Rebríček úspešnosti už tradične vedú Prešovský, Košický a Trenčiansky kraj. Banskobystrický kraj opäť dopadol najhoršie.
LUČENEC/POLTÁR/RIMAVSKÁ SOBOTA. Banskobystrický kraj, tak ako aj po minulé roky, je opäť na chvoste. Deviataci z tunajších škôl napísali testy najhoršie. Celková úspešnosť pri riešení úloh zo slovenčiny dosiahla ani nie 65 percent a z matematiky len 57 percent. Podľa riaditeľov základných škôl sa pod zlé výsledky podpisuje vysoká nezamestnanosť a zlé rodinné zázemie.
Niekoľko žiakov dokáže nabúrať celý kolektív
Na Základnej škole na Ulici Vajanského v Lučenci dopadlo testovanie lepšie ako minulý rok. „Žiaci dosiahli zo slovenčiny celkový priemer 64,6%, z matematiky dokonca 71%, pričom až tri žiačky ho napísali na plný počet bodov. Najlepšie dopadla 9.A trieda s rozšíreným vyučovaním cudzích jazykov, kde sa žiaci dostali na základe dobrých študijných výsledkov. Priemer zhoršili triedy 9.B a 9.C," tvrdí riaditeľka Ľudmila Lacová.
V týchto triedach majú niekoľko integrovaných žiakov, s ktorými sú problémy. Tí dokážu negatívne nabúrať celý kolektív. „Pod výsledky žiakov sa podpisuje rodinné zázemie a kamaráti," dodá riaditeľka. Školu navštevujú žiaci, ktorých rodičia pracujú v zahraničí. Takého deti sú odkázané samé na seba alebo na starých rodičov a tento fakt ovplyvňuje ich učebné výsledky.
Rozdiel medzi triedami bol aj v Poltári
Do deviatej A a B triedy Základnej školy na Ulici slobody v Poltári chodí 43 žiakov. Áčka je jazyková, do ktorej boli žiaci vybraní na základe študijných výsledkov v piatej triede. Očakávalo sa, že testovanie zvládnu lepšie. Predpoklady sa splnili.
„Celkový priemer zo slovenského jazyka bol 54,7%, z matematiky 45,6%, pričom jazyková trieda napísala Testovanie 9 lepšie. Z matematiky napríklad dosiahli 61%. Rozdiely sme očakávali. Svojich žiakov poznáme a dalo sa predpokladať, ktorí skončia dobre. Sú to žiaci, ktorí reprezentujú školu, chodia na olympiády a chcú ísť na výberové školy. Ich príprava je oveľa zodpovednejšia ako u ostatných spolužiakov," vysvetľuje riaditeľ Július Slavkovský.
Dvaja žiaci však pedagógov milo prekvapili. Napriek tomu, že ich doterajšie výsledky boli pomerne slabé, testy zvládli bravúrne. „Jeden ich napísal až na 80 percent, Testovanie 9 teda nie je stopercentným odrazom žiaka," myslí si riaditeľ.
Rôznorodé triedy sú lepším východiskom
Na Základnej škole P. K. Hostinského v Rimavskej Sobote dopadlo lepšie testovanie zo slovenčiny. Podľa Jany Šulekovej, výchovnej poradkyne, bolo Testovanie 9 odrazom výsledkov žiakov. „Slovenský jazyk napísali deviataci na 63,6% a matematiku na 51,2%. Tieto výsledky zhruba zodpovedajú známkam žiakov na polročnom vysvedčení," tvrdí Šuleková.
Päťdesiatdeväť žiakov tu navštevuje tri triedy. „Dve triedy sú jazykové, C trieda je slabšia. No v súčasnosti už zostavujeme zmiešané triedy," hovorí Šuleková. Tento systém výberu je podľa nej lepší.
„V triedach sú ťahúni, ktorí dokážu motivovať slabších žiakov. Veľa však závisí aj od samotnej školy a jej prístupu. Interaktívne tabule, mediálne učebne či počítačové učebne, to všetko dokáže deti motivovať. Potom sa radšej učia, spolupracujú na rôznych projektoch a aj to sa môže odzrkadliť na lepších výsledkoch," dodá. Priznáva, že negatívne môže na známky pôsobiť najmä stres, tlak a zodpovednosť, ktoré sú na deti pri testovaní vyvíjané.
Zlá pracovná situácia na trhu deti demotivuje
Na Základnej škole v Kalinove sa v dvoch deviatych triedach ukázali rozdiely. „Triedy sa postupne vyprofilovali tak, že A trieda je lepšia ako B," vysvetľuje Mária Ziváková, zástupkyňa riaditeľa. „V matematike dosiahli deviataci celkový priemer 63%, v slovenskom jazyku bol priemer o niečo lepší - 67,6%, pričom A trieda ho napísala na 72,2%," hovorí Ziváková. Podľa nej je najväčším demotivačným prvkom rodina.
„Deti musia motivovať samotní rodičia. U nás však veľmi prevažujú rodičia so základným alebo učňovským vzdelaním. Samotné deti však vedia, aká je zlá situácia na trhu práce. Vedia, že nájsť si prácu je problém a to spôsobuje, že nepovažujú za dôležité dobre sa učiť," opisuje situáciu zástupkyňa a dodá, že mnohí, ktorí napísali monitor zle, sú už dávno prijatí na strednú školu a aj to môže byť ďalším dôvodom, prečo sa deti učiť nemusia.