Základná umelecká škola, Novohradská č. 2, 98401 Lučenec

Hlavným cieľom umeleckých škôl je výchova umením (formovanie osobnosti) výchova k umeniu (rozvoj schopnosti tvoriť a prijímať umenie) a výchova pre umenie (príprava na profesionálnu umeleckú činnosť). Umelecký špecifický systém vyučovania tvorí dôležitú z

ložku pri výchove osobnostného a mravného vývoja človeka.

ZUŠ Lučenec s právnou subjektivitou, ktorej zriaďovateľom je ÚBBSK, pôsobí v priestoroch budovy YMCA, (v strede mesta, čo je výhodné z hľadiska dochádzky žiakov z okolitých dedín a okresov). Je centrom umeleckého vzdelávania pre žiakov z mesta Lučenec a širokého okolia. Okrem kmeňovej školy v meste Lučenec sa vyučuje aj na detašovanom pracovisku v Haliči. Je najväčšou plnoorganizovanou ZUŠ v novohradskom, gemerskom a malohontskom regióne. Vyučovanie prebieha v štyroch odboroch - hudobnom, výtvarnom, tanečnom a literárno-dramatickom. Každoročne ju navštevuje približne 650 žiakov a čo je potešiteľné, počet záujemcov o štúdium neustále stúpa. Najpočetnejšie je zastúpený hudobný odbor, ktorý pozostáva z výučby klavírnej hry, spevu, akordeónu, huslí, gitary, keybordu a dychových nástrojov. Štúdiom v hudobnom odbore sú žiaci obohatení tvorivosťou, hudobnou vnímavosťou, predstavivosťou čím sa naučia hudbu pochopiť, milovať a objaviť jej krásny a bohatý svet. Takýto komplexný prístup vo významnej miere rozvíja hudobné a intelektuálne schopnosti žiakov.
Druhým najväčším odborom je výtvarný odbor, v ktorom sa študuje kresba, maľba, grafika, plastické a priestorové vytváranie a kombinovanie techník. Atraktívnosť tém, objavnosť nových technických postupov dáva žiakom nové vyjadrovacie prostriedky a nabáda ich ku kreativite. Podporuje rozvoj osobnosti dieťaťa a usmerňuje ho k celistvému nadpragmatickému pohľadu na svet. Smeruje k vytváraniu a k vyslovovaniu vlastných názorov a predstáv.
Tretím odborom je tanečný odbor, kde sa žiaci venujú klasickému, ľudovému a modernému tancu. Pri štúdiu získavajú rytmické a melodické cítenie, koordinačné schopnosti, fyzické dispozície a zmysel pre priestorovú orientáciu.
Štvrtým odborom je literárno-dramatický odbor, ktorého štúdium obsahuje dramatické, pohybové, rečové, prednesové a slovesné tvorivé činnosti, hru s bábkou a písané slovo, prostredníctvom ktorých pôsobí na celkový rozvoj myslenia, cítenia a konania žiakov. Harmonicky rozvíja osobnosť a pomáha vyrovnávať sa so situáciami ktoré prináša hra, škola a život. LDO vychováva z detí a mládeže budúcich amatérskych divadelníkov, režisérov, recitátorov a vzdelaných náročných divákov.
Do ZUŠ prípravných ročníkov sa prijímajú deti vo veku od 4 rokov Prvý stupeň štúdia pozostáva zo 7. ročníkov a končí sa absolventskou skúškou. V porovnaní so ZŠ je to obdobie 9 ročníka ZŠ. Po úspešnom ukončení prvého stupňa sa umelecké schopnosti rozširujú v druhom stupni v trvaní štyroch rokov a končí absolventskou skúškou /v porovnaní so strednou školou sú to maturitné ročníky/. Na škole je možné študovať aj dospelým osobám v štúdiu pre dospelých ktoré je vekovo neohraničené.
V roku 2004 si škola pripomenula 50. výročie svojho založenia. Slávnostného verejného koncertu poriadaného k tomuto výročiu sa zúčastnili aj hostia z Francúzska, Maďarska a Česka. ZUŠ v Lučenci dala základy vzdelania mnohým výkonným umelcom,ktorí reprezentujú našu vlasť nielen doma, ale i v zahraničí. Umenie a kultúra má v súčasnosti veľkú budúcnosť, pretože spája rôzne kultúry a národnosti sveta. ZUŠ Lučenec na základe medzinárodných kontaktov úspešne vstúpila medzi školy Európskej únie. V medzinárodnom projekte Socrates Coménius l vyvinula úzku spoluprácu s hudobnými školami Zeltweg – Rakúsko a Gyongyos – Maďarsko. Na základe tejto spolupráce škola reprezentovala mesto Lučenec svojim koncertom v Maďarskom meste Gyongyos, ako aj na Medzinárodnom fašiangovom koncerte v našej ZUŠ spoločne s hosťami z Maďarska a Rakúska. Zahraničné koncertné turné škola uskutočnila aj v južnom Francúzsku ,kde našu ZUŠ prijal senátor provincie Ardeche a kde sa koncert našich žiakov a pedagógov stretol s veľkým uznaním a obdivom. Na základe týchto úspechov sa vyvinul úzky kontakt medzi našou školou a hudobnou školou z mesta Aubenas –Francúzsko, čo potvrdilo aj jednoročné štúdium hry na klavír na našej škole 11-ročnej žiačky spomenutej školy. Hudobná škola z mesta Aubenas navštívila tiež mesto Lučenec a pri ich vystúpeniach sme si mohli porovnať úroveň umeleckého školstva medzi Francúzskom a Slovenskom. Zaujímavou a radostnou udalosťou pre výtvarníkov našej školy bola výstava výtvarných prác v súkromnej galérii v Paríži. Rozpracovaný projekt Vyšegradský fond nadviazal spoluprácu aj so ZUŠ Louny - Česko formou vzájomných družobných stykov. Dalšia medzinárodná spolupráca ZUŠ Lučenec sa týkala aj koncertného turné v Saronne v severnom Taliansku , kde naša škola oboznamovala a približovala talianskym priateľom kultúru a folklór nášho regiónu. Skúsenosti z cezhraničnej spolupráce nám potvrdzujú vysokú úroveň slovenského umeleckého školstva potvrdenú hlavne úspešnou reprezentáciou klasickej a slovenskej ľudovej hudby v zahraničí. ZUŠ Lučenec dáva priestor umeleckého vzdelávania aj pre zahraničných študentov. O štúdium prejavujú veľký záujem hlavne študenti z Francúzska, USA, Thajska, Austrálie, Brazílie, Nemecka atď.
Ako najväčšia ZUŠ na juhu Banskobystrického kraja po metodickej a organizačnej stránke v rámci OPK ZUŠ v Lučenci koordinuje l2 ZUŠ južného Slovenska až troch regiónov – Novohrad, Gemer, Malohont. Skúsenosti potvrdzujú, že vzájomná spolupráca má pozitívny vplyv na motiváciu a tvorivosť v umeleckej oblasti ako pre pedagógov, tak i pre študentov. Okresná predmetová komisia vznikla v roku l998 na pôde našej školy s myšlienkou podporovať mladé talenty okresu. Odštartovali sme súťažnú prehliadku Novohradské pódium mladých umelcov a pre obrovský záujem ostatných umeleckých škôl z iných okresov a regiónov v súčasnosti pravidelne organizujeme súťaže hudobného a výtvarného , tanečného a literárno-dramatického odboru pod názvom Pódium mladých umelcov, Paleta mladých umelcov, Pódium mladých tanečníkov a Pódium mladých divadelníkov. Stretnutie riaditeľov 12-tich ZUŠ troch regiónov pod záštitou ZUŠ Lučenec priniesli výsledný efekt. Úzkou spoluprácou s Konzervatóriom v Bratislave v rámci metodických dní sme zabezpečili aj umelecké a kultúrne aktivity pre najširšie vrstvy obyvateľstva formou koncertov, s vysokou umeleckou úrovňou. Tieto kontakty spájajú ZUŠ s konzervatóriami, prispievajú k naplneniu ideálov metodicky vedených detí a plynule nadväzujú na prácu pedagógov pri výchove profesionálnych umelcov a pedagógov.
