Utorok, 19. september, 2017 | Meniny má Konštantín

Chýbajúce inžinierske siete brzdia investorov

Napriek pretrvávajúcej kríze prejavujú zahraniční investori záujem o priemyselný park v Tomášovciach. Investičné akcie však brzdí absencia inžinierskych sietí. Obec vypracovala projekt a zo štrukturálnych fondov bude žiadať 5 311 027 eur (160 mil. korún).

TOMÁŠOVCE. Prvou stavbou v priemyselnom parku by mala byť paroplynová elektráreň, v ktorej sa počíta aj s prítomnosťou slnečných kolektorov. Investori by tak mali lacný zdroj elektrickej energie. Prvý krok však musí urobiť obec. Bez inžinierskych sietí sa park budovať nedá.
Lacná energia by mohla pritiahnuť ďalích investorov
„Rokovali sme s niekoľkými zahraničnými investormi, ktorí prejavili záujem stavať v našom parku. Páči sa im najmä jeho výhodná poloha. Pred realizáciou výstavby však všetci vyžadujú vybudované inžinierske siete. V pondelok 15. júna bude zverejnená výzva na predkladanie projektov na budovanie hnedých a zelených priemyselných parkov. Máme vypracovaný projekt, v rámci ktorého sa budeme zo štrukturálnych fondov uchádzať o 5 311 027 eur (160 mil. korún). V prípade, že uspejeme a získame celú sumu, nebudeme musieť hľadať iné možnosti financovania inžinierskych sietí a proces výstavby priemyselného parku sa tak urýchli,“ povedal Karol Dovala, starosta Tomášoviec a zdôraznil, že v projekte je zahrnutá výstavba ciest, kanalizácie, čističky odpadových vôd a dotiahnutie elektriky, vody a plynu.
„Pri výstavbe elektrárne sa počíta aj so slnečnými kolektormi. Je to dobrá myšlienka, pretože lacný zdroj elektrickej energie by mohol pritiahnuť investorov. Presná postupnosť výstavby elektrárne je už známa, ale zatiaľ sa o nej nebudem zmieňovať. Sú vypracované kompletné plány a ak sa s jej výstavbou začne už túto jeseň, tak by mala byť dokončená v roku 2011,“ dodal starosta.
Výstavba parku ovplyvní život v obci
Výstavba priemyselného parku priamo ovplyvní aj život a budovanie obce. K. Dovala tvrdí, že pomôže aj k rozvoju turistického priemyslu.
„V katastri obce máme rybník, ktorý by sa dal v budúcnosti využiť na rekreačné účely. Pozemky pod vodnou plochou, ktorej veľkosť je 6 hektárov, sú však nevysporiadané. Pred začatím realizácie priemyselného parku sme museli osloviť takmer 300 vlastníkov pozemkov, ktoré sme vysporiadali. Rovnaký scenár by sa opakoval aj v prípade rybníka. Určite však máme záujem na jeho rekreačnom využití, ale to je hudba budúcnosti. Teraz je našou prioritou priemyselný park,“ zmienil sa starosta a pozornosť upriamil na Motorest Halier s rekreačnými chatami, ktorých vlastníkom je obec Tomášovce.
„Chaty sa v súčasnosti nevyužívajú, pretože nevyhovujú požiadavkám európskych noriem. Plánujeme však vypracovať projekt na ich rekonštrukciu. Z fondov by sme na túto akciu mohli získať 95 percent potrebných finančných prostriedkov a obec by sa spolupodieľala 5 percentami. Je to zaujímavá vízia, ktorá tiež priamo súvisí s výstavbou priemyselného parku. Napokon, mnohé firmy preplácajú rekondičné pobyty svojim zamestnancom, a tak by sa Halier mohol využiť aj na tento účel. Bol by to prínos pre obecný rozpočet,“ uviedol K. Dovala a zdôraznil, že ľudia najprv potrebujú prácu, za ktorú budú mať včas vyplatené mzdy a až potom budú hľadať možnosti rekreácie a oddychu. Tomášovce sa stali lukratívnymi nielen pre investorov, ale aj pre bežných ľudí. K. Dovala tvrdí, že záujem o výstavbu rodinných domov v katastri obce z roka na rok vzrastá.
„Domnievam sa, že výstavba nových rodinných domov je v našej obci reálna. Mám vytipované tri vhodné lokality, kde by bolo možné postaviť až 250 rodinných domov. Musel by sa však vypracovať nový územný plán obce. K dispozícii máme plán, ktorý je z roku 1966. Na nový by bolo potrebných 15 697 eur (500-tisíc korún). Budeme hľadať riešenie, ako vyhovieť požiadavkám záujemcov o výstavbu v našej obci,“ povedal starosta.
Sťažností na cestu pribúda
Cestná komunikácia, ktorá slúži ako spojnica medzi Veľkým Krtíšom a Lučencom, je najboľavejším miestom Tomášoviec. Obec už v minulosti niekoľkokrát žiadala banskobystrický VÚC o jej opravu. Úsek dlhý približne 2600 metrov je doposiaľ v katastrofálnom stave.
„Spomínaná cesta je značne zaťažená osobnou aj nákladnou dopravou. Sú na nej hlboké výtlky a denne počúvam sťažnosti. Mám však zviazané ruky, pretože obec túto komunikáciu nespravuje. Minulý rok som niekoľkokrát urgoval banskobystrický VÚC, aby začali s jej opravou. Prisľúbili, že ju zrekonštruujú. Táto akcia by mala stáť približne 730 266 eur (22 mil. korún). Sľubov mám už dosť. Dokonca som avizoval, že ak sa tento rok nezačne s jej opravou, tak ju dám rozorať a jednoducho sa tadiaľ nebude dať prejsť,“ hovorí Dovala.


