Zástupcovia českého združenia Česmad Bohemia tvrdia, že Slováci nezvládli zavedenie elektronického mýta. "Je veľmi smutné, keď si vlády robia z cestnej dopravy dojnú kravu, ale ešte smutnejšie, keď ani nie sú schopné vytvoriť užívateľsky ústretové prostredie pre výber týchto daní," konštatoval generálny tajomník spomínaného združenia Martin Špryňar.
BRATISLAVA. Po dvoch dňoch zavedenia elektronického mýta je jasné, že to Slovensko organizačne nezvládlo - tvrdí české združenie Česmad Bohemia.
"Mnohokilometrové a viac než desaťhodinové kolóny na hraničných priechodoch so Slovenskou republikou nie sú ani demonštráciou dopravcov, ani pripomienkou minulých rokov, ale dôsledkom organizačnej neschopnosti pri spúšťaní elektronického výberu mýta," konštatuje Martin Felix, hovorca združenia Česmad Bohemia, ktoré združuje viac ako dvetisíc podnikateľských subjektov s takmer dvadsaťtisícimi vozidlami.
Padajú mastné pokuty
Združenie kritizuje, že sa nepríjemnostiam nevyhli ani tí českí dopravcovia, ktorí si palubné jednotky objednali a zaplatili v predstihu už pred mesiacom. Stále ich však nedostali a ak chcú splniť zákon a "prispieť nemalými čiastkami slovenskému eráru za použitie diaľnic a ciest prvej triedy", musia stáť v radoch. Združeniu Česmad Bohemia sa nepáči, že vodič musí mať pri sebe minimálne 101 eur v hotovosti, ak chce prejsť na slovenské územie s nákladným vozidlom alebo autobusom nad 3,5 tony.
"Obchádzka spoplatnených úsekov nepripadá do úvahy, pretože na rozdiel od Česka nie sú tieto úseky označené a bez palubnej jednotky ich nie je možné identifikovať," kritizuje Česmad Bohemia. Dopravcovia sa na benevolentnosť slovenskej polície odmietajú spoliehať, keďže prvé pokuty vo výške 1 655 eur
padli už tri hodiny po spustení systému.
"Je veľmi smutné, keď si vlády robia z cestnej dopravy dojnú kravu, ale ešte smutnejšie, keď ani nie sú schopné vytvoriť užívateľsky ústretové prostredie pre výber týchto daní," zhodnotil generálny tajomník Česmad Bohemia Martin Špryňar.
Systém skomplikoval situáciu na hraniciach
Naopak, generálny riaditeľ spoločnosti SkyToll Matej Okáli je s fungovaním mýtneho systému spokojný. "Som presvedčený, že mýtny systém tak, ako je nastavený, je nastavený dobre. Ja som nikdy nepovedal, že systém funguje ideálne, určite existujú nedostatky, ktoré ale priebežne riešime," vyhlásil na stretnutí s novinármi Okáli. Najväčší nápor registrácie mýtneho systému zo strany zahraničných autodopravcov očakáva šéf SkyTollu začiatkom budúceho týždňa.
Spoločnosť SkyToll do utorka 15. hodiny vyzbierala na mýtnom systéme viac ako 650 - tisíc eur, ktoré putovali do štátnej kasy. Systém elektronického výberu mýta, platný od 1. januára, komplikuje situáciu dopravcov na hraniciach. Napríklad na česko-slovenskom hraničnom priechode Mosty u Jablunkova prispôsobili jazdné pruhy, keďže sa tam stále tvorí kolóna kamiónov, ktorých vodiči si vybavujú palubné jednotky slovenského mýtneho systému.
"Je to jeden z problémov, ktorý sme zaznamenali. Rady sme avizovali. Samozrejme tieto rady sú spôsobené primárne zahraničnými autodopravcami, ktorí sa registrujú," povedal Okáli. Podľa neho spoločnosť tento
problém rieši rôznymi spôsobmi.
"Riešime to od posilnenia pracovísk na hraničných distribučných miestach až po poskytnutie občerstvenia," dodal Okáli. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti SkyToll autodopravcovia môžu reklamovať prípadné sankcie, ktoré im hrozia za meškanie spôsobené čakaním na registráciu do mýtneho systému. "Každý
jeden prepravca má možnosť podať reklamáciu alebo sťažnosť. Reklamácia bude posudzovaná podľa reklamačného poriadku a bude riešená separátne," uzavrel Únia autodopravcov Slovenska vyčíta mýtnemu systému najmä jeho nepripravenosť.
Mýtny systém vyhral najdrahší dodávateľ
Podľa Rudolfa Páleša z únie autodopravcov je mýtny systém spravodlivý len vtedy, keď funguje. "Mýtny systém vyhral najdrahší dodávateľ, tak sme očakávali, že bude fungovať ako v okolitých krajinách. Bohužiaľ to tak nie je," informoval na tlačovej besede Páleš.
Ako ďalej pokračoval, dopravcovia nevedia, kedy jazdia po spoplatnenom úseku, úseky nie sú označené a sprístupnený kalkulátor mýta je podľa neho úplná katastrofa. Dopravcom taktiež prekáža nemožnosť platby palivovými kartami, hoci sú podľa Páleša uvedené ako jedna z možností platby. Problémy sú podľa neho i s dodávkou palubných jednotiek, ktorým zároveň vyčítal kazovosť.
"I napriek vyjadreniam spoločnosti SkyToll a ministerstva dopravy, trváme na tom, že systém je nepripravený," konštatoval hovorca dopravcov Jaroslav Polaček.