Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Z trojlístka Slovákov najlepšie uspel Noro, dostal sa až do finále

V sobotu 2. augusta sa v autokrosovom areáli vo Fiľakovských Kľačanoch rozozvučali silné motory. V seriáli Majstrovstiev Európy v autokrose sa na štart postavilo 80 špičkových pretekárov z 15 európskych krajín. Spomedzi troch Slovákov sa v kategórii D1 na

Záujem o najvýznamnejšie autokrosové podujatie, ktoré sa u nás pravidelne usporadúva, z roka na rok rastie. Týždeň pred zahájením „veľkej“ Európy bolo v štartovacej listine zapísaných až 70 mien pretekárov. Medzi nimi nechýbal ani mladý Poltárčan Noro Dreisig, ktorý sa majstrovstiev Európy zúčastnil po prvýkrát. Svoj vlastnoručne postavený automobil si odskúšal v kategórii D1, v ktorej štartovalo 15 pretekárov. Spomedzi trojice našich jazdcov najlepšie reprezentoval Slovensko. Na majstrovstvách Slovenska si už v minulosti niekoľkokrát zastal na stupne víťazov. Po ME nám prezradil, čo pre neho znamená motoristický šport.
Koľko si mal rokov, keď ti učaroval svet motorov?
- Priznávam, že do áut som fanatik. Za volant som si prvýkrát sadol už ako pätnásťročný. Odvtedy trávim najviac voľného času práve za volantom a v dielni.
Kedy si prvýkrát pretekal a na akom aute?
- Prvýkrát som sa na autokrosovú trať postavil v roku 2000. Bolo to vo Fiľakovských Kľačanoch. Pretekal som na BMW. Postavil som si ho sám. Bolo to však ešte len nesmelé oťukávanie sa v pretekárskom svete. Chýbali mi skúsenosti ostrieľaných pretekárov, ktoré som nadobudol až časom.
Je náročné skonštruovať si pretekárske auto?
- Určite. Upraviť treba takmer všetko. Celý interiér ide von. Dovnútra sa kvôli bezpečnosti vloží kovový rám, sedačka, pásy a množstvo ďalších vecí, ktoré sú špeciálne vyrobené pre tento šport. Väčšinou to so sériovým autom má spoločné len vonkajší vzhľad. Okrem toho sa robia úpravy aj na motore. Samozrejme, že ani pneumatiky nie sú také ako na cestných vozoch. Nie je to lacná záležitosť. Do auta, na ktorom som pretekal na ME, som vrazil okolo pol milióna a ešte stále nie som spokojný. Plánujem urobiť ešte niekoľko úprav. Treba do neho investovať ešte takých 200-300 tisíc korún, aby bolo konkurencieschopné s najlepšími z majstrovstiev Európy. Makal som na ňom dva roky, počas ktorých som mal pretekársku pauzu.
Akú značku auta uprednostňuješ?
- Ako som spomínal, prvý pretek som absolvoval na BMW. To som neskôr predal. Potom som si kúpil Volkswagen Polo. Na tom som robil len drobné úpravy, pretože už bolo prerobené na pretek. Bolo však poruchové a tak som sa rozhodol skonštruovať si auto sám. Teraz jazdím na Volkswagene Golf 4 .
Čo všetko musíš spĺňať, aby si sa vôbec dostal na majstrovstvá?
- Tých požiadaviek je pomerne veľa. Okrem toho, že musím mať licenciu pretekára, musí automobil a kompletná výbava až po výstroj pretekára spĺňať predpisy FIA, ktoré stanovuje Medzinárodná automobilová federácia. Pred každým pretekom skontroluje komisár spomínanej asociácie nielen auto, ale aj môj odev, ktorý musí byť z nehorľavých materiálov. Dôraz sa kladie najmä na životnosť jednotlivých dielov, ktoré sú homologované. Napríklad životnosť sedačky pretekára je 5 rokov. V podstate aj po tejto dobe je ešte dobrá, ale používať sa už nesmie. Podobne je to aj s ostatnými dielmi a tiež s výstrojou.
Takže je to drahý šport a koníček. Financuješ si všetko sám alebo máš sponzorov?
- Zatiaľ je to všetko v mojej réžii. Pomáha mi otec, brat Luboš, mám okolo seba technický tím, ktorý mi tiež nezištne pomáha. Je to Dušan Deák, Maroš Uhrík a Dušan Filipiak. Zatiaľ som sponzorov ešte neoslovil, ale určite by nebolo od veci, keby sa nejaký našiel. Napokon, už nie som začínajúci amatér a mám za sebou nejaké výsledky.
Si spokojný so svojím účinkovaním na majstrovstvách Európy?
- Myslím si, že áno. Už len to, že som sa prebojoval do finále, bolo pre mňa úspechom, pretože tento rok auto iba testujem a zdaleka ešte nie je dokončené. Siedme miesto ma potešilo, aj keď som sa mohol umiestniť aj lepšie. Vo finále sme neodhadli pneumatiky a zvolili sme nevhodné. Zo Slovenska sme sa na štart postavili traja. Jeden z nás mal už v prvej rozjazde haváriu a preteky sa pre neho skončili. Druhý sa do finále nedostal po taktickej chybe z jeho strany.
Koho si vnímal ako najväčšiu konkurenciu?
- Česi mali na majstrovstvách dobré zastúpenie a vynikajúci boli aj Rusi a Lotyši. Niektorí pretekári však prídu s autami, ktoré sú vyrobené v továrni špeciálne na tento účel. Sú to miliónové vozy. Ja som si svoje auto postavil sám. Takže niekedy je naozaj ťažké týmto súperom konkurovať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Aké akcie ťa najbližšie čakajú a čo by si chcel v motoristickom svete dokázať?
- Tento rok budem pretekať ešte trikrát. Plánujem sa zúčastniť pretekov v Sečovciach, Molči a tu vo Filakovskych Kľačanoch. Najviac by ma potešilo prvé miesto na majstrovstvách Slovenska. Aké je to byť tretím a druhým, to som si už vyskúšal. Chcel by som absolvovať šampionát majstrovstiev Európy, jedna sezóna však vychádza na cca milión korún, takže uvidíme. Som maximalista a chcel by som preraziť.

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Sodastream sa mení
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  5. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  6. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  7. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  8. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 250
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 6 047
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 271
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 042
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 569
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 3 163
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 686
  8. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 614

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  2. Štefan Vidlár: Máme strom
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová
  4. Ľudmila Križanovská: Psi brešú a karavána ide ďalej, pani Saková
  5. Radovan Čipka: Ako Klus do Európy klusá a na Slovensko hanbu fľusá
  6. Anton Lisinovič: 8 kníh prečítaných za rok 2022
  7. Olívia Lacenová: Volkswagen mieri s e-autami do Kanady
  8. Martin Sukupčák: Martin Klus - please shut up
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 950
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 640
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 490
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 481
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 380
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 070
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 041
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 559
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Petrivaldského vila v Hnúšti

Stavba je achitektonickým riešením výnimočnou nielen v Hnúšti a okolí, ale i celom regióne Gemer.


12 h
Plážové kúpalisko v Tornali je mimo prevádzky od roku 2019.

Plážové kúpalisko chcú opäť sprevádzkovať na budúci rok.


SITA 12 h
Obvinený 17-ročný páchateľ.

Sedemnásťročnému páchateľovi sa len v januári skončila podmienka.


19 h
Počas medzinárodného vojenského cvičenia Slovenský štít 2023, ktoré prebiehalo vo Výcvikovom centre Lešť.

Po prvýkrát je súčasťou aj jednotka aktívnych záloh z práporu na východe krajiny.


23. mar

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden z najväčších hitov nahral len z recesie.


22 h

Ako hráč našiel najlepšie podmienky v Považskej Bystrici a bol aj pri historickom postupe. V trénerskej kariére zažil nejedno sklamanie.


23. mar

Napadnutého muža previezli záchranári do nemocnice.


23. mar

Od roku 2016 bolo jaskyniarom jasné, že ľad v jaskyni pomaly končí.


18 h

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Kde bolo tam bolelo, alebo ako Voloďa kariéru robil. 3 - Petrohrad a Moskva.
  2. Štefan Vidlár: Máme strom
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová
  4. Ľudmila Križanovská: Psi brešú a karavána ide ďalej, pani Saková
  5. Radovan Čipka: Ako Klus do Európy klusá a na Slovensko hanbu fľusá
  6. Anton Lisinovič: 8 kníh prečítaných za rok 2022
  7. Olívia Lacenová: Volkswagen mieri s e-autami do Kanady
  8. Martin Sukupčák: Martin Klus - please shut up
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 950
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 640
  3. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 490
  4. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 481
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 380
  6. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 070
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 041
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 559
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu