Kto sa prejde po lučenskom Námestí republiky, určite uzná, že to s ním nie je celkom v poriadku. Betónová plocha sa podobá skôr malej pristávacej dráhe pre vrtuľníky ako polyfunkčnému námestiu moderného mesta. Preto, keď niekoľkí poslanci navrhli jeho rekonštrukciu, nikto v meste neprotestoval. Protesty začali s návrhmi na jeho predaj. Medzi ľudí totiž prenikli informácie, že na námestí sa potichu pripravuje výstavba hypermarketu alebo nákupného centra. To takmer nikto nechcel. Súťaž na predaj tejto najlukratívnejšej mestskej plochy zastavilo až päťtisíc podpisov protestujúcich občanov. Na organizovaní petície sa podieľali aj niektorí poslanci. Mimoriadne rokovanie mestského parlamentu potom súťaž na predaj zrušilo a schválilo kritériá pre novú súťaž.
No čas ukazuje, že ani nová súťaž nie je organizovaná dostatočne transparentne. Poslanci, ktorí podporovali petíciu proti predaju námestia, sú obviňovaní, že teraz chcú predať námestie oni. Len sa ho vraj snažia predať iným záujemcom. Je neodškriepiteľným faktom, že vo všetkých verziách podmienok verejnej súťaže na revitalizáciu námestia figuruje slovíčko odpredaj.
Poslanec Pavol Kalinský, ktorý bol jedným z aktérov petície proti predaju námestia, podmienky prerokovávané na utorkovom pléne obhajoval. „Nesúhlasím s odpredajom desaťtisíc metrov štvorcových. Teraz navrhujeme maximálne 8500 štvorcov. Tým len rešpektujeme vôľu ľudí, ktorí sa v ankete k námestiu vyjadrovali. Väčšina anketových lístkov uvádzala, že časť námestia treba predať a zo získaných prostriedkov revitalizovať zvyšok,“ zdôvodňoval Kalinský.
Oponoval mu poslanec Ondrej Balco. „Prečo nepovieme rovno, že predávame? Veď pred chvíľou sme schválili 8500 metrov na odpredaj. Veď v novom texte výberového konania je vlastne to isté, čo predtým. Prečo ľudí zavádzame?“
Okrem toho zaznela aj kopa osobných invektív z jednej i z druhej strany. Vyzerá to tak, že zastupiteľstvo je rozdelené „v kauze námestie“ na dva tábory. Obidva majú záujem na predaji a iste i na revitalizácii. Každý tábor má však pravdepodobne už vopred vytipovaného svojho „víťazného“ koňa. To potom vylučuje, aby na ňom sedeli všetci.
Z búrlivej diskusie vysvitlo aj to, že anketu o budúcej podobe námestia odovzdalo len 120 ľudí. Aj to, že na predaj je okrem chodníkov, budov a zelených pásov určený vlastne celý voľný stred námestia.
Nakoniec poslanci návrh podmienok verejnej súťaže neschválili. No ešte predtým prijaté uznesenie o predaji centra námestia nikto nezrušil. Transparentný a občanom zrozumiteľný postup to teda určite nie je.