Piatok, 20. október, 2017 | Meniny má Vendelín

Michal Dibala prináša do Lučenca majstrovské tituly

Autokrosový pretekár Michal Dibala z Lučenca patrí medzi výrazné postavy v tomto športe nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Počas svojej pretekárskej kariéry sa mu pre svoj klub podarilo vybojovať majstrovské tituly, ktoré zviditeľňujú aj mesto Luče

Kto ťa priviedol k motoristickému športu?
- Už od malička ma k nemu viedol môj otec. Aj on pred rokmi pretekal a aktívne sa venoval motokrosu a neskôr autokrosu.
V koľkých rokoch si absolvoval svoj prvý pretek? Vydaril sa ti?
- Bolo to v roku 2004. Vtedy som mal trinásť rokov. Zúčastnil som sa majstrovstiev Európy, ktoré sa konali v Lučenci. Pretek sa mi naozaj vydaril. Vo finále som skončil na 4. mieste.
V akej kategórii pretekáš v súčasnosti? Máš v nej silnú konkurenciu?
- Dnes som pretekárom v divízii bugýn s objemom motora do 1600 centimetrov kubických. Je to už „dospelácka trieda“. Patrím v nej medzi najmladších pretekárov. V tejto kategórii je konkurencia najväčšia, pretože všetci pretekári sú veľmi rýchli a disponujú vynikajúcou technikou. Latka je nastavená veľmi vysoko a autá sú dosť vyrovnané. Odráža sa to aj v kvalifikáciách, kedy neraz prvého od desiateho pretekára delí od seba necelá sekunda.
Ktoré najvýraznejšie úspechy si dosiahol vo svojej jazdeckej kariére a ktoré si najviac ceníš?
- Počas môjho doterajšieho účinkovania na autokrosových dráhach sa mi v rokoch 2004, 2005 a 2006 podarilo získať titul majstra Slovenska v junioroch. Okrem toho som sa v roku 2005 stal vicemajstrom zóny strednej Európy v juniorskej triede. V tom roku som štarty v junior buggy ukončil dvadsiatimi víťazstvami za sebou. V roku 2007 som už bojoval v spomínanej dospeláckej kategórii do 1600 centimetrov kubických. Aj tu sa mi darilo. V úvodnej sezóne som sa ako najmladší pilot v poli (vtedy som mal 16 rokov), stal majstrom strednej Európy. Vážim si však všetky ocenenia, pretože zvíťaziť čo i len v jednom preteku je náročné, aj keď to môže niekedy vyzerať jednoducho. Veľmi si však cením druhé miesto, ktoré som obsadil spomedzi 32 pretekárov na Majstrovstvách Českej republiky v Novej Pake v sezóne 2006.
Kde sa pripravuješ na preteky?
- Predovšetkým u nás v dielni, kde sa všetky autá, na ktorých som vyhrával, aj vyrobili. Príprava na každý pretek musí byť precízna. Ja ako pilot sa zaujímam najmä o to, aby som bol počas sezóny v dobrej kondícii a podal čo najlepšie výkony. Kondičku si udržiavam v telocvični, sem–tam nejaký bazén, beh a podobne.
Zhodnoť svoje účinkovanie v tohtoročnej sezóne. Ktorých pretekov si sa zúčastnil?
- Tohtoročná sezóna bola veľmi zaujímavá. Vyšli sme s úplne novým autom, v ktorom je použitý agregát z Mazdy RX-8. Potrebovali sme ho však čo najdlhšie testovať, pretože išlo o prototyp a bolo na ňom veľa noviniek, o ktorých sme neboli stopercentne presvedčení, či budú perfektne pracovať. Podľa toho sme prispôsobili aj kalendár podujatí. Vyberali sme najmä také preteky, aby sa na nich auto čo najlepšie otestovalo. Zúčastnil som sa slovenského majstráku v českom Přerove, kde som skončil na 3. mieste. Ďalej to boli Majstrovská Slovenska vo Veľkých Uherciach, kde som zvíťazil. Nasledovali ME v Novej Pake, kde ma zradila technika a preteky som nedokončil. Nasledovali ME v Lučenci, na ktorých som jazdil na mieste, ktoré mi priamo zaručovalo pozíciu v A finále. Pre nehodu som však ani tieto preteky nedokončil.
Neobávaš sa na trati nehôd a zranení? Mal si aj vážnu nehodu?
- S nehodou a nebezpečenstvami sa v pretekárskom svete musí rátať vždy. Pretekári však na to väčšinou nemyslia. Napokon, hovorí sa, že kto sa bojí, ten nech nejde do lesa. Vážnu nehodu som mal. Vyzeralo to veľmi zle. Pre auto to bola konečná. Mne sa však, našťastie, nič nestalo.
Kto je tvojim najlepším poradcom a kritikom zároveň?
- Človek, ktorý ma prvýkrát posadil do bugyny a vysvetlil mi, ktorý pedál má akú funkciu. Je to Mirko Laššák. Dodnes je mojim najlepším poradcom a tiež aj kritikom v dobrom zmysle slova.
Určite máš okolo seba tím skvelých ľudí, ktorí ti pri príprave a tiež na samotných pretekoch pomáhajú.
- Samozrejme. Bez špičkového tímu to v autokrose nejde. Najskôr sú to ľudia, ktorí pracujú na výrobe auta a to je M. Laššák – hlavný konštruktér štyroch majstrovských áut postavených pre mňa, od návrhu až po vypracovanie. Ďalej je to výborný autoelektrikár a odborník F. Rehánek, špičkový odborník na kovoobrábanie p. Ladoš a mechanici R. Rózik, M. Dóra a L. Navrátil. Za ich dlhoročnú spoluprácu na vysokej úrovni sa im chcem touto cestou poďakovať. Osobitne musím vyzdvihnúť výbornú spoluprácu s M. Remenárom. Tiež sú okolo mňa ľudia, ktorí sú síce v pozadí, ale o to viac potrebujem ich pomoc a podporu. V prvom rade je to D. Macák, ktorý sa od vzniku automotoklubu stará o klub a o mňa ako pilota. Tiež ďakujem mestu Lučenec a primátorovi M. Markovi za podporu. Veľmi si vážim aj pomoc p. Jakuboviča, Šperka, Bôžika, Kelemena a Červenáka.
Aké máš ambície do ďalších sezón?
- Je dôležité postaviť konkurencieschopné auto pre európske preteky, čo je veľmi náročná úloha. Verím, že sa nám to podarí. Na budúci rok mňa aj môj tím čaká veľa práce a dúfam, že sem–tam príde aj nejaká odmena vo forme víťazstva. Podľa rozpočtu sa budeme rozhodovať o počte pretekov v pretekárskom kalendári.
Máš nejaký vzor v motoristickom svete?
- Vzor ako taký nemám. Veľmi sa mi však páči francúzsky pilot v súťaži MS rallye S. Loeb, ktorý dokáže prejsť dlhé a náročné podujatia bez akejkoľvek chybičky a zaváhania.
Aké máš predstavy o svojej budúcnosti? Chceš sa naplno venovať autokrosu alebo sa budú tvoje kroky uberať iným smerom?
- Robím to, čo ma baví a tým je autokros. Keď ma v budúcnosti prestane baviť, tak budem robiť niečo iné. Určite to však bude súvisieť s autami a motoristickým športom. Autokros je podľa mňa jeden z najrýchlejších autošportov a často je prirovnávaný k formule 1 v teréne. Je to niečo, v čom som doma a robím to rád. Zaujíma ma aj svetová rallye, ale myslím si, že dostať sa tam ako pilot je viac-menej nereálne.


  1. Prvé výsledky boja proti toluénu sú tu 214
  2. Lučenec uštedril Košiciam prvú prehru v súťaži 201
  3. Smrť vodiča pri nehode pravdepodobne nezavinil náraz (+FOTO) Foto 159
  4. Klenovčan prevážal tabak bez kontrolnej známky. Vraj šiel za priateľkou 139
  5. Veľký objav po takmer polstoročí bádania Foto 122
  6. Maginhrad je opäť atraktívnejší Foto 112
  7. Budú spomínať na legendu lučeneckého športu 93
  8. Ondrej Molota získal ocenenie za celoživotný prínos do folklórneho umenia 77
  9. Naša krajina môže mať svätú. Našli sme praneter jedinej blahoslavenej Slovenky Foto 76
  10. Voľby do VÚC 2017 Lučenec: Zoznam kandidátov na poslancov 76

Najčítanejšie správy

Novohrad

Prvé výsledky boja proti toluénu sú tu

V Fiľakove sa fetovanie spája s podpaľačstvom.

Lučenec uštedril Košiciam prvú prehru v súťaži

Novohradskí basketbalisti pokračujú v sérii víťazstiev.

Smrť vodiča pri nehode pravdepodobne nezavinil náraz (+FOTO)

Rimavskosobotskí policajti vyšetrujú príčiny tragédie.

Veľký objav po takmer polstoročí bádania

Skúmanie podzemných priestorov je spojené aj s tragickou udalosťou.

Blízke regióny

Krupinčania blokovali cestu, kamióny uviazli v kilometrových kolónach

Petičný výbor pritvrdil, cestu blokovali dve hodiny bez prestávky.

Máme slovenský rekord? Dvojica zo Sitna dohliadla poriadne ďaleko (+ FOTO)

Fotografie 260 kilometrov vzdialeného výhľadu v rakúskych Alpách sa len tak nevidia. Vhodné podmienky, znalosti, ale aj trochu šťastia na vrchole Sitna potrebovali na ich vytvorenie Dalibor Výberči a Ivo Ivan.

Aktuálne: Na R1 blízko McDonaldu sa zrazili tri autá a kamión, hlásia jedno zranenie

Na mieste sú hasiči, zdravotnícki záchranári a polícia. Počítajte s obmedzeniami v doprave.

Ako bude vyzerať Družba? Tento návrh architektov zvíťazil

Všetkých jedenásť súťažných návrhov levická radnica priblíži na výstave.

Všetky správy

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

Suverén Babiš a ponížený Okamura. Posledná predvolebná debata bola šou

Takzvanú superdebatu sprevádzali hlasné reakcie prítomných divákov.

Prieskum AKO: Uhrík v Nitre výrazne zaostáva za súčasným županom Belicom

Súčasní župani majú podľa prieskumu agentúry AKO najlepšie vyhliadky uspieť v župných voľbách.

Nie 95, ale E5. Takto sa mení označovanie palív na pumpách

Na stojany s benzínom či naftou už začali pribúdať nové značky - kruhy, štvorce a kosoštvorce.

Na materskej rozbehla biznis na Amazone. Čo radí začínajúcim podnikateľkám?

Zuzana Sotáková je ukážkou, ako odvážny plán dotiahnuť do úspešného konca.

Kam vyraziť