HRNČIARSKE ZALUŽANY. Danka Bakšová z Hrnčiarskych Zalužian opäť vystavuje. Jej diela si môžu záujemci pozrieť, prípadne kúpiť na radnici v Rimavskej Sobote. Šikovná hrnčiarka má za sebou už desiatky výstav. Vystavovala nielen na Slovensku, ale napríklad aj v Portugalsku. Jej diela sú originálne. Srdcu najbližšia jej je pôvodná gemerská keramika.
Hrnčiarstvo ju baví, vie sa ním uživiť
„Vyštudovala som keramiku a hneď po škole som nastúpila do Šamotky v Hrnčiarskych Zalužanoch. Odrobila som tam 14 rokov. Potom som sa odhodlala skúsiť to na voľnej nohe," spomína sympatická Danka, ktorá neskrýva, že začiatky boli ťažké. Závod ju síce naučil zručnosti, ale nie manažérskym schopnostiam.
„Takže som sa učila na vlastných chybách. Chvíľu mi trvalo, kým som sa naučila svoju tvorbu predať. Dnes ma však už ľudia poznajú. Mnohí sa vracajú a privedú aj svojich známych. To je pre mňa najkrajšia odmena. Neľutujem že som si otvorila živnosť. Mám síce viac práce a aj starostí, na druhej strane si však sama organizujem pracovný čas a moja práca, ktorá ma živí, je aj mojim koníčkom," usmeje sa hrnčiarka. Dodá, že vyskakovať veľmi nemôže, ale keď je človek skromný, vyžije.
Srdcu najbližšia jej je gemerská keramika
Z hliny dokáže vymodelovať čokoľvek. Od najmenších hlinených ozdôb až po veľké diela. „Radšej robím menšie diela. Šálky, taniere, krčahy, sošky. Napríklad veľké sochy nerobím rada. Pretože hlina potom často praská. Typické pre mňa sú bábiky. Každá je originálna, ručne maľovaná. Aj zvonia, pričom každá má iný zvuk," tvrdí Danka.
Ľudia si už zvykli na to, že u hrnčiarky je na čo pozerať. Keď sa nevedia rozhodnúť, aký darček si vybrať, zhotoví im na želanie taký, po akom túžia. „Teraz sú v obľube vianočné ozdoby, najmä anjelikovia. Mne je srdcu najbližšia pôvodná gemerská keramika, teda krčahy a džbány. Prvý, ktorý som vyrobila, mám dodnes odložený, ten určite nepredám," dodá.
Hrnčiarska práca nie je vraj jednoduchá
„Hlinu najprv vymodelujem. Potom musí určitý čas schnúť. Keby zostal v hline čo len kúsok vody, praskla by. Potom diela vypálim. Následne na ne dám glazúru a opäť nechám vypáliť, aby uschla a držala. Som v podstate aj maliar, aj výtvarník. Pri výrobe bábik musím zapojiť svoju fantáziu a tak som vlastne aj návrhárkou," veľmi zjednodušene opíše postup svojej práce umelkyňa, ktorej je blízka nielen hlina, ale aj príroda.