V posledných rokoch počet vymeškaných hodín žiakov pribúda. V Šíde je to hotová katastrofa. Majú tam tretiaka, ktorý prišiel do školy len dvakrát za mesiac. Riaditeľ aj starosta sú pesimisti. Robia, čo môžu, ale spätná väzba je takmer nulová.
ŠÍD, ČAMOVCE, TRENČ, FIĽAKOVO. Záškoláctvo je vážnym problémom škôl. V niektorých menších základných školách sa počet vymeškaných a neospravedlnených hodín dá rátať na tisíce. Riaditelia sa sťažujú na nezáujem rodičov spolupracovať pri riešení záškoláctva.
Spätná väzba je takmer nulová
Za posledných šesť rokov záškoláctvo v Šíde stúpa. „Áno, máme problémy s dochádzku detí. Spätná väzba od rodičov na naše písomné oznámenie je takmer nulová. Vyhovárajú sa, že im chýbajú peniaze na oblečenie. To nie je pre nás pádny argument," hovorí riaditeľ základnej školy Karol Kuzma.
Do prvého až štvrtého ročníka a do špeciálnej triedy tu chodí približne päťdesiat detí. „Všetci sú Rómovia. Väčšina z nich má doma päť a viac súrodencov. Ich rodičia sú nezamestnaní a žijú v biede. Niektorí rodičia radšej deti pošlú na drevo alebo strážiť mladších súrodencov ako do školy," opisuje nelichotivú situáciu riaditeľ. Rodičia, aj keď zjavne porušujú zákon, za čo im hrozí väzenie, sa k akýmkoľvek upozorneniam stavajú vlažne.
„Za minulý mesiac sme na obecný úrad nahlásili päť prípadov záškoláctva. Máme tretiaka, ktorý za mesiac vymeškal až 120 hodín. To znamená, že bol v škole len dvakrát. Vo februári sme mali ôsmich žiakov, ktorí spolu vymeškali 430 hodín. V marci sa to zopakovalo. Neospravedlnených hodín sme mali vyše 500," rekapituluje aktuálny stav riaditeľ.
V tejto obecnej škole odpracoval takmer štyridsať rokov. Spomína si na časy, keď mali v triedach len päťdesiat percent Rómov a záškoláctvo bolo ojedinelým javom.
„Tie časy však už dávno pominuli. Mnoho nerómskych rodičov radšej umiestni deti do školy vo Fiľakove ako k nám," tvrdí riaditeľ.
Starosta je pesimista
Aj starosta obce Štefan Foldi tento problém dôverne pozná. Pri jeho riešení je však, tak ako riaditeľ školy, pesimista.
„V obci žije vyše 1100 obyvateľov. Z nich je polovica Rómov, medzi ktorými je takmer stopercentná nezamestnanosť. V zime sa dochádzka detí z týchto rodín vždy zhorší. Rodičia sa vyhovárajú, že deti nemajú topánky a teplé oblečenie. Približne desať rodín má zriadený aj inštitút osobitného príjemcu. Rodičia nakúpia potraviny a na základe pokladničných bločkov im peniaze preplatíme. Máme s tým dosť práce, ale aspoň vieme, že si za peniaze nekúpia alkohol," hovorí starosta.
V obci je rómska problémová štvrť Šerek. „Žije tam okolo tridsať rodín. Ich počet sa nedá presne určiť, pretože neustále migrujú," tvrdí Foldi.
V Čamovciach sa trápia, v Trenči už majú pokoj
So záškoláctvom majú problémy aj v Čamovciach, v ďalšej obci v okrese Lučenec. Za prvý štvrťrok tunajší žiaci vymeškali 750 hodín. „Z toho vyše štyristo prváci," hovorí riaditeľka školy Anna Magová. Do školy s ročníkmi jeden až štyri chodí dvadsaťdeväť detí.
V Trenči mali so záškoláctvom do roku 2004 tiež bohaté skúsenosti. S príchodom novej riaditeľky to bolo každý rok lepšie.
„Dnes už môžeme povedať, že so záškoláctvom nemáme problémy," hovorí riaditeľka základnej školy Veronika Tóthová. Školu s tromi triedami, z ktorých sú dve špeciálne, navštevuje tridsať detí. Všetky pochádzajú z rómskych rodín, ktoré trpia hmotnou núdzou.
„Naši žiaci dostávajú každý deň desiatu v hodnote jedného eura. Jedlo je pre nich motiváciou," dodá riaditeľka.
Školu v Trenči vedie už šiesty rok. „Keď som sem prišla, mala jedna žiačka 168 vymeškaných hodín a zopár tretiakov už malo trinásť rokov. Dnes niektorí žiaci vymeškajú za pol roka len dva dni, čo je veľký pokrok," tvrdí Tóthová.
„Mne osobne dali títo žiaci veľmi veľa. Poznanie, skúsenosti aj presvedčenie, že v takýchto problémových triedach je veľmi dôležitý prístup pedagógov. Spolu s kolegyňou sme vyštudovali špeciálnu pedagogiku, čo považujem za prínos," dodá.
Pomohli peniaze z Európskej únie
V základných školách vo Fiľakove pomohli záškoláctvo zmierniť terénni pracovníci. Ráno chodili do škôl a zisťovali, ktoré deti chýbajú. Potom chodili po rodinách a rodičom vysvetľovali nutnosť školskej dochádzky. Na školách sa tak výrazne znížil počet vymeškaných hodín. Na tento projekt získalo mesto peniaze z eurofondov. Trval tri roky. Stotisíc eur išlo na pomoc rómskej komunite.