Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Rýchle dopravné spojenie prinesie investorov a prácu

Slovenská obchodná a priemyselná komora založila novú agentúru. Jej cieľom je vytvoriť čo najrýchlejšie dopravné spojenie medzi východnou a západnou hranicou Slovenska. Predstavitelia agentúry a komory svorne tvrdia, že to bude aj najekonomickejšie riešen

ie. Do regiónov na plánovanej trase by to prinieslo nových investorov a pracovné príležitosti.

Myšlienka dopravného
spojenia nie je nová
„Napriek tomu, že dnes pred notárom podpisujeme zmluvu o založení agentúry, multimodálny koridor z Bratislavy do Košíc a ďalej na východ považujem ešte stále za víziu. Vízia koridoru má však európske parametre. V predsedníctve Európskej obchodnej komory (Eurochambers) je o tento zámer záujem. Podpredseda komory pre dopravné koncepcie v dohľadnom čase navštívi Slovensko. Cieľom jeho cesty bude overiť možnosti riešenia nášho dopravného návrhu. Určite sa stretne aj so správnou radou našej spoločnosti. Je to človek, ktorý bol a stále je pri plánovaní všetkých základných dopravných koridorov v rámci rozšírenej Európskej únie. Bol som pri vzniku viacerých zaujímavých vízií. Niektoré zámery sa realizovali, iné nie. Teraz je tu reálna možnosť. Preto sme v Lučenci, a preto Slovenská obchodná a priemyselná komora zakladá túto agentúru,“ uviedol pri podpise zakladajúcej listiny Agentúry SOPK pre rozvoj intramodálnej infraštruktúry Peter Mihók, predseda komory.
Myšlienka vybudovať dopravné spojenie z Bratislavy smerom na východ nie je nová. Krajina na juhu Slovenska je rovinatá a má aj najmenej terénnych prekážok. V šesťdesiatych až sedemdesiatych rokoch sa tadiaľto preto vybudovala trasa plynovodu a ropovodu. V súčasnosti sú v ochrannom pásme týchto diaľkovodov vedúcich z Ruska (Sibír) do západnej Európy pozemky zväčša vo vlastníctve štátu. V Bratislave je na Slovensku jediné miesto, kde Dunaj netvorí štátnu hranicu, ale Slovensko leží na obidvoch jeho brehoch. Do Viedne, ktorá je jedným z troch vrcholov dopravného systému EÚ - Paríž, Viedeň, Berlín – je z tohto miesta necelých 40 kilometrov. Na východe nášho územia je z Košíc až do Čopu, teda na hranicu s Ukrajinou, vybudovaná širokorozchodná železničná trať. Tá pokračuje spolu s ropovodom a plynovodom cez územie Ukrajiny a Ruska ďalej na východ. Všetky spomínané trasy sú v podstate nové. Prečo sú vedené tadiaľto? Zrejme preto, že terén je málo členitý a trasa je pomerne priama. Bolo to ekonomicky najvýhodnejšie, najlacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdielne názory
Po roku 1989 ako prví začali spojnicu medzi východom a západom (Ruskom a EÚ) cez naše územie presadzovať Ján Čarnogurský a František Mikloško. Neskôr chcela širokorozchodnú železnicu až do Bratislavy potiahnuť vláda V. Mečiara. Idea bol tá istá. Urobiť zo Slovenska spojnicu - most medzi východom a západom. Pred nedávnom, pri návšteve nášho predsedu vlády v Moskve, minister dopravy Vážny so šéfom ruských železníc podpísali memorandum. Je vraj o predĺžení širokorozchodnej železnice až do Bratislavy s napojením na Viedeň. Text memoranda je vraj tajný. V slovenskej tlači sa však objavili väčšinou kritické hodnotenia. Možno práve kvôli utajovaniu obsahu memoranda. Možno preto, lebo obavy z krokov voľakedajšieho veľkého východného brata sú v mnohých z nás ešte živé. Tajné zmluvy vždy vyvolávajú dohady. Že by však spomínaní politici úplne odlišného razenia chceli Slovensko znovu dostať pod ruský vplyv? Skôr je pravdepodobné, že to pre Slovensko môže byť ekonomicky zaujímavé. Veď francúzska železničná spoločnosť by do projektu výstavby vysokorýchlostnej železnice (TGV) až do Bratislavy neinvestovala so zámerom pripojenia Slovenska k Rusku. Tento záujem je celkom jednoznačne ekonomický. Dostať tovary z Ruska, ale aj Číny a Indie čo najjednoduchšou cestou k hornému toku Dunaja, je ekonomicky zaujímavé.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké idey
vyvolávajú pochybnosti
Ideoví patróni tohto projektu, členovia Dopravnej spoločnosti pri SAV, profesori Jaromír Klepoch a Dezider Szabo, boli pri založení agentúry SOPK čestnými hosťami. „Neraz som bol svedkom, že keď sa veľké idey predložili verejnosti, vyvolalo to vlnu pochybností, ba až posmeškov. Spomeniem napríklad vodnú cestu Dunaj – Rýn – Mohan. Veľké myšlienky sa vždy zdali ako utópia. Nová agentúra stojí pred veľkou výzvou. Záujem obchodných kruhov zo západu aj z východu to budí už teraz. Je tu aj prvý reálny krok, projekt TGV až po Bratislavu. Je jasné, že záujmy Francúzov sa nekončia v hlavnom meste Slovenska. Technické problémy projektu multimodálneho koridoru, vedeného po trase ropovodu a plynovodu, nebudú veľké. Akurát pod Soroškou bude potrebný tunel, ale je tam vápenec, bude sa raziť ľahko. Ak by sa do koridoru umiestnila vysokorýchlostná a širokorozchodná železnica i diaľnica či rýchlostná cesta, stačí šírka štyristo metrov. Pri ochranných bariérach sa môže ťahať celá kopa komunikačných káblov a sietí. Ak by vysokorýchlostná železnica išla spomínanou trasou, z Bratislavy by ste boli v Košiciach za necelé dve hodiny. V Lučenci za hodinu. Bolo by to aj lacnejšie ako iné dopravné riešenia. Preto si myslím, že núdza o investorov tohto projektu nebude,“ hovorí Jaromír Klepoch.
„Nechápem, prečo tento zámer vyvolal taký veľký negatívny rozruch. Aj na prekladisku v Čiernej nad Tisou. Je to úplne naopak. Mali by sa tešiť. Teraz sa uplatňuje systém bez skladovej výroby. Znamená to, že suroviny privezené do výroby sa ihneď spracovávajú. Neležia. Preto je potrebná rýchla, najlepšie okamžitá dodávka. To sa týka nielen surovín, ale aj výrobkov a tovarov. Je jasné, že ak ponúkneme rýchlu dopravu, dopyt po nej zaručene bude. Potom v Čiernej nad Tisou nebudú musieť špekulovať, čo budú prekladať. Košičania by si zase mali uvedomiť, že multimodálny koridor nie je len širokorozchodná železnica. Je to aj diaľnica a rýchly vlak,“ hovorí o ekonomických argumentoch Dezider Szabo.
Agentúra SOPK pre rozvoj intramodálnej infraštruktúry ako nezisková organizácia bola založená v piatok v lučenskej Redute. V Lučenci preto, lebo prípravný výbor na jej založenie práve tu, pri regionálnej kancelárii SOPK, pracoval už viac ako rok. Členovia výboru sa stali súčasťou správnej rady agentúry. Okrem členov predsedníctva lučenskej komory sú v správnej rade aj primátori väčších miest a predsedovia regionálnych obchodných komôr v okolí trasy plánovanej dopravnej cesty. Priestor je aj pre zástupcov vyšších územných celkov. Pre agentúru je to veľká výzva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 053
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 206
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 242
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 737
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 864
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 856
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 010
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 796
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 233
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Nové opatrenia zasadili reštauráciám ťažkú ranu

Počas dlhoročného fungovania obdobnú situáciu nezažili.

Za dlhé roky fungovania nezažili majitelia  rešturácií takýto pocit bezmocnosti.

Písomná prestrelka medzi Mikulcom a Šimkom, minister odkázal primátorovi, že zákon platí pre všetkých rovnako

Šéf rezortu vnútra: Ak nie mestská, tak štátna polícia na poriadok a dodržiavanie nariadení v Rimavskej Sobote dohliadne.

Jozef Šimko, primátor Rimavskej Soboty.

Celoplošné testovanie sa uskutoční iba počas víkendu, rozhodol o tom ústredný krízový štáb

Namiesto avizovaných troch dní prebehne testovanie len v sobotu a v nedeľu.

Premiér Matovič hodnotí celoplošné testovanie na Orave a Bardejove.

Petrána obvinili aj z manipulovania zápasov. Korupcia je všade, tvrdí v otvorenom rozhovore

Futbalista MŠK Rimavská Sobota sa na ihriská vrátil po dvojročnom treste.

Peter Petrán (vpravo).

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?