Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Rýchle dopravné spojenie prinesie investorov a prácu

Slovenská obchodná a priemyselná komora založila novú agentúru. Jej cieľom je vytvoriť čo najrýchlejšie dopravné spojenie medzi východnou a západnou hranicou Slovenska. Predstavitelia agentúry a komory svorne tvrdia, že to bude aj najekonomickejšie riešen

ie. Do regiónov na plánovanej trase by to prinieslo nových investorov a pracovné príležitosti.

Myšlienka dopravného
spojenia nie je nová
„Napriek tomu, že dnes pred notárom podpisujeme zmluvu o založení agentúry, multimodálny koridor z Bratislavy do Košíc a ďalej na východ považujem ešte stále za víziu. Vízia koridoru má však európske parametre. V predsedníctve Európskej obchodnej komory (Eurochambers) je o tento zámer záujem. Podpredseda komory pre dopravné koncepcie v dohľadnom čase navštívi Slovensko. Cieľom jeho cesty bude overiť možnosti riešenia nášho dopravného návrhu. Určite sa stretne aj so správnou radou našej spoločnosti. Je to človek, ktorý bol a stále je pri plánovaní všetkých základných dopravných koridorov v rámci rozšírenej Európskej únie. Bol som pri vzniku viacerých zaujímavých vízií. Niektoré zámery sa realizovali, iné nie. Teraz je tu reálna možnosť. Preto sme v Lučenci, a preto Slovenská obchodná a priemyselná komora zakladá túto agentúru,“ uviedol pri podpise zakladajúcej listiny Agentúry SOPK pre rozvoj intramodálnej infraštruktúry Peter Mihók, predseda komory.
Myšlienka vybudovať dopravné spojenie z Bratislavy smerom na východ nie je nová. Krajina na juhu Slovenska je rovinatá a má aj najmenej terénnych prekážok. V šesťdesiatych až sedemdesiatych rokoch sa tadiaľto preto vybudovala trasa plynovodu a ropovodu. V súčasnosti sú v ochrannom pásme týchto diaľkovodov vedúcich z Ruska (Sibír) do západnej Európy pozemky zväčša vo vlastníctve štátu. V Bratislave je na Slovensku jediné miesto, kde Dunaj netvorí štátnu hranicu, ale Slovensko leží na obidvoch jeho brehoch. Do Viedne, ktorá je jedným z troch vrcholov dopravného systému EÚ - Paríž, Viedeň, Berlín – je z tohto miesta necelých 40 kilometrov. Na východe nášho územia je z Košíc až do Čopu, teda na hranicu s Ukrajinou, vybudovaná širokorozchodná železničná trať. Tá pokračuje spolu s ropovodom a plynovodom cez územie Ukrajiny a Ruska ďalej na východ. Všetky spomínané trasy sú v podstate nové. Prečo sú vedené tadiaľto? Zrejme preto, že terén je málo členitý a trasa je pomerne priama. Bolo to ekonomicky najvýhodnejšie, najlacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdielne názory
Po roku 1989 ako prví začali spojnicu medzi východom a západom (Ruskom a EÚ) cez naše územie presadzovať Ján Čarnogurský a František Mikloško. Neskôr chcela širokorozchodnú železnicu až do Bratislavy potiahnuť vláda V. Mečiara. Idea bol tá istá. Urobiť zo Slovenska spojnicu - most medzi východom a západom. Pred nedávnom, pri návšteve nášho predsedu vlády v Moskve, minister dopravy Vážny so šéfom ruských železníc podpísali memorandum. Je vraj o predĺžení širokorozchodnej železnice až do Bratislavy s napojením na Viedeň. Text memoranda je vraj tajný. V slovenskej tlači sa však objavili väčšinou kritické hodnotenia. Možno práve kvôli utajovaniu obsahu memoranda. Možno preto, lebo obavy z krokov voľakedajšieho veľkého východného brata sú v mnohých z nás ešte živé. Tajné zmluvy vždy vyvolávajú dohady. Že by však spomínaní politici úplne odlišného razenia chceli Slovensko znovu dostať pod ruský vplyv? Skôr je pravdepodobné, že to pre Slovensko môže byť ekonomicky zaujímavé. Veď francúzska železničná spoločnosť by do projektu výstavby vysokorýchlostnej železnice (TGV) až do Bratislavy neinvestovala so zámerom pripojenia Slovenska k Rusku. Tento záujem je celkom jednoznačne ekonomický. Dostať tovary z Ruska, ale aj Číny a Indie čo najjednoduchšou cestou k hornému toku Dunaja, je ekonomicky zaujímavé.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké idey
vyvolávajú pochybnosti
