Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Motoristické hity rokov minulých nezapadli prachom

Odo dňa, keď sa Talian Enrico Piaggio spolu so svojím synom Rinaldom rozhodli podnikať v lodiarskom priemysle, uplynulo stodvadsaťdva rokov. Založili si vlastnú spoločnosť Societr Piaggio a v tom čase patrili medzi známych dodávateľov prvotriedneho dreva

na výrobu zariadenia luxusných jácht. Počas nasledujúcich rokov prešli najrôznejšími odvetviami rozvíjajúceho sa priemyslu. Po výstavbe železničných vozňov sa pokúšali preniknúť do rozmáhajúceho sa sveta aeronautiky. Za svojimi cieľmi šli tvrdo a ovocie niekoľkoročnej driny začalo prichádzať v podobe svetových uznaní. V medzivojnovom období ich získali za svoje lietadlo a motory vyrábané v novom závode Pontedere až dvadsaťjeden.
Po skončení druhej svetovej vojny sa Taliansko pomaly spamätávalo a odstraňovalo jej hrôzostrašné následky. V zničenej krajine začal pomaly vstávať z popola aj priemysel zaoberajúci sa výrobou automobilov a motocyklov. Ani spoločnosť Piaggio neušetrilo vojnové šialenstvo. Prevádzky v Pise a Pontedere spojenecké vojská doslova zrovnali so zemou. Enrico Piaggio sa podujal na neľahkú úlohu. V krátkom čase obnovil svoje prevádzky a rozhodol sa venovať vývoju a výrobe ľahko dostupných dopravných prostriedkov pre obyvateľov vojnou zničeného Talianska. Svetlo sveta uzrel v roku 1956 v poradí miliónty skúter Vespa. Malý motocykel si okamžite získal srdcia nielen mládeže a pánov, ale stal sa snom mnohých dám. Do histórie sa nezapísal ako obyčajný skúter. Stal sa životným štýlom, mýtom a prostriedkom sebavyjadrenia. Kto jazdil na Vespe, bol „v kurze“. Cenovo dostupný motocykel si mohli dopriať aj obyčajní ľudia. V rokoch 1943 – 1944 zostrojil Renzo Spolti v továrni v Bielle motorku, ktorá sa do dejín motorizmu zapísala ako známa MP-päťka. Robotníci z fabriky ju prezývali Paperino, čo v prekladne znamená Káčer Donald. Výrobcovi Vespy sa však tento motocykel vôbec nepáčil. Obrátil sa teda na inžiniera, ktorému svet vďačí za zrod prvej helikoptéry, aby naprojektoval motorku znova. Pre človeka, ktorý vôbec nemal motorky v láske a považoval ich len za beztvarý a nepohodlný dopravný prostriedok, to nebola ľahká úloha. Zmysel pre letecké konštrukcie sa v ňom nezapreli. Naplánoval motocykel, ktorý sa nápadne ponášal na lietadlo. Podľa Enrica Piaggia pripomínal osu, a preto dostal pomenovanie Vespa, čiže osa. Skeptici aj nadšenci prijali nový skúter s očakávaním. Vespa zožala nečakaný úspech. Skútre sa začali objavovať po celej krajine. V polovici päťdesiatych rokov sa stali vyhľadávaným dopravným prostriedkom. Začali sa vyrábať v Nemecku, Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku, Španielsku, Brazílii, Indonézii, dokonca aj v ďalekej Indii. Talianska elegancia sa stala symbolom doby. Vespa sa začala objavovať v reklamách, filmoch, v textoch piesní a v literárnych dielach. Vy, skôr narodení čitatelia, určite sa rozpomeniete na filmovú hitovku Prázdniny v Ríme s Audrey Hepburnnovou a Gregorym Peckom. Jazda na skútri v ňom nesmela chýbať. Aj Marcello Mastroianni sa v Sladkom živote posadil na Vespu. Táto „osa“ bola dokonca vyhlásená v roku 2006 za oficiálny skúter Olympijských hier v Sydney a tiež newyorského City-maratónu.
Tak ako sa talianskym národným symbolom stalo Koloseum či Sixtínska kaplnka, stala sa ním aj Vespa. Počas mnohých rokov nikdy nevyšla z módy a prostredníctvom nej bolo realizovaných aj mnoho svetových rekordov. Za povšimnutie stojí niekoľko perličiek: Pierre Delliere, francúzsky letecký dôstojník, sa s ňou dostal za 51 dní z Paríža do Saigonu cez Afganistan. Ďalší dobrodruh Ennio Carrega prešiel na Vespe za dvanásť dní z Janova do Laponska. Dvaja súrodenci žurnalisti Elizabeth a Erik Thrane sa na nej dostali až do Bombaja. Našli sa aj takí, ktorí sa na svojej Vespe ocitli dokonca na Severnom póle. Vedeli ste, že Austrálčan Geoff Dean sa na Vespe vydal na cestu okolo sveta?
Ani po dlhých viac ako sto rokoch meno Piaggio nezapadlo prachom. Spoločnosť, pýšiaca sa týmto menom, patrí dnes medzi vedúcich svetových výrobcov dvojkolesových vozidiel. Závod v Pontedere sa rozkladá na ploche približne 600-tisíc metrov štvorcových a zamestnáva viac ako 4000 pracovníkov. Vo výskumných a vývojových oddeleniach spoločnosti našlo uplatnenie 500 špičkových odborníkov. Firma ani v 21. storočí neupustila od zámeru pôvodných majiteľov Piaggiovcov. Motocykle a automobily tejto značky sú cenovo dostupné a neustále sa znižuje ich dopad na životné prostredie. Medzi krajiny, kde sa vozidlá tejto značky udomácnili, patrí aj Slovensko. Rozhodnutie o príchode Piaggia na náš trh ovplyvnila hlavne skutočnosť, že vozidlá tohto druhu u nás jednoducho chýbali. Staré známe Škody 1203 pomaly dožívajú a malé nákladné automobily, ktoré by nahradili túto značku a tým vyplnili medzeru medzi vozidlami kategórie M1, neprichádzali. Konkurencia však nenechala na seba dlho čakať a mnohé renomované značky automobilov sa tiež snažia na našom trhu presadiť. Piaggio sa však teší obľube tak ako v čase, keď pestovatelia zeleniny a ovocia nosili na predaj úrodu zo svojich políčok na trojkolesovom APE 125. Práve týmto ľahkým trojkolesovým úžitkovým vozidlom zaujala spomínaná firma aj našu verejnosť. Jej názov v preklade z taliančiny znamená včela a jeho história sa začala písať v roku 1947. Tak ako si ho obľúbili v päťdesiatych rokoch, mnohí milujú „včelu“ APE 50 aj dnes. V čase, keď ceny benzínu stúpajú, zaujme najmä svojou 2,7-litrovou spotrebou na 100 km, pričom dokáže previezť až 200 kg nákladu. Ani tí, ktorí nevlastnia vodičský preukaz na automobil, nemusia vešať hlavu. Na „včelu“ vám postačí aj vodičský preukaz na malé motocykle.
Aj vy sa môžete nechať unášať talianskou eleganciou, kvalitou, palivovou úspornosťou a praktickosťou. Trojkolky APE, ako aj malé úžitkové vozidlá Porter, Maxxi a najnovšie aj novinka tohto roku Quargo, všetko od firmy Piaggio, nájdete aj v našom meste. Spoločnosť AAV Vidiná patrí medzi predajcov tejto značky na Slovensku. Možnože aj vy sa na svojom skútri zapíšete do kroník rekordov, či oceníte spoľahlivého dvoj, troj, či švorkolesového priateľa v čase pohody, relaxu a tiež pri práci.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 5 990
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 462
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 378
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 2 009
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 849
  6. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 679
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 452
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 318

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Do našej slnečnej sústavy politických strán prišla nová „modrá“ planéta, ktorú predstavil Mikuláš Dzurinda
  2. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  5. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  6. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  8. Post Bellum SK: Svedectvo štyroch žien, ktoré prežili holokaust
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 593
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 972
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 910
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 886
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 590
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 451
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


3 h

Partii Planktón prináša otužovanie radosť aj zdravotné benefity.


15 h
Muránsky hrad a pod ním dedina Muráň

Na rozvoj jazdeckého turizmu v NP Muránska planina pôjde z plánu obnovy viac ako 270 000 eur.


TASR 18 h
Ilustračné foto

Autom jazdila zo strany na stranu.


TASR 19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vírus pre zviera znamená istú smrť. Účinná terapia ani vakcína zatiaľ neexistujú.


24. jan

Páchatelia rozprávali po poľsky.


20 h

Poškodením majetku a krádežou peňazí vznikla majiteľom celková škoda viac ako 3 000 eur.


25. jan

Skúšajú poistné ventily na vypustenie pary.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Do našej slnečnej sústavy politických strán prišla nová „modrá“ planéta, ktorú predstavil Mikuláš Dzurinda
  2. Zuza Kumanova: Nezabudnúť na holokaust je povinnosťou nás všetkých
  3. Post Bellum SK: Obete holokaustu nie sú len číslami, majú svoje mená
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane
  5. Norbert Skoupa: Čo ma naučil prvý rok behu
  6. Miro Jankes: Januárové obrázky (2023)
  7. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan)
  8. Post Bellum SK: Svedectvo štyroch žien, ktoré prežili holokaust
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 593
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 972
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 910
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 886
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 019
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 590
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 451
  8. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 284
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu