RIMAVSKÁ SOBOTA. Gymnázium Ivana Kraska v Rimavskej Sobote sa zapojilo do medzinárodnej súťaže pre žiakov stredných škôl. Modelový európsky parlament dáva študentom možnosť zažiť atmosféru skutočného Európskeho parlamentu a na chvíľu sa stať jeho súčasťou. Ľubica Gregorcová pôjde v päťčlennom tíme ako jediná zástupkyňa Banskobystrického kraja do Bonnu v Nemecku.
Študentka gymnázia má osemnásť rokov a jej záujmy už dlhšiu dobu presahujú život obyčajného teenagera. Zaujíma ju politika. Spolužiaci ju nevolajú inak ako europoslankyňa. Sympatická slečna si však z toho ťažkú hlavu nerobí a už 21. novembra si rolu europoslankyne vyskúša aj naostro.
Snahou holandského projektu organizovaného Ministerstvom školstva Slovenskej republiky a metodicko-pedagogických centier je formou pedagogickej hry modelovať situáciu, ktorá presne kopíruje rokovania v Európskom parlamente.
Tento rok im pridelili kultúru
„Je to dobrá súťaž. Študenti musia zvládnuť rôzne modelové situácie, v ktorých si vyskúšajú svoje schopnosti tolerancie, reakcie na komunikačné problémy, argumentácie, uzatvárania konsenzu, naučia sa diplomatickému protokolu. Zahrajú sa na europoslancov," hovorí Adela Alakšová, metodička projektu Gymnázia Ivana Kraska v Rimavskej Sobote.
Vždy si vytypujem žiakov, ktorí sú na túto súťaž vhodní. „Nemôže to byť hocikto. Vybraní žiaci musia byť kultivovaní, ctižiadostiví, extroverti a samozrejme sa musia chcieť učiť, pretože to zasiahne aj ich voľný čas. Spolu sa potom venujeme problematike výboru, ktorý nám je pridelený a reáliám pridelenej krajiny, " upresní Alakšová.
Tohto roku boli študenti členmi výboru pre kultúru, vedu, vzdelávanie a školstvo.
„Minulý rok ma náš výbor ani veľmi nezaujal. Tohto roku to však bolo iné. Výbor bol super, zaujal ma a preto sa nám to podarilo dotiahnuť až do úspešného konca," spomína na doterajší priebeh súťaže Ľubica Gregorcová.
Bratislava bola super, ale Bonn bude ešte lepší
Regionálne kolo prebehlo vo Zvolene, národné v Bratislave. „V hlavnom meste to začalo byť zaujímavejšie, pretože sme zasadali v priestoroch Národnej rady Slovenskej republiky. No ešte viac sa teším do Bonnu, kde to bude určite lepšie," tvrdí Ľubka.
Priebeh jednotlivých kôl bol v podstate rovnaký. V každom výbore mali študenti za úlohu vypracovať rezolúciu na danú problematiku v ich odbore. V prvý deň zasadajú a riešia otázky, ktoré si sami nastoľujú. Výstupom je rezolúcia, ktorú obhajujú na druhý deň.
„Vypracovanie rezolúcie je ťažký proces učenia sa. Musia ju obhájiť a to nie je ľahké. Každý výbor má možnosť prečítať rezolúcie ostatných výborov a pripraviť si pripomienky, faktické otázky, prípadne iné nezrovnalosti. Po prednesení reči proti a reči za nasleduje hlasovanie, výsledkom ktorého je buď schválenie alebo zamietnutie jednotlivých rezolúcií," približuje priebeh rokovaní jednotlivých kôl Alakšová. Výsledné rezolúcie by sa mali dostať aj k vládnym činiteľom.
Študent tu spozná sám seba
Učitelia nezohrávajú v tomto prípade žiadnu úlohu a sú len v pozícii nestranných pozorovateľov. Žiakov hodnotia prezidenti jednotlivých výborov, teda študenti, ktorí minulý rok postúpili do nadnárodného kola. Tie prebiehajú v anglickom jazyku. „Trochu sa bojím, lebo po anglicky síce hovorím, ale už to nie je môj materinský jazyk. Môže sa ľahko stať, že si nebudem vedieť spomenúť na určité slovíčko. Bude to o to ťažšie," myslí si Ľubka.
Byť členom súťaže Modelového európskeho parlamentu nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže javiť. Každý žiak musí odložiť bokom niektoré svoje aktivity, naštudovať veľa dokumentov, spoznať prácu Európskeho parlamentu, či preskúmať reálie danej krajiny.
„Ja som to zobrala trochu hravou formou. Sledujem televízne noviny, ktoré ma predtým veľmi nebavili. Čítam noviny, zapájam sa do debát, zisťujem si nové informácie. Je to o spoznaní samého seba. Považujem to za veľmi pozitívnu skúsenosť. Zažila som niečo nové, spoznala veľa nových priateľov, získala množstvo skúseností, dostala som sa na miesta, kam by som sa inak nedostala. Popri rokovaniach pre nás pripravili aj veľa sprievodných kultúrnych podujatí," hovorí Ľubka, ktorá chce byť v budúcnosti právničkou.
Na svoju žiačku je hrdá aj jej pani profesorka: „Chválim ju, kade chodím. Minulý rok sa do nadnárodného kola tiež dostala naša žiačka. V Ľubke vidím jedno veľmi inteligentné dievča, ktoré to určite dotiahne ďaleko."