Významné postavenie školy v rámci okresu vytvára priestor pre výchovu novej generácie, obohatenej duchovnými hodnotami a ponúka všetkým občanom možnosť zapojiť sa do umeleckého diania v našom regióne. ZUŠ Lučenec každoročne pripravuje žiakov na stredné a vysoké školy umeleckého a pedagogického zamerania. Zapája sa do kultúrneho života v meste organizovaním výchovných koncertov pre základné, materské a stredné školy, ktoré sa vždy stretávajú s veľkým ohlasom. Okrem toho, žiaci našej školy vystupujú na verejných koncertoch, na kultúrnych programoch, vystavujú svoje výtvarné práce pre rôzne organizácie mesta.
Uznanie škola získala aj svojím vystúpením v Prahe, kde bola pozvaná pri príležitosti prvej návštevy Prahy novozvoleného prezidenta SR Ivana Gašparoviča a kde svoje kvality preukázal komorný zbor ZUŠ Madrigal. Úroveň školy sa odzrkadľuje ako na kultúrnych vystúpeniach , výstavách v rámci školy a mesta, tak aj poprednými umiestneniami na medzinárodných a celoslovenských súťažiach. Žiaci školy získavajú významné ocenenia z medzinárodných výtvarných súťaží z Poľska, Indie, Slovinska, Česka, Španielska, Egypta, Macedónie, Maďarska a z medzinárodných výtvarných súťaží poriadaných na Slovensku. Z hudobných súťaží sú to medzinárodné súťaže a celoslovenské súťaže pre rôzne hudobné nástroje. Za umelecké pôsobenie a kultúrne aktivity naša škola obdržala z rúk primátora mesta Ing. Milana Marka cenu mesta Lučenec za rok 2004, a v decembri 2005 z rúk prednostu Krajského úradu v Banskej Bystrici prevzala pamätnú medailu a plaketu za rozvoj Banskobystrického kraja.
Škola je zapojená do rôznych organizácií v oblasti umeleckého školstva na Slovensku a aktívne sa zapája do riešení problémov, ktoré sa v umeleckom školstve vyskytujú v rámci celého Slovenska. Vedenie školy a umelecký manažment školy potvrdzuje, že v súčasnosti nevystačia osvedčené hodnoty našich predchádzajúcich kolegov, a preto sa snažíme prinášať stále nové spôsoby práce a využívať nové technológie , čím sa vytvára pozitívny trend a úspešné uplatnenie sa v súčasných podmienkach. Našim cieľom je dosiahnuť aby umenie v živote človeka plnilo všetky základné funkcie ako formovanie estetického cítenia, duševnej sféry, osobnostný a mravný vývoj, zmysluplnosť duchovných hodnôt, ktoré tvoria dôležitú zložku v kvalite kultúrnosti našej spoločnosti. Naďalej chceme zabezpečovať nosné idey školy, ktorými vytvárame opodstatnenosť svojej existencie ako dôstojného stánku produktov umenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Mgr. Jana Kemeníková, riaditeľka ZUŠ Lučenec

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  2. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  5. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  6. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 909
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 6 596
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 788
  4. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 4 951
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 4 877
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 747
  7. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň? 3 432
  8. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 382
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  2. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  3. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  4. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  6. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  8. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 383
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 186
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 114
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 703
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 556
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 989
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 742
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 297
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Balkán.
  2. Vladimír Bojničan: Čo tu vlastne ostalo po Cyrilovi a Metodovi? Nič, len iracionálne dogmatické náboženstvo a preto ani nie je čo oslavovať
  3. Ján Škerko: Ak vás toto neohromí, tak vás to musí aspoň prinútiť k zamysleniu
  4. Tomáš Vereš: Cena spokojnosti
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala
  6. Soňa Bulbeck: O čašníkoch, Ester a zrušených letoch...
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 110. /
  8. Vladimír Krátky: Moderná Bratislava ( moderné Slovensko ) .
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 192 383
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 186
  3. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 7 114
  4. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 703
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 556
  6. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 3 989
  7. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 3 742
  8. Tomáš Vereš: Obeť, obetovaná obeť 3 297
  1. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  2. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  3. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  4. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  6. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  7. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  8. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu