iny. Biewenovci z Hornej Strehovej patria medzi tých, ktorých čakal na jar tohto roku, nemilý „pozdrav“ zo Stredoslovenskej energetiky a. s. v Žiline. „Keďže dom vykurujeme elektrickou energiou, počítali sme s tým, že nám príde nedoplatok. Keď som uvidela sumu takmer 40 tisíc, nebolo mi veľmi do spevu, ale čo sa dá robiť. Brala som to tak, že sa to musí zaplatiť,“ hovorí pani Zdenka. Po vzájomnom dohovore s pracovníkmi SEZ, odštepný závod vo Veľkom Krtíši, bol pre manželov vypracovaný splátkový kalendár, podľa ktorého boli presne stanovené platby vo výške 4500 korún, ktoré bolo treba uhrádzať pravidelne mesačne, vždy k 10. dňu každého mesiaca. „Začali sme splácať. Vždy sme načas vyplatili inkaso, v ktorom platíme 2000 korún za elektriku a tiež príslušnú splátku nedoplatku. Termíny platieb som sa snažila dodržiavať,“ hovorí pani Zdenka. V júni sa však s platením splátok nedoplatku omeškala o tri dni. Na poštu prišla 13. júna a vyplatila 4500 korún, o čom svedčí aj razítko pošty. V júli a auguste už splátky vyplatila včas. „Približne v polovici júla nás navštívili dvaja pracovníci SEZ, odštepného závodu vo Veľkom Krtíši a upozornili nás, že sme sa v júni omeškali s platbou o tri dni a chceli nám prerušiť dodávku elektrickej energie. Ja som im však ukázala všetky šeky a potvrdené inkasá. Páni sa nám ospravedlnili a odišli. O šesť dní prišiel ďalší zamestnanec zo spomínaného závodu. My sme boli práve s manželom vo Veľkom Krtíši. Preskočil plot, odpojil nás od elektriky a v elektromeri nám nechal zastrčený služobný príkaz. Ostali sme ako obarení. Nechcelo sa mi veriť, že za tri dni omeškania sa s platbou nás bez akéhokoľvek upozornenia prídu odpojiť,“ vysvetľuje Zdenka a dodá, že za ten čas, čo boli odpojení od elektriky sa im rozmrazila mraznička, rovnako nešla chladnička a keďže elektrické čerpadlo nefungovalo, zostali aj bez vody. Hneď na druhý deň si to Biewenovci namierili do SEZ vo Veľkom Krtíši. Po uhradení poplatku 648 korún ich opäť zapojili na odber elektrickej energie. Dodnes však krútia hlavou nad tým, ako k takejto, pre nich ponižujúcej situácii mohlo dôjsť. „Prečo nás neupozornili? Veď predsa riadne platíme,“ dodá rozhorčene Walter. „Na Slovensku žijem viac ako šesť rokov. Poviem vám, že v Nemecku by ste sa nemohli stretnúť s takýmto prístupom k zákazníkovi. Veď každé konanie musí mať určitý postup.“
Ako rieši Stredoslovenský energetický závod, akciová spoločnosť v Žiline, situácie, keď spotrebiteľovi hrozí odpojenie od odberu elektrickej energie, sme sa opýtali Ivany Maruškovej, pracovníčky z oddelenia pre styk so zákazníkom, ktoré má na starosti domácnosti. „Je ťažké sa vyjadrovať k prípadu, ktorého pozadie konkrétne nepoznám. V každom prípade však pred odpojením domácnosti od odberu elektrickej energie upozorníme písomne zákazníka. Odosiela sa mu pokus o zmier, ktorý je určený do vlastných rúk. Odberateľ má lehotu 15 dní, aby uhradil príslušnú splátku nedoplatku. Aj v prípade, ak si upomienku na pošte neprevezme, považujeme ju za doručenú. Bez upovedomenia však odpojenie od odberu elektrickej energie neprevádzame.“
Manželia Biewenovci tvrdia, že žiadnu upomienku, alebo upovedomenie o odpojení elektrickej energie nikdy nedostali a cítia sa dotknutí, pretože tri dni omeškania sa s platbou im pripravilo dosť nepríjemných situácií, ktorým sa dalo určite predísť.