Nedeľa, 22. júl, 2018 | Meniny má Magdaléna

Absolútny triumf Mariana Janečeka na Stracinských serpentínach

Je fanatik do rýchlych motorov. Život bez adrenalínu na pretekárskej trati si už nedokáže predstaviť. Dni strávené v dielni, náročná výroba súčiastok a neustále vylepšovanie špeciálneho auta sú v jeho prípade korunované úspechom. Známemu lučenskému pretek

LUČENEC. Automobilový pretekár Marian Janeček so svojim spolujazdcom a zároveň pravou rukou v dielni Martinom Gombalom sú medzi slovenskou jazdeckou elitou dostatočne známi. Za posledných šesť rokov sa im podarilo ukoristiť z prestížnych podujatí množstvo cenných trofejí. Dve stovky pohárov určených pre víťazov sú tou najkrajšou odmenou za tvrdú drinu.
Chlapčenské sny o kamióne a smetiarskom aute
Pretekárske začiatky Mariana Janečeka ovplyvnil najmä otec, ktorý jazdil na motokárach.
„Keď chodil pred pretekmi otestovať káru, tak som mu zvykol sedávať v lone. Rozplakal som sa, keď ma náhodou nevzal so sebou. Už vtedy som vedel, že raz aj ja budem pretekať,“ spomína M. Janeček. Podotkol, že podobne ako mnohí malí chlapci, aj on sníval o tom, že raz bude vodičom kamióna alebo smetiarskeho auta.
„Boli to najväčšie autá v mojom okolí, preto ma nadchli,“ dodáva s úsmevom.
Prvý ozajstný pretek absolvoval v roku 1992 na Hobby auto-crosse v Krupine. V „narážacom derby“ sa mu príliš nedarilo. Počiatočný neúspech ho však neodradil. Naopak, bol pre neho povzbudením.
„Pamätám sa, že sa tam jazdilo na všetkom, čo malo kolesá a motor. Išlo predovšetkým o to, kto má väčšie a silnejšie auto. Stalo sa mi, že som nečakane odštartoval a dostal sa dopredu. Počas mojej prvej finálovej jazdy som vbehol do prvej zákruty a následne som zapadol do blata. Už som sa z neho nedostal. Darmo, človek sa učí na vlastných chybách. Bola to však dobrá škola,“ hovorí M. Janeček.
Vernosť jednotkovému golfu
Marianovym prvým pretekárskym autom bol jednotkový VW Golf. Doposiaľ je tejto značke verný. Dnešná verzia spomínaného vozu je však do detailu vymakanou mašinou.
„Prvý golf mi priniesol prvého sponzora. Bol som zháňať auto na pretek. Našiel som ho a majiteľ mi ho daroval s tým, že budem reprezentovať jeho firmu,“ zaspomínal si fanatik do motoristického športu a dodal, že začiatky na pretekárskej dráhe neboli vôbec jednoduché: „Človek spočiatku nevie, čo má spraviť a ako má na trati reagovať. Všetko chce čas, chuť a pevnú vôľu.“
„Golf je môj verný voz. Pred desiatimi rokmi som ho prvýkrát upravil na rozšírenú verziu. Každý rok nasledovala prestavba. Všetko sa to zakladá na nápadoch a možnostiach investovania. Som však presvedčený o tom, že dnes je toto auto v štádiu, kedy sa hráme už len s detailami. Nedávno sme v Stracinách odjazdili siedmy pretek s novým motorom a zaznamenali sme siedme víťazstvo. Myslím si, že je to naozaj bezproblémový voz,“ vysvetľuje pretekár.
Okrem spomínaného golfu však Mariana vídať aj na nadupanom BMW. Je určené na iný druh pretekov – drift.
„Golf používam na cestné preteky od slalomu cez zrýchlenie, rally šprint, minirally cup až po preteky do vrchu. BMW mám len na jednu disciplínu – drift. Je to pretek, v ktorom sa jazdec a spolujazdec pozerajú na trať cez bočné okno. Znamená to, že voz je vo veľkom šmyku s neustálym pretáčaním dymiacich sa kolies. Nejde tu o čas, ale o efekt. Čím viac dymu, tým lepšie. Na drifte sa zoderie aj 15-20 gúm, takže to naozaj nie je lacný špás,“ upresnil M. Janeček a dodal, že v drifte sa hodnotí vzhľad jazdy a dôraz sa kladie aj na to, ako pretekár dokáže pobaviť ľudí.
Traťové rekordy
M. Janeček sa na vlaňajších Stracinských serpentínach musel uspokojiť s 2. miestom, aj keď s minimálnym odstupom 0,1 sek. Tento rok si už víťazstvo nenechal ujsť.
„Vlani mi situáciu skomplikoval dážď. Na pretekoch som nemal vhodné pneumatiky. Napriek tomu som vytvoril traťový rekord. Zavážil fakt, že posledná „rýchlostka“ bola na suchej ceste,“ vysvetlil.
Na náročnej trati si tentokrát Marian počínal suverénne najlepšie zo všetkých účastníkov. Opäť sa stal držiteľom traťového rekordu a zo Stracín si 11. júla odniesol najcennejšiu trofej.
„Ešte aj dnes mi pri spomienkach na tento pretek behajú po tele zimomriavky. Niektoré úseky boli naozaj náročné. Trať sa začínala priamo v obci. Technická pasáž s retardérmi a križovatkami bola určená na pobavenie divákov. Na nasledujúcej bežnej komunikácii už pretekári dosahovali rýchlosť 150 km/hod. O ideálnom povrchu veľakrát nemôže byť reč. Zákruty, úzka cesta a na nej napadané listy, prach a výmole. Napriek tomu sa mi jazdilo veľmi dobre. Ešte stále nie sme dostatočne nabažení z výkonu nového motora. Musel som si dávať pozor, aby som „neprepálil“ niektoré úseky trate,“ priblížil pretekár, ktorý konkurenciu doslova vyučoval a druhému v poradí nadelil v Stracinách viac ako trinásť sekúnd. Po dvoch víťazstvách v seriáli MRC 2009 (Košice a Straciny) ho túto sobotu 1. augusta čaká ďalší diel v Banskej Bystrici.
Chýbajú sponzori
Marian by si v budúcnosti rád otestoval svoje jazdecké schopnosti na medzinárodných podujatiach. Chýbajú však sponzori.
„Zatiaľ reprezentujem svoju firmu MJ Tuning, mesto Lučenec a sponzorov, ktorí sa nejakým spôsobom pričinili na príprave môjho auta. Veľmi ma teší záujem zo strany predstaviteľov mesta Lučenec, ktorí ma minulý rok prvýkrát podporili. Získané peniaze som použil na pneumatiky. Príspevok som dostal aj tento rok. Sezóna však ešte nie je ani v polovici a peniaze sú už minuté a pneumatiky zodraté. Motoristický šport nie je lacná záležitosť. Určite by som privítal väčších sponzorov, ktorých by som mohol reprezentovať nielen na domácej pôde, ale aj v zahraničí,“ zakončil M. Janeček.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 400
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 111
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 744
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 449
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 421
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 754
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 135
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 432
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 241
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 635

Hlavné správy z MY Novohrad

Je to boj v hlave, tvrdí účastník 24-hodinového cyklomaratónu

Na okruhu Slovakia Ring strávil neuveriteľných 15 hodín, počas ktorých odšliapal takmer 456 kilometrov.

Deň obce Hrnčiarska Ves bol plný dobrej zábavy (+FOTO)

O skvelú náladu sa postaral Hriňovčan aj Maduar.

V úvode pohára zakopnutie Lučenca

Výsledkový sumár zápasov prvého kola Slovnaft Cupu.

V meste pribudne nové parkovisko s 80 miestami

Poslanci na jeho výstavbu odsúhlasili 80-tisíc eur, celkový rozpočet dosiahol 150-tisíc eur.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Majstrovi nevyšiel vstup do sezóny, po vlastnom góle prehral v Senici

V 40. minúte si strelil gól do vlastnej siete Matúš Čonka.

Slovenský futbalista sníva svoj sen, prestúpil zo šiestej do tretej ligy

Futbalista Tomáš Verbír zmenil počas leta klub.

Kostoly Kalvárie ukrývali tajomstvá. Ukazujú, ako vyzerala kedysi

Kalváriu čaká tento rok veľké otvorenie.

Na ceste za Zvolenom sa dnes stali dve autonehody

Miesta havárie delilo od seba len niekoľko metrov.

Vybrali SME

Už ste čítali?