LUČENEC. Ich majitelia sa totiž na pumpe snažili do systému zaregistrovať. K štyrom "protestujúcim" kamiónom sa tak pridalo ďalších 11 čakateľov na takzvané palubné jednotky. Vodiči pritom nový spôsob spoplatnenia ciest kritizovali, systém je vraj nespoľahlivý, platby vysoké a v niektorých prípadoch údajne zavedenie mýta bráni v podnikaní.
Chýbajú palubné jednotky
"Ja môžem ísť kamión rovno odstaviť," povedal ČTK jeden z čakajúcich dopravcov Marian Sarvaš. Do systému sa vraj zaregistroval deviateho decembra, napriek tomu mu palubnú jednotku domov ešte nedoručili. Pri dnešnom pokuse o osobné prevzatie od neho na pumpe zase žiadali, aby sa zaregistroval nanovo. Vodičom áut nad 3,5 tony však pri jazde bez tohto prístroja hrozia od začiatku januára vysoké pokuty.
Zavedenie elektronického mýta na Slovensku sa nepáčilo ani skupinke piatich rumunských kamiónistov smerujúcich do Poľska. "Problém je s peniazmi a najmä rýchlosťou registrácie," povedal lámanou nemčinou jeden z nich. Vodiči zastali na pumpe pri Lučenci už v nedeľu v noci a vybavenie jednej registrácie podľa nich trvalo aj dve hodiny. Zahraničným vodičom prekáža aj to, že musia platiť nielen za diaľnice, ale aj za jazdu po cestách prvej triedy.
Systém má muchy
Dopravcovia tvrdili, že majú prvé negatívne skúsenosti už aj s technickými zariadeniami elektronického mýta. "Celý systém je nanič a to nehovorím o kvalite palubných jednotiek," ponosoval sa na elektronické mýto ďalší vodič kamiónu Ladislav Bášti z Holiše pri Lučenci. Satelitnú jednotku vraj musel ešte cez víkend počas prvej jazdy opravovať.
"Kolegovi zasa mýtny systém odpočítal sedem eur iba za prejazd cez križovatku s cestou prvej triedy," dodal Bášti. Podľa Sarvaša sa oproti minulosti cena za používanie ciest niekoľkonásobne zvýši. "Iba čo ja najazdím po Slovensku tak zaplatím za to 500.000 korún (16.597 eur pozn. ČTK)," povedal Sarvaš.
V Lučenci bola dnes situácia pravdepodobne napätejšia, než na iných miestach. Nákladné vozidlá sa k stojanom nedostali a na čas bola benzínka zablokovaná aj pre osobné autá. Niekoľko vodičov menších áut zacúvalo k jedinému voľnému stojanu z protismeru. Protestujúci dopravcovia uvoľnili čerpaciu stanicu približne po dvoch hodinách až po príchode polície. "Malo by to stačiť na to, aby sa o našich požiadavkách dozvedeli z médií aj ostatní ľudia," dodal jeden z organizátorov akcie Peter Feherváry.