Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Motoristické hity rokov minulých nezapadli prachom

Odo dňa, keď sa Talian Enrico Piaggio spolu so svojím synom Rinaldom rozhodli podnikať v lodiarskom priemysle, uplynulo stodvadsaťdva rokov. Založili si vlastnú spoločnosť Societr Piaggio a v tom čase patrili medzi známych dodávateľov prvotriedneho dreva

na výrobu zariadenia luxusných jácht. Počas nasledujúcich rokov prešli najrôznejšími odvetviami rozvíjajúceho sa priemyslu. Po výstavbe železničných vozňov sa pokúšali preniknúť do rozmáhajúceho sa sveta aeronautiky. Za svojimi cieľmi šli tvrdo a ovocie niekoľkoročnej driny začalo prichádzať v podobe svetových uznaní. V medzivojnovom období ich získali za svoje lietadlo a motory vyrábané v novom závode Pontedere až dvadsaťjeden.
Po skončení druhej svetovej vojny sa Taliansko pomaly spamätávalo a odstraňovalo jej hrôzostrašné následky. V zničenej krajine začal pomaly vstávať z popola aj priemysel zaoberajúci sa výrobou automobilov a motocyklov. Ani spoločnosť Piaggio neušetrilo vojnové šialenstvo. Prevádzky v Pise a Pontedere spojenecké vojská doslova zrovnali so zemou. Enrico Piaggio sa podujal na neľahkú úlohu. V krátkom čase obnovil svoje prevádzky a rozhodol sa venovať vývoju a výrobe ľahko dostupných dopravných prostriedkov pre obyvateľov vojnou zničeného Talianska. Svetlo sveta uzrel v roku 1956 v poradí miliónty skúter Vespa. Malý motocykel si okamžite získal srdcia nielen mládeže a pánov, ale stal sa snom mnohých dám. Do histórie sa nezapísal ako obyčajný skúter. Stal sa životným štýlom, mýtom a prostriedkom sebavyjadrenia. Kto jazdil na Vespe, bol „v kurze“. Cenovo dostupný motocykel si mohli dopriať aj obyčajní ľudia. V rokoch 1943 – 1944 zostrojil Renzo Spolti v továrni v Bielle motorku, ktorá sa do dejín motorizmu zapísala ako známa MP-päťka. Robotníci z fabriky ju prezývali Paperino, čo v prekladne znamená Káčer Donald. Výrobcovi Vespy sa však tento motocykel vôbec nepáčil. Obrátil sa teda na inžiniera, ktorému svet vďačí za zrod prvej helikoptéry, aby naprojektoval motorku znova. Pre človeka, ktorý vôbec nemal motorky v láske a považoval ich len za beztvarý a nepohodlný dopravný prostriedok, to nebola ľahká úloha. Zmysel pre letecké konštrukcie sa v ňom nezapreli. Naplánoval motocykel, ktorý sa nápadne ponášal na lietadlo. Podľa Enrica Piaggia pripomínal osu, a preto dostal pomenovanie Vespa, čiže osa. Skeptici aj nadšenci prijali nový skúter s očakávaním. Vespa zožala nečakaný úspech. Skútre sa začali objavovať po celej krajine. V polovici päťdesiatych rokov sa stali vyhľadávaným dopravným prostriedkom. Začali sa vyrábať v Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Španielsku, Brazílii, Indonézii, dokonca aj v ďalekej Indii. Talianska elegancia sa stala symbolom doby. Vespa sa začala objavovať v reklamách, filmoch, v textoch piesní a v literárnych dielach. Vy, skôr narodení čitatelia, určite sa rozpomeniete na filmovú hitovku Prázdniny v Ríme s Audrey Hepburnnovou a Gregorym Peckom. Jazda na skútri v ňom nesmela chýbať. Aj Marcello Mastroianni sa v Sladkom živote posadil na Vespu. Táto „osa“ bola dokonca vyhlásená v roku 2006 za oficiálny skúter Olympijských hier v Sydney a tiež newyorského City-maratónu.
Tak ako sa talianskym národným symbolom stalo Koloseum či Sixtínska kaplnka, stala sa ním aj Vespa. Počas mnohých rokov nikdy nevyšla z módy a prostredníctvom nej bolo realizovaných aj mnoho svetových rekordov. Za povšimnutie stojí niekoľko perličiek: Pierre Delliere, francúzsky letecký dôstojník, sa s ňou dostal za 51 dní z Paríža do Saigonu cez Afganistan. Ďalší dobrodruh Ennio Carrega prešiel na Vespe za dvanásť dní z Janova do Laponska. Dvaja súrodenci žurnalisti Elizabeth a Erik Thrane sa na nej dostali až do Bombaja. Našli sa aj takí, ktorí sa na svojej Vespe ocitli dokonca na Severnom póle. Vedeli ste, že Austrálčan Geoff Dean sa na Vespe vydal na cestu okolo sveta?
Ani po dlhých viac ako sto rokoch meno Piaggio nezapadlo prachom. Spoločnosť, pýšiaca sa týmto menom, patrí dnes medzi vedúcich svetových výrobcov dvojkolesových vozidiel. Závod v Pontedere sa rozkladá na ploche približne 600-tisíc metrov štvorcových a zamestnáva viac ako 4000 pracovníkov. Vo výskumných a vývojových oddeleniach spoločnosti našlo uplatnenie 500 špičkových odborníkov. Firma ani v 21. storočí neupustila od zámeru pôvodných majiteľov Piaggiovcov. Motocykle a automobily tejto značky sú cenovo dostupné a neustále sa znižuje ich dopad na životné prostredie. Medzi krajiny, kde sa vozidlá tejto značky udomácnili, patrí aj Slovensko. Rozhodnutie o príchode Piaggia na náš trh ovplyvnila hlavne skutočnosť, že vozidlá tohto druhu u nás jednoducho chýbali. Staré známe Škody 1203 pomaly dožívajú a malé nákladné automobily, ktoré by nahradili túto značku a tým vyplnili medzeru medzi vozidlami kategórie M1, neprichádzali. Konkurencia však nenechala na seba dlho čakať a mnohé renomované značky automobilov sa tiež snažia na našom trhu presadiť. Piaggio sa však teší obľube tak ako v čase, keď pestovatelia zeleniny a ovocia nosili na predaj úrodu zo svojich políčok na trojkolesovom APE 125. Práve týmto ľahkým trojkolesovým úžitkovým vozidlom zaujala spomínaná firma aj našu verejnosť. Jej názov v preklade z taliančiny znamená včela a jeho história sa začala písať v roku 1947. Tak ako si ho obľúbili v päťdesiatych rokoch, mnohí milujú „včelu“ APE 50 aj dnes. V čase, keď ceny benzínu stúpajú, zaujme najmä svojou 2,7-litrovou spotrebou na 100 km, pričom dokáže previezť až 200 kg nákladu. Ani tí, ktorí nevlastnia vodičský preukaz na automobil, nemusia vešať hlavu. Na „včelu“ vám postačí aj vodičský preukaz na malé motocykle.
Aj vy sa môžete nechať unášať talianskou eleganciou, kvalitou, palivovou úspornosťou a praktickosťou. Trojkolky APE, ako aj malé úžitkové vozidlá Porter, Maxxi a najnovšie aj novinka tohto roku Quargo, všetko od firmy Piaggio, nájdete aj v našom meste. Spoločnosť AAV Vidiná patrí medzi predajcov tejto značky na Slovensku. Možnože aj vy sa na svojom skútri zapíšete do kroník rekordov, či oceníte spoľahlivého dvoj, troj, či švorkolesového priateľa v čase pohody, relaxu a tiež pri práci.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 266
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 488
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 736
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 910
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 633
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 815
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 593
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

V Lučenci spustili informačnú kampaň, koncom týždňa doručia ľuďom letáky

Počas najbližších dvoch víkendov bude Slovensko dejiskom celoplošného testovania na ochorenie COVID-19.

Ilustračné foto.

Lučenec spoznal súpera v Lige majstrov. Šanca na postup je, ak budeme trénovať, tvrdí prezident klubu

Mužstvo vedené trénerom Mariánom Berkym čaká zápas na medzinárodnej scéne.

Mimel Lučenec.

Vo Fiľakove potrebujú v súvislosti s testovaním pomoc zdravotníckeho personálu

Pôvodne ho mala podľa samosprávy zabezpečovať vláda, len dnes im oznámili, že ho majú zabezpečiť oni.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?