Michal Dibala prináša do Lučenca majstrovské tituly

Autokrosový pretekár Michal Dibala z Lučenca patrí medzi výrazné postavy v tomto športe nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Počas svojej pretekárskej kariéry sa mu pre svoj klub podarilo vybojovať majstrovské tituly, ktoré zviditeľňujú aj mesto Luče

Kto ťa priviedol k motoristickému športu?
- Už od malička ma k nemu viedol môj otec. Aj on pred rokmi pretekal a aktívne sa venoval motokrosu a neskôr autokrosu.
V koľkých rokoch si absolvoval svoj prvý pretek? Vydaril sa ti?
- Bolo to v roku 2004. Vtedy som mal trinásť rokov. Zúčastnil som sa majstrovstiev Európy, ktoré sa konali v Lučenci. Pretek sa mi naozaj vydaril. Vo finále som skončil na 4. mieste.
V akej kategórii pretekáš v súčasnosti? Máš v nej silnú konkurenciu?
- Dnes som pretekárom v divízii bugýn s objemom motora do 1600 centimetrov kubických. Je to už „dospelácka trieda“. Patrím v nej medzi najmladších pretekárov. V tejto kategórii je konkurencia najväčšia, pretože všetci pretekári sú veľmi rýchli a disponujú vynikajúcou technikou. Latka je nastavená veľmi vysoko a autá sú dosť vyrovnané. Odráža sa to aj v kvalifikáciách, kedy neraz prvého od desiateho pretekára delí od seba necelá sekunda.
Ktoré najvýraznejšie úspechy si dosiahol vo svojej jazdeckej kariére a ktoré si najviac ceníš?
- Počas môjho doterajšieho účinkovania na autokrosových dráhach sa mi v rokoch 2004, 2005 a 2006 podarilo získať titul majstra Slovenska v junioroch. Okrem toho som sa v roku 2005 stal vicemajstrom zóny strednej Európy v juniorskej triede. V tom roku som štarty v junior buggy ukončil dvadsiatimi víťazstvami za sebou. V roku 2007 som už bojoval v spomínanej dospeláckej kategórii do 1600 centimetrov kubických. Aj tu sa mi darilo. V úvodnej sezóne som sa ako najmladší pilot v poli (vtedy som mal 16 rokov), stal majstrom strednej Európy. Vážim si však všetky ocenenia, pretože zvíťaziť čo i len v jednom preteku je náročné, aj keď to môže niekedy vyzerať jednoducho. Veľmi si však cením druhé miesto, ktoré som obsadil spomedzi 32 pretekárov na Majstrovstvách Českej republiky v Novej Pake v sezóne 2006.
Kde sa pripravuješ na preteky?
- Predovšetkým u nás v dielni, kde sa všetky autá, na ktorých som vyhrával, aj vyrobili. Príprava na každý pretek musí byť precízna. Ja ako pilot sa zaujímam najmä o to, aby som bol počas sezóny v dobrej kondícii a podal čo najlepšie výkony. Kondičku si udržiavam v telocvični, sem–tam nejaký bazén, beh a podobne.
Zhodnoť svoje účinkovanie v tohtoročnej sezóne. Ktorých pretekov si sa zúčastnil?
- Tohtoročná sezóna bola veľmi zaujímavá. Vyšli sme s úplne novým autom, v ktorom je použitý agregát z Mazdy RX-8. Potrebovali sme ho však čo najdlhšie testovať, pretože išlo o prototyp a bolo na ňom veľa noviniek, o ktorých sme neboli stopercentne presvedčení, či budú perfektne pracovať. Podľa toho sme prispôsobili aj kalendár podujatí. Vyberali sme najmä také preteky, aby sa na nich auto čo najlepšie otestovalo. Zúčastnil som sa slovenského majstráku v českom Přerove, kde som skončil na 3. mieste. Ďalej to boli Majstrovská Slovenska vo Veľkých Uherciach, kde som zvíťazil. Nasledovali ME v Novej Pake, kde ma zradila technika a preteky som nedokončil. Nasledovali ME v Lučenci, na ktorých som jazdil na mieste, ktoré mi priamo zaručovalo pozíciu v A finále. Pre nehodu som však ani tieto preteky nedokončil.
Neobávaš sa na trati nehôd a zranení? Mal si aj vážnu nehodu?
- S nehodou a nebezpečenstvami sa v pretekárskom svete musí rátať vždy. Pretekári však na to väčšinou nemyslia. Napokon, hovorí sa, že kto sa bojí, ten nech nejde do lesa. Vážnu nehodu som mal. Vyzeralo to veľmi zle. Pre auto to bola konečná. Mne sa však, našťastie, nič nestalo.
Kto je tvojim najlepším poradcom a kritikom zároveň?
- Človek, ktorý ma prvýkrát posadil do bugyny a vysvetlil mi, ktorý pedál má akú funkciu. Je to Mirko Laššák. Dodnes je mojim najlepším poradcom a tiež aj kritikom v dobrom zmysle slova.
Určite máš okolo seba tím skvelých ľudí, ktorí ti pri príprave a tiež na samotných pretekoch pomáhajú.
- Samozrejme. Bez špičkového tímu to v autokrose nejde. Najskôr sú to ľudia, ktorí pracujú na výrobe auta a to je M. Laššák – hlavný konštruktér štyroch majstrovských áut postavených pre mňa, od návrhu až po vypracovanie. Ďalej je to výborný autoelektrikár a odborník F. Rehánek, špičkový odborník na kovoobrábanie p. Ladoš a mechanici R. Rózik, M. Dóra a L. Navrátil. Za ich dlhoročnú spoluprácu na vysokej úrovni sa im chcem touto cestou poďakovať. Osobitne musím vyzdvihnúť výbornú spoluprácu s M. Remenárom. Tiež sú okolo mňa ľudia, ktorí sú síce v pozadí, ale o to viac potrebujem ich pomoc a podporu. V prvom rade je to D. Macák, ktorý sa od vzniku automotoklubu stará o klub a o mňa ako pilota. Tiež ďakujem mestu Lučenec a primátorovi M. Markovi za podporu. Veľmi si vážim aj pomoc p. Jakuboviča, Šperka, Bôžika, Kelemena a Červenáka.
Aké máš ambície do ďalších sezón?
- Je dôležité postaviť konkurencieschopné auto pre európske preteky, čo je veľmi náročná úloha. Verím, že sa nám to podarí. Na budúci rok mňa aj môj tím čaká veľa práce a dúfam, že sem–tam príde aj nejaká odmena vo forme víťazstva. Podľa rozpočtu sa budeme rozhodovať o počte pretekov v pretekárskom kalendári.
Máš nejaký vzor v motoristickom svete?
- Vzor ako taký nemám. Veľmi sa mi však páči francúzsky pilot v súťaži MS rallye S. Loeb, ktorý dokáže prejsť dlhé a náročné podujatia bez akejkoľvek chybičky a zaváhania.
Aké máš predstavy o svojej budúcnosti? Chceš sa naplno venovať autokrosu alebo sa budú tvoje kroky uberať iným smerom?
- Robím to, čo ma baví a tým je autokros. Keď ma v budúcnosti prestane baviť, tak budem robiť niečo iné. Určite to však bude súvisieť s autami a motoristickým športom. Autokros je podľa mňa jeden z najrýchlejších autošportov a často je prirovnávaný k formule 1 v teréne. Je to niečo, v čom som doma a robím to rád. Zaujíma ma aj svetová rallye, ale myslím si, že dostať sa tam ako pilot je viac-menej nereálne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 292
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 6 364
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 881
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 798
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 779
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 514
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 541
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 508
  1. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  7. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  8. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 252
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 782
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 483
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 311
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 896
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 860
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 443
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 637
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Martina Pilcerová ilustrovala obálky kníh G. R. R. Martina. Slúžili ako predloha k seriálu Hry o tróny.

Martina Pilcerová to dotiahla ďaleko.


Ilustračné foto.

Polícia zverejnila jej fotku aj popis.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


Podpis zmluvy

Stredoslovenská energetika (SSE) a spoločnosť FUERGY uzatvorili strategickú spoluprácu a prinášajú na trh inovatívne smart energetické riešenie – Infimeo.


  1. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  4. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  5. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  6. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  7. Jozef Pivarník: Nenechajte sa oklamať! Ponziho schéma stále žije a číha na vaše úspory
  8. Nika Göthová: "Všetko, všade, naraz" nie je multiverzum od Marvel. Našťastie.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 252
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 782
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 483
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 311
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 896
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 860
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 443
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 637
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu