a. Paraglidistov aj u nás v poslednom čase rapídne pribúda, a tak túto disciplínu nemožno považovať za niečo nové, skrátka pritom už obvykle nerobíme veľké „halé, wow, neuveriteľné“. Napriek tomu nejeden z nás sa, vo chvíli keď zazrie lietajúcich gliderov vo vzduchu, pozastaví a len si povzdychne: „Paráda. Byť tak na ich mieste...“ Takto sme aj my uplynulý týždeň v Klenovci, spozorovali lietajúce padáky, odstavili auto a s otvorenými ústami pozerali ako takmer 20- ka gliaderov krúži nad Klenovskou a Málinskou priehradou. Toľko klzákov sa naozaj naraz len tak nevidí. Odkiaľ sa vzali, čo tu robia a kto sú? Nuž, odpoveď je jednoduchá. Klenovec sa počas uplynulého týždňa (17. až 20. máj) stal dejiskom tretieho kola Slovenského pohára. Nielen nadšenci tohto športu si počas štyroch dní prišli naozaj na svoje. Aj MY Novohradské noviny. Mali sme totiž možnosť nazrieť prostredníctvom hlavného organizátora Petra Hrivnáka trochu hlbšie do tohto zaujímavého a pre väčšinu „našincov“ zatiaľ nevyskúšaného športu v nasledujúcej reportáži z „lietania“ po nebi. Samozrejme po tom klenovskom....
Kvalitný „posed“ stojí vyše 15 000 korún!
Ešte predtým ako vystúpime na Petošovo, Slopovo či iné kopce v okolí Klenovca, pokúsime sa vám „pozemným smrteľníkom“ vysvetliť čo ten klzák, padák, paragliding je a ako to tam hore vyzerá. Zásadný rozdiel medzi termickým či svahovým plachtením vo vetroni a na padákovom klzáku má niekoľko rovín. V rovine bezpečnosti stále platí, že pevné krídlo je pevné krídlo a nehrozí zborenie nosnej plochy v najneočakávanejšom momente. „Aj tu však treba rátať s čoraz dômyselnejšou technológiou klzákov a predpokladom, že pilot je rozvážny a pokúsi sa zvládnuť aspoň základy meteorolégie a riadenia glidera,“ pridal Peter. Ak by sme mali k dispozícii „zážitkometer“ jednoznače vyhráva klzák, hoci, oddaní plachtári – aeroklubáci majú zrejme iný názor. Rozdiel pri lietaní medzi vetroňom a klzákom je ako medzi prevezením sa v limuzíne a v kabriolete. Vietor vo vlasoch a bezprostredný kontakt so vzduchom má svoje neopakovateľné čaro. A hlavne odštartovať na padákovom klzáku môžete aj na miestach, kam by ste vetroň nedostali ani s armádou. Čo sa týka pohodlia a prístrojového vybavenia, dnešné padákové klzáky za vetroňmi takmer v ničom nezaostávajú. Výškomer, variometer, GPS, integrované do komfortného kresielka s pripojeným zásobníkom na pitný režim už patria k takmer bežnej výbave praragliderov. „Kvalitný posed vás vyjde zhruba na 15 000 korún, ak odhliadneme od typov určených na súťažné lietanie, u ktorých sa cena šplhá až na dvojnásobok. K štandartnej výbave nevyhnutne patrí aj záložný padák. Aby ste si užili paragliding, nemusíte hneď investovať do finančne náročnej výbavy,“ doplnil Peter. Na Slovensku ju pomerne rozsiahla ponuka tandemového lietania v rozličných lokalitách. K najväčším zážitkom patria prelety s inštruktorom. Pri peknom počasí si to užijete cca od 1500 do 2000 korún. „Odporúčame pred letom sa neprejedať a nepiť príliš veľa liehovín,“ dáva do pozornosti jeden z lučenských nadšencov tohto športu Ivan Kišš. Ale už dosť bolo slov, hurá do nebies klenovských.
Ako sa dostal paragliding do našich končín?
Harcovníkom medzi paraglidermi je rodák z Hnúšte Peter Tóth. Práve on pred niekoľkými rokmi dotiahol do našich končín tento šport a dal vedieť celému Slovensku, že má aj u nás miesto. „Ja som paragliding nepritiahol do našich končín. To je jeho záležitosť. Už pred 14 rokmi lietal nad našimi hlavami. Následne o dva roky tu zorganizoval prvé celoslovenské preteky,“ priblížil nám začiatky paraglidingu v Malohonte Peter. „Každý lietal na vlastnú päsť. Napriek tomu, paraglidistov pribúdalo. Aj preto sme sa rozhodli, že by bolo dobré niečo znova, ako sa hovorí, spáchať. Už vlani sme oprášili pohárovú súťažnú klenovskú epizódu a tento rok športová komisia LAA SR tiež rozhodla o zorganizovaní jedného kola v našom kraji, ktorý je pre tento šport ako stvorený,“ pokračoval Peter.
Na čo piloti- glideri musia dať bacha!
Veľký dôraz sa kladie na aktuálne počasie a jeho predpovedaný vývoj. Občas sa stane, že to pilot neodhadne, prípadne sa precení a potom musí vo vzduchu riešiť mnoho nepríjemných situácií. Jednoducho v paraglidingu sa treba naučiť predvídať a rozmýšľať. Predovšetkým pred prvým letom sa treba zveriť do rúk odborníkov. Na Slovensku je niekoľko výcvikových stredísk, kde vás naučia všetky zákonitosti tohto športu. Od metereológie až po samotný let. Po absolvovaní tohto výcviku získate potrebné základy. O ostatnom hovoriť nebudem. Paragliding síce zo zeme vyzerá veľmi jednoucho, ale tiež si, ako ostatné športy,vyžaduje veľa tréningu po všetkých stránkach,“ prízvukoval Peter.
Ako to vyzerá na súťaži?
O čo vlastne súťažia? Ako ich kontrolujú keď sú vo vzduchu? Podľa akých pravidiel sa riadia? Ako taká súťaž medzi paraglidistami vlastne prebieha? „Každý deň sa určí letová disciplína, trať pozostávajuca z otočných bodov, na ktoré musí súžiaci doletieť, a cieľa, kde sa pri dolete stopne jeho čas. Všetko zaznamenáva navigačný prístroj GPS, čiže klamať či podvádzať sa tu nedá. Napríklad v sobotu sme leteli zo Slopova po Málinskú priehradu a späť. Pre tých, ktorí doleteli až do cieľa bol rozhodujúci čas, ktorý dosiahli. Ostatní, ktorým sa to nepodarilo, boli hodnotení podľa uletenej vzdialenosti na tejto trase,“ skúsil v skratke vysvetliť základné pravidlá súťažného lietania P. Hrivnák.
Klenovec je momentále medzi pilotmi in!
Potvrdila to aj účasť na 3. kole Slovenského pohára v paraglidingu. Na klenovské „kopčeky“ vystúpila a následne z nich odletela celá slovenská špička pilotov. To, že tu nechýbali najlepší borci nie je vôbec náhoda. „Klenovec ponúka tomuto športu naozaj výnimočné podmienky. Charakteristika nášho terénu umožňuje paragliderom veľa možností na lietanie. Počnúc od prístupu k štartu, cez let, až po pristávanie. Takých miest na Slovensku nie je veľa,“ tvrdí hlavný organizátor 3. kola SP v Klenovci Peter Hrivnák. A mal pravdu. Aj ostatní súťažiaci si pochvaľovali podmienky v Klenovci. Dokonca sme tu zaregistrovali mnoho pilotov, ktorí sa súťaže vôbec nezúčastnili len si tak, „klídek – pohodička – tabáček“ zalietali. Tretie kolo Slovenského pohára v Klenovci si budú zrejme pamätať všetci.
„Patrilo medzi najvydarenejšie v Slovenskom pohári za posledné obdobie. Nestáva sa totiž často, že poveternostné podmienky dovolia súťažiacim lietať všetky štyri dni. Verím, že aj o rok sa tu takto všetci zídeme a pani príroda nám bude, tak ako teraz, naklonená,“ dal bodku za 3. kolom SP P. Hrivnák.
Autor: - šat -