Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard

Slávnu Rallye Dakar okúsili aj dobrodruhovia z Novohradu

NEHOSTINNÁ PÚŠŤ, vysokohorské útesy, únava, stres. S tým všetkým sa museli vysporiadať účastníci tohtoročného prestížneho automobilového podujatia Rallye Dakar. So svetovou pretekárskou špičkou si sily zmeral aj Lučenčan Pavel Faško, člen anglického tím

Pre Lučenčana Pavla Faška nebola náročná rallye prvou skúsenosťou. Medzi svetovú špičku v pretekárskom svete sa postavil na prestížnom Dakari už pred štyrmi rokmi. Vtedy si vyskúšal, ako chutí chlebík asistenčného mechanika. Druhýkrát si sadol do pretekárskeho voza ako mechanik a šofér. Tento rok bol pretekárom na kamióne.
„Argentína a Chile boli pre mňa novou skúsenosťou. V porovnaní s minulými pretekmi to bolo úplne odlišné podujatie, najmä čo sa týka podmienok aj organizácie. Trať bola veľmi náročná a myslím si, že neprekvapila len náš tím, ale aj skúsených jazdcov z iných krajín,“ hovorí P. Faško, ktorý mal náročné preteky absolvovať aj minulý rok. Ten však pre hroziace teroristické útoky napokon organizátori zrušili.
Odstúpil po desiatich dňoch
Novohradský jazdec so slovenskou licenciou bol posilou anglického tímu, v ktorom sa do nehostinných púštnych aj vysokohorských podmienok vydalo šesť osobných terénnych áut, jedna motorka s pretekárom z Namíbie, jeden pretekársky a jeden asistenčný kamión.
„Pred dvoma rokmi som sa úplnou náhodou dostal do anglického tímu. Vtedy som Dakar absolvoval s maďarským tímom. V cieli som sa dal do reči s Angličanmi, od ktorých som si vypýtal kontakt. Keďže moja angličtina v tom čase nebola dobrá, tak som poprosil sestru, ktorá už päť rokov žije v Anglicku, aby mi dohodla stretnutie s vedúcim spomínaného tímu. Napokon slovo dalo slovo a dnes pracujem v Anglicku ako mechanik v tíme, za ktorý aj pretekám. Samozrejme, že najlepšie by bolo reprezentovať Slovensko, ale rovnako, ako vo všetkých športoch, aj v tom motoristickom vládne tvrdá komercia. Na účasť v prestížnej rallye je potrebné dobré finančné zázemie, pretože to nie je lacné podujatie. Keby sa však na Slovensku našiel sponzor, ktorý by zostavil pretekársky tím na Dakar, rád by som v budúcnosti reprezentoval aj farby našej krajiny,“ netají sa P. Faško, ktorého koncom marca čaká Tuareg rallye v Maroku.
Zdolať takmer desaťtisíc kilometrov dlhú trať nie je jednoduché. Poriadne zabrať dostanú autá aj pretekári.
„Mojím snom bolo dokončiť preteky. Preto ma mrzí, že na desiaty deň som musel z nich odstúpiť kvôli pretrvávajúcim problémom so spojkou. Náročné podmienky sú zaťažkávajúcou skúškou aj pre špičkovú techniku. Špeciálne upravené terénne vozy sme vlani dva týždne testovali v Maroku. Tento rok šli autá do Brazílie skôr, takže všetko sa skladalo na poslednú chvíľu a všade vládol chaos. Po kríze, ktorá u mňa nastala na štvrtý deň sa nám podarilo dosiahnuť celkom dobré výsledky. Mali sme 34. najlepší čas, takže to vypadalo nádejne. Napokon, víťazstvom by už bolo samotné dorazenie do cieľa. Škoda, že mi to nevyšlo,“ vysvetľuje mladý Lučenčan, ktorý za veľkú mláku vycestoval 28. decembra ako jeden z 88 pretekárov na kamióne. Autá sa nalodili už mesiac vopred. Po trojtýždňovej plavbe čakali na pretekárov v prístave.
V depách zasahoval Rapovčan
Technické problémy netreba riešiť len počas zastávok v depe, ale aj priamo na trati. Počas pretekov mal priamo na trati na starosti vozy spolujazdcov v tíme P. Faško, v depe sa tejto úlohy zhostil 23–ročný Rapovčan Ľubomír Palčo.
„Tohtoročná rallye bola pre mňa prvou skúsenosťou. Minulý rok som sa jej mal zúčastniť tiež, ale kvôli spomínaným problémom s organizáciou pretekov som nemal tú možnosť. Môžem však povedať, že je to náročné podujatie. Nielen pre pretekárov, ale aj pre nás, mechanikov. Boli dni, keď som si povedal, že nikdy viac. Dnes však viem, že takúto šancu by som nezahodil a Dakaru by som sa opäť zúčastnil,“ hovorí asistenčný mechanik.
Nedostatok spánku, niekoľkohodinové generálky terénnych vozov, náročná trať, to všetko musel Ľ. Paučo so svojou pojazdnou dielňou absolvovať.
„Premiestňovanie za pretekármi nebolo jednoduché ani pre asistenčných mechanikov. V depe sme museli byť približne hodinu predtým, ako do neho dorazili pretekári. Museli sme si pripraviť nástroje a náhradné diely. Okrem toho bola asistencia výrazne obmedzená rýchlosťou. Reparovalo sa doslova všetko. Robili sme komplet generálky. Autá sa rozobrali a postavili nanovo. Niekedy sme si stihli pospať maximálne dve hodiny,“ vysvetľuje Ľubo, ktorý má najhoršie spomienky na 300-kilometrový úsek cez pieskové duny, ktorý zdolali po takmer 10 hodinách. Po šestnástich dňoch driny si napokon mohol utrieť ruky od oleja.
„Napriek tvrdej skúške sa už dnes teším na ďalšiu rallye. Je to zážitok na celý život,“ dodal a ako správny fajnšmeker nezabudol spomenúť krásu tamojších žien, ktoré si stihol obzrieť pred pretekmi. „Do Buenos Aires sme prileteli 28. januára. Autá sme si z prístavu mohli vyzdvihnúť až o 25 dní. Mali sme tak čas prezrieť si mesto. Samozrejme, že argentínske čokoládové krásky sú neprehliadnuteľné. Sú presne také ako v televíznych telenovelách,“ usmial sa mechanik.
Stretnutie so starostom
Minulý týždeň sa s Paľom a Ľubom stretol aj starosta Rapoviec Ivan Eibner. Neskrýval radosť z toho, že vo veľkom svete o Slovákoch vedia a v tíme, aj keď anglickom, sa objavili zástupcovia z Novohradu.
„Som veľmi rád, že moji krajania dali svetu vedieť, že existuje aj malé Slovensko, ktoré má reprezentantov nielen v motoristickom, ale aj v iných športoch. Ešte viac by ma však potešilo, keby na takomto vrcholnom podujatí v budúcnosti štartoval aj slovenský tím. Viem, že na to treba nemálo finančných prostriedkov. Verím však, že sa nájdu sponzori, ktorí dobrú vec podporia. Napokon, nebola by to svetová reklama len pre Slovensko, ale aj pre nich,“ uviedol Ivan Eibner.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 333
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 746
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 853
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 531
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 297
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 145
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 861

Blogy SME

  1. Martin Turčan: Krstný otec IV, človek minulosti Fico.
  2. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  3. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  4. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  5. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  6. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  7. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  8. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 758
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 532
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 815
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 575
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 926
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 861
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 4 984
  8. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 4 959
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Auto narazilo do betónového premostenia pred domom.

Auto zastavilo betónové premostenie.


11 h

Určite ste už boli na nejakom teambuildingu, kde sa vám buď páčilo alebo veľmi nie. Záleží to od viacerých faktorov, ktoré musia do seba zapadnúť.


9 h
Šarlota Šturcová (uprostred, v modrom) triumfovala na nedávnych M-SR

Reprezentantke lučeneckého Fortis combat sports teamu sa po júnových M-SR rozrástla zbierka cenných kovov o dve zlaté medaily.


7. jún
Krivánsky úsek R2 prechádza náročným terénom. Jeho súčasťou bude najdlhšia estakáda na Slovensku.

Medzi Kriváňom a Mýtnou je aktuálne najviac stavebnej techniky na Slovensku.


7. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Medzi Kriváňom a Mýtnou je aktuálne najviac stavebnej techniky na Slovensku.


7. jún

Pri čine ho prichytil príslušník SBS služby.


6. jún

Udalosť bude riešiť zásahový tím.


7. jún

Z mesta uviedli, že na "túto iniciatívu skupiny občanov" nebudú reagovať.


TASR 6 h

Blogy SME

  1. Martin Turčan: Krstný otec IV, človek minulosti Fico.
  2. Julius Kravjar: Ako hlboko v dejinách majú korene integrita, etika a etiketa?
  3. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  4. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  5. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  6. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  7. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  8. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 758
  2. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 532
  3. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 815
  4. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 575
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 7 926
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 861
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 4 984
  8. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 4 959
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu