Od svojho vzniku za 137 rokov vychovala celý rad významných pedagógov, ktorí sa uplatnili nielen na poli školského vzdelávania, ale aj na významných postoch nášho spoločenského života. Škola počas tohto obdobia niekoľkokrát zmenila názov – Štátny učiteľský ústav, Štátny československý učiteľský ústav, Štátna učiteľská akadémia, Pedagogické gymnázium pre vzdelávanie učiteľov národných škôl, Pedagogická škola, stredná pedagogická škola a dnes pedagogická a sociálna akadémia (PaSA). V súčasnosti poskytuje vzdelávanie v týchto študijných odboroch učiteľstvo pre materské školy a vychovávateľstvo, výchovný a vyučovací jazyk – slovenský, maďarský, sociálno – výchovný pracovník, výchovný a vyučovací jazyk – slovenský, maďarský, kultúrno – výchovný pracovník, výchovný a vyučovací jazyk – slovenský, maďarský. Naša škola uskutočňuje aj integrované vzdelávanie sluchovo postihnutých žiakov a poskytuje možnosť rozšíriť aj propagáciu o špeciálnu pedagogiku prostredníctvom dvojročného diaľkového pomaturitného špecializačného štúdia. V tomto školskom roku 2005/2006 študuje na PaSA v Lučenci v dennom štúdiu 391 študentov, z toho 28 chlapcov, 7 študentov integrovaných s poruchami sluchu, učenia a telesným postihnutím, a to v 14 triedach. Desať tried je s vyučovacím jazykom slovenským a 4 triedy s vyučovacím jazykom maďarským. V štúdiu popri zamestnaní študuje 54 študentov. Celý výchovno – vzdelávací proces vedie 35 členný pedagogický kolektív pod vedením pána riaditeľa Ondreja Veselého.
ABSOLVENTI
SA UPLATŇUJÚ V PRAXI
Možnosti uplatnenia absolventov v praxi sú široké. Študijný odbor pre materské školy a vychovávateľstvo - absolvent štvorročného denného štúdia má možnosť uplatniť sa ako učiteľ v materských školách, ako vychovávateľ v školských kluboch, domovoch mládeže, centrách voľného času, záujmových kluboch detí a mládeže, v strediskách voľného času pri základných školách a detských domovoch.
Študijný odbor sociálno – výchovný pracovník - absolvent štvorročného denného štúdia má úplné stredné všeobecné a odborné vzdelanie a získa kvalifikáciu pre prácu v sociálno – výchovnej oblasti. Je teoreticky aj odborne pripravený na výchovno – sociálnu činnosť v systéme štátnej správy a miestnej samosprávy ako pracovník regionálneho rozvoja a ako sociálny pracovník.
Študijný odbor kultúrno – výchovný pracovník - absolvent štvorročného denného štúdia má úplné stredné všeobecné vzdelanie a získal kvalifikáciu pre prácu v kultúrno – výchovnej oblasti. Absolvent je kvalifikovaným samostatným tvorivým pracovníkom, ktorý projektuje, pripravuje, usmerňuje a organizuje voľný čas vo výchovno – vzdelávacích kultúrnych zariadeniach a inštitúciách, v oblasti zdravia a športu, verejnej práce, prostriedkov masovej komunikácie, v oblasti gastronómie, ubytovania a zábavy, v oblasti cestovného ruchu a sociálnej starostlivosti.
Študijný odbor špeciálna pedagogika - po absolvovaní dvojročného špecializačného pomaturitného štúdia sa možnosti uplatnenia rozširujú nasledovne - učitelia osobitných materských škôl, vychovávatelia v školských družinách, kluboch v školách pre deti, ktoré vyžadujú osobitú starostlivosť, vychovávatelia v detských domovoch, vychovávatelia v detských diagnostických ústavoch, detských výchovných ústavoch s výchovno – liečebným režimom, vychovávatelia na stredných školách internátnych a odborných učilištiach internátnych, diagnostických ústavoch pre mládež, výchovných ústavoch pre mládež s výchovno – liečebnou starostlivosťou o mládež.
Okrem uplatnenia v spomínaných výchovných inštitúciách veľkú šancu majú absolventi pri prijímacích skúškach na vysoké školy pedagogického smeru. Úspešnosť prijatia na vysoké školy v školskom roku 2004/2005 bola 70,1 % z prihlásených absolventov. Počas štúdia študenti absolvujú v jednotlivých ročníkoch kurzy – plavecký, turistický, lyžiarsky. Na okraji záujmu nie sú ani podujatia kultúrneho zamerania. Každoročne sa organizuje návšteva operného predstavenia v Banskej Bystrici, Bratislave alebo v Košiciach. V tomto roku sme navštívili aj opernú scénu v Budapešti. Návštevy koncertov a divadelných predstavení sú súčasťou výchovno – vzdelávacieho procesu. Bienále Non Stop Párty je nezabudnuteľným zážitkom pre všetkých študentov a ich pedagógov. Bohaté obsahové kultúrno – športové aktivity v 24-hodinovom kolotoči nenechajú nikoho mimo diania.
Študentský život však nespočíva len v získavaní vedomosti a zručností. Naplno môžu svoje záujmy uplatňovať návštevou rôznych krúžkov, výber ktorých je rôznorodý a bohatý. Spomenúť môžeme napríklad spevácky, folklórny slovenský i maďarský, krúžok cudzích jazykov, internetový, dramatický, literárny, sociálno – psychologický, krúžok aerobiku, futbalový, volejbalový, basketbalový, plávania, jazykové krúžky a podobne.
Škola dosahuje vynikajúce výsledky v stredoškolskej odbornej činnosti. V minulom školskom roku žiačka 4.B triedy Michaela Paulovičová získala v celoštátnom kole 2. miesto s prácou Právo na život.
Podmienky a priestory na školskú a mimoškolskú činnosť sa jednoznačne vylepšili rozsiahlou rekonštrukciou celej budovy školy a telocvične, s možnosťou využitia podkrovných priestorov. V týchto mesiacoch rekonštrukčné práce naplno finišujú a už teraz sa tešíme, ako v jarnom čase rozkvitne i naša škola v novom šate.
Získané vedomosti počas štúdia si študenti overujú počas priebežnej ako i súvislej pedagogickej praxe, a to i v tých zariadeniach, ktoré sú pre ich odbor charakteristické. Tak si môžu preverovať svoje schopnosti pri konkrétnej práci s tými, ktorí budú strojcami našej budúcnosti, s našou mladou generáciou, ale aj svoje hlboké sociálne cítenie pri práci a pomoci tým, ktorí to v tejto podobe najviac potrebujú.
Strategickou víziou našej školy je vytvárať školu zameranú na formovanie ľudských hodnôt, na formovanie odbornej úrovne žiakov, zodpovedajúcej potrebám praxe, školu, ktorej absolventi budú úspešní, tvoriví a komunikatívni odborníci vo svojej profesii.
Našim cieľom je poskytovať žiakom aktívnu, rozumovo náročnú a podnetnú výchovu v priateľskom prostredí, poskytujúcom nevyhnutnú emocionálnu podporu.
Autor: Mgr. Danuša Urdová