Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Na námestí chcú postaviť obchodné centrá

OKOLO PREDAJA najväčšieho lučenského námestia začína byť jasnejšie. Na utorkovom rokovaní mestského zastupiteľstva otvorili ponuky uchádzačov o kúpu jeho časti. Záujem prejavili dve spoločnosti.

LUČENEC. O Námestie republiky sa uchádza spoločnosť VAV Invest, s.r.o., z Banskej Bystrice a Hrivis dealing, s.r.o., z Bratislavy. Obdive spoločnosti by tu chceli postaviť obchodné centrá.
Výberová komisia zložená z poslancov otvorila ponuky uchádzačov na verejnom rokovaní. Podľa vyhlásenia jej predsedu Jána Jackuliaka obidve developerské spoločnosti podmienky verejnej súťaže splnili. Bratislavská spoločnosť Hrivis ponúkla mestu za meter štvorcový námestia 189,20 eura a banskobystrická spoločnosť 179,25 eura. V slovenských korunách je to podľa ponuky Hrivisu 5700 a u VAV Investu 5400 korún.
Mesto predáva 8500 štvorcových metrov z vyše dvadsaťhektárovej nezastavanej plochy námestia. Do jeho pokladnice môže pribudnúť najmenej jeden a pol milióna euro. To je v našej bývalej mene viac ako 45 miliónov korún. Poslanci sa však zhodli v tom, že v tomto prípade nie sú peniaze rozhodujúce. Podstatný je vzhľad a funkčnosti budúceho námestia.
Spor vyústil do petície
Námestie bolo v posledných dvoch rokoch najsledovanejšou kauzou. V roku 2007, pri prvom pokuse o jeho predaj, sa časť poslancov i obyvateľov postavila proti predaju. Spor vyvrcholil petíciou. Proti predaju sa postavilo vyše päťtisíc ľudí. Primátor a poslanci sa preto rozhodli, že vytvoria priestor na verejnú diskusiu. Samospráva zverejnila v mestských novinách anketu, v ktorej sa ľudia mohli vyjadriť k predstavám mesta o budúcej podobe námestia. Anketa nemala dostatočnú odozvu. Na mestský úrad sa vrátilo do konca marca 2008 iba 123 anketových lístkov. Ľudia preferovali, aby námestie ostalo miestom na stretávanie sa. Aby tu bola zeleň, obchodíky a malé kaviarne. Neboli ani proti tomu, aby sa určitá časť námestia predala, a tak mesto získalo peniaze na jeho revitalizáciu. Neprikláňali sa k výstavbe obchodného domu.
Má byť verejná diskusia
Gordický uzol rozhodnutia o osude námestia, ktorý sa počas dvoch rokov poslaneckých i neposlaneckých ťahaníc čoraz viac priťahoval, by mal byť rozuzlený v najbližších týždňoch. Primátor Milan Marko prisľúbil, že verejná diskusia začne hneď po rokovaní mestského zastupiteľstva zverejnením informácií v miestnych médiách. Zároveň chce do štrnástich dní zvolať ďalšie mimoriadne rokovanie a s poslancami i občanmi verejne diskutovať o predložených návrhoch.
Ponuky investorov na podobu námestia prinášajú jasný názor. Spoločnosti súťažiace o kúpu námestia nie sú žiadni samaritáni. V prvom rade chcú zarobiť.
Hrivis chce investovať okolo 33 miliónov eur. To je takmer miliarda korún. VAV Invest počíta spolu s vyvolanými investíciami s nákladmi vo výške viac ako 23 miliónov eur, čo je vyše 700 miliónov korún.
Ponuky investorov
Základom ekonomiky obidvoch projektov sú nákupné centrá. Investičná filozofia Hrivisu vychádza zo spádovej oblasti Lučenca s počtom obyvateľov približne 220-tisíc. Urobili teda okolo mesta okruh, ktorý zahŕňa i maďarský Salgótarján.
„Do centra Lučenca chceme priniesť životný štýl veľkomesta,“ povedali zástupcovia Hrivisu pri prezentácii projektu. Ich ponuka počíta s výstavbou dvoch nákupných objektov, pričom priestor medzi nimi prekrýva strešná konštrukcia. Podľa slov zástupcov firmy chcú postaviť potravinový obchod, garáže, parkoviská i kasíno. V ponuke majú aj fitcentrum, škôlku, detský kútik, wellness, privátne ambulancie i priestor na koncerty. Navyše plánujú investície do zelene i na zostávajúcej ploche námestia.
Bystrická firma VAV Invest prišla s projektom „Europa shopping center“. Teda s niečím podobným ako bystrická Europa, len o tretinu zmenšeným. Vychádzali zo spádovej oblasti okolo 100-tisíc obyvateľov. Navrhujú jedno nákupné centrum s podzemnými parkoviskami a veľkorysou galériou. Oproti nemu, od Haličskej cesty, naprojektovali amfiteáter s 1500 miestami. Počítajú s päťtisícovou dennou návštevnosťou. Ak bude mesto chcieť, postavia pod strechou nákupného centra aj kino. Aj oni urobia úpravy zelene na mestských plochách. Výstavbu vraj zvládnu za necelé dva roky.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 556
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 31 003
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 393
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 241
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 752
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 287
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 833
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 528
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 752
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Ľudia sa na testovanie na ochorenie COVID-19 môžu objednávať telefonicky aj online.

3 h
BKM Lučenec - Iskra Svit

BKM vyhral v dohrávke 15. kola SBL.

5 h
Obce a mestá postupne zriaďujú miesta na testovanie na Covid-19.

Víkend v našej krajine sa bude niesť v znamení celoplošného testovania na ochorenie COVID-19.

17 h

Z osady uprostred hôr vyžaruje pokoj.

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

23 h

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?