MURÁNSKA PLANINA. Vyhľadávaná turistická oblasť na juhu stredného Slovenska je opäť o čosi lákavejšia. Tentokrát majú dôvod na radosť najmä cyklisti.
Na mape cyklotrás v Banskobystrickom kraji, na ktorej hviezdia aj jedny z najkrajších trás na Slovensku, konkrétne medzi Rimavskou Sobotou a Poltárom či na Kráľovej holi, má už svoje významné miesto aj Muránska planina.
Mnohí ich na sociálnych sieťach dokonca označujú za najkrajšie cyklotrasy v našej krajine.
Muránska planina - ďalší cykloraj
Najnovšie prináša viditeľné výsledky projekt Rozvojovej agentúry Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), schválený ešte v roku 2023, ktorý štát z Plánu obnovy a odolnosti podporil sumou 434-tisíc eur.
Jeho cieľom je vytvoriť efektívny systém pre rozvoj cykloturistiky, ktorý rešpektuje zásady trvalej udržateľnosti, biodiverzitu a charakter chráneného územia.
Predseda BBSK Ondrej Lunter uviedol, že realizácia spomínaného projektu na Muránskej planine má nielen environmentálny, ale aj spoločensko – ekonomický rozmer.

„Rozvoj tohto územia má pre nás veľký význam nielen z pohľadu ochrany prírody, ale aj podpory kvality života miestnych obyvateľov. Aj preto sme pri príprave projektov systematicky spolupracovali s rôznymi aktérmi v regióne, aby sa jednotlivé iniciatívy vzájomne dopĺňali a tvorili ucelený prístup,“ povedal župan a Muránsku planinu označil za ďalší cykloraj v kraji.
Kraj stavil na rozvoj cestovného ruchu
„Náš kraj je už niekoľko rokov najrýchlejšie rastúcim regiónom v oblasti cestovného ruchu. A nie je to náhoda. Je to výsledok spoločného úsilia, vízie a hlavne spolupráce. Muránska planina je absolútny unikát. Jej rozloha, pokoj a nádherná príroda ju predurčujú na to, aby sa stala rajom pre horských cyklistov a elektrobajkerov. A dnes je ďalším dielikom do mozaiky Banskobystrického kraja. Osobne som bol otestovať nové cykloturistické možnosti, ktoré tu vznikli,“ uviedol Lunter.

Vyčíslil, že vďaka spolupráci 16 obcí, odborníkov, organizácií a nadšencov sa podarilo vytvoriť 450 kilometrov obnovených cyklotrás a 50,4 kilometra nových cykloturistických trás.
Tiež boli nainštalované cyklosčítače, ktoré slúžia na monitorovanie pohybu cyklistov a manažment návštevnosti.
„Zároveň bola vytvorená špecializovaná dátová základňa a prebehlo rozsiahle terénne mapovanie cyklotrás. Prácu v teréne podporujú aj dve nové mobilné aplikácie. Jedna je určená na zber údajov o stave infraštruktúry, druhá slúži ako navigačný a inšpekčný nástroj. Projektová digitálna platforma umožňuje zobrazenie trás a prvkov v priestore v reálnom čase a tým zjednodušuje plánovanie opráv, údržby a ďalšieho rozvoja,“ priblížila Zuzana Jóbová, výkonná riaditeľka Krajskej organizácie cestovného ruchu (KOCR) Banskobystrický kraj Turizmus.
Predstavili aj novinku
Vďaka projektu, ktorý bol tiež podporený z plánu obnovy, pribudla na Muránskej planine ďalšia veľká novinka. Realizovala ju správa tohto národného parku. Výrazne prispela k skvalitneniu tamojšej cykloturistickej ponuky.
„Po dlhých rokoch jednosmernej premávky na trase Veľká lúka – Muráň sme tento úsek, vďaka umiestneniu výstražnej svetelnej signalizácie, sprístupnili obojsmerne,“ uviedla Timea Gajdošová, vedúca riadenia projektov a projektová manažérka zo Správy Národného parku Muránska planina s tým, že presun z Veľkej Lúky späť do Muráňa je tak pre cyklistov jednoduchší a atraktívnejší.
„Svetelná signalizácia je umiestnená na siedmich, najviac neprehľadných miestach tejto 6,2 km dlhej trasy. Ide o dve horizontálne umiestnené svetlá, pričom oranžové svetlo signalizuje, že na trase sa nachádza iné vozidlo alebo cyklista, preto je potrebné zvýšiť opatrnosť. Biele blikajúce svetlo signalizuje bezpečný prejazd,“ zakončila Gajdošová.
