LUČENEC. Začal sa tretí týždeň vyučovania a učebníc stále niet. Napriek prísľubu ministra školstva Jána Mikolaja niektoré školy dodnes nemajú ani tie učebnice, ktoré potrebovali už vlani. Ministerstvo pripúšťa aj dvojmesačné meškanie.
Riaditeľka je optimistka
Na Základnej škole Vajanského v Lučenci je riaditeľka školy optimistkou. „Prichádzajú nám nové učebnice, no stále nám dosť kníh chýba. Učitelia musia stále využívať aj staré. Robia si vlastné pracovné listy. Ide to na úkor ich voľného času. Učiteľ má otvorené ruky, môže to skombinovať, musí však byť kreatívny a ísť s dobou. Časovo to zatiaľ stíhame a deťom sa nový spôsob výučby páči,“ skonštatovala Ľudmila Lacová. Medzi knihami, ktoré už majú, sú aj také, ktoré sú obsahovo veľmi náročné. „Hudobná výchova je podľa mňa obsahovo nezvládnuteľná. Najlepšie je pripravená učebnica výtvarnej výchovy,“ myslí si riaditeľka.
Nie všetky deti majú prístup na internet
Riaditeľ Cirkevnej základnej školy sv. Jána Bosca Richard Havran hovorí: „Reforma bola určite potrebná, dokonca si myslím, že už oveľa dávnejšie, len je v týchto sťažených ekonomických podmienkach veľmi slabo materiálne zabezpečená. Jednotlivé problémy sa prekonajú postupne a to sa týka aj chýbajúcich učebníc. Žiakom chýbajú. Nie všetky deti majú možnosť dostať sa k internetu.“ Dodal, že prvý mesiac, kým nedostanú knihy, budú musieť improvizovať. Kopírovať, diktovať poznámky a používať staré knihy.
Žiaci si učebnice požičiavajú
S nedostatkom kníh zápasia aj v Základnej škole v Kalinove (okres Poltár). „Veľa učebníc nám stále chýba. Nakoľko je v nových osnovách časť učiva posunutá už do nižších tried, niektoré učebnice používa aj viac ročníkov a vzájomne si ich vymieňajú. Niekedy je málo učebníc aj v jednej triede,“ hovorí zástupkyňa riaditeľa Mária Ziváková.
Podľa nej vyšli nepodstatné učebnice ako výtvarná výchova pre prvý ročník a druháci majú stále len knihu vlastivedy. Rodičia preto museli niektoré knihy svojim deťom kupovať, hoci prísľub nových učebníc odznel už dávno. „Reforma je dobrá vec, schvaľujem hlavne redukciu učiva, ktorá by mohla byť ešte väčšia. No bez učebníc sa jej efekt míňa," tvrdí zástupkyňa.
Reforma si vyžaduje spoluprácu učiteľov
Chýbajúce učebnice kritizujú všetci, na školskú reformu majú rôzne názory. „Vždy, keď príde niečo nové, nájdu sa aj chyby. S reformou som však spokojná, treba sa pripraviť na novú generáciu, učiť s novými technologickými pomôckami. Bola však spustená rýchlo a preto sa treba prispôsobiť,“ myslí si riaditeľka Základnej školy Vajanského v Lučenci Ľudmila Lacová.
V rámci vyučovacieho procesu im nový systém dovolil založiť nový predmet. „Nazvali sme ho fybich,“ vysvetľuje Lacová. Predmet zahŕňa fyziku, biológiu aj chémiu, pričom si učitelia navzájom pri výučbe pomáhajú. „Samotná reforma si vyžaduje obrovskú spoluprácu učiteľov. Všetci boli na školení. Ide o interaktívne, zážitkové učenie, založené na veľmi prísnych pravidlách.“