szta na maďarskej strane.
Napätie medzi Slovenskom a Maďarskom sa od septembrového stretnutia predsedov vlád uvoľnilo, na vyriešení sporných otázok začali pracovať viaceré zmiešané komisie. Novinárom to potvrdili povedali ministri zahraničných vecí oboch krajín Miroslav Lajčák a Péter Balázs.
"Vrátili sme sa k partnerskej a pragmatickej spolupráci," povedal Lajčák. Komisie riešili okrem iného protokolárne pravidlá návštev predstaviteľov oboch krajín.
Maďarský minister pochválil ústretovosť Slovenska
Vzájomné vzťahy totiž zhoršilo aj nevpustenie maďarského prezidenta Lászlóa Sólyoma na Slovensko koncom augusta.
"Nebolo treba vytvárať nejaké nové pravidlá návštev..., upresnili sme si spôsob akým sa budeme o takýchto návštevách vzájomne informovať," dodal Lajčák.
Maďarský minister pochválil ústretovosť Slovenska pri vypracovávaní vykonávacích predpisov k novele zákona o štátnom jazyku.
"Veľmi oceňujeme, že slovenská strana je ochotná konzultovať predpisy s maďarskou stranou pred ich prijatím," povedal Balázs.
Novela zákona, ktorá zaviedla finančné pokuty za porušenie pravidiel používania slovenčiny, bola v nedávnej minulosti ďalším problémovým bodom slovensko-maďarských vzťahov.
Podľa Lajčáka zostalo niekoľko otvorených otázok, napríklad existencia Fóra poslancov karpatskej kotliny. Pripomenul však, že na túto inštitúciu, ktorá začleňuje aj poslancov slovenského parlamentu maďarskej národnosti, nemá maďarská vláda priamy dosah.
V budúcnosti bude na rieke Ipeľ viac hraničných mostov
Vzťahy medzi Slovenskom a Maďarskom výrazne ochladli po vstupe národne orientovanej SNS Jána Slotu do vlády premiéra Roberta Fica (Smer-SD) v roku 2006. Predsedovia vlád oboch krajín sa v poslednom čase stretli vždy po zvýšení napätia medzi Bratislavou a Budapešťou.
Ministri zahraničných vecí včera položili základný kameň výstavby nového hraničného mosta na rieke Ipeľ medzi osadou Rároš v okrese Lučenec a obcou Rároszpuszta na maďarskej strane. Slovensko a Maďarsko sa zatiaľ dohodli na spoločnej výstavbe dvoch hraničných mostov, druhý by mal spojiť obe krajiny pri obciach Peťov a Póstyénpuszta. V budúcnosti by sa malo na Ipli postaviť niekoľko ďalších mostov. Ešte pred druhou svetovou vojnou ich tam bolo vyše 40, v súčasnosti stoja tri.