VEĽKÝ KRTÍŠ. Nízka úroda ale kvalitnejšie víno charakterizujú túto sezónu v stredoslovenskej vinohradníckej oblasti vo Veľkom Krtíši. Tamojší najväčší výrobca vína spoločnosť Agro - Movino mal síce podobne ako v iných oblastiach Slovenska úrodu nižšiu približne o 30 %, čo sa však týka kvality, tá bola vysoko nadpriemerná.
Dá sa očakávať vysoká kvalita vín
Ako uviedol šéf spoločnosti Ondrej Celleng, cukornatosť hrozna dosahovala výrazne nad 20 gramov na liter muštu, pričom najvyššia cukornatosť u bielych odrôd bola 27 a u červených 26 gramov na liter. „Dá sa preto očakávať vysoká kvalita ako u bielych tak u červených vín, ktorým tohtoročné počasie zvlášť prialo,“ konštatoval Celleng.
Hospodárska kríza postihla i vinárstvo
Hospodárska kríza tento rok postihla aj vinárstvo. Výpadkom tržieb veľkých nákupných centier, hlavne na začiatku roka, klesol aj odbyt vína v týchto zariadeniach. „Celkove môžeme počítať s výpadkom od 10 do 20 %,“ uviedol výrobca.
Podľa Cellenga nový zákon o víne, ktorý mení posudzovanie vína, slovenským vinárom neprospeje. „Podľa môjho názoru zmena je len jedným zo spôsobov, ako dostať existujúci nadbytok stolových vín v Európe na náš trh. Náš zákazník sa už naučil orientovať sa v označovaní vín, teraz sa bude musieť znova učiť, aké sú vína bez zemepisného označenia, so zemepisným označením a s chráneným označením pôvodu,“ uviedol.
Podľa neho kultúra konzumácie vína na Slovensku sa v posledných rokoch značne zvýšila. Začína byť prestížnou otázkou komunikovať o víne. Víno je témou na rozhovor podobne ako futbal, hokej či politika. Čoraz viac ľudí sa samovzdeláva, číta odborné alebo odborno-populárne časopisy či knihy o víne.
Slováci konzumujú viac menej kvalitného vína
Všetko je ale determinované finančnými možnosťami ľudí. „Treba však konštatovať, že napriek priaznivému trendu ešte vždy sa konzumuje na Slovensku 80 % vína nižšej kvalitatívnej triedy, o čom svedčí aj celkový objem importu lacnejších vín zo zahraničia, tvoriaci vyše 60 % z celkového predaja vín u nás“.
Agro - Movino obhospodaruje približne 110 ha vinohradov. Okrem toho nakupuje hrozno aj od iných pestovateľov v okresoch Veľký Krtíš a Rimavská Sobota. Tento rok plánuje spracovať asi 1000 t hrozna, z toho 40 % modrých a 60 % bielych odrôd.
Väčšiu časť produkcie zhodnocuje spoločnosť cez veľkoobchody a maloobchody, tvorí to zhruba 80 % výroby. Ostatná produkcia sa predáva prostredníctvom reštaurácií. Spoločnosť zamestnáva zhruba 40 ľudí, počas kampane sa ich počet zvyšuje na 75.