Program Leader, z ktorého chcú peniaze na zatraktívnenie svojho regiónu získať, vyžaduje, aby bolo do projektu vtiahnutých čo najviac obyvateľov. Je administratívne náročný. „Vypracovať integrovanú stratégiu rozvoja územia južného Novohradu a jeho animáciu nebude jednoduché. Bude to rok tvrdej práce a kompromisov,“ povedal pri otvorení pracovného rokovania v Rapovciach Milan Spodniak, predseda občianskeho združenia Partnerstvo južného Novohradu. Partnerstvo je ťahúňom celého projektu.
V občianskom združení je zatiaľ šestnásť obcí. Ďalšie štyri, vrátane mesta Fiľakovo, ktoré má takmer toľko obyvateľov ako ostatné obce v združení spolu, sú ešte len potenciálnymi členmi. No už 16 zakladajúcich obcí potrebný desaťtisícový limit počtu obyvateľov prekračuje. Do činnosti združenia sa zapojili aj niektorí podnikatelia a spoločensky orientované občianske združenia. Počet členov však ešte definitívne uzavretý nie je.
Veľkosť územia, na ktorom sa projekt realizuje, a jeho počet obyvateľov je rozhodujúci preto, že peniaze z grantu majú čo najrovnomernejšie podporiť rozvoj celku, ale aj každej obce samostatne. Predsedníctvo partnerstva musí z členov združenia vytvoriť miestnu akčnú skupinu. Tá bude koordinovať práce na stratégii rozvoja a neskôr aj rozhodovať o tom, ktoré projekty finančne podporí. To tiež patrí medzi nevyhnutné podmienky projektu.
„Stratégia by mala integrovať všetky vaše nápady a požiadavky. Sami si ich zoradíte podľa poradia dôležitosti. Na tom sa budete musieť zhodnúť už ako miestna akčná skupina. Preto neodporúčam partnerstvo neúmerne rozširovať, lebo rozhodovať budete aj o tom, na ktoré projekty peniaze pôjdu a na ktoré nie. Pravda, to musíme v decembri s našim projektom uspieť,“ upozorňovala na riziká projektu starostov Pavlovkinová, bývalá riaditeľka regionálnej rozvojovej agentúry, teraz členka konzultačného a rozvojového klubu, ktorý je odborným poradcom tohto projektu.
Miestna akčná skupina musí pre realizáciu stratégie vyškoliť manažérov, zabezpečiť štúdie a analýzy, publicitu a informovanosť, semináre a tréningy i celú administratívu projektu.
„Ak so stratégiou uspejeme, môžeme zo získaných peňazí podporiť v podstate všetky činnosti, ktorými sa skvalitní život našich ľudí. Opraviť chodníky a cesty, parky, detské ihriská. Pomôcť školám i ďalšiemu vzdelávaniu. Môžeme podporiť aj miestne podnikanie, hlavne v službách a v cestovnom ruchu. I veľa ďalších vecí. Musíme zvážiť, čo podporíme, lebo 2,5 milióna eur nie je až tak veľa,“ upozornil Spodniak.
Realizácia stratégie by mala zatraktívniť územie v slovensko - maďarskom pohraničí, pritiahnuť turistov i investorov.