Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Z trojlístka Slovákov najlepšie uspel Noro, dostal sa až do finále

V sobotu 2. augusta sa v autokrosovom areáli vo Fiľakovských Kľačanoch rozozvučali silné motory. V seriáli Majstrovstiev Európy v autokrose sa na štart postavilo 80 špičkových pretekárov z 15 európskych krajín. Spomedzi troch Slovákov sa v kategórii D1 na

Záujem o najvýznamnejšie autokrosové podujatie, ktoré sa u nás pravidelne usporadúva, z roka na rok rastie. Týždeň pred zahájením „veľkej“ Európy bolo v štartovacej listine zapísaných až 70 mien pretekárov. Medzi nimi nechýbal ani mladý Poltárčan Noro Dreisig, ktorý sa majstrovstiev Európy zúčastnil po prvýkrát. Svoj vlastnoručne postavený automobil si odskúšal v kategórii D1, v ktorej štartovalo 15 pretekárov. Spomedzi trojice našich jazdcov najlepšie reprezentoval Slovensko. Na majstrovstvách Slovenska si už v minulosti niekoľkokrát zastal na stupne víťazov. Po ME nám prezradil, čo pre neho znamená motoristický šport.
Koľko si mal rokov, keď ti učaroval svet motorov?
- Priznávam, že do áut som fanatik. Za volant som si prvýkrát sadol už ako pätnásťročný. Odvtedy trávim najviac voľného času práve za volantom a v dielni.
Kedy si prvýkrát pretekal a na akom aute?
- Prvýkrát som sa na autokrosovú trať postavil v roku 2000. Bolo to vo Fiľakovských Kľačanoch. Pretekal som na BMW. Postavil som si ho sám. Bolo to však ešte len nesmelé oťukávanie sa v pretekárskom svete. Chýbali mi skúsenosti ostrieľaných pretekárov, ktoré som nadobudol až časom.
Je náročné skonštruovať si pretekárske auto?
- Určite. Upraviť treba takmer všetko. Celý interiér ide von. Dovnútra sa kvôli bezpečnosti vloží kovový rám, sedačka, pásy a množstvo ďalších vecí, ktoré sú špeciálne vyrobené pre tento šport. Väčšinou to so sériovým autom má spoločné len vonkajší vzhľad. Okrem toho sa robia úpravy aj na motore. Samozrejme, že ani pneumatiky nie sú také ako na cestných vozoch. Nie je to lacná záležitosť. Do auta, na ktorom som pretekal na ME, som vrazil okolo pol milióna a ešte stále nie som spokojný. Plánujem urobiť ešte niekoľko úprav. Treba do neho investovať ešte takých 200-300 tisíc korún, aby bolo konkurencieschopné s najlepšími z majstrovstiev Európy. Makal som na ňom dva roky, počas ktorých som mal pretekársku pauzu.
Akú značku auta uprednostňuješ?
- Ako som spomínal, prvý pretek som absolvoval na BMW. To som neskôr predal. Potom som si kúpil Volkswagen Polo. Na tom som robil len drobné úpravy, pretože už bolo prerobené na pretek. Bolo však poruchové a tak som sa rozhodol skonštruovať si auto sám. Teraz jazdím na Volkswagene Golf 4 .
Čo všetko musíš spĺňať, aby si sa vôbec dostal na majstrovstvá?
- Tých požiadaviek je pomerne veľa. Okrem toho, že musím mať licenciu pretekára, musí automobil a kompletná výbava až po výstroj pretekára spĺňať predpisy FIA, ktoré stanovuje Medzinárodná automobilová federácia. Pred každým pretekom skontroluje komisár spomínanej asociácie nielen auto, ale aj môj odev, ktorý musí byť z nehorľavých materiálov. Dôraz sa kladie najmä na životnosť jednotlivých dielov, ktoré sú homologované. Napríklad životnosť sedačky pretekára je 5 rokov. V podstate aj po tejto dobe je ešte dobrá, ale používať sa už nesmie. Podobne je to aj s ostatnými dielmi a tiež s výstrojou.
Takže je to drahý šport a koníček. Financuješ si všetko sám alebo máš sponzorov?
- Zatiaľ je to všetko v mojej réžii. Pomáha mi otec, brat Luboš, mám okolo seba technický tím, ktorý mi tiež nezištne pomáha. Je to Dušan Deák, Maroš Uhrík a Dušan Filipiak. Zatiaľ som sponzorov ešte neoslovil, ale určite by nebolo od veci, keby sa nejaký našiel. Napokon, už nie som začínajúci amatér a mám za sebou nejaké výsledky.
Si spokojný so svojím účinkovaním na majstrovstvách Európy?
- Myslím si, že áno. Už len to, že som sa prebojoval do finále, bolo pre mňa úspechom, pretože tento rok auto iba testujem a zdaleka ešte nie je dokončené. Siedme miesto ma potešilo, aj keď som sa mohol umiestniť aj lepšie. Vo finále sme neodhadli pneumatiky a zvolili sme nevhodné. Zo Slovenska sme sa na štart postavili traja. Jeden z nás mal už v prvej rozjazde haváriu a preteky sa pre neho skončili. Druhý sa do finále nedostal po taktickej chybe z jeho strany.
Koho si vnímal ako najväčšiu konkurenciu?
- Česi mali na majstrovstvách dobré zastúpenie a vynikajúci boli aj Rusi a Lotyši. Niektorí pretekári však prídu s autami, ktoré sú vyrobené v továrni špeciálne na tento účel. Sú to miliónové vozy. Ja som si svoje auto postavil sám. Takže niekedy je naozaj ťažké týmto súperom konkurovať.

Skryť Vypnúť reklamu


Aké akcie ťa najbližšie čakajú a čo by si chcel v motoristickom svete dokázať?
- Tento rok budem pretekať ešte trikrát. Plánujem sa zúčastniť pretekov v Sečovciach, Molči a tu vo Filakovskych Kľačanoch. Najviac by ma potešilo prvé miesto na majstrovstvách Slovenska. Aké je to byť tretím a druhým, to som si už vyskúšal. Chcel by som absolvovať šampionát majstrovstiev Európy, jedna sezóna však vychádza na cca milión korún, takže uvidíme. Som maximalista a chcel by som preraziť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 925
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 834
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 679
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 670
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 173
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 11 689
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 452
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 379
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 669
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 393
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Sedem nadstavieb posypových náklaďákov čaká generálka za takmer 250-tisíc eur

Opravovať začnú až na jar budúceho roka, aby nebola ohrozená zimná sezóna.

Ilustračné foto.

Futsalové súťaže sú prerušené

Najvyššia futsalová súťaž aj mládežnícke ligy musia pre protipandemické opatrenia počkať.

Ilustračné foto zo zápasu Mimel Lučenec - Futsal team Levice.

VÍKENDOVÝ SERIÁL: V Ľuboreči prežila detstvo a mladosť Elena Maróthy-Šoltésová

Šoltésová bola prozaičkou, redaktorkou a bola aj predsedníčkou spolku slovenských žien Živena.

Na snímke  bývalá fara v obci Ľuboreč v Lučeneckom okrese, postavená na mieste staršej farskej budovy, v ktorej vyrastala Elena Maróthy-Šoltésová.

V počte nakazených padla ďalšia hranica, zareagoval na to aj premiér

Za sobotu pribudlo 3 042 prípadov nákazy koronavírusom, Nové prípady aj v našom regióne.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?