Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Absolútny triumf Mariana Janečeka na Stracinských serpentínach

Je fanatik do rýchlych motorov. Život bez adrenalínu na pretekárskej trati si už nedokáže predstaviť. Dni strávené v dielni, náročná výroba súčiastok a neustále vylepšovanie špeciálneho auta sú v jeho prípade korunované úspechom. Známemu lučenskému pretek

LUČENEC. Automobilový pretekár Marian Janeček so svojim spolujazdcom a zároveň pravou rukou v dielni Martinom Gombalom sú medzi slovenskou jazdeckou elitou dostatočne známi. Za posledných šesť rokov sa im podarilo ukoristiť z prestížnych podujatí množstvo cenných trofejí. Dve stovky pohárov určených pre víťazov sú tou najkrajšou odmenou za tvrdú drinu.
Chlapčenské sny o kamióne a smetiarskom aute
Pretekárske začiatky Mariana Janečeka ovplyvnil najmä otec, ktorý jazdil na motokárach.
„Keď chodil pred pretekmi otestovať káru, tak som mu zvykol sedávať v lone. Rozplakal som sa, keď ma náhodou nevzal so sebou. Už vtedy som vedel, že raz aj ja budem pretekať,“ spomína M. Janeček. Podotkol, že podobne ako mnohí malí chlapci, aj on sníval o tom, že raz bude vodičom kamióna alebo smetiarskeho auta.
„Boli to najväčšie autá v mojom okolí, preto ma nadchli,“ dodáva s úsmevom.
Prvý ozajstný pretek absolvoval v roku 1992 na Hobby auto-crosse v Krupine. V „narážacom derby“ sa mu príliš nedarilo. Počiatočný neúspech ho však neodradil. Naopak, bol pre neho povzbudením.
„Pamätám sa, že sa tam jazdilo na všetkom, čo malo kolesá a motor. Išlo predovšetkým o to, kto má väčšie a silnejšie auto. Stalo sa mi, že som nečakane odštartoval a dostal sa dopredu. Počas mojej prvej finálovej jazdy som vbehol do prvej zákruty a následne som zapadol do blata. Už som sa z neho nedostal. Darmo, človek sa učí na vlastných chybách. Bola to však dobrá škola,“ hovorí M. Janeček.
Vernosť jednotkovému golfu
Marianovym prvým pretekárskym autom bol jednotkový VW Golf. Doposiaľ je tejto značke verný. Dnešná verzia spomínaného vozu je však do detailu vymakanou mašinou.
„Prvý golf mi priniesol prvého sponzora. Bol som zháňať auto na pretek. Našiel som ho a majiteľ mi ho daroval s tým, že budem reprezentovať jeho firmu,“ zaspomínal si fanatik do motoristického športu a dodal, že začiatky na pretekárskej dráhe neboli vôbec jednoduché: „Človek spočiatku nevie, čo má spraviť a ako má na trati reagovať. Všetko chce čas, chuť a pevnú vôľu.“
„Golf je môj verný voz. Pred desiatimi rokmi som ho prvýkrát upravil na rozšírenú verziu. Každý rok nasledovala prestavba. Všetko sa to zakladá na nápadoch a možnostiach investovania. Som však presvedčený o tom, že dnes je toto auto v štádiu, kedy sa hráme už len s detailami. Nedávno sme v Stracinách odjazdili siedmy pretek s novým motorom a zaznamenali sme siedme víťazstvo. Myslím si, že je to naozaj bezproblémový voz,“ vysvetľuje pretekár.
Okrem spomínaného golfu však Mariana vídať aj na nadupanom BMW. Je určené na iný druh pretekov – drift.
„Golf používam na cestné preteky od slalomu cez zrýchlenie, rally šprint, minirally cup až po preteky do vrchu. BMW mám len na jednu disciplínu – drift. Je to pretek, v ktorom sa jazdec a spolujazdec pozerajú na trať cez bočné okno. Znamená to, že voz je vo veľkom šmyku s neustálym pretáčaním dymiacich sa kolies. Nejde tu o čas, ale o efekt. Čím viac dymu, tým lepšie. Na drifte sa zoderie aj 15-20 gúm, takže to naozaj nie je lacný špás,“ upresnil M. Janeček a dodal, že v drifte sa hodnotí vzhľad jazdy a dôraz sa kladie aj na to, ako pretekár dokáže pobaviť ľudí.
Traťové rekordy
M. Janeček sa na vlaňajších Stracinských serpentínach musel uspokojiť s 2. miestom, aj keď s minimálnym odstupom 0,1 sek. Tento rok si už víťazstvo nenechal ujsť.
„Vlani mi situáciu skomplikoval dážď. Na pretekoch som nemal vhodné pneumatiky. Napriek tomu som vytvoril traťový rekord. Zavážil fakt, že posledná „rýchlostka“ bola na suchej ceste,“ vysvetlil.
Na náročnej trati si tentokrát Marian počínal suverénne najlepšie zo všetkých účastníkov. Opäť sa stal držiteľom traťového rekordu a zo Stracín si 11. júla odniesol najcennejšiu trofej.
„Ešte aj dnes mi pri spomienkach na tento pretek behajú po tele zimomriavky. Niektoré úseky boli naozaj náročné. Trať sa začínala priamo v obci. Technická pasáž s retardérmi a križovatkami bola určená na pobavenie divákov. Na nasledujúcej bežnej komunikácii už pretekári dosahovali rýchlosť 150 km/hod. O ideálnom povrchu veľakrát nemôže byť reč. Zákruty, úzka cesta a na nej napadané listy, prach a výmole. Napriek tomu sa mi jazdilo veľmi dobre. Ešte stále nie sme dostatočne nabažení z výkonu nového motora. Musel som si dávať pozor, aby som „neprepálil“ niektoré úseky trate,“ priblížil pretekár, ktorý konkurenciu doslova vyučoval a druhému v poradí nadelil v Stracinách viac ako trinásť sekúnd. Po dvoch víťazstvách v seriáli MRC 2009 (Košice a Straciny) ho túto sobotu 1. augusta čaká ďalší diel v Banskej Bystrici.
Chýbajú sponzori
Marian by si v budúcnosti rád otestoval svoje jazdecké schopnosti na medzinárodných podujatiach. Chýbajú však sponzori.
„Zatiaľ reprezentujem svoju firmu MJ Tuning, mesto Lučenec a sponzorov, ktorí sa nejakým spôsobom pričinili na príprave môjho auta. Veľmi ma teší záujem zo strany predstaviteľov mesta Lučenec, ktorí ma minulý rok prvýkrát podporili. Získané peniaze som použil na pneumatiky. Príspevok som dostal aj tento rok. Sezóna však ešte nie je ani v polovici a peniaze sú už minuté a pneumatiky zodraté. Motoristický šport nie je lacná záležitosť. Určite by som privítal väčších sponzorov, ktorých by som mohol reprezentovať nielen na domácej pôde, ale aj v zahraničí,“ zakončil M. Janeček.

