BANSKOBYSTRICKÝ KRAJ. Nákladné vozidlá sú preťažované, vodiči si zvyknú dĺžku jazdy skrátiť cez dediny, následkom čoho sa ničia cesty II. a III. triedy.
Na tento problém upozornil Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK), s tým, že situácia sa týka najmä obcí, cez ktoré vedie tranzit alebo v ktorých blízkosti prebieha ťažba.
BBSK preto spolu s ďalšími župami navrhuje, aby kraje získali kompetenciu zastavovať, vážiť a pokutovať vozidlá nákladnej dopravy.
Do novej cesty ďalších dvestotisíc eur
Župan Ondrej Lunter dal za príklad cestu v obci Vidiná pri Lučenci, ktorú kraj opravil približne len pred dvanástimi rokmi, avšak za posledných desať rokov išlo do opráv tohto úseku približne 200-tisíc eur.
"Dnes sú na nej vyjazdené koľaje, sieťové rozpady a k degradácii prispievajú i časté opravy vodární, pretože otrasy preťažených kamiónov často narušia aj vodovodnú sústavu," poznamenal Lunter.
S rovnakým problémom sa pasujú aj pri Čiernom Balogu, kde prebieha masívna ťažba dreva. "Starostovia nám pravidelne hlásia, že sú, aj vzhľadom na novú cestu z eurofondov, z preťažovanej dopravy zhrození. Preto ďakujem polícii, že v tomto úseku pravidelne prebiehajú merania," povedal Lunter.
Zdôraznil, že príčinou je okrem preťažovania kamiónov aj štátom nedobudovaná cestná infraštruktúra. Nákladné autá tak jazdia po cestách nižších tried, aby si skrátili dĺžku jazdy, prípadne sa vyhli plateniu mýta.
V kraji by chceli okolo 15 miest na váženie
Lunter spolu s ďalšími županmi v rámci združenia samosprávnych krajov SK8 plánuje zmeny v legislatíve. Podľa súčasného zákona kraje môžu umiestniť na cestu váhu, ale vozidlo nemôžu zastaviť. To môže len uniformovaná osoba.
Okrem toho, pokuty za preťažené vozidlá končia v štátnej kase a nie u správcu cesty, ktorý znáša náklady na jej údržbu a opravu.
Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje zmenu legislatívy tak, aby župy plnili funkciu cestného správneho orgánu. Získali by tým právomoc zastavovať vozidlá, udeľovať pokuty a vybrané peniaze zaradiť do svojich rozpočtov.
"Pripomienkovali sme otvorenú novelu cestného zákona, čaká nás otvorenie zákona na ministerstve financií. V rámci septembrového rokovania SK8 dáme návrhy do legislatívnej podoby a v októbri by sme o nich chceli rokovať na ministerstve financií," prezradil Lunter.

Kraj v týchto dňoch rieši aj konkrétne lokality váženia či vyčíslenie potrebného rozpočtu. Cieľom je vybudovanie zhruba pätnástich miest na váženie vozidiel nákladnej dopravy. "Cieľom je, aby sieť bola flexibilná a aby ju bolo možné presúvať z miesta na miesto tak, aby vodič nevedel, na ktorom mieste sa bude vážiť," dodal Lunter.
Róbert Machala, riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK, doplnil, že zámerom je robiť statické aj dynamické váženia.
"K spravodlivejšiemu nastaveniu systému nestačí zmeniť jeden zákon, treba ich pozmeniť hneď niekoľko. Na júlovom rozporovom konaní nám bolo oznámené, že pripomienky sú tak rozsiahle, že nie je vhodné ani žiadúce, aby boli vložené do návrhu cestného zákona,“ povedal Machala.
Obcou denne prejde okolo 1 800 nákladných áut
K problémovým úsekom v Novohrade patria obce Vidiná, Tomášovce či Stará Halič. Starosta Vidinej Ján Šupica zdôraznil, že obcou denne prejde okolo 1 800 nákladných áut.
"Pri budovaní rýchlostnej cesty R2 tadiaľto jazdili nákladné autá s materiálom, tiež sa v okresnom meste rozšírila výroba a pribudli obchody, čím sa zvýšila aj intenzita dopravy cez našu obec."

Starosta poznamenal, že cieľom aktivity je, aby kamióny dodržiavali maximálnu povolenú váhu nákladu aj rýchlosť.
"Sme si vedomí, že kamiónová doprava zásobuje tunajších obyvateľov. Problém je s tranzitnou kamiónovou dopravou, ktorá si cez obce Mikroregiónu Novohradské podzámčie skracuje cestu, a aj nedodržiavanie rýchlosti. Pred pár rokmi tu nákladné auto na priechode zachytilo dieťa. Keď však vozidlo dodrží maximálnu povolenú rýchlosť, znížia sa tým otrasy aj hluk a zvýši sa bezpečnosť obyvateľov," dodal Šupica.