Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Z trojlístka Slovákov najlepšie uspel Noro, dostal sa až do finále

V sobotu 2. augusta sa v autokrosovom areáli vo Fiľakovských Kľačanoch rozozvučali silné motory. V seriáli Majstrovstiev Európy v autokrose sa na štart postavilo 80 špičkových pretekárov z 15 európskych krajín. Spomedzi troch Slovákov sa v kategórii D1 na

Záujem o najvýznamnejšie autokrosové podujatie, ktoré sa u nás pravidelne usporadúva, z roka na rok rastie. Týždeň pred zahájením „veľkej“ Európy bolo v štartovacej listine zapísaných až 70 mien pretekárov. Medzi nimi nechýbal ani mladý Poltárčan Noro Dreisig, ktorý sa majstrovstiev Európy zúčastnil po prvýkrát. Svoj vlastnoručne postavený automobil si odskúšal v kategórii D1, v ktorej štartovalo 15 pretekárov. Spomedzi trojice našich jazdcov najlepšie reprezentoval Slovensko. Na majstrovstvách Slovenska si už v minulosti niekoľkokrát zastal na stupne víťazov. Po ME nám prezradil, čo pre neho znamená motoristický šport.
Koľko si mal rokov, keď ti učaroval svet motorov?
- Priznávam, že do áut som fanatik. Za volant som si prvýkrát sadol už ako pätnásťročný. Odvtedy trávim najviac voľného času práve za volantom a v dielni.
Kedy si prvýkrát pretekal a na akom aute?
- Prvýkrát som sa na autokrosovú trať postavil v roku 2000. Bolo to vo Fiľakovských Kľačanoch. Pretekal som na BMW. Postavil som si ho sám. Bolo to však ešte len nesmelé oťukávanie sa v pretekárskom svete. Chýbali mi skúsenosti ostrieľaných pretekárov, ktoré som nadobudol až časom.
Je náročné skonštruovať si pretekárske auto?
- Určite. Upraviť treba takmer všetko. Celý interiér ide von. Dovnútra sa kvôli bezpečnosti vloží kovový rám, sedačka, pásy a množstvo ďalších vecí, ktoré sú špeciálne vyrobené pre tento šport. Väčšinou to so sériovým autom má spoločné len vonkajší vzhľad. Okrem toho sa robia úpravy aj na motore. Samozrejme, že ani pneumatiky nie sú také ako na cestných vozoch. Nie je to lacná záležitosť. Do auta, na ktorom som pretekal na ME, som vrazil okolo pol milióna a ešte stále nie som spokojný. Plánujem urobiť ešte niekoľko úprav. Treba do neho investovať ešte takých 200-300 tisíc korún, aby bolo konkurencieschopné s najlepšími z majstrovstiev Európy. Makal som na ňom dva roky, počas ktorých som mal pretekársku pauzu.
Akú značku auta uprednostňuješ?
- Ako som spomínal, prvý pretek som absolvoval na BMW. To som neskôr predal. Potom som si kúpil Volkswagen Polo. Na tom som robil len drobné úpravy, pretože už bolo prerobené na pretek. Bolo však poruchové a tak som sa rozhodol skonštruovať si auto sám. Teraz jazdím na Volkswagene Golf 4 .
Čo všetko musíš spĺňať, aby si sa vôbec dostal na majstrovstvá?
- Tých požiadaviek je pomerne veľa. Okrem toho, že musím mať licenciu pretekára, musí automobil a kompletná výbava až po výstroj pretekára spĺňať predpisy FIA, ktoré stanovuje Medzinárodná automobilová federácia. Pred každým pretekom skontroluje komisár spomínanej asociácie nielen auto, ale aj môj odev, ktorý musí byť z nehorľavých materiálov. Dôraz sa kladie najmä na životnosť jednotlivých dielov, ktoré sú homologované. Napríklad životnosť sedačky pretekára je 5 rokov. V podstate aj po tejto dobe je ešte dobrá, ale používať sa už nesmie. Podobne je to aj s ostatnými dielmi a tiež s výstrojou.
Takže je to drahý šport a koníček. Financuješ si všetko sám alebo máš sponzorov?
- Zatiaľ je to všetko v mojej réžii. Pomáha mi otec, brat Luboš, mám okolo seba technický tím, ktorý mi tiež nezištne pomáha. Je to Dušan Deák, Maroš Uhrík a Dušan Filipiak. Zatiaľ som sponzorov ešte neoslovil, ale určite by nebolo od veci, keby sa nejaký našiel. Napokon, už nie som začínajúci amatér a mám za sebou nejaké výsledky.
Si spokojný so svojím účinkovaním na majstrovstvách Európy?
- Myslím si, že áno. Už len to, že som sa prebojoval do finále, bolo pre mňa úspechom, pretože tento rok auto iba testujem a zdaleka ešte nie je dokončené. Siedme miesto ma potešilo, aj keď som sa mohol umiestniť aj lepšie. Vo finále sme neodhadli pneumatiky a zvolili sme nevhodné. Zo Slovenska sme sa na štart postavili traja. Jeden z nás mal už v prvej rozjazde haváriu a preteky sa pre neho skončili. Druhý sa do finále nedostal po taktickej chybe z jeho strany.
Koho si vnímal ako najväčšiu konkurenciu?
- Česi mali na majstrovstvách dobré zastúpenie a vynikajúci boli aj Rusi a Lotyši. Niektorí pretekári však prídu s autami, ktoré sú vyrobené v továrni špeciálne na tento účel. Sú to miliónové vozy. Ja som si svoje auto postavil sám. Takže niekedy je naozaj ťažké týmto súperom konkurovať.

Skryť Vypnúť reklamu


Aké akcie ťa najbližšie čakajú a čo by si chcel v motoristickom svete dokázať?
- Tento rok budem pretekať ešte trikrát. Plánujem sa zúčastniť pretekov v Sečovciach, Molči a tu vo Filakovskych Kľačanoch. Najviac by ma potešilo prvé miesto na majstrovstvách Slovenska. Aké je to byť tretím a druhým, to som si už vyskúšal. Chcel by som absolvovať šampionát majstrovstiev Európy, jedna sezóna však vychádza na cca milión korún, takže uvidíme. Som maximalista a chcel by som preraziť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 586
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 760
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 528
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 361
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 045
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 002
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 264
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 988
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 783
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 681
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

BKM Lučenec - MBK Baník Handlová.

V útočnom zápase sa z výhry radovali hostia.

1 h
Testovanie vo Fiľakove.

V meste pod Fiľakovským hradom testujú aj v nedeľu.

9 h
Ilustračné.

Plošné testovanie ľudí na ochorenie COVID-19 v centre Novohradu pokračuje aj v nedeľu 24. 1.

9 h
V Ľuboreči testovali vďaka tomu, že ich zastrešila obec Halič. Starosta Marcel Šupica (uprostred) je rád, že mali takúto možnosť.

Niektoré menšie testujú pod záštitou tých väčších. Príkladom je Halič a Ľuboreč.

11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

15 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

17 h

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

16 h

Na Slovensku za uplynulý deň pribudlo 1 544 pozitívne testovaných ľudí formou PCR testov a 2 097 pozitívne testovaných antigénnymi testami.

20 h

Už ste čítali?