Komunikácie budú spravovať závody so sídlami v Banskej Bystrici, Lučenci, Rimavskej Sobote, Veľkom Krtíši a Žiari nad Hronom.
BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická Regionálna správa ciest, a.s., sa znovu stala 100 - percentným vlastníkom spoločnosti Regionálne cesty, s. r. o., Bratislava. Na prevode jej obchodného podielu sa dohodol nový predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Vladimír Maňka s partnermi z britskej spoločnosti Central and Eastern Europe Infrastructure Investments Limited.
"Predsedovi BBSK sa tak podarilo vrátiť kontrolu nakladania s finančnými prostriedkami daňových poplatníkov určenými na údržbu ciest pod banskobystrický vyšší územný celok (VÚC)," informovala Iveta Kureková z referátu vzťahov s verejnosťou Úradu BBSK.
Akciovku založili pred viac ako dvoma rokmi
Banskobystrickú RSC, a. s., založili na základe uznesenia Zastupiteľstva BBSK z júna 2007 za účelom správy a údržby ciest 2. a 3. triedy v dĺžke 2556 km a 1107 mostných objektov vo vlastníctve BBSK a investičnej činnosti na týchto cestách. Do Obchodného registra Okresného súdu Banská Bystrica ju zapísali 21. septembra 2007. Jej
majoritným a jediným akcionárom sa stal BBSK. Zameraním BBRSC, a. s., je okrem správy a údržby ciest aj podnikateľská činnosť na cestných komunikáciách a vykonávanie s tým súvisiacich činností, ktoré zabezpečujú zriadené závody v jednotlivých okresoch. Sídlami závodov sú Banská Bystrica, Lučenec, Rimavská Sobota, Veľký Krtíš, Zvolen a Žiar nad Hronom.
Spoločnosť však svoje práva a povinnosti previedla koncom októbra 2009 na dcérsku spoločnosť Regionálne cesty, s. r. o., so sídlom v Leviciach, u ktorej si BBSK mal objednať zabezpečenie údržby ciest do konca roku 2037. Tá sa neskôr presídlila do Bratislavy.
O založení dcérskej firmy kraj údajne nevedel
Od začiatku decembra sa 70 - percentným vlastníkom dcérskej spoločnosti stala firma so sídlom v Londýne. BBSK si pritom mal u spomínanej súkromnej firmy podľa zmluvy objednať každoročne údržbu svojich ciest. S tým, že ak tak neurobí, hrozí mu pokuta až 20 - percent z celoročného súčtu ceny za práce a výkony. Penále by tak napríklad v tomto roku dosiahli až vyše 1,8 milióna eur.
O založení dcérskej firmy údajne nevedeli nielen členovia Predstavenstva BBRSC, a. s., ale ani jej dozornej rady. Na Okresnú prokuratúru v Banskej Bystrici preto podpredseda Dozornej rady BBRSC, a. s, a poslanec BBSK Ladislav Kukolík poslal 14. decembra 2009 trestné oznámenie vo veci podozrenia o nezákonnom postupe pri zmenách, ktoré sa udiali v spoločnosti Banskobystrická regionálna správa ciest (BBRSC), a. s.
"Oprávnenie na to som dostal od dozornej rady spoločnosti, ktorá ma splnomocnila konať v jej mene voči predstavenstvu BBRSC. Máme totiž podozrenie, že pri majetkových operáciách, sa v tejto akciovej spoločnosti patriacej Banskobystrickému samosprávnemu kraju, nepostupovalo pri majetkových operáciách v súlade so zákonom," potvrdil vtedy Kukolík.
Londýnska spoločnosť z projektu vystúpila
Londýnska Spoločnosť Central and Eastern Europe Infrastructure Investments Limited, ktorá sa začiatkom decembra 2009 stala 70 - percentným vlastníkom spoločnosti Regionálne cesty, sa už 17. decembra rozhodla
vystúpiť z projektu súkromno-verejného partnerstva so spoločnosťou Regionálne cesty, s.r.o., dcérskou spoločnosťou BBRSC. Oznámil to jej riaditeľ Edward Lestrade s tým, že spoločnosť tento krok urobila po
zvážení finančnej situácie spoločnosti Regionálne cesty, s.r.o. Tiež po tom, ako preskúmala možností úhrady strát a dlhov, ktoré vznikli BBRSC, a.s., v súvislosti so správou a údržbou ciest v BBSK.