Potvrdzuje to zmluva o delegovaní právomocí medzi Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR s ôsmimi samosprávnymi krajmi.
Zmluvou ministerstvo delegovalo niektoré právomoci pri posudzovaní projektov v rámci Regionálneho operačného programu. Presunuté kompetencie sa týkajú opatrení na podporu regenerácie sídiel, komunikácií zabezpečujúcich dopravnú obslužnosť regiónov a podpory a rozvoja infraštruktúry cestovného ruchu. Samosprávne kraje tak budú dávať záväzné stanoviská k tomu, ktoré projekty sú pre rozvoj ich územia potrebné viac a ktoré menej.
„Pre regióny bude veľmi dobre, že minister Marián Janušek pristúpil na podpísanie tejto zmluvy. Predsa sme len ku konkrétnym potrebám ľudí oveľa bližšie ako ministerstvá v Bratislave. Určite budeme vedieť oveľa konkrétnejšie posúdiť, ktorý projekt je v súlade so zámermi rozvoja kraja. V našom kraji máme spracovaný pomerne komplexný plán strategického rozvoja. Nedávno sme otvorili aj územný plán a novelizujeme ho podľa požiadaviek obcí, profesných združení a občanov. Peniaze, ktoré nám únia dáva, sú určené najmä na vyrovnávanie rozdielov v infraštruktúre a životnej úrovni medzi starými štátmi a nami, novými. V rámci Slovenska by malo platiť to isté. Európske peniaze by mali byť prioritne použité na vyrovnávanie rozdielov medzi regiónmi. No a regionálny operačný program je určený na rozvoj regiónov. Preto je prirodzené, že sa o ňom bude rozhodovať tu dole, bližšie k potrebám ľudí,“ hovorí Milan Murgaš, predseda Banskobystrického samosprávneho kraja. Podľa neho by sa nemalo stať, že peniaze pôjdu na projekty, ktoré by kraj vopred nepodporil.
Kto bližšie sleduje problematiku okolo spôsobu, akým sa na Slovensku upravujú kompetencie o rozdeľovaní eurofondov, iste bude súhlasiť s tým, že podpisom spomínanej zmluvy sa udial taký „malý zázrak.“ Fondov sa predsa žiadny rezort vzdať nechce. Veď nejde o malé peniaze.
Na roky 2007 až 2013 je vyčlenených viac ako 400 miliárd slovenských korún. Zrejme aj preto je teraz okolo európskych peňazí akosi príliš ticho. Teraz každý, kto sa chce o tieto prostriedky uchádzať, dúfa, že svoj projekt predsa len nejako presadí. Búrka asi začne až potom, keď sa potenciálni uchádzači, školy, obce, mestá, občianske združenia, rôzne charity i súkromné firmy dostanú mimo hry. Len aby sa nestalo to, čo v minulosti takmer vždy. Informácie si rezorty strážili tak úzkostlivo, že časť prostriedkov ostávala nevyčerpaná a únii sme ich museli vrátiť. Potom to ministri najčastejšie odôvodňovali nedostatkom dobrých projektov.
Podpisom zmluvy o delegovaní určitých právomocí z ministerstva výstavby na kraje predsa len nastal konkrétny pozitívny posun. Najmä v myslení rezortu. Zatiaľ ide len o tri vyslovene regionálne ladené opatrenia. Skúsme však veriť, že je to len začiatok celkového procesu demokratizácie. Demokratizácie rozdeľovania európskych peňazí. To bol vlastne hlavný dôvod, prečo ministerstvá v minulom roku nezverejnili takmer žiadne výzvy. Európska komisia totiž na demokratizácii rozdeľovania trvala.