Najčítanejšie na My Novohrad

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 098
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 642
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 330
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 021
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 461
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 948
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 391
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 874

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  3. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 121 618
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 060
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 950
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 501
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 234
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 011
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Expres Za horami, za dolami zdolá vyše 600 kilometrov, pričom prejde 40 tunelmi.


9 h

Poznáme výhercov veľkej záhradkárskej súťaže.


15 h

Spolupráca štátu s UNIPHARMOU sa osvedčila a počas pandémie ukázala ako spoľahlivá. Napriek tomu zákonodarcovia uvažujú o zmene, nad ktorou visí množstvo otáznikov, vládnu pochybnosti.


22 h
Nová cyklotrasa je ďalším lákadlom Horehronia.

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takmer 90 km dlhá cyklotrasa vedie horským prostredím s výhľadmi na Kráľovu hoľu.


7. aug

Mesto v odvolaní spochybnilo výpoveď svedka.


19 h

Ani v oblastných futbalových súťažiach nebola núdza o zaujímavé zápasy.


a 1 ďalší 7. aug

Náklady za múku, ryžu alebo olej súpli prevádzkam o tristo percent.


21 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Vrchhora, priehrada Veľké Uherce
  2. Petronela Čellárová: Čo sa vlastne stalo
  3. Robert Štepaník: diel 72 - rubrika: moje najhranejšie v máji 2022
  4. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová
  5. Vladimír Krátky: Ch o b o t i n y slovenské ( I. )
  6. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  7. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  8. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 121 618
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 060
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 950
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 8 501
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 407
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 234
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 011
  8. Jozef Tittel: Psychológia investovania 2 640
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu