o pohrebníctve, sprísňujúci podmienky poskytovaných služieb v tomto smutnom odvetví; nastoľujúci otázky, na ktoré treba čo najskôr dať odpovede.
Zmeny sa dotýkajú pohrebných služieb aj pohrebísk- prevádzky cintorínov. Bez väčších problémov ( aj keď nie bez veľkých nákladov) ich akceptovali prevádzkovatelia pohrebných služieb. Z nových nariadení ich najviac finančne potrápilo získanie vozidiel s predpísaným chladiacim zariadením. Odborne spôsobilé osoby pre výkon potrebných operácii si zabezpečili preškolením, ktoré tiež nie je najlacnejšie. Miestnosti na úpravu telesných pozostatkov získali zmluvami s majiteľmi či správcami domov smútku....
Prevádzkovateľmi pohrebísk (cintorínov) sú až na malé výnimky v Novohrade miestne samosprávy. Tie majú s novou normou problémov už viac. Z 57 obcí okresu Lučenec dodnes 42 nemá prevádzkový poriadok. Pritom ten mal byť odsúhlasený Regionálnym úradom verejného zdravotníctva Lučenec do 1.novembra 2006. V okrese Poltár je to z 22 obcí 11. To je však len jedna z legislatívnych požiadaviek. Ďalšou sú odborne spôsobilé osoby pre správu pohrebísk, spôsob užívania, evidencia hrobových miest... Na ich splnenie majú miestne samosprávy necelé štyri mesiace...
ČO NA TO STAROSTOVIA?
Viera Stanová - České Brezovo. „Prevádzkový poriadok zatiaľ nemáme, pretože evidenciu hrobových miest je potrebné urobiť pre každý cintorín zvlášť. My ich máme dva, pôvodný poriadok bol len jeden. Nemáme Dom smútku, teda ani miesto na úpravu telesných pozostatkov, pohrebné služby sú zabezpečované prostredníctvom subjektu v Poltári. Ten má vyškolenú odborne spôsobilú osobu. Obec bude naďalej robiť údržbu cintorína ( kosenie, vyhrabávanie lístia, ošetrovanie stromov...). Jamy už roky u nás kopú rodiny podľa zvoleného poradia. V súčasnosti sa odporúča, aby to robil jeden tím. Pre lepšiu kontrolu a kvalitu práce. Zvýši to však výdavky občanov, ktoré už aj tak idú hore. Zaviedli sme poplatok 100 korún za jedno hrobové miesto na 10 rokov, ale pre rodiny či osoby, ktoré sa starajú o 5 či 8 hrobov je aj to vedľa. Nový zákon o pohrebníctve zavádza síce lepší poriadok, ale nie je, podľa mňa, stavaný na podmienky menších, chudobnejších obcí.“
Mária Švikruhová – Cinobaňa. „Prevádzkujeme 5 cintorínov; aj vo vlastníctve cirkvi. Chýbajú nám však zmluvy. V súčasnosti robíme evidenciu hrobových miest, aby mohli byť schválené prevádzkové poriadky. Odbornú spôsobilosť na prevádzku pohrebiska získal školením zamestnanec obecného úradu. Vyšlo nás to (aj so skúškami) na približne 10 000 Sk. Pohrebné služby zabezpečuje podnikateľka, ktorá si prenajala miestnosť v Dome smútku na úpravu zosnulého. S tým by nemali byť problémy. Poplatky za hrobové miesta v Cinobani zatiaľ nevyberáme, ale ak sa budú ďalej zvyšovať nároky na profesionalizáciu niektorých činností, tak sa tomu asi nevyhneme. V každom prípade nová právna úprava zaťažila hlavne menšie obce.“
Ján Poničan - Tuhár. „Aj podľa mňa je to hlavne o byrokracii. O cintorín sa odjakživa starala obec a myslím si, že dobre. Jamy si kopú alebo dávajú kopať príbuzní zosnulého. Pohrebné služby poskytuje podnikateľ zo susednej obce. S tým problémy nie sú. Na prevádzkovom poriadku pracujeme, s oprávnenou osobou to tiež dotiahneme, ale stojí to nemálo peňazí. V obci poplatky za hroby nevyberáme, ľudia na to nemajú peniaze. Ak to zákon striktne nenariadi, tak ich ani vyberať nebudeme.“
Ladislava Palík – Šávoľ. „ My už máme schválený nový prevádzkový poriadok, do 7.marca by som ako starosta mal získať aj odbornú spôsobilosť na prevádzku cintorína. Školenie cez Regionálne vzdelávacie centrum v R.Sobote stojí 6300 Sk. Takže problémy s tým nemáme, aj keď lacné to nie je. Jedno-rázový poplatok za použitie Domu smútku s chladiacim zariadením, miestnos-ťou na úpravu zosnulého, vypožičanie náradia na kopanie hrobu- je u nás 300 Sk. Vedenie obce sa však rozhodlo, že do roku 2020 sa u nás nebude platiť poplatok za hrobové miesto.“
Nuž starostovia stíhajú plniť podmienky zákona o pohrebníctve ako sa hovorí s vyplazeným jazykom. Možno mohli s prípravou začať skôr, ale dnes už nie je čas na otázky.
LUČENEC MUSÍ OPRAVIŤ DOM SMÚTKU
V centre Novohradu s uplatnením Zákona o pohrebníctve nemajú na prvý pohľad problémy. Služby zabezpečujú súkromné spoločnosti, prevádzku cintorínov tiež a tie sa novej norme pohotovo prispôsobili. Predsa však je tu vážna hrozba. Pozastavenie prevádzky Domu smútku. Ten je už dlhšie obdobie v zlom technickom stave. Príslušný Stavebný úrad obce Halič zistil popraskané steny, zvýšenú vlhkosť budovy, pleseň, poškodené podlahy..) Uložil mestu vypracovať do 31.marca 2007 projekty na opravu objektu a do konca októbra tohto roka ju aj uskutočniť. Podľa prevádzkovateľa cintorína Branislava Drugdu môžu sanačné práce vyjsť aj na milión korún. V návrhu rozpočtu na rok 2007 sa však s tým nepočíta. Len s 2 miliónmi korún na začatie výstavby urnového hája, pretože kapacita toho starého je už naplnená. Časť opráv by sa podľa prednosta MsÚ v Lučenci Dušana Ilčíka dala urobiť s pomocou peňazí určených na prevádzku a údržbu. Pre zvyšok ( objem určia odborné posudky) bude treba hľadať možnosti v kapitálových výdavkoch. Takže je to v rukách poslancov. Vôbec lučenskému hlavnému cintorínu asi budú musieť venovať zvýšenú pozornosť aj v ďalších rokoch. Komplexná výstavba urnového hája vyjde mesto na cca 11 miliónov korún, pritom občania volajú aj po ďalších úpravách. Úcta k zosnulým si žiada tieto hlasy vypočuť.
Autor: R. Grebáč