V dvoch školách zrazu zmizli tisícky vymeškaných hodín. A nebudú jediné

Deti nemali peniaze na autobus.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: FB/Slovenská autobusová doprava Zvolen - SAD Zvolen)

JELŠAVA, SIRK. V Banskobystrickom kraji našli spôsob, ako vrátiť deti do školských lavíc. Ide o tie, ktoré do školy nechodili preto, lebo nemali peniaze na cestu autobusom.

Škola ich totiž dávala rodičom, pričom niektorí ich nepoužili na spomínaný účel. Ako uviedol primátor Jelšavy Milan Kolesár, neraz putovali nielen na potraviny, ale aj na zábavu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pilotný projekt spoločnosti Organizátor Integrovaného dopravného systému Banskobystrického samosprávneho kraja (IDS BBSK), realizovaný v spolupráci so župou, v prvých dvoch základných školách, konkrétne v Jelšave a Sirku ukázal, že aj jednoduchá systémová zmena môže výrazne zlepšiť školskú dochádzku.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ ide o slovenský unikát, vďaka ktorému ospravedlneniam typu: Nemohol som prísť do školy, lebo som nemal peniaze na autobus, môže nadobro odzvoniť.

Chýbajú peniaze aj finančná gramotnosť

„Pre niektoré rodiny na Gemeri bol lístok na autobus ku koncu mesiaca prekážkou, ktorá ich deťom bránila navštevovať základnú školu. Štát síce poskytuje príspevok na dopravu, no rodičia si peniaze často nevedeli rozpočítať alebo nemali dostatočné digitálne zručnosti, aby deťom kúpili predplatné lístky či dobili kredit. A tak žiaci vymeškávali vyučovanie,“ vysvetlila Lenka Štepáneková, vedúca útvaru marketingu a komunikácie spoločnosti Organizátor IDS BBSK, ktorý zastrešuje regionálnu autobusovú dopravu v kraji.

Pokračovala, že vďaka spolupráci s riaditeľmi jednotlivých škôl aj rodičmi, spomínaná spoločnosť, v rámci projektu s názvom Bez prekážok do školy, premenili príspevok na dopravu na predplatný lístok či kredit, ktorý deťom garantuje, že sa do školy dostanú.

SkryťVypnúť reklamu

„Pripravili sme technické riešenie v podobe mobilného zákazníckeho centra. Prišli sme priamo do školy, deťom vytvorili zákaznícke účty a rozdali dopravné karty. Cestovanie z domu do školy a späť sa tak pre ne stalo dostupným jedným „pípnutím“. Všetku administratívu sme vyriešili priamo so školou, máme vynikajúcu spätnú väzbu od rodičov aj vodičov autobusov,“ priblížila Petra Pelachová, podpredsedníčka predstavenstva spoločnosti Organizátor IDS BBSK, ktorá za projektom stojí.

Prekvapivé výsledky

Do pilotnej fázy projektu, ktorá bežala od apríla do júna tohto roka na základných školách v Jelšave a Sirku, priniesla prekvapivé zistenia. Zapojila sa do nej takmer 200 žiakov.

V Sirku klesol medziročne počet neospravedlnených hodín zo 6187 na 3467, teda o 44 percent. V Jelšave sa počet dochádzajúcich detí, ktoré vymeškali aspoň jeden deň, mesačne znížil o tretinu.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň regionálnymi autobusmi cestuje do školy viac detí. V Jelšave ich počet vzrástol o 32 percent, v Sirku až o 70 percent.

„Dochádzka sa od obdobia pandémie výrazne zhoršovala. Najväčšie zlepšenie sme zaznamenali od marca, kedy sme začali žiakom dávať desiatu zadarmo a od apríla, kedy sme spustili dopravné karty v spolupráci s IDS BBSK,“ vyjadrila sa riaditeľka jelšavskej základnej školy Andrea Houšková.

Potvrdila, že najväčším problémom bol skutočne fakt, že deti, prevažne zo sociálne slabých rodín, nemali za čo cestovať do školy.

Radosť z prvých výsledkov projektu neskrýva ani Ľubomír Jambrich, riaditeľ Základnej školy v Sirku. „Odkedy sme v projekte, nestalo sa ani raz, že by dieťa neprišlo do školy len preto, že nemalo kredit na karte alebo peniaze na lístok. Tento projekt je pre nás veľkou pomocou.“

Podotkol, že nový projekt má pozitívny dopad aj na vyučovací proces. „Predtým sme cestovné vyplácali každý mesiac. Rodičia si pre peniaze mali prísť v určitú hodinu, no stávalo sa, že chodili celý deň, prípadne aj na ďalší, čo narušovalo vyučovanie. Odkedy sme vstúpili do projektu, nestalo sa, že by rodičia telefonovali učiteľovi, že ich deti neprídu do školy, lebo nemajú na cestovné,“ ozrejmil Jambrich.

Pripomenul aj chvíle, keď žiak do školy pricestoval, no na spiatočný cestu autobusom už peniaze nemal. „Vtedy sme to museli nejako vykryť z našich zdrojov. Teraz už taká situácia nehrozí.“

Systém je otvorený pre každého žiaka

Predseda BBSK Ondrej Lunter považuje systém, na základe úvodných výsledkov, za dlhodobo udržateľný.

„Išlo o dobrý zámer ministerstiev, ktorý sme dotiahli do úplného konca, za veľmi aktívnej účasti základných škôl. Ide o férový systém, otvorený pre každého, bez rozdielu z akého prostredia pochádza. Zaregistrovať sa doň môže každý žiak.“ povedal župan a pokračoval:

„Zdanlivá drobnosť, ako je cesta do školy, môže byť pre niektorých obrovskou prekážkou, ktorú sami nedokážu prekonať. Som hrdý na to, že sme vďaka iniciatíve kolegov z IDS našli spôsob, ako ju odstrániť. Tento projekt ukazuje, že vďaka spolupráci vieme búrať bariéry, ktoré deťom komplikujú cestu k vzdelaniu. A že už malá zmena v podobe predplatného lístka dokáže zásadne ovplyvniť ich budúcnosť a má obrovský spoločenský dopad.“

Lunter načrtol aj ďalšie plány v podobe rozšírenia projektu do ďalších škôl v okresoch Revúca, Rimavská sobota a Krupina. Záujem zatiaľ prejavilo 12 nových škôl so zhruba 640 žiakmi, ktorí na vyučovanie dochádzajú.

Do jari budúceho roka sa postupne rozšíri do všetkých okresov kraja.

Zatiaľ ide o slovenský unikát

„Príspevok na dopravu dnes odhadom poberá asi 50-tisíc detí v našom kraji. Patrí všetkým deťom, ktoré musia kvôli povinnej školskej dochádzke dochádzať mimo miesta svojho trvalého bydliska. Sme presvedčení, že tento projekt má obrovský význam a sme pripravení ho ponúknuť všetkým základným školám tak, aby sa každé dieťa dostalo na vyučovanie naozaj bez prekážok. Školy, ktoré majú záujem sa zapojiť, nás môžu kontaktovať na mailovej adrese skoly@idsbbsk.sk,“ doplnila Petra Pelachová.

Projekt Bez prekážok do školy je zatiaľ slovenským unikátom. Ponúka transparentný, zabezpečený a efektívny spôsob využitia príspevkov na dopravu, s reálnym dopadom na dochádzku žiakov.

„Ako zástupca zriaďovateľa vnímam veľmi pozitívne dopad zavedenia IDS kariet na školskú dochádzku žiakov z obcí nášho školského obvodu. Priznávam, že v priebehu niekoľkých mesiacov som tak výrazné zlepšenie ani nečakal. Je veľmi dôležité, aby deti zo sociálne slabšieho prostredia chodili pravidelne do školy a nestali sa rukojemníkmi situácie, kedy na cestovné jednoducho nezostanú peniaze,“ uzavrel primátor Jelšavy Milan Kolesár.

Školstvo

Renáta Pavčová s ministrom školstva Tomášom Druckerom.

Je to záväzok do ďalšej práce, povedala Renáta Pavčová.


(zš)
Budova internátu Ľudovíta Štúra v bratislavskej Mlynskej doline.

Študenti by sa do zmodernizovaných priestorov mali vrátiť na začiatku akademického roka 2026/2027.


SITA 1
Súvisiace témy: Ondrej Lunter
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 17 588
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 210
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 365
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 822
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 365
  6. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 3 664
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 388
  8. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 321
  1. Tomáš Hrubý: Minúta ticha a hodina smiechu
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  4. Štefan Šturdzík: Súdruhovia tento týždeň ste to všetko totálne pokašľali.
  5. Ján Valchár: Ešte jeden vnútropolitický blog (rozprávka o troch rybníkoch)
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Ľuboslav Farkaš: Čo s vraždou pána Kirka?
  8. Dušan Piršel: Duchovnou inteligenciou k samo uzdraveniu
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 536
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 747
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 722
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 063
  5. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 7 423
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 626
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 307
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 181
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu