Janečekovi sa pod kožu dostal driftový adrenalín

Lučenecký pretekár Marian Janeček má pred sebou týždeň plný príprav na 4. kolo Slovenského pohára v drifte, ktorý bude prebiehať počas historicky prvého európskeho šampionátu v drifte konajúceho sa na Slovensku, ktorý tento piatok odštartuje v Prešove.

Ozdobou motoristických podujatí nie sú len nadupané a upravené motory, ale aj krásne ženy (na foto M. Janeček na podujatí v Piešťanoch).Ozdobou motoristických podujatí nie sú len nadupané a upravené motory, ale aj krásne ženy (na foto M. Janeček na podujatí v Piešťanoch). (Zdroj: Z FOTOALBUMU M. JANEČEKA)

LUČENEC. Automobilový pretekár Marian Janeček, ktorý hviezdi najmä v rally a slalome, sa ešte donedávna o drifte vyjadroval len opatrne. Síce ho lákalo preraziť aj v tejto motoristickej disciplíne, no jeho srdcovkou predsa len boli slalomárske trate, ktoré jednu po druhej pokoril v kokpite svojho „Nerváka“, čiže nadupaného VW Golf 4x4. Tento rok sa mu však drift dostal poriadne pod kožu a ako sám tvrdí, do tejto disciplíny sa doslova zamiloval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Zistil som, že nič nie je nemožné a predo mnou sú nové výzvy,“ tvrdí M. Janeček.

SkryťVypnúť reklamu

Slalom je ťažké porovnávať s driftom

Marian Janeček dáva toto leto svojmu bavoráku, ktorý má výlučne na drift, poriadne zabrať. Z troch doterajších kôl Slovenského pohára v drifte odjazdil dve. Tento týždeň sa chystá na 4. kolo, ktoré bude prebiehať počas ME v drifte v Prešove. Svoje skúsenosti v tejto disciplíne si stihol otestovať na Pezinskej Babe, kde sa stretla špička slovenských pretekárov, ktorí sa tejto disciplíne venujú.

„Na Slovensku je približne 25 driftérov, čo je v porovnaní s rally alebo slalomom naozaj málo. Na Pezinskej Babe som skončil dvanásty, pričom bodované časti boli pre mňa v poriadku. Podarilo sa mi získať väčší počet bodov ako je maximálny – základné body a tiež body navyše od rozhodcov, ktorým sa môj výkon páčil,“ zhodnotil M. Janeček a dodal, že drift je špecifický v tom, že sa nehodnotí čas, ale celkový vzhľad, technika jazdy, prevedenie a zvládnutie šmyku.

SkryťVypnúť reklamu

Svojich fanúšikov okrem toho o podujatiach, ktoré absolvuje, pravidelne informuje na svojej fanstránke na facebooku, kde nájdu aj videá. Prostredníctvom nich sa bližšie zoznámia s touto adrenalínovou disciplínou motoristického športu. Nájdu si tam i odkazy na nedávny tuningový zraz v Čeríne–Čačíne, kde prebiehala drift šou, na ktorej nechýbal ani M. Janeček. Odtiaľ pricestoval s víťaznou trofejou, pričom sa stihol blysnúť aj v slalome, v ktorom už tradične triumfoval.

Drift je pre fanúšikov veľkým lákadlom. M. Janeček tvrdí, že u divákov má väčší ohlas ako rally či slalom. Je adrenalínovejší a pre vyznavačov motoristického športu na pohľad zaujímavejší, aj keď je na Slovensku málo driftérov.

„Nechcem, aby to vyznelo ako chválenkárstvo, ale drift treba jednoducho vedieť. Zvládať šmyk naozaj nie je jednoduché. Napríklad na nedávnom podujatí v Piešťanoch bola nájazdová rýchlosť do prvej zákruty 96 km/hod, čo je viac ako maximálna povolená rýchlosť mimo obce. Treba prihliadnuť aj na to, že do zákruty treba vojsť v šmyku vyvolanom ručnou brzdou, celú ju v tejto rýchlosti oddriftovať a okrem toho sa triafať popri stanovených bodoch, ktoré treba míňať v maximálne metrovej vzdialenosti. Fakt je to náročné,“ opísal M. Janeček.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň upresnil, že pred začiatkom zákruty je vyznačená čiara, pred ktorou treba použiť ručnú brzdu. Pred čiarou tak musí byť urobený nájazdový šmyk, kde sa hodnotí uhol a rýchlosť nájazdu, následne treba zvládnuť zákrutu a až za ňou začnú rozhodcovia hodnotiť a prideľovať body. Ak pretekár spraví takzvané hodiny, končí. Celá kvalifikácia je stratená.

Laik by si mohol myslieť, že pre skúseného slalomára je drift malinou. Nie je tomu tak. Spomínané disciplíny spája akurát presnosť.

„Kužele na trati a presnosť, to je spoločné pre drift a slalom. Slalom sa jazdí v čistej, rýchlej stope. Drift v maximálnom šmyku, kedy čas nehrá úlohu. Tiež musím spomenúť, že Slovenský pohár sa jazdí vo dvojiciach, teda na trati sú zároveň dve autá, čo robí túto disciplínu ešte adrenalínovejšou. Toto ma fakt úplne dostalo. Dva vozy v tesnom závese, sledovanie trate a súpera zároveň, rýchle reakcie,“ porovnal M. Janeček a potvrdil, že súperenie dvoch áut na trati privádza do varu aj divákov.

„Ide o to, aby som v prípade, keď idem za súperom, vedel do detailu skopírovať jeho jazdu. Keď som pred ním, tak sa mu snažím ujsť. Takže musím kontrolovať nielen svoj šmyk, ale aj súperov. Okrem toho je tu väčšia pravdepodobnosť vážnych kolízií. Napokon, dve doslova na sebe nalepené autá, blížiace sa do zákruty, každé v šmyku a v rýchlosti 90 km/hod, to už človeka dokáže poriadne vyhecovať,“ doplnil pretekár, pričom skonštatoval, že na Slovensku sú pomerne bezpečné trate a pretekári nedosahujú v zákrutách takú rýchlosť ako na veľkých okruhoch v Európe.

Veľká Európa sa blíži

V dňoch 6. – 8. augusta sa Slovensko historicky po prvýkrát stane usporiadateľom európskeho šampionátu v drifte. Prešov tak bude žiť prestížnym motoristickým podujatím na najvyššej úrovni. Už dnes sa naň veľmi teší aj M. Janeček, ktorý sa predstaví v 4. kole Slovenského pohára, ktorý bude prebiehať počas spomínaného šampionátu.

„Podľa mojich informácií sa v Prešove predstaví 46 áut z Európy. Samozrejme, že o cenné trofeje zabojujú aj Slováci. Na štarte určite nebude chýbať vicemajster Európy z roku 2009 Noro Kováčik, Roman Kolesár či Roman Javorčík. Samozrejme, že i pre mňa je účasť na šampionáte veľkým lákadlom, ale finančne by som to neutiahol. Zatiaľ je mojím najväčším sponzorom moja firma MJ Tuning, takže ja. Na Európu už musí auto spĺňať všetky bezpečnostné prvky, čo je pre mňa finančne nezvládnuteľné, a tak si musím počkať. Pre zaujímavosť – jednodňové podujatie na Slovensku ma vyjde na 600 eur. V tejto sume je zahrnutá doprava, palivo, pneumatiky a štartovné. Ak sú preteky viacdňové, respektíve sa vyskytnú neočakávané udalosti (porucha auta na trati, kolízia), náklady sa rapídne zvyšujú,“ upresnil M. Janeček. Na šampionát a jeho atmosféru sa však už dnes veľmi teší. Zaujímať ho budú najmä nadupané vozy ukrývajúce pod kapotou stovky koní.

„Každý, kto chce zažiť skutočnú motoristickú parádu a adrenalín, tak práve ME v Prešove sú pre neho jedinečnou príležitosťou spoznať, o čom vlastne drift je. Verím, že aj ľudia z Novohradu a susedných regiónov si nájdu čas a vycestujú do Prešova. Bude to fakt pecka,“ dodal M. Janeček.

Zohraté duo

Neustále vylepšovačky bavoráka a golfa, smelé plány, rozrastajúca sa zbierka cenných trofejí, to je svet M. Janečeka. Kolotoč, ktorý sa nikdy nezastaví, pretože technika ide dopredu a Marian v žiadnom prípade nechce zaostať.

„Nervák je v štádiu ďalšej prestavby. Dostal nový podvozok, ktorý je fakt vynikajúci. Ak to peňaženka dovolí, tak dostane aj nový „brutálne nadupaný“ motor. Netajím sa, som maximalista a keď niečo robím, tak poriadne. Mám pri seba rovnakého zanietenca a fanatika Maťa Gombalu. Som mu veľmi vďačný, pretože je nielen spoľahlivou dvojkou v dielni, ale aj spolujazdcom na slalomovej trati a perfektným pozorovateľom a radcom pri drifte,“ zakončil M. Janeček, ktorý je majiteľom vyše stovky pohárov z rôznych motoristických podujatí. Z driftu má zatiaľ len jeden. Verí, že čoskoro k nemu pribudne ďalší.

King Of Europe Drift už tento víkend

Európska driftérska elita mieri do Prešova, aby v dňoch 6. – 8. augusta zabojovala o titul King Of Europe. V minulosti boli usporiadateľom tohto prestížneho motoristického podujatia Belgičania, Francúzi, Poliaci, Česi, Fíni, Švédi, Srbi, Rusi, Maďari, Gréci, Španieli a Rumuni. Tento týždeň k nim pribudnú Slováci. Pretekári budú na trati pod drobnohľadom medzinárodnej poroty. Horúcim spestrením podujatia budú obľúbené sexi car–wash. Šampionát spestrí spanilá jazda mestom Prešov, vystúpenia rockových kapiel a ďalší bohatý program.

(MB)

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Novohrad

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 277
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 614
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 4 106
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 322
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 535
  6. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 412
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 409
  8. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 350
  1. Tomáš Kuvik: Ilúzia za displejom: Vidíme skutočný život, alebo len kulisy?
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok 2025
  4. Martin Šuraba: Líška a samozrejmosť
  5. Soňa Fröhlichová: Gstaad – švajčiarsky alpský klenot, najväčšie európske podujatie country hudby Country Night
  6. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  7. Veronika Pirošík Mešková: O VŠ praktickosti, tvorbe pre deti či adopcii (rozhovor so speváčkou a hudobníčkou Kristínou Bartošovou)
  8. Igor Vojtek: Ako na dezinformácie?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 481
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 268
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 134
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 464
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 11 992
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 805
  7. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 256
  8. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 128
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


1
Práce na úseku R2 Kriváň - Mýtna finišujú.

Úsek R2 označujú za jeden z najkrajších.


9
Marek Pentka (vľavo) sa s bratom Samuelom zúčastnil aj akcie 1000 Pull Up Challenge.

Skúsenosti dnes odovzdáva mladým.


V súvislosti so šíriacou sa žltačkou typu A dezinfikujú verejné priestory aj v okresnom meste Lučenec, ktoré od Fiľakova delí len 15 kilometrov.

Primár predpokladá, že počet hospitalizovaných bude narastať.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu