Novú cestu poškodili preťažené kamióny. Župy chcú vážiť a pokutovať nákladné autá

Žiadajú zmeny v legislatíve.

BBSK žiada viac kompetencií, vrátane vyberania pokút.BBSK žiada viac kompetencií, vrátane vyberania pokút. (Zdroj: Martin Pavelek/Jozef Mikuš)

BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ. Nákladné vozidlá sú preťažované, vodiči si zvyknú dĺžku jazdy skrátiť cez dediny, následkom čoho sa ničia cesty II. a III. triedy.

Na tento problém upozornil Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK), s tým, že situácia sa týka najmä obcí, cez ktoré vedie tranzit alebo v ktorých blízkosti prebieha ťažba.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BBSK preto spolu s ďalšími župami navrhuje, aby kraje získali kompetenciu zastavovať, vážiť a pokutovať vozidlá nákladnej dopravy.

Do novej cesty ďalších dvestotisíc eur

Župan Ondrej Lunter dal za príklad cestu v obci Vidiná pri Lučenci, ktorú kraj opravil približne len pred dvanástimi rokmi, avšak za posledných desať rokov išlo do opráv tohto úseku približne 200-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

"Dnes sú na nej vyjazdené koľaje, sieťové rozpady a k degradácii prispievajú i časté opravy vodární, pretože otrasy preťažených kamiónov často narušia aj vodovodnú sústavu," poznamenal Lunter.

S rovnakým problémom sa pasujú aj pri Čiernom Balogu, kde prebieha masívna ťažba dreva. "Starostovia nám pravidelne hlásia, že sú, aj vzhľadom na novú cestu z eurofondov, z preťažovanej dopravy zhrození. Preto ďakujem polícii, že v tomto úseku pravidelne prebiehajú merania," povedal Lunter.

Zdôraznil, že príčinou je okrem preťažovania kamiónov aj štátom nedobudovaná cestná infraštruktúra. Nákladné autá tak jazdia po cestách nižších tried, aby si skrátili dĺžku jazdy, prípadne sa vyhli plateniu mýta.

V kraji by chceli okolo 15 miest na váženie

Lunter spolu s ďalšími županmi v rámci združenia samosprávnych krajov SK8 plánuje zmeny v legislatíve. Podľa súčasného zákona kraje môžu umiestniť na cestu váhu, ale vozidlo nemôžu zastaviť. To môže len uniformovaná osoba.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho, pokuty za preťažené vozidlá končia v štátnej kase a nie u správcu cesty, ktorý znáša náklady na jej údržbu a opravu.

Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje zmenu legislatívy tak, aby župy plnili funkciu cestného správneho orgánu. Získali by tým právomoc zastavovať vozidlá, udeľovať pokuty a vybrané peniaze zaradiť do svojich rozpočtov.

"Pripomienkovali sme otvorenú novelu cestného zákona, čaká nás otvorenie zákona na ministerstve financií. V rámci septembrového rokovania SK8 dáme návrhy do legislatívnej podoby a v októbri by sme o nich chceli rokovať na ministerstve financií," prezradil Lunter.

Kraj v týchto dňoch rieši aj konkrétne lokality váženia či vyčíslenie potrebného rozpočtu. Cieľom je vybudovanie zhruba pätnástich miest na váženie vozidiel nákladnej dopravy. "Cieľom je, aby sieť bola flexibilná a aby ju bolo možné presúvať z miesta na miesto tak, aby vodič nevedel, na ktorom mieste sa bude vážiť," dodal Lunter.

SkryťVypnúť reklamu

Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK, doplnil, že zámerom je robiť statické aj dynamické váženia.

"K spravodlivejšiemu nastaveniu systému nestačí zmeniť jeden zákon, treba ich pozmeniť hneď niekoľko. Na júlovom rozporovom konaní nám bolo oznámené, že pripomienky sú tak rozsiahle, že nie je vhodné ani žiadúce, aby boli vložené do návrhu cestného zákona,“ povedal Machala.

Obcou denne prejde okolo 1 800 nákladných áut

K problémovým úsekom v Novohrade patria obce Vidiná, Tomášovce či Stará Halič. Starosta Vidinej Ján Šupica zdôraznil, že obcou denne prejde okolo 1 800 nákladných áut.

"Pri budovaní rýchlostnej cesty R2 tadiaľto jazdili nákladné autá s materiálom, tiež sa v okresnom meste rozšírila výroba a pribudli obchody, čím sa zvýšila aj intenzita dopravy cez našu obec."

Nevynechajte Zobrali slobodu, získali sme súdržnosť. Okupáciu si pripomenuli symbolickým pamätníkom Čítajte 

Starosta poznamenal, že cieľom aktivity je, aby kamióny dodržiavali maximálnu povolenú váhu nákladu aj rýchlosť.

"Sme si vedomí, že kamiónová doprava zásobuje tunajších obyvateľov. Problém je s tranzitnou kamiónovou dopravou, ktorá si cez obce Mikroregiónu Novohradské podzámčie skracuje cestu, a aj nedodržiavanie rýchlosti. Pred pár rokmi tu nákladné auto na priechode zachytilo dieťa. Keď však vozidlo dodrží maximálnu povolenú rýchlosť, znížia sa tým otrasy aj hluk a zvýši sa bezpečnosť obyvateľov," dodal Šupica.

Úžitkové vozidlá

Súvisiace témy: Ondrej Lunter
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 348
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 649
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 050
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 597
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 316
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 2 874
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 687
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 379
  1. Eva Bachletová: "Turistika je môj sen!"
  2. Andrea Žumárová: Keď sa priateľstvo rozplynie ako dych
  3. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  4. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky LIV.
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!)
  7. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec
  8. Soňa Fröhlichová: Čokoláda – jeden zo symbolov Švajčiarska
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 561
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 787
  3. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 820
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 091
  5. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 5 357
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 205
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 4 004
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 935
  1. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  2. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  3. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  4. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  5. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  6. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  7. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  8. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu