Štát by presunul na školy väčšiu zodpovednosť, pretože by stanovovali vlastnú profiláciu. Podľa národného koordinátora projektu z ŠPÚ Pavla Černeka, štát by určil školám obsah približne troch pätín vyučovacích hodín, ktoré študenti musia absolvovať počas štyroch rokov. Tento počet by bol štandardom, ktorý by sa garantoval na každej škole. Školám by teda zostávali na profiláciu dve pätiny vyučovacích hodín. Centrom vzdelávania by mal byť žiak. Učiteľ by nebol zdrojom informácií, ale len akýmsi moderátorom. Zúžila by sa faktografia na školách a zvýšilo by sa vzdelávanie pre život, dodal Černek. Študenti by si mohli vyberať obľúbené predmety v rozšírenej podobe. Podľa Černeka predmety by tvorili vzdelávacie oblasti, „lebo v živote nie je samostatne napríklad fyzika alebo chémia.“ Študenti by si volili aj náročnosť predmetu. Pri voľbe predmetov by študentom pomáhali kariérni poradcovia. Pre maturantov by sa teda určilo štátne minimum, ktoré by museli absolvovať. Išlo by o tzv. Rámcový vzdelávací program. Zvyšok by si stanovili školy v školskom vzdelávacom programe. Podľa riaditeľa ŠPÚ Ľubomíra Pajtinku sa projekt týka stredných odborných škôl a gymnázií. V súčasnosti projekt skúšajú na troch gymnáziách - v Prešove, Považskej Bystricia v Žiari nad Hronom. Ak sa na týchto školách osvedčí, tak by sa mal uplatniť aj na ostatných školách. Generálny riaditeľ sekcie regionálneho školstva naministerstve školstva Zdenko Krajčír uviedol, že zmena by samala naštartovať od 1. septembra 2007. Aj o jeho aplikovaní diskutujú účastníci konferencie Kurikulárna transformácia v Gabčíkove. Jeho zavedenie na škole trvá päť rokov a nakaždej škole si vyžaduje päť miliónov korún. Projekt ŠPÚ získal podporu z Európskeho sociálneho fondu.