Ideoví patróni tohto projektu, členovia Dopravnej spoločnosti pri SAV, profesori Jaromír Klepoch a Dezider Szabo, boli pri založení agentúry SOPK čestnými hosťami. „Neraz som bol svedkom, že keď sa veľké idey predložili verejnosti, vyvolalo to vlnu pochybností, ba až posmeškov. Spomeniem napríklad vodnú cestu Dunaj – Rýn – Mohan. Veľké myšlienky sa vždy zdali ako utópia. Nová agentúra stojí pred veľkou výzvou. Záujem obchodných kruhov zo západu aj z východu to budí už teraz. Je tu aj prvý reálny krok, projekt TGV až po Bratislavu. Je jasné, že záujmy Francúzov sa nekončia v hlavnom meste Slovenska. Technické problémy projektu multimodálneho koridoru, vedeného po trase ropovodu a plynovodu, nebudú veľké. Akurát pod Soroškou bude potrebný tunel, ale je tam vápenec, bude sa raziť ľahko. Ak by sa do koridoru umiestnila vysokorýchlostná a širokorozchodná železnica i diaľnica či rýchlostná cesta, stačí šírka štyristo metrov. Pri ochranných bariérach sa môže ťahať celá kopa komunikačných káblov a sietí. Ak by vysokorýchlostná železnica išla spomínanou trasou, z Bratislavy by ste boli v Košiciach za necelé dve hodiny. V Lučenci za hodinu. Bolo by to aj lacnejšie ako iné dopravné riešenia. Preto si myslím, že núdza o investorov tohto projektu nebude,“ hovorí Jaromír Klepoch.
„Nechápem, prečo tento zámer vyvolal taký veľký negatívny rozruch. Aj na prekladisku v Čiernej nad Tisou. Je to úplne naopak. Mali by sa tešiť. Teraz sa uplatňuje systém bez skladovej výroby. Znamená to, že suroviny privezené do výroby sa ihneď spracovávajú. Neležia. Preto je potrebná rýchla, najlepšie okamžitá dodávka. To sa týka nielen surovín, ale aj výrobkov a tovarov. Je jasné, že ak ponúkneme rýchlu dopravu, dopyt po nej zaručene bude. Potom v Čiernej nad Tisou nebudú musieť špekulovať, čo budú prekladať. Košičania by si zase mali uvedomiť, že multimodálny koridor nie je len širokorozchodná železnica. Je to aj diaľnica a rýchly vlak,“ hovorí o ekonomických argumentoch Dezider Szabo.
Agentúra SOPK pre rozvoj intramodálnej infraštruktúry ako nezisková organizácia bola založená v piatok v lučenskej Redute. V Lučenci preto, lebo prípravný výbor na jej založenie práve tu, pri regionálnej kancelárii SOPK, pracoval už viac ako rok. Členovia výboru sa stali súčasťou správnej rady agentúry. Okrem členov predsedníctva lučenskej komory sú v správnej rade aj primátori väčších miest a predsedovia regionálnych obchodných komôr v okolí trasy plánovanej dopravnej cesty. Priestor je aj pre zástupcov vyšších územných celkov. Pre agentúru je to veľká výzva.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  2. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  3. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  4. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  5. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  6. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  7. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 475
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 909
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 863
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 120
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 678
  7. Crème de la crème po slovensky 3 207
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 966
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 873
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 638
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Pre vírus strávia posledné dni školského roka doma.


TASR 5 h
Otvorenie motýlieho domu.

Zaujímavosťou sú aj nočné pozorovania.


7 h
Africký mor ošípaných sa nebezpečne šíri našou krajinou.

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


10 h
Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Pozrite si MY športujeme.


22 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Tragická dopravná nehoda uzatvorila rýchlostnú cestu. Policajti pripomínajú, čo robiť, ak vás na diaľnici sklame auto.


a 1 ďalší 22. jún

Situácia v obci je napätá. Vzťahy sa vyhrotili, niektorí ľudia sa búria.


12 h

Američania skupujú drevo v celej Európe, výsledkom je cena, ktorá likviduje slovenský drevospracujúci priemysel.


21. jún

Zástupcovia ministerstva aj poľovníkov tvrdia, že pomôcť môže radikálne zníženie stavov diviačej zveri.


10 h

Už ste čítali?