LUČENEC/POLTÁR. Náklady na údržbu ciest I. až III. triedy v okresoch Lučenec a Poltár v zimnom období dosiahli viac ako 800 000 eur. Po snehu majú cestári najviac práce s plátaním nebezpečných výtlkov.
„Pri zimnej údržbe sa spotrebovalo 3 112 ton chemického posypového materiálu a 3 966 ton drveného kameniva,“ uviedol riaditeľ lučeneckej pobočky Banskobystrickej regionálnej správy ciest, a. s., Peter Homola.
Spotrebovali viac posypových materiálov
V porovnaní s minulým obdobím bola spotreba posypových materiálov vyššia u soli o 28 % a u inertného posypového materiálu o 52 %. Náklady spojené so zimnou údržbou ciest v okresoch Lučenec a Poltár dosiahli viac ako 800 000 eur.
„Lučenský závod má pritom na starosti 82,7 kilometra ciest I. triedy a 412 kilometrov ciest II. a III. triedy. Zimnú údržbu závod realizoval so zámerom ušetriť finančné prostriedky, a tým vytvoriť lepšie finančné možnosti na realizáciu letnej údržby, čo by sa viac prejavilo na technickom stave ciest,“ doplnil riaditeľ.
Odstraňovanie posypových materiálov budú cestári vykonávať hlavne na úsekoch ciest v horských oblastiach a na cestných úsekoch, ktoré sa nesmú z hľadiska ochrany životného prostredia posýpať chemickým posypovým materiálom. Na týchto úsekoch sa ešte v tomto období stále vykonáva posyp vozoviek, posypový materiál sa z nich začne odstraňovať až po ukončení zimnej služby. „V súčasnosti už robíme prestavby niektorých vozidiel, aby ich bolo možné využiť pri tejto činnosti,“ konštatoval Homola.
Od začiatku roka opravujú nebezpečné výtlky
Počas zimy sa rozpadli niektoré vozovky a vznikli výtlky nebezpečné najmä pre osobné autá. Tie cestári opravovali už v mesiacoch január, február, a to vyplnením poškodených miest obaľovanou živičnou zmesou formou studenej technológie, čo je vrecovaná živičná zmes.
„No používajú sa aj iné materiály, ktoré operatívne, rýchlo a dočasne vyplnia hlboké výtlky s cieľom minimalizovať poškodenie motorových vozidiel užívateľov ciest,“ povedal riaditeľ. Dodal, že studená technológia opravy výtlkov je značne nákladná a navyše nedostatková. Cestári preto opravujú prioritne hlavne poškodené cesty, ktoré sú najviac dopravne zaťažené a s najhustejšou premávkou. Pracujú aj na vozovkách, kde hrozí nebezpečenstvo vzniku dopravných nehôd v dôsledku enormného rozpadu vrchného krytu vozoviek a výskytu hlbokých výtlkov.
Prednostne sa cestári sústreďujú na opravy výtlkov na hlavných cestných ťahoch, cestách I. triedy, a to na Zvolen, Rimavskú Sobotu, Fiľakovo či Ľuboreč. Najväčší rozpad povrchu vozovky je na ceste z Tomášoviec do Haliče. Práve táto vozovka by sa v blízkej budúcnosti mala modernizovať a rekonštruovať.