LUČENEC. Automobilový pretekár Marian Janeček so svojim spolujazdcom a zároveň pravou rukou v dielni Martinom Gombalom sú medzi slovenskou jazdeckou elitou dostatočne známi. Za posledných šesť rokov sa im podarilo ukoristiť z prestížnych podujatí množstvo cenných trofejí. Dve stovky pohárov určených pre víťazov sú tou najkrajšou odmenou za tvrdú drinu.
Chlapčenské sny o kamióne a smetiarskom aute
Pretekárske začiatky Mariana Janečeka ovplyvnil najmä otec, ktorý jazdil na motokárach.
„Keď chodil pred pretekmi otestovať káru, tak som mu zvykol sedávať v lone. Rozplakal som sa, keď ma náhodou nevzal so sebou. Už vtedy som vedel, že raz aj ja budem pretekať,“ spomína M. Janeček. Podotkol, že podobne ako mnohí malí chlapci, aj on sníval o tom, že raz bude vodičom kamióna alebo smetiarskeho auta.
„Boli to najväčšie autá v mojom okolí, preto ma nadchli,“ dodáva s úsmevom.
Prvý ozajstný pretek absolvoval v roku 1992 na Hobby auto-crosse v Krupine. V „narážacom derby“ sa mu príliš nedarilo. Počiatočný neúspech ho však neodradil. Naopak, bol pre neho povzbudením.
„Pamätám sa, že sa tam jazdilo na všetkom, čo malo kolesá a motor. Išlo predovšetkým o to, kto má väčšie a silnejšie auto. Stalo sa mi, že som nečakane odštartoval a dostal sa dopredu. Počas mojej prvej finálovej jazdy som vbehol do prvej zákruty a následne som zapadol do blata. Už som sa z neho nedostal. Darmo, človek sa učí na vlastných chybách. Bola to však dobrá škola,“ hovorí M. Janeček.
Vernosť jednotkovému golfu
Marianovym prvým pretekárskym autom bol jednotkový VW Golf. Doposiaľ je tejto značke verný. Dnešná verzia spomínaného vozu je však do detailu vymakanou mašinou.
„Prvý golf mi priniesol prvého sponzora. Bol som zháňať auto na pretek. Našiel som ho a majiteľ mi ho daroval s tým, že budem reprezentovať jeho firmu,“ zaspomínal si fanatik do motoristického športu a dodal, že začiatky na pretekárskej dráhe neboli vôbec jednoduché: „Človek spočiatku nevie, čo má spraviť a ako má na trati reagovať. Všetko chce čas, chuť a pevnú vôľu.“
„Golf je môj verný voz. Pred desiatimi rokmi som ho prvýkrát upravil na rozšírenú verziu. Každý rok nasledovala prestavba. Všetko sa to zakladá na nápadoch a možnostiach investovania. Som však presvedčený o tom, že dnes je toto auto v štádiu, kedy sa hráme už len s detailami. Nedávno sme v Stracinách odjazdili siedmy pretek s novým motorom a zaznamenali sme siedme víťazstvo. Myslím si, že je to naozaj bezproblémový voz,“ vysvetľuje pretekár.
Okrem spomínaného golfu však Mariana vídať aj na nadupanom BMW. Je určené na iný druh pretekov – drift.
„Golf používam na cestné preteky od slalomu cez zrýchlenie, rally šprint, minirally cup až po preteky do vrchu. BMW mám len na jednu disciplínu – drift. Je to pretek, v ktorom sa jazdec a spolujazdec pozerajú na trať cez bočné okno. Znamená to, že voz je vo veľkom šmyku s neustálym pretáčaním dymiacich sa kolies. Nejde tu o čas, ale o efekt. Čím viac dymu, tým lepšie. Na drifte sa zoderie aj 15-20 gúm, takže to naozaj nie je lacný špás,“ upresnil M. Janeček a dodal, že v drifte sa hodnotí vzhľad jazdy a dôraz sa kladie aj na to, ako pretekár dokáže pobaviť ľudí.
Traťové rekordy
M. Janeček sa na vlaňajších Stracinských serpentínach musel uspokojiť s 2. miestom, aj keď s minimálnym odstupom 0,1 sek. Tento rok si už víťazstvo nenechal ujsť.
„Vlani mi situáciu skomplikoval dážď. Na pretekoch som nemal vhodné pneumatiky. Napriek tomu som vytvoril traťový rekord. Zavážil fakt, že posledná „rýchlostka“ bola na suchej ceste,“ vysvetlil.
Na náročnej trati si tentokrát Marian počínal suverénne najlepšie zo všetkých účastníkov. Opäť sa stal držiteľom traťového rekordu a zo Stracín si 11. júla odniesol najcennejšiu trofej.
„Ešte aj dnes mi pri spomienkach na tento pretek behajú po tele zimomriavky. Niektoré úseky boli naozaj náročné. Trať sa začínala priamo v obci. Technická pasáž s retardérmi a križovatkami bola určená na pobavenie divákov. Na nasledujúcej bežnej komunikácii už pretekári dosahovali rýchlosť 150 km/hod. O ideálnom povrchu veľakrát nemôže byť reč. Zákruty, úzka cesta a na nej napadané listy, prach a výmole. Napriek tomu sa mi jazdilo veľmi dobre. Ešte stále nie sme dostatočne nabažení z výkonu nového motora. Musel som si dávať pozor, aby som „neprepálil“ niektoré úseky trate,“ priblížil pretekár, ktorý konkurenciu doslova vyučoval a druhému v poradí nadelil v Stracinách viac ako trinásť sekúnd. Po dvoch víťazstvách v seriáli MRC 2009 (Košice a Straciny) ho túto sobotu 1. augusta čaká ďalší diel v Banskej Bystrici.
Chýbajú sponzori
Marian by si v budúcnosti rád otestoval svoje jazdecké schopnosti na medzinárodných podujatiach. Chýbajú však sponzori.
„Zatiaľ reprezentujem svoju firmu MJ Tuning, mesto Lučenec a sponzorov, ktorí sa nejakým spôsobom pričinili na príprave môjho auta. Veľmi ma teší záujem zo strany predstaviteľov mesta Lučenec, ktorí ma minulý rok prvýkrát podporili. Získané peniaze som použil na pneumatiky. Príspevok som dostal aj tento rok. Sezóna však ešte nie je ani v polovici a peniaze sú už minuté a pneumatiky zodraté. Motoristický šport nie je lacná záležitosť. Určite by som privítal väčších sponzorov, ktorých by som mohol reprezentovať nielen na domácej pôde, ale aj v zahraničí,“ zakončil M. Janeček.