Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš

Z trojlístka Slovákov najlepšie uspel Noro, dostal sa až do finále

V sobotu 2. augusta sa v autokrosovom areáli vo Fiľakovských Kľačanoch rozozvučali silné motory. V seriáli Majstrovstiev Európy v autokrose sa na štart postavilo 80 špičkových pretekárov z 15 európskych krajín. Spomedzi troch Slovákov sa v kategórii D1 na

Záujem o najvýznamnejšie autokrosové podujatie, ktoré sa u nás pravidelne usporadúva, z roka na rok rastie. Týždeň pred zahájením „veľkej“ Európy bolo v štartovacej listine zapísaných až 70 mien pretekárov. Medzi nimi nechýbal ani mladý Poltárčan Noro Dreisig, ktorý sa majstrovstiev Európy zúčastnil po prvýkrát. Svoj vlastnoručne postavený automobil si odskúšal v kategórii D1, v ktorej štartovalo 15 pretekárov. Spomedzi trojice našich jazdcov najlepšie reprezentoval Slovensko. Na majstrovstvách Slovenska si už v minulosti niekoľkokrát zastal na stupne víťazov. Po ME nám prezradil, čo pre neho znamená motoristický šport.
Koľko si mal rokov, keď ti učaroval svet motorov?
- Priznávam, že do áut som fanatik. Za volant som si prvýkrát sadol už ako pätnásťročný. Odvtedy trávim najviac voľného času práve za volantom a v dielni.
Kedy si prvýkrát pretekal a na akom aute?
- Prvýkrát som sa na autokrosovú trať postavil v roku 2000. Bolo to vo Fiľakovských Kľačanoch. Pretekal som na BMW. Postavil som si ho sám. Bolo to však ešte len nesmelé oťukávanie sa v pretekárskom svete. Chýbali mi skúsenosti ostrieľaných pretekárov, ktoré som nadobudol až časom.
Je náročné skonštruovať si pretekárske auto?
- Určite. Upraviť treba takmer všetko. Celý interiér ide von. Dovnútra sa kvôli bezpečnosti vloží kovový rám, sedačka, pásy a množstvo ďalších vecí, ktoré sú špeciálne vyrobené pre tento šport. Väčšinou to so sériovým autom má spoločné len vonkajší vzhľad. Okrem toho sa robia úpravy aj na motore. Samozrejme, že ani pneumatiky nie sú také ako na cestných vozoch. Nie je to lacná záležitosť. Do auta, na ktorom som pretekal na ME, som vrazil okolo pol milióna a ešte stále nie som spokojný. Plánujem urobiť ešte niekoľko úprav. Treba do neho investovať ešte takých 200-300 tisíc korún, aby bolo konkurencieschopné s najlepšími z majstrovstiev Európy. Makal som na ňom dva roky, počas ktorých som mal pretekársku pauzu.
Akú značku auta uprednostňuješ?
- Ako som spomínal, prvý pretek som absolvoval na BMW. To som neskôr predal. Potom som si kúpil Volkswagen Polo. Na tom som robil len drobné úpravy, pretože už bolo prerobené na pretek. Bolo však poruchové a tak som sa rozhodol skonštruovať si auto sám. Teraz jazdím na Volkswagene Golf 4 .
Čo všetko musíš spĺňať, aby si sa vôbec dostal na majstrovstvá?
- Tých požiadaviek je pomerne veľa. Okrem toho, že musím mať licenciu pretekára, musí automobil a kompletná výbava až po výstroj pretekára spĺňať predpisy FIA, ktoré stanovuje Medzinárodná automobilová federácia. Pred každým pretekom skontroluje komisár spomínanej asociácie nielen auto, ale aj môj odev, ktorý musí byť z nehorľavých materiálov. Dôraz sa kladie najmä na životnosť jednotlivých dielov, ktoré sú homologované. Napríklad životnosť sedačky pretekára je 5 rokov. V podstate aj po tejto dobe je ešte dobrá, ale používať sa už nesmie. Podobne je to aj s ostatnými dielmi a tiež s výstrojou.
Takže je to drahý šport a koníček. Financuješ si všetko sám alebo máš sponzorov?
- Zatiaľ je to všetko v mojej réžii. Pomáha mi otec, brat Luboš, mám okolo seba technický tím, ktorý mi tiež nezištne pomáha. Je to Dušan Deák, Maroš Uhrík a Dušan Filipiak. Zatiaľ som sponzorov ešte neoslovil, ale určite by nebolo od veci, keby sa nejaký našiel. Napokon, už nie som začínajúci amatér a mám za sebou nejaké výsledky.
Si spokojný so svojím účinkovaním na majstrovstvách Európy?
- Myslím si, že áno. Už len to, že som sa prebojoval do finále, bolo pre mňa úspechom, pretože tento rok auto iba testujem a zdaleka ešte nie je dokončené. Siedme miesto ma potešilo, aj keď som sa mohol umiestniť aj lepšie. Vo finále sme neodhadli pneumatiky a zvolili sme nevhodné. Zo Slovenska sme sa na štart postavili traja. Jeden z nás mal už v prvej rozjazde haváriu a preteky sa pre neho skončili. Druhý sa do finále nedostal po taktickej chybe z jeho strany.
Koho si vnímal ako najväčšiu konkurenciu?
- Česi mali na majstrovstvách dobré zastúpenie a vynikajúci boli aj Rusi a Lotyši. Niektorí pretekári však prídu s autami, ktoré sú vyrobené v továrni špeciálne na tento účel. Sú to miliónové vozy. Ja som si svoje auto postavil sám. Takže niekedy je naozaj ťažké týmto súperom konkurovať.

Článok pokračuje pod video reklamou


Aké akcie ťa najbližšie čakajú a čo by si chcel v motoristickom svete dokázať?
- Tento rok budem pretekať ešte trikrát. Plánujem sa zúčastniť pretekov v Sečovciach, Molči a tu vo Filakovskych Kľačanoch. Najviac by ma potešilo prvé miesto na majstrovstvách Slovenska. Aké je to byť tretím a druhým, to som si už vyskúšal. Chcel by som absolvovať šampionát majstrovstiev Európy, jedna sezóna však vychádza na cca milión korún, takže uvidíme. Som maximalista a chcel by som preraziť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 413
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 023
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 574
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 078
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 738
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 4 722
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 239
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 715
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 911
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 042

Hlavné správy z MY Novohrad

Sobota bude patriť Ipeľskému behu

Športovci si dajú zraz pred lučeneckým divadlom.

AKTUÁLNE: Ružinská priehrada má zrejme prvú tohtoročnú obeť

Hasiči na záchranárskom člne hľadajú mladého chlapca.

Sklom dokázali očariť Ameriku aj Perziu

V Katarínskej Hute pracovali vychýrení majstri. Dnes tu žije menej obyvateľov ako bývalo sklárov.

Budú debatovať o R2 a zámere výstavby obaľovačky s betonárňou

Obaľovačka asfaltu a betonáreň má stáť v katastri obe Mýtna.

Trialová partia opäť úspešná doma i za hranicami

Zajazdili si v Rakúsku a aj na svahu pri Novej Bani.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 10.40

V bazéne na nitrianskom kúpalisku našli mŕtvolu mladého muža

Mladík zrejme preliezol plot. Bez známok života ho našiel pracovník SBS.

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Horská rieka Belá ukazuje svoju silu

Tatranské rieky zo Západných Tatier sa vlievajú do Belej, horská rieka veľmi citlivo reaguje na takmer každý výdatnejší dážď. Valiaca sa rieka cez mesto Liptovský Hrádok ráno ľudí poriadne vystrašila.

Vybrali SME

Už ste čítali?