LUČENEC. Čoraz viac ľudí sa môže rozhodnúť, či budú cestovať autobusom, alebo využijú služby súkromných prepravcov, ktorí cestujúcim ponúkajú nepravidelnú prepravu osôb. Z Poltára do Lučenca a späť zabezpečuje prepravu Poltárska strela Jaroslava Kaššu. Funguje od februára minulého roka a denne prepraví okolo sedemdesiat ľudí.
Július Deme, ďalší prepravca, ponúka prepravu osôb z Málinca do Lučenca od apríla tohto roka. Počas prázdnin jeho služby využije denne okolo tridsať cestujúcich. So začiatkom školského roka očakáva ich nárast. Obaja prepravcovia zastavujú na znamenie v obciach v smere cesty a na prepravu ľudí používajú deväťmiestne mikrobusy.
Na zavolanie prídu až pred dom
Keďže ide o nepravidelnú prepravu, presné cestovné poriadky by ľudia hľadali ťažko. Odchody sú len približné a zväčša treba prepravcovi vopred zavolať a zistiť, či má ešte voľné miesto. Telefonicky je dokonca možné dohodnúť sa, kam prepravca príde. „Keď má niekto väčšiu batožinu, alebo sa zíde viac ľudí, príde až pred váš dom,“ hovorí pani Anna Kuchárová z Cinobane, ktorej vyhovuje práve to, že súkromník je v rozvoze oproti autobusu flexibilný. Že mu musí vopred zavolať a zaistiť si tak miesto, jej za to stojí a za problém to nepovažuje.
Podobné ceny
Cesta Poltárskou strelou z Lučenca do Poltára stojí cestujúcich euro, čo je o 15 centov menej, ako keby cestovali autobusom. Druhý prepravca je zas napríklad pri ceste z Cinobane do Lučenca o 10 centov drahší. Cestovanie autobusom na tejto trase vyjde na osemdesiat centov, prepravca si účtuje deväťdesiat.
Rozdiel v cene bol pre oslovených ľudí zanedbateľný. „Mne ani nejde o peniaze, veď je to minimum. Dôležité je, že po práci nemusím čakať na spoj, vďaka čomu som doma o hodinu skôr,“ zdôvodňuje svoj výber pán Ján z Poltára.
Naopak, Tomáš Zaťko z Málinca na financie prihliada. So súkromným prepravcom by cestoval rád, no pre zľavu uprednostňuje autobus. „Som študent a v autobuse cestujem za polovicu,“ vysvetľuje svoju situáciu.
Spoločnosť SAD Lučenec podľa jej hovorkyne Anny Juhásovej so súkromnými prepravcami problém nemá, pokiaľ zastavujú v patričnej vzdialenosti od zastávok autobusov v súlade s platným zákonom. Juhásová priznáva, že pocítili pokles cestujúcich a v tejto dobe prehodnocujú cestovné poriadky. To, že autobusmi cestuje menej ľudí, však nie je zapríčinené výlučne súkromnými prepravcami. Môže za to i zložitá situácia v regióne. Ak sa pokles cestujúcich nezastaví, niektoré autobusové spoje možno zaniknú.
„V prípade, keď nie je autobus dostatočne obsadený, môže sa stať, že sa časom zruší,“ upozorňuje vedúci dopravného útvaru SAD Lučenec Miroslav Matúška. Juhásová dodáva, že keby k tomu došlo a časom by zanikla i nepravidelná preprava, dostať späť autobusy by bolo ťažké.
Doplnok či verejný záujem
Súkromní prepravcovia na základe dnes platnej legislatívy prepravujú ľudí na živnosť. Podľa prepravcu Jaroslava Kaššu ide pri nepravidelnej preprave o doplnkovú službu občanom popri autobusových spojoch. Systém pravidelnej prímestskej dopravy je zložitejší a spadá do kompetencií samosprávnych krajov, ktoré na túto službu vypisujú verejnú súťaž.
„Do tejto súťaže sa mohli prihlásiť všetci dopravcovia, i tí menší, no podmienkou bolo splnenie stanovených kritérií. Výsledkom bolo uzatvorenie zmluvy s dopravcom, ktorý tým prijal záväzok na zabezpečenie dopravných výkonov vo verejnom záujme za presne stanovených podmienok,“ vysvetľuje fungovanie prímestskej dopravy Matuška.
Konkurenti
„Výhody našej prepravy sú v rýchlosti, cenovej dostupnosti a možnosti zastavenia zákazníkom všade tam, kde si to želajú. Zaujímavý je aj odvoz priamo z domu,“ hovorí o súkromných prepravcoch Kašša.
„Ak aj ľudí nevozíme priamo domov, čo nám zákon ani nedovoľuje, ponúkame im jazdu s profesionálnymi šoférmi, sociálny rozmer v podobe zliav z cestovného, či poistenie v cene cestovného lístka,“ vysvetľuje zas výhody cestovania autobusovými spojmi Anna Juhásová.