skú aj základnú školu. Vývojom kvalitných naslúchacích aparátov, možnosti operačného riešenia hluchoty a častejším zaraďovaním nedoslýchavým žiakov do vzdelávania pre bežné školy nastal postupne úbytok žiakov so sluchovým postihnutím. Na druhej strane mnoho pedagógov má logopedické vzdelanie a v populácii detí sa čoraz častejšie vyskytujú rôzne problémy s komunikačnou schopnosťou, nevynímajúc špecifické vývinové poruchy učenia (dyslexia, disgrafia, diskalkúlia a podobne). To bolo hlavným dôvodom rozšírenia činnosti školy o materskú a základnú školu pre žiakov s chybami reči. Poskytujeme teda úplné vzdelávanie pre deti so sluchovým aj rečovým postihnutím od dvoch rokov až po ukončenie povinnej školskej dochádzky.
Spolupráca s odbornými
pracoviskami
Pre všetkých, ktorí majú záujem o poradenstvo, alebo pomoc pri integrovanom vzdelávaní svojho dieťaťa, ponúkame možnosť navštíviť naše ďalšie pracovisko, ktorým je Špeciálno – pedagogická poradňa (ďalej ŠPP) pre sluchovo postihnutých, so sídlom v Základne škole internátnej pre žiakov s chybami reči na Herzovej ulici č. 6. Tieto ŠPP patria do ústavy zariadení špeciálno – pedagogického poradenstva a poskytujú prostredníctvom kvalifikovaných odborníkov: surdopéda, logopédov, psychologičky a sociálnej pracovníčky odborné služby. Ide najmä o vyšetrenie a stanovenie špeciálno – pedagogickej a psychologickej diagnózy, návrh na terapiu, zaškolenie na integrované vzdelávanie. Spolupracujeme s rôznymi odbornými pracoviskami v rámci Slovenskej republiky a vieme zabezpečiť vysokú odbornú kvalitu služieb pre našich klientov.
Škola ponúka rôzne aktivity
Surdologopedické zameranie školy, možnosť ubytovni v internáte, výborné odborno – personálne zázemie a v neposlednom rade aj dvomi rekonštrukciami dosiahnutý estetický štandard budov, je príčinou, že škola má spolu zatiaľ historicky najvyšší počet žiakov. Vzdelávanie poskytujeme 213 žiakom v 28 triedach. V internáte je ubytovaných 60 žiakov. Stará sa o nich dovedna 104 zamestnancov. Neustálym úsilím a hlavným cieľom pedagógov je rozvoj komunikačných zručností detí, hovorenej aj písanej reči, dosiahnutie schopnosti čítať s porozumením. Samozrejmý je komplexný osobnostný rozvoj a rozvíjanie individuálneho nadania u každého dieťaťa. Učebný program školy je v zásade zhodný s osnovami bežných škôl, aby bola zabezpečená možnosť návratu pre žiaka v ktoromkoľvek ročníku. Prioritou je rozvoj komunikačných zručností, navyše máme teda predmet ILS – ILC (individuálna logopedická starostlivosť – cvičenia). Ako nepovinný predmet poskytujeme prácu s počítačom v troch PC učebniach. Cudzí jazyk si možno vybrať z 2 možností: nemecký jazyk alebo anglický jazyk. Výchovno – vzdelávací program má premyslenú a ucelenú koncepciu. V triedach je nízky počet žiakov. Do 3. ročníka najviac 8 žiakov, od 4. ročníka najviac 10 žiakov. Odborná starostlivosť pokračuje aj popoludní. Vyžadujeme prítomnosť žiakov pri príprave na vyučovanie. Každá tried má pridelenú svoju vychovávateľku až po 9. ročník. Sú odborne kvalifikované a zúčastňujú sa aj na hodinách ILC. Vychovávateľka pracuje s deťmi podľa pokynov logopédky na konkrétnych cvičeniach. Logopéd súčasne vyberá z hodiny jednotlivých žiakov, s ktorými individuálne pracuje na odstraňovaní porúch rečí, resp. náprave porúch učenia. Škola ponúka bohaté možnosti popoludňajších, rozvíjajúcich aktivít, v podobe 29 záujmových útvarov. Sú to najmä športové a tanečné krúžky, krúžok mažoretiek, divadlo pantomímy, pracovné a umelecké aktivity.
Projekty boli úspešné
Najväčšie možnosti na rozvoj škôl sa v súčasnej dobe ponúkajú formou zapojenia sa do projektov. Je to náročná práca. Vyžaduje si množstvo času a premýšľania. V neposlednom rade aj dobrú organizáciu práce. Teší ma, že máme aktívnych a tvorivých kolegov, ktorí získali pre školu množstvo pomôcok a vybavenia (lyže, telocvičné náradie, rehabilitačné pomôcky na logopédiu, vybavenie pre psychomotorickú herňu, elektroniku ...). Máme ambície stať sa regionálnym centrom vzdelávania, podpory a pomoci deťom so sluchovým a rečovým postihnutím. Poskytovať ucelený komplex služieb – vzdelávanie, výchovu, rehabilitáciu sluchu a reči a tiež poradenstvo. S týmto zámerom sme sa úspešne uchádzali o dva projekty z Európskeho sociálneho fondu – sektorový operačný program Ľudské zdroje. Obidva projekty boli úspešne podporené. Projekt s názvom: „Systém komplexnej starostlivosti o žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou až po úspešné ukončenie prípravy na povolanie“, sa už začal realizovať. Jeho cieľom je vyškoliť skupinu 25 rodičov detí s NKS a 20 pedagógov zo širšieho regiónu tak, aby vedeli pomôcť svojim deťom a žiakom najmä v procese integrovaného vzdelávania. Väčšina lektorov je z radov našich pedagógov. Ostatní sú odborníci z vysokých škôl a odborných pracovísk v SR. Projekt sa začal realizovať 1. marca 2006 a ukončí sa 31. januára 2007. Druhý projekt ESF – ĽZ je zameraný na dosiahnutie osvojenia si kľúčových kompetencií (čítania a písania) u sluchovo postihnutých detí. Začne sa 1. februára 2007. Touto cestou chceme vyzvať všetkých rodičov detí so sluchovým postihnutím v rámci celého Slovenska, aby sa zapojili do uvedeného projektu. Všetky náklady rodičov (doprava, strava a ubytovanie) sú hradené z prostriedkov ESF.
Autor: - r -