Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Rýchle dopravné spojenie prinesie investorov a prácu

Slovenská obchodná a priemyselná komora založila novú agentúru. Jej cieľom je vytvoriť čo najrýchlejšie dopravné spojenie medzi východnou a západnou hranicou Slovenska. Predstavitelia agentúry a komory svorne tvrdia, že to bude aj najekonomickejšie riešen

ie. Do regiónov na plánovanej trase by to prinieslo nových investorov a pracovné príležitosti.

Myšlienka dopravného
spojenia nie je nová
„Napriek tomu, že dnes pred notárom podpisujeme zmluvu o založení agentúry, multimodálny koridor z Bratislavy do Košíc a ďalej na východ považujem ešte stále za víziu. Vízia koridoru má však európske parametre. V predsedníctve Európskej obchodnej komory (Eurochambers) je o tento zámer záujem. Podpredseda komory pre dopravné koncepcie v dohľadnom čase navštívi Slovensko. Cieľom jeho cesty bude overiť možnosti riešenia nášho dopravného návrhu. Určite sa stretne aj so správnou radou našej spoločnosti. Je to človek, ktorý bol a stále je pri plánovaní všetkých základných dopravných koridorov v rámci rozšírenej Európskej únie. Bol som pri vzniku viacerých zaujímavých vízií. Niektoré zámery sa realizovali, iné nie. Teraz je tu reálna možnosť. Preto sme v Lučenci, a preto Slovenská obchodná a priemyselná komora zakladá túto agentúru,“ uviedol pri podpise zakladajúcej listiny Agentúry SOPK pre rozvoj intramodálnej infraštruktúry Peter Mihók, predseda komory.
Myšlienka vybudovať dopravné spojenie z Bratislavy smerom na východ nie je nová. Krajina na juhu Slovenska je rovinatá a má aj najmenej terénnych prekážok. V šesťdesiatych až sedemdesiatych rokoch sa tadiaľto preto vybudovala trasa plynovodu a ropovodu. V súčasnosti sú v ochrannom pásme týchto diaľkovodov vedúcich z Ruska (Sibír) do západnej Európy pozemky zväčša vo vlastníctve štátu. V Bratislave je na Slovensku jediné miesto, kde Dunaj netvorí štátnu hranicu, ale Slovensko leží na obidvoch jeho brehoch. Do Viedne, ktorá je jedným z troch vrcholov dopravného systému EÚ - Paríž, Viedeň, Berlín – je z tohto miesta necelých 40 kilometrov. Na východe nášho územia je z Košíc až do Čopu, teda na hranicu s Ukrajinou, vybudovaná širokorozchodná železničná trať. Tá pokračuje spolu s ropovodom a plynovodom cez územie Ukrajiny a Ruska ďalej na východ. Všetky spomínané trasy sú v podstate nové. Prečo sú vedené tadiaľto? Zrejme preto, že terén je málo členitý a trasa je pomerne priama. Bolo to ekonomicky najvýhodnejšie, najlacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdielne názory
Po roku 1989 ako prví začali spojnicu medzi východom a západom (Ruskom a EÚ) cez naše územie presadzovať Ján Čarnogurský a František Mikloško. Neskôr chcela širokorozchodnú železnicu až do Bratislavy potiahnuť vláda V. Mečiara. Idea bol tá istá. Urobiť zo Slovenska spojnicu - most medzi východom a západom. Pred nedávnom, pri návšteve nášho predsedu vlády v Moskve, minister dopravy Vážny so šéfom ruských železníc podpísali memorandum. Je vraj o predĺžení širokorozchodnej železnice až do Bratislavy s napojením na Viedeň. Text memoranda je vraj tajný. V slovenskej tlači sa však objavili väčšinou kritické hodnotenia. Možno práve kvôli utajovaniu obsahu memoranda. Možno preto, lebo obavy z krokov voľakedajšieho veľkého východného brata sú v mnohých z nás ešte živé. Tajné zmluvy vždy vyvolávajú dohady. Že by však spomínaní politici úplne odlišného razenia chceli Slovensko znovu dostať pod ruský vplyv? Skôr je pravdepodobné, že to pre Slovensko môže byť ekonomicky zaujímavé. Veď francúzska železničná spoločnosť by do projektu výstavby vysokorýchlostnej železnice (TGV) až do Bratislavy neinvestovala so zámerom pripojenia Slovenska k Rusku. Tento záujem je celkom jednoznačne ekonomický. Dostať tovary z Ruska, ale aj Číny a Indie čo najjednoduchšou cestou k hornému toku Dunaja, je ekonomicky zaujímavé.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľké idey
vyvolávajú pochybnosti
Ideoví patróni tohto projektu, členovia Dopravnej spoločnosti pri SAV, profesori Jaromír Klepoch a Dezider Szabo, boli pri založení agentúry SOPK čestnými hosťami. „Neraz som bol svedkom, že keď sa veľké idey predložili verejnosti, vyvolalo to vlnu pochybností, ba až posmeškov. Spomeniem napríklad vodnú cestu Dunaj – Rýn – Mohan. Veľké myšlienky sa vždy zdali ako utópia. Nová agentúra stojí pred veľkou výzvou. Záujem obchodných kruhov zo západu aj z východu to budí už teraz. Je tu aj prvý reálny krok, projekt TGV až po Bratislavu. Je jasné, že záujmy Francúzov sa nekončia v hlavnom meste Slovenska. Technické problémy projektu multimodálneho koridoru, vedeného po trase ropovodu a plynovodu, nebudú veľké. Akurát pod Soroškou bude potrebný tunel, ale je tam vápenec, bude sa raziť ľahko. Ak by sa do koridoru umiestnila vysokorýchlostná a širokorozchodná železnica i diaľnica či rýchlostná cesta, stačí šírka štyristo metrov. Pri ochranných bariérach sa môže ťahať celá kopa komunikačných káblov a sietí. Ak by vysokorýchlostná železnica išla spomínanou trasou, z Bratislavy by ste boli v Košiciach za necelé dve hodiny. V Lučenci za hodinu. Bolo by to aj lacnejšie ako iné dopravné riešenia. Preto si myslím, že núdza o investorov tohto projektu nebude,“ hovorí Jaromír Klepoch.
„Nechápem, prečo tento zámer vyvolal taký veľký negatívny rozruch. Aj na prekladisku v Čiernej nad Tisou. Je to úplne naopak. Mali by sa tešiť. Teraz sa uplatňuje systém bez skladovej výroby. Znamená to, že suroviny privezené do výroby sa ihneď spracovávajú. Neležia. Preto je potrebná rýchla, najlepšie okamžitá dodávka. To sa týka nielen surovín, ale aj výrobkov a tovarov. Je jasné, že ak ponúkneme rýchlu dopravu, dopyt po nej zaručene bude. Potom v Čiernej nad Tisou nebudú musieť špekulovať, čo budú prekladať. Košičania by si zase mali uvedomiť, že multimodálny koridor nie je len širokorozchodná železnica. Je to aj diaľnica a rýchly vlak,“ hovorí o ekonomických argumentoch Dezider Szabo.
Agentúra SOPK pre rozvoj intramodálnej infraštruktúry ako nezisková organizácia bola založená v piatok v lučenskej Redute. V Lučenci preto, lebo prípravný výbor na jej založenie práve tu, pri regionálnej kancelárii SOPK, pracoval už viac ako rok. Členovia výboru sa stali súčasťou správnej rady agentúry. Okrem členov predsedníctva lučenskej komory sú v správnej rade aj primátori väčších miest a predsedovia regionálnych obchodných komôr v okolí trasy plánovanej dopravnej cesty. Priestor je aj pre zástupcov vyšších územných celkov. Pre agentúru je to veľká výzva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 255
  2. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 13 645
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 305
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 470
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 302
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 870
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 938
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 814
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 725
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Župa má plán na rýchle a efektívne očkovanie, jej iniciatívu víta aj primátorka Lučenca

Vicežupan Ondrej Lunter predstavil manuál, ktorý môže poslúžiť aj iným krajom. Na ťahu je štát.

Podpredseda BBSK Ondrej Lunter predstavil konkrétny manuál rýchlej a efektívnej vakcinácie.

Koronavírusom sa doteraz nakazila tretina zamestnancov mestského úradu vo Fiľakove

Mestský úrad a mestské organizácie využívajú aktuálne v čo najväčšej možnej miere prácu z domu.

ilustračné foto - Budova mestského úradu vo Fiľakove.

Miestny farár veriacim telefonuje a keď treba, chorým nakúpi ovocie

Farár Ján Krajčík využíva aj webstránku obecnej farnosti, či obecný rozhlas.

Farár Ján Krajčík z farnosti Kriváň v Detvianskom okrese je s veriacimi z dediny počas pandémie v kontakte prostredníctvom telefónu alebo webstránky obecnej farnosti.

Do Lučenca dorazilo prvých 80 ampuliek vakcíny, začali očkovať proti covidu

Medzi prvými sú aj zdravotníci, ktorí sa v nemocnici starajú o pacientov infikovaných novým koronavírusom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia sa k sankciám za porušenie lockdownu v Nitre nevyjadruje

Kto nemá potrebné doklady, otočia ho a nevpustia do mesta.

Vráble zintenzívnia boj s pandémiou, majú veľa hospitalizovaných v Nitre

Radnica požiadala dobrovoľných hasičov, aby vydezinfikovali autobusové zastávky.

Pohrebné auto zrazilo cyklistu. Neprežil

Nehoda sa stala medzi Telincami a Vrábľami.

Majiteľ pohrebníctva: Nárast úmrtí je taký veľký, aký si za 20 rokov praxe nepamätám

Ivan Fontáni, majiteľ pohrebných služieb Silencia v Martine potvrdil, že úmrtnosť za november a december vzrástla oproti minulému roku o 70%. Nie všetci sú však „covidoví zosnulí“. Chladiace boxy si musia prenajímať v okolitých obciach.

Už ste čítali?