  1. Soboťania sú rozhorčení. Štvorprúdovka má viesť len po Lučenec Audio 701
  2. Silné Novohradčanky potrápili aj mužov 342
  3. Skončili pod čiarou. Budovať sa zatiaľ nebude 202
  4. Polícia hľadá tínedžerku. Videli ju pred zdravotnou školou 186
  5. Podľa majiteľa historického vozidla je najväčší problém s náhradnými dielmi 164
  6. Derby v Lučenci s víťaznou príchuťou pre domácich, v Kalinove sa nehralo Foto 126
  7. Dediny spojila skvelá akcia. Od kapusty riť popustí vyhrali Foto 122
  8. Hrad Šomoška majú aj na západe Slovenska. Dokonca nenahlodaný zubom času Foto 103
  9. Tenisová škola v Lučenci pokračuje aj na jeseň 101
  10. Tornaľa si z Tisovca odniesla bod 96

Najčítanejšie správy

Novohrad

Soboťania sú rozhorčení. Štvorprúdovka má viesť len po Lučenec

Ľudia z regiónu, ktorý patrí medzi najzaostalejšie v krajine, si od plného profilu R2 sľubovali veľa.

Silné Novohradčanky potrápili aj mužov

Duo Zlatka Reváková a Viktória Vrbiniaková zabojovalo o medailové umiestnenie v náročných disciplínach.

Skončili pod čiarou. Budovať sa zatiaľ nebude

Projekt Hnúšte nebol podporený.

Polícia hľadá tínedžerku. Videli ju pred zdravotnou školou

Dievčine z Lupoče robí pravdepodobne spoločnosť priateľ.

Podľa majiteľa historického vozidla je najväčší problém s náhradnými dielmi

Aero Ladislava Eliáša bolo vyrobené v roku 1936 vo fabrike Aero Praha-Vysočany.

Blízke regióny

Novú autobusovú stanicu budeme oslavovať tri dni. Pozrite si kompletný program

Na stanici bude mať po prvý raz v histórii svoje miesto aj mestská hromadná doprava.

Levickú nemocnicu už prevzala skupina AGEL. Čakajú ju viaceré zmeny

V budúcnosti sa má Nemocnica Levice združiť s ďalšími dvomi nemocnicami v regióne.

V Bzovíku vzniká jedna z najväčších mliečnych fariem v strednej Európe

Surové kravské mlieko bude primárne smerovať na domáci trh.

Škôlka, v ktorej rozhodujú deti

Atmosféra je celkom odlišná od tradičnej škôlky.

Všetky správy

Na Slovensku je len desať miest, aj z tých sa väčšina scvrkáva

Za mesto sa podľa kritérií Európskej únie považuje sídlo s najmenej 50-tisíc obyvateľmi.

Po vražde rozhodcu sa vrátil k hokeju. Ščurkovi v Košiciach diváci tlieskali

Hokej sa hrá pre fanúšikov a každý z nich má právo na svoj názor, tvrdí hokejista Ladislav Ščurko.

Odišli z mesta, aby sa doň vrátili. Po rokoch sa ľudia začínajú opäť sťahovať do miest

Návrat ľudí do miest podnecujú najmä dopravné zápchy z prímestských oblastí a lepšia vybavenosť veľkých miest, zhodujú sa demografi.

Poučný rok. Sagan už vie, že prvý, koho sa budú chcieť zbaviť, je on

V tomto roku sa majstrovi sveta nepodarilo priblížiť k vlaňajšej úspešnej sezóne.

Ficove hodinky, Dankov Mustang či Kiskov dom majetkové priznania neukážu

Predseda SNS Andrej Danko prišiel počas roka podľa majetkového priznania o osem áut.

Kam vyraziť