Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Motoristické hity rokov minulých nezapadli prachom

Odo dňa, keď sa Talian Enrico Piaggio spolu so svojím synom Rinaldom rozhodli podnikať v lodiarskom priemysle, uplynulo stodvadsaťdva rokov. Založili si vlastnú spoločnosť Societr Piaggio a v tom čase patrili medzi známych dodávateľov prvotriedneho dreva

na výrobu zariadenia luxusných jácht. Počas nasledujúcich rokov prešli najrôznejšími odvetviami rozvíjajúceho sa priemyslu. Po výstavbe železničných vozňov sa pokúšali preniknúť do rozmáhajúceho sa sveta aeronautiky. Za svojimi cieľmi šli tvrdo a ovocie niekoľkoročnej driny začalo prichádzať v podobe svetových uznaní. V medzivojnovom období ich získali za svoje lietadlo a motory vyrábané v novom závode Pontedere až dvadsaťjeden.
Po skončení druhej svetovej vojny sa Taliansko pomaly spamätávalo a odstraňovalo jej hrôzostrašné následky. V zničenej krajine začal pomaly vstávať z popola aj priemysel zaoberajúci sa výrobou automobilov a motocyklov. Ani spoločnosť Piaggio neušetrilo vojnové šialenstvo. Prevádzky v Pise a Pontedere spojenecké vojská doslova zrovnali so zemou. Enrico Piaggio sa podujal na neľahkú úlohu. V krátkom čase obnovil svoje prevádzky a rozhodol sa venovať vývoju a výrobe ľahko dostupných dopravných prostriedkov pre obyvateľov vojnou zničeného Talianska. Svetlo sveta uzrel v roku 1956 v poradí miliónty skúter Vespa. Malý motocykel si okamžite získal srdcia nielen mládeže a pánov, ale stal sa snom mnohých dám. Do histórie sa nezapísal ako obyčajný skúter. Stal sa životným štýlom, mýtom a prostriedkom sebavyjadrenia. Kto jazdil na Vespe, bol „v kurze“. Cenovo dostupný motocykel si mohli dopriať aj obyčajní ľudia. V rokoch 1943 – 1944 zostrojil Renzo Spolti v továrni v Bielle motorku, ktorá sa do dejín motorizmu zapísala ako známa MP-päťka. Robotníci z fabriky ju prezývali Paperino, čo v prekladne znamená Káčer Donald. Výrobcovi Vespy sa však tento motocykel vôbec nepáčil. Obrátil sa teda na inžiniera, ktorému svet vďačí za zrod prvej helikoptéry, aby naprojektoval motorku znova. Pre človeka, ktorý vôbec nemal motorky v láske a považoval ich len za beztvarý a nepohodlný dopravný prostriedok, to nebola ľahká úloha. Zmysel pre letecké konštrukcie sa v ňom nezapreli. Naplánoval motocykel, ktorý sa nápadne ponášal na lietadlo. Podľa Enrica Piaggia pripomínal osu, a preto dostal pomenovanie Vespa, čiže osa. Skeptici aj nadšenci prijali nový skúter s očakávaním. Vespa zožala nečakaný úspech. Skútre sa začali objavovať po celej krajine. V polovici päťdesiatych rokov sa stali vyhľadávaným dopravným prostriedkom. Začali sa vyrábať v Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Španielsku, Brazílii, Indonézii, dokonca aj v ďalekej Indii. Talianska elegancia sa stala symbolom doby. Vespa sa začala objavovať v reklamách, filmoch, v textoch piesní a v literárnych dielach. Vy, skôr narodení čitatelia, určite sa rozpomeniete na filmovú hitovku Prázdniny v Ríme s Audrey Hepburnnovou a Gregorym Peckom. Jazda na skútri v ňom nesmela chýbať. Aj Marcello Mastroianni sa v Sladkom živote posadil na Vespu. Táto „osa“ bola dokonca vyhlásená v roku 2006 za oficiálny skúter Olympijských hier v Sydney a tiež newyorského City-maratónu.
Tak ako sa talianskym národným symbolom stalo Koloseum či Sixtínska kaplnka, stala sa ním aj Vespa. Počas mnohých rokov nikdy nevyšla z módy a prostredníctvom nej bolo realizovaných aj mnoho svetových rekordov. Za povšimnutie stojí niekoľko perličiek: Pierre Delliere, francúzsky letecký dôstojník, sa s ňou dostal za 51 dní z Paríža do Saigonu cez Afganistan. Ďalší dobrodruh Ennio Carrega prešiel na Vespe za dvanásť dní z Janova do Laponska. Dvaja súrodenci žurnalisti Elizabeth a Erik Thrane sa na nej dostali až do Bombaja. Našli sa aj takí, ktorí sa na svojej Vespe ocitli dokonca na Severnom póle. Vedeli ste, že Austrálčan Geoff Dean sa na Vespe vydal na cestu okolo sveta?
Ani po dlhých viac ako sto rokoch meno Piaggio nezapadlo prachom. Spoločnosť, pýšiaca sa týmto menom, patrí dnes medzi vedúcich svetových výrobcov dvojkolesových vozidiel. Závod v Pontedere sa rozkladá na ploche približne 600-tisíc metrov štvorcových a zamestnáva viac ako 4000 pracovníkov. Vo výskumných a vývojových oddeleniach spoločnosti našlo uplatnenie 500 špičkových odborníkov. Firma ani v 21. storočí neupustila od zámeru pôvodných majiteľov Piaggiovcov. Motocykle a automobily tejto značky sú cenovo dostupné a neustále sa znižuje ich dopad na životné prostredie. Medzi krajiny, kde sa vozidlá tejto značky udomácnili, patrí aj Slovensko. Rozhodnutie o príchode Piaggia na náš trh ovplyvnila hlavne skutočnosť, že vozidlá tohto druhu u nás jednoducho chýbali. Staré známe Škody 1203 pomaly dožívajú a malé nákladné automobily, ktoré by nahradili túto značku a tým vyplnili medzeru medzi vozidlami kategórie M1, neprichádzali. Konkurencia však nenechala na seba dlho čakať a mnohé renomované značky automobilov sa tiež snažia na našom trhu presadiť. Piaggio sa však teší obľube tak ako v čase, keď pestovatelia zeleniny a ovocia nosili na predaj úrodu zo svojich políčok na trojkolesovom APE 125. Práve týmto ľahkým trojkolesovým úžitkovým vozidlom zaujala spomínaná firma aj našu verejnosť. Jej názov v preklade z taliančiny znamená včela a jeho história sa začala písať v roku 1947. Tak ako si ho obľúbili v päťdesiatych rokoch, mnohí milujú „včelu“ APE 50 aj dnes. V čase, keď ceny benzínu stúpajú, zaujme najmä svojou 2,7-litrovou spotrebou na 100 km, pričom dokáže previezť až 200 kg nákladu. Ani tí, ktorí nevlastnia vodičský preukaz na automobil, nemusia vešať hlavu. Na „včelu“ vám postačí aj vodičský preukaz na malé motocykle.
Aj vy sa môžete nechať unášať talianskou eleganciou, kvalitou, palivovou úspornosťou a praktickosťou. Trojkolky APE, ako aj malé úžitkové vozidlá Porter, Maxxi a najnovšie aj novinka tohto roku Quargo, všetko od firmy Piaggio, nájdete aj v našom meste. Spoločnosť AAV Vidiná patrí medzi predajcov tejto značky na Slovensku. Možnože aj vy sa na svojom skútri zapíšete do kroník rekordov, či oceníte spoľahlivého dvoj, troj, či švorkolesového priateľa v čase pohody, relaxu a tiež pri práci.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 912
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 220
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 785
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 731
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 237
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 890
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 457
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 356
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 290
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Vláda schválila výstavbu jedného z najväčších priemyselných parkov na južnom Slovensku

Bude stáť v Rimavskej Sobote. Celkové náklady na výstavbu odhaduje rezort hospodárstva na maximálne 9,843 mil. eur.

Rimavská Sobota

Vo Fiľakove už spustili registráciu na víkendové testovanie

Neregistrovaných záujemcov budú testovať iba na dvoch odberových miestach.

Antigénové testovanie na koronavírus SARS-CoV-2.

V Podpolianskych strojárňach v Detve zahynul 57-ročný muž

Polícia začala trestné stíhanie pre prečin usmrtenia.

Areál strojárskej spoločnosti PPS Group Detva.

Starosta obce z lučeneckého okresu kritizuje podmienky vytvorenia odberového miesta

Obce majú zastrešujúcim lekárom platiť viac než dostanú od štátu.

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Prehľad: Kde sa môžete dať otestovať

Ľudia môžu využiť aj testovacie miesta v blízkom okolí.

CELOPLOŠNÉ TESTOVANIE

Koronavírus: Odberné miesta na Kysuciach (celoplošné testovanie)

Na Slovensku prebieha celoplošné skríningové testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Kysuciach. Už aj v meste Čadca

Už ste čítali?