ývala dnu.
Ľubica Žilíková je v súčasnosti spolu s manželom majiteľkou troch kvetinárstiev. V Rimavskej Sobote prevádzkuje dve kvetinárstva s názvom Megéra (prezradila nám, že je to mytologický názov a zosobnila sa v ňom. Známi jej často humorne hovorili, že je bosorka). Megéra na ul. SNP v Rimavskej Sobote je v prevádzke od r. 1999 v pracovných dňoch od ôsmej do piatej hodiny večer. V sobotu od ôsmej do dvanástej hodiny, v hypermarkete Kaufland v Rimavskej Sobote je tiež Megéra – trošku menšia, otvorená každý deň od 8 do 20 hodiny. V Lučenci na Novohradskej ulici vedľa Priora v kine Apollo je Kvetinárstvo Agroflóra s otváracími hodinami v pracovných dňoch od 8 do 18 hodiny, v sobotu od 8 do 12 hodiny.
„Som rodáčka z Čížu a už od mladosti som rada pestovala kvietky a experimentovala s nimi. Vždy mi hovorili, že sa v tom vyznám a ja som sa naozaj snažila. Mala som k tomu vzťah,“ zaspomína Ľ. Žilíková a pokračuje: „Asi tri mesiace som pracovala v jednom kvetinárstve v Rimavskej Sobote. Potom som sa asi päť rokov tejto činnosti nevenovala.“
V r. 1999 sa s manželom rozhodli, že idú podnikať v kvetinárskom odbore. Postupne zriadili tri predajne, v ktorých funguje i donášková služba na základe telefonátu alebo osobnej objednávky: Kaufland v Rimavskej Sobote – 047/5634 446, na Ul. SNP v Rimavskej Sobote – 047/5631 146, V Lučenci v kine Apollo -047/4331 506.
Ako hovorí Ľ. Žilíková na začiatky sa spomína dobre. Bola to pre ňu nová činnosť. Nových poznatkov, informácií bolo veľa, museli sa zorientovať. Ako opatrovať, ošetrovať kvety rezané či črepníkové, realizovať nové nápady okolo aranžovania, dopĺňať sortiment, zestetičniť zariadenie predajní. Mali záujem prilákať zákazníkov „inou“ exkluzivitou. Rozdelili kvetinárstva podľa farieb a podľa toho dopĺňali i tovar. Aranžmá samozrejme záviselo i závisí naďalej od časového rozpätia – čo si ktoré obdobie žiada.
Ľ. Žilíková je v aranžovaní a vôbec v zaobchádzaní s kvetmi a im príslušiacim sortimentom samouk. Zúčastňuje sa však i s kolegyňami predavačkami rôznych školení. Sú vlastníkmi rôznych certifikátov, zúčastnili sa i súťaží a boli úspešné. Napr. cenná je pochvala od Holanďana z veľkoskladu z Košíc, ktorý organizoval istú súťaž.
„Zákazník je vždy prvý a musíme sa venovať predovšetkým jemu,“ odobruje Ľ.Žilíková. Momentálne je vo všetkých jej predajniach osem zamestnancov, všetko sú to ženy s veľkým vzťahom ku kvetinovému sortimentu.
„Nie je to ľahká práca,“ vyznáva sa Ľ. Žilíková. „Človek musí byť vždy pripravený, vždy v pohotovosti čo príde. Všetko čo zákazníci od nás požadujú sa im snažíme splniť. Sme radi, keď sa nám podarí i malá vec, keď ľudia od nás odchádzajú spokojní. Keď sú väčšie veci, akcie – napr. zdobenie miestností pre rôzne príležitosti, dávame si na tom záležať s rovnakou pedantnosťou. Častokrát zdobíme Dom kultúry v Rimavskej Sobote - sú to väčšinou sponzorské veci. Snažíme sa vždy vyhovieť na základe dohody.“
Pohybujeme sa v priestoroch predajne Megéra na ul. SNP v Rimavskej Sobote. Obdivujeme zaujímavé dekorácie, doplnkový tovar triedený v „kútikoch farieb“, napr. všetko ladené do žlta. Obdivujeme krehkosť rezaných i vzácnych črepníkových kvetov a naopak, húževnatú trvanlivosť bonsají či kaktusov. Spomíname si, že naozaj sa i pri našich minulých návštevách pohojdávali po predajni povešané bosorky na metlách. Imidž sa zachováva.
„Snažíme sa mať v predajniach všetky dostupné kvietky v rôznych veľkostiach i cenách. Mávame i menej náročné rastlinky, ale i rastlinky vcelku chúlostivé – napr. rôzne druhy orchidejí,“ zamyslí sa majiteľka kvetinárstiev. Ešte spomenie, že málo používajú farbenie kvetov, preferujú skôr prirodzené kvety. Ak má však niekto takúto požiadavku, nie je problém mu ju splniť.
Rozprávame sa o konkurencii. „Nestačím dáko na konkurenciu,“ smeje sa Ľ. Žilíková. „Nestačím si to všímať. Myslím si však, že keď je konkurencia zdravá, keď ľudia konkurujú novými nápadmi, je to v poriadku.“ Hnevá ju iba to, keď konkurencia kopíruje cudzie nápady.
Dozvedáme sa, že so zákazníkmi sú v Megére v Rimavskej Sobote i v Agroflóre v Lučenci spokojní. Ľudia sú rozliční i rôzne nároční, snažia sa však zákazníkov si udržať. Naučili sa už zvládať i náporové akcie, napr. hromadné kupovanie kvetov pri začiatku i konci školského roka, na MDŽ, na Valentína a iné „kvetné“ udalosti. Ponúkajú bohatý sortiment ku smútočným udalostiam i veľkým slávnostným príležitostiam: maturity, promócie, svatby, atď... Starajú sa o servis, kto potrebuje idú mu presadiť kvety do domácností, do firiem, poskytujú i starostlivosť o takéto kvety, snažia sa zabezpečiť rozličné objednávky.
Pýtame sa Ľ. Žilíkovej, či u nich doma v súkromí majú kvety svoje trvalé miesto. „Majú, dám si na tom záležať. Ak si aj nezadovážim rezané kvietky, ideme si niekde kvety natrhať. Môžu byť aj lúčne. Vediem k tomu aj svoje dve dospievajúce dcéry – aby mali radi prírodu a všetko čo s ňou súvisí.“
Ako hovorí majiteľka a prevádzkovateľka rimavskosobotskej Megéry i lučeneckej Agroflóry, dobre jej padne, keď niekto zavolá i mimo pracovného času – rada pomôže, vyhovie. „Dobre padne, že pri všetkej tej dnešnej konkurencii ľudia zavolajú, že chcú od nás kytičku,“ vyznáva sa úprimne. Robili už kytice i pre mnohých významných ľudí, napr. pre pána prezidenta, sedem rokov zdobia ples Taurisu – vždy sa to snažia urobiť iným štýlom, iným spôsobom a neopakovať sa rok po roku. Robili i šesťtisícový pohrebný veniec, pri svadobných, či iných kyticiach radi poradia.
„Z tohto sa jednoducho nedá vypnúť,“ zakončí vecne Ľ. Žilíková. „Keď robíme, robíme, potom oddychujeme. Ja rozmýšľam, preberám nápady i v súkromí.“
Nakukneme ešte do menšej Megéry v supermarkete Kaufland v Rimavskej Sobote. Tamojšia pracovníčka Zdena Kurčíková nám prezradí, že nedávno chystala istému pánovi 3-tisíckorunovú gratulačnú kyticu. Denne zaviaže i 20 – 30 kytíc. Kým debatujeme, ľudia sa pristavia, obdivujú sviežo pôsobiace kvitnúce črepníky. Nad nami vedľa nápisu – názvu Megéra fičí bosorka na metle. A my sa usmievame pri úvahe ako pôsobivo spojila majiteľka opisovaných kvetinárstiev poverčivosť s dynamickosťou.
Autor: - kd -