Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Učarovala im rýchla jazda

Racing Autoklub Poltár je dobrovoľným združením občanov, ktorí jeho prostredníctvom vykonávajú dobrovoľnú záujmovú činnosť v oblasti automobilového športu. Náš Autoklub vznikol v roku 2003. Prečo sme vznikli?


Už počas detstva sa v našom okolí vytvorila skupina naklonená k dvom kolesám /bikrosový krúžok na ZŠ/, či na podomácky zostrojených minikárach. Zažívali prvé dojmy zo súperenia a vzájomnej prestíže. Po zmene politického systému r. 1989 nastala nepriaznivá situácia pre nás športovcov, kedy zanikli tzv. Zväzarmy, ktoré podporovali motoristický šport. V dnešnej dobe už musíme myslieť na to, že každý, kto chce vrcholovo športovať, si musí najskôr pripraviť hmotné zázemie. V rámci našich skromných možností chceme postupne vytvárať podmienky pre uspokojenie mnohostranných záujmov a záľub svojich členov i širšieho okruhu obyvateľstva v oblasti automobilového športu. Myšlienka zastrešiť naše dosiaľ individuálne športové pôsobenie dospela k založeniu Autoklubu ako právnickej osoby a tým k vytvoreniu priaznivejších podmienok pre vrcholové závodenie. Znamenalo to, že obidve vozidlá servisuje počas preteku jeden tím.
Racing autoklub Poltár má v dnešnej dobe 22 členov- nadšencov motoristického športu. Na vnútornom chode a činnosti autoklubu sa aktívne podieľajú Dalibor Kohút a Norbert Dreisig ako predseda a podpredseda autoklubu, Milan Pupala, Dušan Deák, Dodo Lavička, Vladimír Valentíny ako technici a mechanici. Navonok nás na motoristických podujatiach po celej strednej Európe reprezentujú dvaja jazdci a to Dalibor Kohút a Norbert Dreisig. Našou hlavnou športovou disciplínou je autokros - Majstrovstvá Slovenskej republiky a podujatí zóny strednej Európy. Pre vyplnenie športového kalendára sa sporadicky zúčastňujeme pretekov do vrchu a krátkych realyšprintov ,
Viete, čo je to autokros?
Pre ľudí z okolia mekky slovenského autokrosu - Fiľakovských Kľačian, je táto otázka zodpovedaná. Veľa ľudí však nerozlišuje autokros od demolačných derby vozidiel. Ide o preteky na uzatvorenom okruhu spravidla na nespevnenom povrchu. Každá trať, na ktorej sa usporiada pretek musí byť schválená Slovenskou automobilovou federáciou a musí spĺňať bezpečnostné kritériá. Vozidlá, ktoré sa zúčastňujú pretekov sa delia na dve základné skupiny D1- produkčné vozidlá- tzv. plechové autá a D3- špeciály- tzv. buginy. Vozidlá musia spĺňať prísne bezpečnostné a technické podmienky, ktoré sú pred každým pretekom kontrolované v rámci administratívneho a technického preberania. Systém každého preteku pozostáva z meraného tréningu, kvalifikačných rozjázd a finálových jázd. Pevný štart desiatich vozidiel na štartovnom rošte je adrenalínová bomba. Nervy napnuté na prasknutie, hluk burácajúcich motorov. Oči všetkých jazdcov sú upreté na štartovacie zariadenie - semafór. Tep s hodnotou 200 úderov za minútu už pomaly klesá a jazdec sa sústreďuje na vybojovanie si najlepšej pozície pre vjazd do prvej zákruty. Ďalej sa jazdec snaží dodržiavať ideálnu stopu a neurobiť chybu. Aj malá strata zavinená jazdeckou chybou môže znamenať koniec nádejným ambíciám, pretože pretek je krátky (rozjazdy 5 kôl, finále 7 kôl) a spätné dobývanie stratenej pozície veľmi ťažké. Ostatní pretekári sa tiež nebudú nečinne prizerať na to, že ich chce niekto pripraviť o vybojované umiestnenie. Pre divákov je autokros veľmi atraktívne podujatie, pretože je dynamický, plný športových súbojov, diváci majú výhľad na skoro celú trať.
Reprezentanti Racing autoklubu Poltár sa v minulých rokoch zúčastňovali pravidelne podujatí Majstrovstiev SR v autokrose a Zóny strednej Európy na tratiach na Slovensku aj v zahraničí, kde v tvrdej konkurencii domácich a zahraničných jazdcov zbierali body a skúsenosti. V roku 2001 sa v rámci MSR Norbert Dreisig na vozidle BMW umiestnil na štvrtom mieste. Dalibor Kohút obsadil šieste miesto s vozidlom Lada. V roku 2002 sa stal majstrom SR jazdec Dalibor Kohút s vozidlom Lada 2105 VFTS v pretekoch automobilov do vrchu v triede A - 1600. V ďalších rokoch sa priebežne dosahovali v jednotlivých pretekoch pódiové umiestnenia, avšak pre dielčie výpadky techniky ako aj dostupnosť finančných zdrojov sa vysnívaný titul majstra SR v autokrose nedosiahol. V rámci podujatí hobby autokrosu, ktorý je menej finančne náročný nás reprezentuje Fiľakovčan Dodo Lavička s Ladou 2101 MTX. Začiatkom roku 2006 sme úspešne zúčastnili ako posádka vozidle Lada 21074, ktorá prešla evolúciou krátkeho realyšprintu v Maďarskej republike, kde sme v tvrdej konkurencii v triede 1600 získali prvé miesto.
Vozidlový park členov Racing autoklubu Poltár pozostáva zo súťažných špeciálov aj z civilných tréningových áut. Najostrejšie vozy sú Lada 21074 pre autokros, Lada 2105 VFTS pre preteky do vrchu, pripravovaný je VW Golf IV 4x4 pre autokros, repasuje sa legendárna Š 130 LR pre rely. Pripravuje sa rekonštrukcia autokrosovej buginy, ktorá pretekala v Pohári Mieru a priateľstva v 80-tych rokoch.
Náš autoklub prostredníctvom skúseností získaných zo športu chce priaznivo vplývať na mladých priaznivcov rýchlej jazdy. Naším cieľom je vplývať na ich bezpečnosť ako aj na bezpečnosť nás všetkých na cestách a tým prispieť k zníženiu dopravnej nehodovosti. Pre tento náš cieľ chceme v Poltári vybudovať skúšobný okruh na nespevnenom povrchu, ktorý bude slúžiť ako trenažér, tréningová trať. Na uvedenom okruhu plánujeme usporiadať školu šmyku, snežnú realy a ďalšie akcie na klubových vozidlách s bezpečnostnou výbavou.
Naše plány sa však potýkajú s vybratím vhodného priestoru, ako aj pre skúšobný okruh, tak aj pre priestory dielní a uskladnenia vozidiel a materiálu. Preto chceme v blízkej budúcnosti vstúpiť do rokovania s miestnou samosprávou, ako aj s podnikateľmi, ktorí nám pomôžu materiálne či finančne vytvoriť zázemie pre našu činnosť.
Súťažné vozidlá sa rodia v dielni autoklubu. Sú špecifické svojimi parametrami a úpravami pre tento druh športu. Použité diely sú vyrobené na mieru pre každé vozidlo a umožňujú ľahkú a rýchlu výmenu v servisnej zóne. Prevodové ústrojenstvo, niektoré časti motorov a iné diely sú pre absenciu domácich strojárskych firiem vyrábané na zákazku v Českej republike (Mladá Boleslav). Niektoré diely na Ladu sa dovážajú priamo zo športového strediska výrobného závodu Togliatti. Vzhľadom na túto skutočnosť sú dovážané diely predražené.
Racing autoklub Poltár je nezisková organizácia. Vlastné zdroje pozostávajú z členských poplatkov a súkromných vkladov členov. Tieto prostriedky potrebné na zabezpečenie činností spojených s reprezentovaním autoklubu navonok, pretekaním, vývojom vozidiel a realizáciou plánov už nepostačujú na pokrytie sezóny 2006. Aj touto cestou chceme osloviť širokú podnikateľskú verejnosť o vašu pomoc.
Svoje nápady a návrhy na zlepšenie našej situácie môžete konzultovať na tel. čísle 0907 433 290. Zároveň všetkých pozývame do nášho servisného priestoru pri príležitosti možného štartu (Lada) na podujatia Zóny strednej Európy, ktoré sa uskutoční 28.5.2006 vo Fiľakovských Kľačanoch. Bude nám cťou sa vám osobne poďakovať za vašu dôveru, ktorú ste nám prejavili sponzorským príspevkom.- r -

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  3. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  4. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  5. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  6. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  7. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  8. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  9. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  10. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 371
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 4 837
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 417
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 473
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 462
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 329
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 315
  8. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 261
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 063
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 726
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Slovenskom sa ženú búrky.


18 h
Ilustračné foto

Vietor môže dosiahnuť rýchlosť až 150 km/hod.


31. júl
Na unikátnu hutu sa rokmi zabudlo.

Záchrancovia chátrajúcej huty majú smelé plány.


TASR 31. júl
DSS Libertas sa snaží pomôcť svojim klientom integrovať do spoločnosti aj pomocou najnovšieho projektu.

vďaka nim by sa mohli lepšie uplatniť na trhu práce.


(rv) 31. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Žene už záchranári nemohli pomôcť.


31. júl

O udalosti informovali hasiči.


18 h

Po ťažko zraneného Milana priletel záchranársky vrtuľník, zdravotníci bojovali o jeho život viac ako hodinu.


14 h

Slovenskom sa ženú búrky.


18 h

Už ste čítali?