Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Učarovala im rýchla jazda

Racing Autoklub Poltár je dobrovoľným združením občanov, ktorí jeho prostredníctvom vykonávajú dobrovoľnú záujmovú činnosť v oblasti automobilového športu. Náš Autoklub vznikol v roku 2003. Prečo sme vznikli?


Už počas detstva sa v našom okolí vytvorila skupina naklonená k dvom kolesám /bikrosový krúžok na ZŠ/, či na podomácky zostrojených minikárach. Zažívali prvé dojmy zo súperenia a vzájomnej prestíže. Po zmene politického systému r. 1989 nastala nepriaznivá situácia pre nás športovcov, kedy zanikli tzv. Zväzarmy, ktoré podporovali motoristický šport. V dnešnej dobe už musíme myslieť na to, že každý, kto chce vrcholovo športovať, si musí najskôr pripraviť hmotné zázemie. V rámci našich skromných možností chceme postupne vytvárať podmienky pre uspokojenie mnohostranných záujmov a záľub svojich členov i širšieho okruhu obyvateľstva v oblasti automobilového športu. Myšlienka zastrešiť naše dosiaľ individuálne športové pôsobenie dospela k založeniu Autoklubu ako právnickej osoby a tým k vytvoreniu priaznivejších podmienok pre vrcholové závodenie. Znamenalo to, že obidve vozidlá servisuje počas preteku jeden tím.
Racing autoklub Poltár má v dnešnej dobe 22 členov- nadšencov motoristického športu. Na vnútornom chode a činnosti autoklubu sa aktívne podieľajú Dalibor Kohút a Norbert Dreisig ako predseda a podpredseda autoklubu, Milan Pupala, Dušan Deák, Dodo Lavička, Vladimír Valentíny ako technici a mechanici. Navonok nás na motoristických podujatiach po celej strednej Európe reprezentujú dvaja jazdci a to Dalibor Kohút a Norbert Dreisig. Našou hlavnou športovou disciplínou je autokros - Majstrovstvá Slovenskej republiky a podujatí zóny strednej Európy. Pre vyplnenie športového kalendára sa sporadicky zúčastňujeme pretekov do vrchu a krátkych realyšprintov ,
Viete, čo je to autokros?
Pre ľudí z okolia mekky slovenského autokrosu - Fiľakovských Kľačian, je táto otázka zodpovedaná. Veľa ľudí však nerozlišuje autokros od demolačných derby vozidiel. Ide o preteky na uzatvorenom okruhu spravidla na nespevnenom povrchu. Každá trať, na ktorej sa usporiada pretek musí byť schválená Slovenskou automobilovou federáciou a musí spĺňať bezpečnostné kritériá. Vozidlá, ktoré sa zúčastňujú pretekov sa delia na dve základné skupiny D1- produkčné vozidlá- tzv. plechové autá a D3- špeciály- tzv. buginy. Vozidlá musia spĺňať prísne bezpečnostné a technické podmienky, ktoré sú pred každým pretekom kontrolované v rámci administratívneho a technického preberania. Systém každého preteku pozostáva z meraného tréningu, kvalifikačných rozjázd a finálových jázd. Pevný štart desiatich vozidiel na štartovnom rošte je adrenalínová bomba. Nervy napnuté na prasknutie, hluk burácajúcich motorov. Oči všetkých jazdcov sú upreté na štartovacie zariadenie - semafór. Tep s hodnotou 200 úderov za minútu už pomaly klesá a jazdec sa sústreďuje na vybojovanie si najlepšej pozície pre vjazd do prvej zákruty. Ďalej sa jazdec snaží dodržiavať ideálnu stopu a neurobiť chybu. Aj malá strata zavinená jazdeckou chybou môže znamenať koniec nádejným ambíciám, pretože pretek je krátky (rozjazdy 5 kôl, finále 7 kôl) a spätné dobývanie stratenej pozície veľmi ťažké. Ostatní pretekári sa tiež nebudú nečinne prizerať na to, že ich chce niekto pripraviť o vybojované umiestnenie. Pre divákov je autokros veľmi atraktívne podujatie, pretože je dynamický, plný športových súbojov, diváci majú výhľad na skoro celú trať.
Reprezentanti Racing autoklubu Poltár sa v minulých rokoch zúčastňovali pravidelne podujatí Majstrovstiev SR v autokrose a Zóny strednej Európy na tratiach na Slovensku aj v zahraničí, kde v tvrdej konkurencii domácich a zahraničných jazdcov zbierali body a skúsenosti. V roku 2001 sa v rámci MSR Norbert Dreisig na vozidle BMW umiestnil na štvrtom mieste. Dalibor Kohút obsadil šieste miesto s vozidlom Lada. V roku 2002 sa stal majstrom SR jazdec Dalibor Kohút s vozidlom Lada 2105 VFTS v pretekoch automobilov do vrchu v triede A - 1600. V ďalších rokoch sa priebežne dosahovali v jednotlivých pretekoch pódiové umiestnenia, avšak pre dielčie výpadky techniky ako aj dostupnosť finančných zdrojov sa vysnívaný titul majstra SR v autokrose nedosiahol. V rámci podujatí hobby autokrosu, ktorý je menej finančne náročný nás reprezentuje Fiľakovčan Dodo Lavička s Ladou 2101 MTX. Začiatkom roku 2006 sme úspešne zúčastnili ako posádka vozidle Lada 21074, ktorá prešla evolúciou krátkeho realyšprintu v Maďarskej republike, kde sme v tvrdej konkurencii v triede 1600 získali prvé miesto.
Vozidlový park členov Racing autoklubu Poltár pozostáva zo súťažných špeciálov aj z civilných tréningových áut. Najostrejšie vozy sú Lada 21074 pre autokros, Lada 2105 VFTS pre preteky do vrchu, pripravovaný je VW Golf IV 4x4 pre autokros, repasuje sa legendárna Š 130 LR pre rely. Pripravuje sa rekonštrukcia autokrosovej buginy, ktorá pretekala v Pohári Mieru a priateľstva v 80-tych rokoch.
Náš autoklub prostredníctvom skúseností získaných zo športu chce priaznivo vplývať na mladých priaznivcov rýchlej jazdy. Naším cieľom je vplývať na ich bezpečnosť ako aj na bezpečnosť nás všetkých na cestách a tým prispieť k zníženiu dopravnej nehodovosti. Pre tento náš cieľ chceme v Poltári vybudovať skúšobný okruh na nespevnenom povrchu, ktorý bude slúžiť ako trenažér, tréningová trať. Na uvedenom okruhu plánujeme usporiadať školu šmyku, snežnú realy a ďalšie akcie na klubových vozidlách s bezpečnostnou výbavou.
Naše plány sa však potýkajú s vybratím vhodného priestoru, ako aj pre skúšobný okruh, tak aj pre priestory dielní a uskladnenia vozidiel a materiálu. Preto chceme v blízkej budúcnosti vstúpiť do rokovania s miestnou samosprávou, ako aj s podnikateľmi, ktorí nám pomôžu materiálne či finančne vytvoriť zázemie pre našu činnosť.
Súťažné vozidlá sa rodia v dielni autoklubu. Sú špecifické svojimi parametrami a úpravami pre tento druh športu. Použité diely sú vyrobené na mieru pre každé vozidlo a umožňujú ľahkú a rýchlu výmenu v servisnej zóne. Prevodové ústrojenstvo, niektoré časti motorov a iné diely sú pre absenciu domácich strojárskych firiem vyrábané na zákazku v Českej republike (Mladá Boleslav). Niektoré diely na Ladu sa dovážajú priamo zo športového strediska výrobného závodu Togliatti. Vzhľadom na túto skutočnosť sú dovážané diely predražené.
Racing autoklub Poltár je nezisková organizácia. Vlastné zdroje pozostávajú z členských poplatkov a súkromných vkladov členov. Tieto prostriedky potrebné na zabezpečenie činností spojených s reprezentovaním autoklubu navonok, pretekaním, vývojom vozidiel a realizáciou plánov už nepostačujú na pokrytie sezóny 2006. Aj touto cestou chceme osloviť širokú podnikateľskú verejnosť o vašu pomoc.
Svoje nápady a návrhy na zlepšenie našej situácie môžete konzultovať na tel. čísle 0907 433 290. Zároveň všetkých pozývame do nášho servisného priestoru pri príležitosti možného štartu (Lada) na podujatia Zóny strednej Európy, ktoré sa uskutoční 28.5.2006 vo Fiľakovských Kľačanoch. Bude nám cťou sa vám osobne poďakovať za vašu dôveru, ktorú ste nám prejavili sponzorským príspevkom.- r -

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 5 990
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 462
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 378
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 2 009
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 849
  6. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 679
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 452
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 318

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Do našej slnečnej sústavy politických strán prišla nová „modrá“ planéta, ktorú predstavil Mikuláš Dzurinda
  2. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  5. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  6. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  8. Post Bellum SK: Svedectvo štyroch žien, ktoré prežili holokaust
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 593
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 972
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 910
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 886
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 590
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 451
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


3 h

Partii Planktón prináša otužovanie radosť aj zdravotné benefity.


15 h
Muránsky hrad a pod ním dedina Muráň

Na rozvoj jazdeckého turizmu v NP Muránska planina pôjde z plánu obnovy viac ako 270 000 eur.


TASR 18 h
Ilustračné foto

Autom jazdila zo strany na stranu.


TASR 19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vírus pre zviera znamená istú smrť. Účinná terapia ani vakcína zatiaľ neexistujú.


24. jan

Páchatelia rozprávali po poľsky.


20 h

Poškodením majetku a krádežou peňazí vznikla majiteľom celková škoda viac ako 3 000 eur.


25. jan

Skúšajú poistné ventily na vypustenie pary.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Do našej slnečnej sústavy politických strán prišla nová „modrá“ planéta, ktorú predstavil Mikuláš Dzurinda
  2. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  5. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  6. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  8. Post Bellum SK: Svedectvo štyroch žien, ktoré prežili holokaust
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 593
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 972
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 910
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 886
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 590
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 451
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu