LUČENEC/RIMAVSKÁ SOBOTA/REVÚCA. Svoje prvé vysvedčenia si prevzali aj prváci zo základných škôl v okresoch Lučenec, Rimavská Sobota a Revúca. Niektorí boli hodnotení známkami, iní slovne. Malí žiaci by na vysvedčení mali najradšej obrázky.
Z anglického jazyka boli hodnotení slovne
V Základnej škole na Vajanského 47 v Lučenci mali prváci na polročnom vysvedčení známky, len z anglického jazyka boli hodnotení slovne. „Zdalo sa nám náročné, aby boli z cudzieho jazyka hneď hodnotení známkami. Ostatné predmety sú po dohode s rodičmi a pedagógmi známkované,“ ozrejmila riaditeľka školy Ľudmila Lacová. Podľa nej badať veľké rozdiely v známkach medzi deťmi navštevujúcimi predškolské zariadenia a prvákmi, ktorí do materskej školy nechodili.
Niektoré deti známky motivujú, iné nie
Riaditeľka so známkovaním nesúhlasí, no rešpektuje rozhodnutie rodičov žiakov a učiteľov, ktorí boli proti slovnému hodnoteniu. „Myslím si, že v budúcnosti začneme prvákov známkovať až na konci školského roka. Ja sa prikláňam k takémuto riešeniu,“ doplnila Lacová.
Triedna učiteľka prvákov Adriana Zubová má rovnaký názor. Podľa nej niektoré deti známky motivujú, iné nie. „Lepšia by bola pečiatka včeličky, úsmevu či gašparka alebo slovné hodnotenie. Známka nevystihne zručnosti dieťaťa,“ domnieva sa. Ďalšia učiteľka žiakov prvého ročníka Lea Drozdová s ňou súhlasí. „V prvom polroku sa deti musia veľmi prispôsobovať. Pre nich známka ešte veľa neznamená a nerozumejú jej. Mali by sme skôr hodnotiť slovne alebo hviezdičkami či včielkami,“ uvádza.
Lučenská Základná škola Jozsefa Kármána s vyučovacím jazykom maďarským rozdávala vysvedčenia so slovným hodnotením. Vedenie školy sa rozhodlo pre takéto riešenie, pretože sa mu to zdalo ľudskejšie.
V nultom ročníku mali deti slovné hodnotenie
Kombinovanú formu hodnotenia si našli na vysvedčení prváci zo Základnej školy J. A. Komenského v Revúcej. Náboženstvo, etika či informatika boli hodnotené slovne, z ostatných predmetov dostali žiaci známky. Škola má aj nultý ročník, v ktorom mali deti slovné hodnotenie.
V rimavskosobotskej Základnej škole Pavla Dobšinského sa hlavné predmety známkujú aj prvákom, výchovné predmety sa vôbec neklasifikujú. Takúto formu hodnotenia zvolili po dohode s rodičmi. Slovné hodnotenie opisom dostali na vysvedčení len intelektovo nadané deti, ktoré sú v samostatnej triede. „Majú iné formy učenia, preto sú aj hodnotené inak, a to slovným opisom, aby ho pochopili i deti a aj rodičia,“ vysvetľuje riaditeľ školy Peter Nôta.
Prváci chceli mať na vysvedčení radšej rôzne obrázky, známky sa im nepáčili. „Radšej by som tam mala pekné pečiatky včeličiek,“ povedala žiačka Sofia Fodorová. Podľa rodičov však je hodnotenie známkami lepšie a deti viacej motivuje.