opravu.

Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje zmenu legislatívy tak, aby župy plnili funkciu cestného správneho orgánu. Získali by tým právomoc zastavovať vozidlá, udeľovať pokuty a vybrané peniaze zaradiť do svojich rozpočtov.

"Pripomienkovali sme otvorenú novelu cestného zákona, čaká nás otvorenie zákona na ministerstve financií. V rámci septembrového rokovania SK8 dáme návrhy do legislatívnej podoby a v októbri by sme o nich chceli rokovať na ministerstve financií," prezradil Lunter.

Kraj v týchto dňoch rieši aj konkrétne lokality váženia či vyčíslenie potrebného rozpočtu. Cieľom je vybudovanie zhruba pätnástich miest na váženie vozidiel nákladnej dopravy. "Cieľom je, aby sieť bola flexibilná a aby ju bolo možné presúvať z miesta na miesto tak, aby vodič nevedel, na ktorom mieste sa bude vážiť," dodal Lunter.

SkryťVypnúť reklamu

Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK, doplnil, že zámerom je robiť statické aj dynamické váženia.

"K spravodlivejšiemu nastaveniu systému nestačí zmeniť jeden zákon, treba ich pozmeniť hneď niekoľko. Na júlovom rozporovom konaní nám bolo oznámené, že pripomienky sú tak rozsiahle, že nie je vhodné ani žiadúce, aby boli vložené do návrhu cestného zákona,“ povedal Machala.

Obcou denne prejde okolo 1 800 nákladných áut

K problémovým úsekom v Novohrade patria obce Vidiná, Tomášovce či Stará Halič. Starosta Vidinej Ján Šupica zdôraznil, že obcou denne prejde okolo 1 800 nákladných áut.

"Pri budovaní rýchlostnej cesty R2 tadiaľto jazdili nákladné autá s materiálom, tiež sa v okresnom meste rozšírila výroba a pribudli obchody, čím sa zvýšila aj intenzita dopravy cez našu obec."

Nevynechajte Zobrali slobodu, získali sme súdržnosť. Okupáciu si pripomenuli symbolickým pamätníkom Čítajte 

Starosta poznamenal, že cieľom aktivity je, aby kamióny dodržiavali maximálnu povolenú váhu nákladu aj rýchlosť.

"Sme si vedomí, že kamiónová doprava zásobuje tunajších obyvateľov. Problém je s tranzitnou kamiónovou dopravou, ktorá si cez obce Mikroregiónu Novohradské podzámčie skracuje cestu, a aj nedodržiavanie rýchlosti. Pred pár rokmi tu nákladné auto na priechode zachytilo dieťa. Keď však vozidlo dodrží maximálnu povolenú rýchlosť, znížia sa tým otrasy aj hluk a zvýši sa bezpečnosť obyvateľov," dodal Šupica.

Úžitkové vozidlá

Súvisiace témy: Ondrej Lunter
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  3. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 11 098
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 4 968
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 989
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 978
  5. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 829
  6. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 601
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 421
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 1 674
  1. Róbert Mačej: Titanik ako autoimunitné ochorenie v kontexte slovenskej koalície
  2. Andrea Podešvová: Zle si sa vydala? Tak sa aspoň dobre rozveď!
  3. Štefan Šturdzík: Zakrádal sa pomaličky no dokázal zničiť skoro všetko na čo siahol.
  4. Monika Albertiová: Kotlár je drahý šašo slovenskej politiky. My kukuričné hlavy!
  5. Ján Valchár: Zaujímavé info o ruskom rafinačnom sektore
  6. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi"
  7. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  8. Denis Jacko: Padni
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 56 553
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 26 258
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 20 466
  4. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 7 850
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 7 766
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 238
  7. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 456
  8. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 5 915
  1. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  2. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  3. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  4. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  5. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  6. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  7. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  8. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Zarábajte vďaka vernostným bodom.


Michal Bokor a Kristína Lili Križová.

Križová a Bokor majú nové úspechy.


BBSK žiada viac kompetencií, vrátane vyberania pokút.

Žiadajú zmeny v legislatíve.


Ilustračné foto.

Veľa ľudí už prišlo o tisíce eur.


Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu