Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

PARAGLIDING V KLENOVCI

Vzduch – zem! Aj našinci si už užili trochu vzrušenia v podobe živej riadenej strely na ceste medzi nebom a zemou. „Odštartovať na kĺzavom padáku môžete aj na miestach, kam by ste vetroň nedostali ani s plukom otrokov,“ svorne tvrdia glideri z celého svet

a. Paraglidistov aj u nás v poslednom čase rapídne pribúda, a tak túto disciplínu nemožno považovať za niečo nové, skrátka pritom už obvykle nerobíme veľké „halé, wow, neuveriteľné“. Napriek tomu nejeden z nás sa, vo chvíli keď zazrie lietajúcich gliderov vo vzduchu, pozastaví a len si povzdychne: „Paráda. Byť tak na ich mieste...“ Takto sme aj my uplynulý týždeň v Klenovci, spozorovali lietajúce padáky, odstavili auto a s otvorenými ústami pozerali ako takmer 20- ka gliaderov krúži nad Klenovskou a Málinskou priehradou. Toľko klzákov sa naozaj naraz len tak nevidí. Odkiaľ sa vzali, čo tu robia a kto sú? Nuž, odpoveď je jednoduchá. Klenovec sa počas uplynulého týždňa (17. až 20. máj) stal dejiskom tretieho kola Slovenského pohára. Nielen nadšenci tohto športu si počas štyroch dní prišli naozaj na svoje. Aj MY Novohradské noviny. Mali sme totiž možnosť nazrieť prostredníctvom hlavného organizátora Petra Hrivnáka trochu hlbšie do tohto zaujímavého a pre väčšinu „našincov“ zatiaľ nevyskúšaného športu v nasledujúcej reportáži z „lietania“ po nebi. Samozrejme po tom klenovskom....
Kvalitný „posed“ stojí vyše 15 000 korún!
Ešte predtým ako vystúpime na Petošovo, Slopovo či iné kopce v okolí Klenovca, pokúsime sa vám „pozemným smrteľníkom“ vysvetliť čo ten klzák, padák, paragliding je a ako to tam hore vyzerá. Zásadný rozdiel medzi termickým či svahovým plachtením vo vetroni a na padákovom klzáku má niekoľko rovín. V rovine bezpečnosti stále platí, že pevné krídlo je pevné krídlo a nehrozí zborenie nosnej plochy v najneočakávanejšom momente. „Aj tu však treba rátať s čoraz dômyselnejšou technológiou klzákov a predpokladom, že pilot je rozvážny a pokúsi sa zvládnuť aspoň základy meteorolégie a riadenia glidera,“ pridal Peter. Ak by sme mali k dispozícii „zážitkometer“ jednoznače vyhráva klzák, hoci, oddaní plachtári – aeroklubáci majú zrejme iný názor. Rozdiel pri lietaní medzi vetroňom a klzákom je ako medzi prevezením sa v limuzíne a v kabriolete. Vietor vo vlasoch a bezprostredný kontakt so vzduchom má svoje neopakovateľné čaro. A hlavne odštartovať na padákovom klzáku môžete aj na miestach, kam by ste vetroň nedostali ani s armádou. Čo sa týka pohodlia a prístrojového vybavenia, dnešné padákové klzáky za vetroňmi takmer v ničom nezaostávajú. Výškomer, variometer, GPS, integrované do komfortného kresielka s pripojeným zásobníkom na pitný režim už patria k takmer bežnej výbave praragliderov. „Kvalitný posed vás vyjde zhruba na 15 000 korún, ak odhliadneme od typov určených na súťažné lietanie, u ktorých sa cena šplhá až na dvojnásobok. K štandartnej výbave nevyhnutne patrí aj záložný padák. Aby ste si užili paragliding, nemusíte hneď investovať do finančne náročnej výbavy,“ doplnil Peter. Na Slovensku ju pomerne rozsiahla ponuka tandemového lietania v rozličných lokalitách. K najväčším zážitkom patria prelety s inštruktorom. Pri peknom počasí si to užijete cca od 1500 do 2000 korún. „Odporúčame pred letom sa neprejedať a nepiť príliš veľa liehovín,“ dáva do pozornosti jeden z lučenských nadšencov tohto športu Ivan Kišš. Ale už dosť bolo slov, hurá do nebies klenovských.
Ako sa dostal paragliding do našich končín?
Harcovníkom medzi paraglidermi je rodák z Hnúšte Peter Tóth. Práve on pred niekoľkými rokmi dotiahol do našich končín tento šport a dal vedieť celému Slovensku, že má aj u nás miesto. „Ja som paragliding nepritiahol do našich končín. To je jeho záležitosť. Už pred 14 rokmi lietal nad našimi hlavami. Následne o dva roky tu zorganizoval prvé celoslovenské preteky,“ priblížil nám začiatky paraglidingu v Malohonte Peter. „Každý lietal na vlastnú päsť. Napriek tomu, paraglidistov pribúdalo. Aj preto sme sa rozhodli, že by bolo dobré niečo znova, ako sa hovorí, spáchať. Už vlani sme oprášili pohárovú súťažnú klenovskú epizódu a tento rok športová komisia LAA SR tiež rozhodla o zorganizovaní jedného kola v našom kraji, ktorý je pre tento šport ako stvorený,“ pokračoval Peter.
Na čo piloti- glideri musia dať bacha!
Veľký dôraz sa kladie na aktuálne počasie a jeho predpovedaný vývoj. Občas sa stane, že to pilot neodhadne, prípadne sa precení a potom musí vo vzduchu riešiť mnoho nepríjemných situácií. Jednoducho v paraglidingu sa treba naučiť predvídať a rozmýšľať. Predovšetkým pred prvým letom sa treba zveriť do rúk odborníkov. Na Slovensku je niekoľko výcvikových stredísk, kde vás naučia všetky zákonitosti tohto športu. Od metereológie až po samotný let. Po absolvovaní tohto výcviku získate potrebné základy. O ostatnom hovoriť nebudem. Paragliding síce zo zeme vyzerá veľmi jednoucho, ale tiež si, ako ostatné športy,vyžaduje veľa tréningu po všetkých stránkach,“ prízvukoval Peter.
Ako to vyzerá na súťaži?
O čo vlastne súťažia? Ako ich kontrolujú keď sú vo vzduchu? Podľa akých pravidiel sa riadia? Ako taká súťaž medzi paraglidistami vlastne prebieha? „Každý deň sa určí letová disciplína, trať pozostávajuca z otočných bodov, na ktoré musí súžiaci doletieť, a cieľa, kde sa pri dolete stopne jeho čas. Všetko zaznamenáva navigačný prístroj GPS, čiže klamať či podvádzať sa tu nedá. Napríklad v sobotu sme leteli zo Slopova po Málinskú priehradu a späť. Pre tých, ktorí doleteli až do cieľa bol rozhodujúci čas, ktorý dosiahli. Ostatní, ktorým sa to nepodarilo, boli hodnotení podľa uletenej vzdialenosti na tejto trase,“ skúsil v skratke vysvetliť základné pravidlá súťažného lietania P. Hrivnák.
Klenovec je momentále medzi pilotmi in!
Potvrdila to aj účasť na 3. kole Slovenského pohára v paraglidingu. Na klenovské „kopčeky“ vystúpila a následne z nich odletela celá slovenská špička pilotov. To, že tu nechýbali najlepší borci nie je vôbec náhoda. „Klenovec ponúka tomuto športu naozaj výnimočné podmienky. Charakteristika nášho terénu umožňuje paragliderom veľa možností na lietanie. Počnúc od prístupu k štartu, cez let, až po pristávanie. Takých miest na Slovensku nie je veľa,“ tvrdí hlavný organizátor 3. kola SP v Klenovci Peter Hrivnák. A mal pravdu. Aj ostatní súťažiaci si pochvaľovali podmienky v Klenovci. Dokonca sme tu zaregistrovali mnoho pilotov, ktorí sa súťaže vôbec nezúčastnili len si tak, „klídek – pohodička – tabáček“ zalietali. Tretie kolo Slovenského pohára v Klenovci si budú zrejme pamätať všetci.
„Patrilo medzi najvydarenejšie v Slovenskom pohári za posledné obdobie. Nestáva sa totiž často, že poveternostné podmienky dovolia súťažiacim lietať všetky štyri dni. Verím, že aj o rok sa tu takto všetci zídeme a pani príroda nám bude, tak ako teraz, naklonená,“ dal bodku za 3. kolom SP P. Hrivnák.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 460
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 515
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 378
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 835
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 162
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 633
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 552
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 252
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 111
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 644
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Z Fiľakova hlásia 16 pozitívnych, v žiarskej osade je záujem o testovanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Testovanie v osade Pod Kortínou.

Z Fiľakova hlásia 16 testov s pozitívnym výsledkom

V meste sa míňajú testy. Primátor spresnil termíny na nedeľné testovanie.

Vojaci doviezli materiál, testovanie v dedine pokračuje

V Ružinej majú od 16.30 hod. k dispozícii ďalších 400 testov.

V niektorých obciach sa testy míňajú.

Dnes dopoludnia zaevidovali v krajine takmer 8-tisíc testov s pozitívnym výsledkom

O 14.00 hod. bolo v prevádzke 99,2 naplánovaných odberných miest.

Značný záujem o testovanie je aj v centre Novohradu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z Fiľakova hlásia 16 pozitívnych, v žiarskej osade je záujem o testovanie (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Testovanie v Žilinskom kraji prebieha bez výraznejších problémov (minúta po minúte)

Pred synagógou si rozložili aparatúru žilinskí dídžeji. Centrom mesta sa rozliehala hudba, ktorou chcú spríjemniť čakanie. Tvrdia, že dnes to nie je párty.

Už ste čítali?