eji, že prerušenie vyučovania pomôže zlepšiť situáciu. Nestalo sa tak, preto konkrétne Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Lučenci dal pokyn všetkym základným školám v meste prerušiť vzdelávanie počas 31. januára a 1. februára.
Vysvedčenia niektorí dostávali už 30. januára, v ďalších ich odovzdajú až v pondelok. Podobná situácia bola aj v okresoch Veľký Krtíš, Poltár či Rimavská Sobota.
S tým pondelkovým odovzdávaním vysvedčení to platí aj v prípade Základnej školy Ladislava Novomeského v Lučenci, ktorá na záver prvého polroka pripravila aj bohatý program venovaný svojej tridsaťročnici. (Napokon sa z neho pre chrípku uskutočnil len karneval). Výnimkou bola 2. A trieda. Jej dvadsaťtri žiakov sa s pedagogickým ocenením svojej polročnej práce zoznámilo už 30. januára. Nie však v klasickej podobe formou vysvedčení, ale slovným hodnotením. Pre túto (zatiaľ u nás) výnimočnú formu sa rozhodli rodičia detí, ktorých vedomosti až do konca tretieho ročníka nebudú tradične známkované. Odpadávajú tým zbytočné stresy, pričom rodičia aj deti vedia zo slovného hodnotenia triednej učiteľky Želmíry Mižúrovej, v čom sú dobré a v čom by mali pridať.
Nová forma možno čoskoro nájde uplatnenie aj v ďalších triedach a školách, z ktorých každá sa snaží dosahovať čo najlepšie výsledky. Preto nás zaujímalo, ako sú spokojní s tými polročnými (vzdelávacími i hospodárskymi) riaditelia niektorých z nich:
Eva Marková, 2. ZŠ Haličská 8, Lučenec: „Som spokojná. Takmer polovica zo 630 žiakov našej školy dosahuje výborný prospech. To potvrdila aj previerka alebo generálna skúška na Monitor zo slovenského jazyka a matematiky v piatom ročníku prostredníctvom zakúpeného programu Komparo. Dosiahnuté výsledky nás zaradili medzi 3 percentá najúspešnejších škôl na Slovensku. Vynikajúco si počínali naši žiaci aj v okresných kolách olympiád v nemeckom jazyku, v matematike, na recitačných súťažiach...“
Ľudmila Lacová, ZŠ na Vajanského ul., Lučenec: „Potešili nás vynikajúce umiestnenia a postupy na krajské kolá olympiád v anglickom jazyku (Jozefína Pevčíková), v matematike (Peter Kúdeľa), a to, že približne 200 žiakov zo 650 má výborný prospech. Na druhej strane však treba povedať, že nám pribúdajú deti so špeciálnymi potrebami, zo sociálne znevýhodneného prostredia, a tak veľkým problémom stále zostáva vysoký počet (až 2580 hodín) neospravedlnenej neúčasti na vyučovaní.“
Július Slavkovský, ZŠ Poltár, ul. Slobody: „Dosiahnuté výsledky sú porovnateľné s predchádzajúcimi rokmi, zlepšuje sa dochádzka, za prvý polrok máme len 70 neospravedlnených hodín.Na krajské kolá olympiád v angličtine a v matematike nám postúpili dvaja žiaci, darí sa nám v športových súťažiach... Pokiaľ ide o hospodárenie, zvládli sme uplynulý rok v oblasti prevádzky aj osobných nákladov. Sme však radi, že ministerstvo pripravilo zvýšenie príspevku na žiaka základnej školy o približne 4000 korún, čo nám pomôže ešte skvalitniť plnenie výchovnovzdelávacích úloh.“
Vlasta Lunterová, 2. ZŠ Škultétyho nám., V. Krtíš: „Tešia nás dobré umiestnenia našich žiakov v recitačných súťažiach, v olympiáde v anglickom jazyku a vôbec dobré výchovnovzdelávacie výsledky. Podobne aj to, že nám postupne klesá záškoláctvo (za prvý polrok len 120 neospravedlnených hodín), a že sme si pre dobré hospodárenie mohli dovoliť zlepšiť vybavenosť školy potrebnými zariadeniami. Určite nám v tomto smere pomôže aj ohlásené zvýšenie príspevku na žiaka.“
Autor: R. Grebáč