Pondelok, 21. august, 2017 | Meniny má Jana

Z trojlístka Slovákov najlepšie uspel Noro, dostal sa až do finále

V sobotu 2. augusta sa v autokrosovom areáli vo Fiľakovských Kľačanoch rozozvučali silné motory. V seriáli Majstrovstiev Európy v autokrose sa na štart postavilo 80 špičkových pretekárov z 15 európskych krajín. Spomedzi troch Slovákov sa v kategórii D1 na

Záujem o najvýznamnejšie autokrosové podujatie, ktoré sa u nás pravidelne usporadúva, z roka na rok rastie. Týždeň pred zahájením „veľkej“ Európy bolo v štartovacej listine zapísaných až 70 mien pretekárov. Medzi nimi nechýbal ani mladý Poltárčan Noro Dreisig, ktorý sa majstrovstiev Európy zúčastnil po prvýkrát. Svoj vlastnoručne postavený automobil si odskúšal v kategórii D1, v ktorej štartovalo 15 pretekárov. Spomedzi trojice našich jazdcov najlepšie reprezentoval Slovensko. Na majstrovstvách Slovenska si už v minulosti niekoľkokrát zastal na stupne víťazov. Po ME nám prezradil, čo pre neho znamená motoristický šport.
Koľko si mal rokov, keď ti učaroval svet motorov?
- Priznávam, že do áut som fanatik. Za volant som si prvýkrát sadol už ako pätnásťročný. Odvtedy trávim najviac voľného času práve za volantom a v dielni.
Kedy si prvýkrát pretekal a na akom aute?
- Prvýkrát som sa na autokrosovú trať postavil v roku 2000. Bolo to vo Fiľakovských Kľačanoch. Pretekal som na BMW. Postavil som si ho sám. Bolo to však ešte len nesmelé oťukávanie sa v pretekárskom svete. Chýbali mi skúsenosti ostrieľaných pretekárov, ktoré som nadobudol až časom.
Je náročné skonštruovať si pretekárske auto?
- Určite. Upraviť treba takmer všetko. Celý interiér ide von. Dovnútra sa kvôli bezpečnosti vloží kovový rám, sedačka, pásy a množstvo ďalších vecí, ktoré sú špeciálne vyrobené pre tento šport. Väčšinou to so sériovým autom má spoločné len vonkajší vzhľad. Okrem toho sa robia úpravy aj na motore. Samozrejme, že ani pneumatiky nie sú také ako na cestných vozoch. Nie je to lacná záležitosť. Do auta, na ktorom som pretekal na ME, som vrazil okolo pol milióna a ešte stále nie som spokojný. Plánujem urobiť ešte niekoľko úprav. Treba do neho investovať ešte takých 200-300 tisíc korún, aby bolo konkurencieschopné s najlepšími z majstrovstiev Európy. Makal som na ňom dva roky, počas ktorých som mal pretekársku pauzu.
Akú značku auta uprednostňuješ?
- Ako som spomínal, prvý pretek som absolvoval na BMW. To som neskôr predal. Potom som si kúpil Volkswagen Polo. Na tom som robil len drobné úpravy, pretože už bolo prerobené na pretek. Bolo však poruchové a tak som sa rozhodol skonštruovať si auto sám. Teraz jazdím na Volkswagene Golf 4 .
Čo všetko musíš spĺňať, aby si sa vôbec dostal na majstrovstvá?
- Tých požiadaviek je pomerne veľa. Okrem toho, že musím mať licenciu pretekára, musí automobil a kompletná výbava až po výstroj pretekára spĺňať predpisy FIA, ktoré stanovuje Medzinárodná automobilová federácia. Pred každým pretekom skontroluje komisár spomínanej asociácie nielen auto, ale aj môj odev, ktorý musí byť z nehorľavých materiálov. Dôraz sa kladie najmä na životnosť jednotlivých dielov, ktoré sú homologované. Napríklad životnosť sedačky pretekára je 5 rokov. V podstate aj po tejto dobe je ešte dobrá, ale používať sa už nesmie. Podobne je to aj s ostatnými dielmi a tiež s výstrojou.
Takže je to drahý šport a koníček. Financuješ si všetko sám alebo máš sponzorov?
- Zatiaľ je to všetko v mojej réžii. Pomáha mi otec, brat Luboš, mám okolo seba technický tím, ktorý mi tiež nezištne pomáha. Je to Dušan Deák, Maroš Uhrík a Dušan Filipiak. Zatiaľ som sponzorov ešte neoslovil, ale určite by nebolo od veci, keby sa nejaký našiel. Napokon, už nie som začínajúci amatér a mám za sebou nejaké výsledky.
Si spokojný so svojím účinkovaním na majstrovstvách Európy?
- Myslím si, že áno. Už len to, že som sa prebojoval do finále, bolo pre mňa úspechom, pretože tento rok auto iba testujem a zdaleka ešte nie je dokončené. Siedme miesto ma potešilo, aj keď som sa mohol umiestniť aj lepšie. Vo finále sme neodhadli pneumatiky a zvolili sme nevhodné. Zo Slovenska sme sa na štart postavili traja. Jeden z nás mal už v prvej rozjazde haváriu a preteky sa pre neho skončili. Druhý sa do finále nedostal po taktickej chybe z jeho strany.
Koho si vnímal ako najväčšiu konkurenciu?
- Česi mali na majstrovstvách dobré zastúpenie a vynikajúci boli aj Rusi a Lotyši. Niektorí pretekári však prídu s autami, ktoré sú vyrobené v továrni špeciálne na tento účel. Sú to miliónové vozy. Ja som si svoje auto postavil sám. Takže niekedy je naozaj ťažké týmto súperom konkurovať.


Aké akcie ťa najbližšie čakajú a čo by si chcel v motoristickom svete dokázať?
- Tento rok budem pretekať ešte trikrát. Plánujem sa zúčastniť pretekov v Sečovciach, Molči a tu vo Filakovskych Kľačanoch. Najviac by ma potešilo prvé miesto na majstrovstvách Slovenska. Aké je to byť tretím a druhým, to som si už vyskúšal. Chcel by som absolvovať šampionát majstrovstiev Európy, jedna sezóna však vychádza na cca milión korún, takže uvidíme. Som maximalista a chcel by som preraziť.


  1. V meste chcú postaviť novú autobusovú stanicu 965
  2. Zberatelia vystavili na námestí desiatky veteránov Foto 517
  3. Cenu mesta získala spisovateľka Hana Košková Foto 507
  4. Ocenili športovcov i športový kolektív roka Foto 358
  5. Soboťania iba remizovali, Kalinovo rozbilo Žarnovicu 261
  6. Dobre si uhla a vyrazila na cesty. Ďaleko nedošla 229
  7. Starosta potvrdil, že situácia je katastrofálna. Číslo ukázal diaľničiarom 120
  8. Cinobančan Štefan ušiel z väzenia. K trestu dostal ďalší rok 114
  9. V okrese Lučenec žije viac žien ako mužov 107
  10. Slávne Labutie jazero aj v našom regióne 93

Najčítanejšie správy

Novohrad

V meste chcú postaviť novú autobusovú stanicu

Samospráva plánuje po presťahovaní stanice zrekonštruovať námestie.

Zberatelia vystavili na námestí desiatky veteránov

Počas výstavy si ľudia mohli prehliadnuť exteriér i interiér vozidiel a dozvedieť sa od ich majiteľov rôzne technické detaily.

Cenu mesta získala spisovateľka Hana Košková

Na slávnostnom zasadnutí mestského zastupiteľstva ocenili aj najúspešnejších žiakov a študentov v meste.

Ocenili športovcov i športový kolektív roka

Tituly si odniesli lučeneckí futsalisti a silový trojbojár.

Soboťania iba remizovali, Kalinovo rozbilo Žarnovicu

Výsledkový sumár víkendových zápasov III. ligy SsFZ.

Blízke regióny

Kotlebovu jazdu vyprevadili z Bystrice transparentmi ( +FOTO a VIDEO)

Súčasne vyzvali občanov Slovenska, aby neignorovali vzniknutú situáciu a pri najbližšej príležitosti ukázali neonacistickej strane Mariána Kotlebu, že nie je hlasom slušných ľudí, ktorých predkovia položili životy v boji za demokraciu.

Mestskí poslanci schválili budúcu kúpu bytového domu Predné Halny 10

Jedna z najviac neslávne známych stavieb v Brezne by sa už čoskoro mohla stať minulosťou. Významný krok k tomu minulý týždeň urobilo svojím rozhodnutím breznianske mestské zastupiteľstvo.

Foťte rýchlo. Najznámejšia drevenička Horehronia to má spočítané

Chamkova stodola, pravdepodobne najfotografovanejšia drevená stavba Horehronia, je podľa odborníka v značne narušenom stave.

Väzňovi, ktorý ušiel vo štvrtok z výkonu trestu, pridajú ďalší rok

Trest mu mal vypršať vo februári budúceho roka. Ušiel z vonkajšieho pracoviska na Zvolenskej ceste, chytili ho už po pár hodinách.

Zákaz kúpania hygiena vydala pre kúpalisko v Detve

Napriek tomu je kúpalisko otvorené.

Všetky správy

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

Ako šperk, ktorý vyhrával vojny, prehráva boj s časom

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

Bratislava porastie do výšky, budovy zmenia panorámu

V Bratislave rýchlym tempom pribúdajú výškové budovy. Najvyššia z nich, Eurovea 2 by mala vyrásť do roku 2020.

Investície sú neúmerné výkonom. Slovan kupuje hráčov, ktorým niečo chýba

Slovan nastúpil s najlepšou zostavou v tejto sezóne. Preukázali sme mu až príliš veľa rešpektu a nervozity, priznal tréner Trnavy.

Mladý Slovák vytvoril nový dizajn pre TANAP, majú oň záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Kam vyraziť