JELŠAVA, SIRK. V Banskobystrickom kraji našli spôsob, ako vrátiť deti do školských lavíc. Ide o tie, ktoré do školy nechodili preto, lebo nemali peniaze na cestu autobusom.
Škola ich totiž dávala rodičom, pričom niektorí ich nepoužili na spomínaný účel. Ako uviedol primátor Jelšavy Milan Kolesár, neraz putovali nielen na potraviny, ale aj na zábavu.
Pilotný projekt spoločnosti Organizátor Integrovaného dopravného systému Banskobystrického samosprávneho kraja (IDS BBSK), realizovaný v spolupráci so župou, v prvých dvoch základných školách, konkrétne v Jelšave a Sirku ukázal, že aj jednoduchá systémová zmena môže výrazne zlepšiť školskú dochádzku.
Zatiaľ ide o slovenský unikát, vďaka ktorému ospravedlneniam typu: Nemohol som prísť do školy, lebo som nemal peniaze na autobus, môže nadobro odzvoniť.
Chýbajú peniaze aj finančná gramotnosť
„Pre niektoré rodiny na Gemeri bol lístok na autobus ku koncu mesiaca prekážkou, ktorá ich deťom bránila navštevovať základnú školu. Štát síce poskytuje príspevok na dopravu, no rodičia si peniaze často nevedeli rozpočítať alebo nemali dostatočné digitálne zručnosti, aby deťom kúpili predplatné lístky či dobili kredit. A tak žiaci vymeškávali vyučovanie,“ vysvetlila Lenka Štepáneková, vedúca útvaru marketingu a komunikácie spoločnosti Organizátor IDS BBSK, ktorý zastrešuje regionálnu autobusovú dopravu v kraji.
Pokračovala, že vďaka spolupráci s riaditeľmi jednotlivých škôl aj rodičmi, spomínaná spoločnosť, v rámci projektu s názvom Bez prekážok do školy, premenili príspevok na dopravu na predplatný lístok či kredit, ktorý deťom garantuje, že sa do školy dostanú.

„Pripravili sme technické riešenie v podobe mobilného zákazníckeho centra. Prišli sme priamo do školy, deťom vytvorili zákaznícke účty a rozdali dopravné karty. Cestovanie z domu do školy a späť sa tak pre ne stalo dostupným jedným „pípnutím“. Všetku administratívu sme vyriešili priamo so školou, máme vynikajúcu spätnú väzbu od rodičov aj vodičov autobusov,“ priblížila Petra Pelachová, podpredsedníčka predstavenstva spoločnosti Organizátor IDS BBSK, ktorá za projektom stojí.
Prekvapivé výsledky
Do pilotnej fázy projektu, ktorá bežala od apríla do júna tohto roka na základných školách v Jelšave a Sirku, priniesla prekvapivé zistenia. Zapojila sa do nej takmer 200 žiakov.
V Sirku klesol medziročne počet neospravedlnených hodín zo 6187 na 3467, teda o 44 percent. V Jelšave sa počet dochádzajúcich detí, ktoré vymeškali aspoň jeden deň, mesačne znížil o tretinu.
Zároveň regionálnymi autobusmi cestuje do školy viac detí. V Jelšave ich počet vzrástol o 32 percent, v Sirku až o 70 percent.

„Dochádzka sa od obdobia pandémie výrazne zhoršovala. Najväčšie zlepšenie sme zaznamenali od marca, kedy sme začali žiakom dávať desiatu zadarmo a od apríla, kedy sme spustili dopravné karty v spolupráci s IDS BBSK,“ vyjadrila sa riaditeľka jelšavskej základnej školy Andrea Houšková.
Potvrdila, že najväčším problémom bol skutočne fakt, že deti, prevažne zo sociálne slabých rodín, nemali za čo cestovať do školy.
Radosť z prvých výsledkov projektu neskrýva ani Ľubomír Jambrich, riaditeľ Základnej školy v Sirku. „Odkedy sme v projekte, nestalo sa ani raz, že by dieťa neprišlo do školy len preto, že nemalo kredit na karte alebo peniaze na lístok. Tento projekt je pre nás veľkou pomocou.“

Podotkol, že nový projekt má pozitívny dopad aj na vyučovací proces. „Predtým sme cestovné vyplácali každý mesiac. Rodičia si pre peniaze mali prísť v určitú hodinu, no stávalo sa, že chodili celý deň, prípadne aj na ďalší, čo narušovalo vyučovanie. Odkedy sme vstúpili do projektu, nestalo sa, že by rodičia telefonovali učiteľovi, že ich deti neprídu do školy, lebo nemajú na cestovné,“ ozrejmil Jambrich.
Pripomenul aj chvíle, keď žiak do školy pricestoval, no na spiatočný cestu autobusom už peniaze nemal. „Vtedy sme to museli nejako vykryť z našich zdrojov. Teraz už taká situácia nehrozí.“
Systém je otvorený pre každého žiaka
Predseda BBSK Ondrej Lunter považuje systém, na základe úvodných výsledkov, za dlhodobo udržateľný.
„Išlo o dobrý zámer ministerstiev, ktorý sme dotiahli do úplného konca, za veľmi aktívnej účasti základných škôl. Ide o férový systém, otvorený pre každého, bez rozdielu z akého prostredia pochádza. Zaregistrovať sa doň môže každý žiak.“ povedal župan a pokračoval:
„Zdanlivá drobnosť, ako je cesta do školy, môže byť pre niektorých obrovskou prekážkou, ktorú sami nedokážu prekonať. Som hrdý na to, že sme vďaka iniciatíve kolegov z IDS našli spôsob, ako ju odstrániť. Tento projekt ukazuje, že vďaka spolupráci vieme búrať bariéry, ktoré deťom komplikujú cestu k vzdelaniu. A že už malá zmena v podobe predplatného lístka dokáže zásadne ovplyvniť ich budúcnosť a má obrovský spoločenský dopad.“
Lunter načrtol aj ďalšie plány v podobe rozšírenia projektu do ďalších škôl v okresoch Revúca, Rimavská sobota a Krupina. Záujem zatiaľ prejavilo 12 nových škôl so zhruba 640 žiakmi, ktorí na vyučovanie dochádzajú.

Do jari budúceho roka sa postupne rozšíri do všetkých okresov kraja.
Zatiaľ ide o slovenský unikát
„Príspevok na dopravu dnes odhadom poberá asi 50-tisíc detí v našom kraji. Patrí všetkým deťom, ktoré musia kvôli povinnej školskej dochádzke dochádzať mimo miesta svojho trvalého bydliska. Sme presvedčení, že tento projekt má obrovský význam a sme pripravení ho ponúknuť všetkým základným školám tak, aby sa každé dieťa dostalo na vyučovanie naozaj bez prekážok. Školy, ktoré majú záujem sa zapojiť, nás môžu kontaktovať na mailovej adrese skoly@idsbbsk.sk,“ doplnila Petra Pelachová.
Projekt Bez prekážok do školy je zatiaľ slovenským unikátom. Ponúka transparentný, zabezpečený a efektívny spôsob využitia príspevkov na dopravu, s reálnym dopadom na dochádzku žiakov.
„Ako zástupca zriaďovateľa vnímam veľmi pozitívne dopad zavedenia IDS kariet na školskú dochádzku žiakov z obcí nášho školského obvodu. Priznávam, že v priebehu niekoľkých mesiacov som tak výrazné zlepšenie ani nečakal. Je veľmi dôležité, aby deti zo sociálne slabšieho prostredia chodili pravidelne do školy a nestali sa rukojemníkmi situácie, kedy na cestovné jednoducho nezostanú peniaze,“ uzavrel primátor Jelšavy Milan Kolesár.