Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Janečekovi sa pod kožu dostal driftový adrenalín

Lučenecký pretekár Marian Janeček má pred sebou týždeň plný príprav na 4. kolo Slovenského pohára v drifte, ktorý bude prebiehať počas historicky prvého európskeho šampionátu v drifte konajúceho sa na Slovensku, ktorý tento piatok odštartuje v Prešove.

Ozdobou motoristických podujatí nie sú len nadupané a upravené motory, ale aj krásne ženy (na foto M. Janeček na podujatí v Piešťanoch).Ozdobou motoristických podujatí nie sú len nadupané a upravené motory, ale aj krásne ženy (na foto M. Janeček na podujatí v Piešťanoch). (Zdroj: Z FOTOALBUMU M. JANEČEKA)

LUČENEC. Automobilový pretekár Marian Janeček, ktorý hviezdi najmä v rally a slalome, sa ešte donedávna o drifte vyjadroval len opatrne. Síce ho lákalo preraziť aj v tejto motoristickej disciplíne, no jeho srdcovkou predsa len boli slalomárske trate, ktoré jednu po druhej pokoril v kokpite svojho „Nerváka“, čiže nadupaného VW Golf 4x4. Tento rok sa mu však drift dostal poriadne pod kožu a ako sám tvrdí, do tejto disciplíny sa doslova zamiloval.

„Zistil som, že nič nie je nemožné a predo mnou sú nové výzvy,“ tvrdí M. Janeček.

Slalom je ťažké porovnávať s driftom

Marian Janeček dáva toto leto svojmu bavoráku, ktorý má výlučne na drift, poriadne zabrať. Z troch doterajších kôl Slovenského pohára v drifte odjazdil dve. Tento týždeň sa chystá na 4. kolo, ktoré bude prebiehať počas ME v drifte v Prešove. Svoje skúsenosti v tejto disciplíne si stihol otestovať na Pezinskej Babe, kde sa stretla špička slovenských pretekárov, ktorí sa tejto disciplíne venujú.

„Na Slovensku je približne 25 driftérov, čo je v porovnaní s rally alebo slalomom naozaj málo. Na Pezinskej Babe som skončil dvanásty, pričom bodované časti boli pre mňa v poriadku. Podarilo sa mi získať väčší počet bodov ako je maximálny – základné body a tiež body navyše od rozhodcov, ktorým sa môj výkon páčil,“ zhodnotil M. Janeček a dodal, že drift je špecifický v tom, že sa nehodnotí čas, ale celkový vzhľad, technika jazdy, prevedenie a zvládnutie šmyku.

Svojich fanúšikov okrem toho o podujatiach, ktoré absolvuje, pravidelne informuje na svojej fanstránke na facebooku, kde nájdu aj videá. Prostredníctvom nich sa bližšie zoznámia s touto adrenalínovou disciplínou motoristického športu. Nájdu si tam i odkazy na nedávny tuningový zraz v Čeríne–Čačíne, kde prebiehala drift šou, na ktorej nechýbal ani M. Janeček. Odtiaľ pricestoval s víťaznou trofejou, pričom sa stihol blysnúť aj v slalome, v ktorom už tradične triumfoval.

Drift je pre fanúšikov veľkým lákadlom. M. Janeček tvrdí, že u divákov má väčší ohlas ako rally či slalom. Je adrenalínovejší a pre vyznavačov motoristického športu na pohľad zaujímavejší, aj keď je na Slovensku málo driftérov.

„Nechcem, aby to vyznelo ako chválenkárstvo, ale drift treba jednoducho vedieť. Zvládať šmyk naozaj nie je jednoduché. Napríklad na nedávnom podujatí v Piešťanoch bola nájazdová rýchlosť do prvej zákruty 96 km/hod, čo je viac ako maximálna povolená rýchlosť mimo obce. Treba prihliadnuť aj na to, že do zákruty treba vojsť v šmyku vyvolanom ručnou brzdou, celú ju v tejto rýchlosti oddriftovať a okrem toho sa triafať popri stanovených bodoch, ktoré treba míňať v maximálne metrovej vzdialenosti. Fakt je to náročné,“ opísal M. Janeček.

Zároveň upresnil, že pred začiatkom zákruty je vyznačená čiara, pred ktorou treba použiť ručnú brzdu. Pred čiarou tak musí byť urobený nájazdový šmyk, kde sa hodnotí uhol a rýchlosť nájazdu, následne treba zvládnuť zákrutu a až za ňou začnú rozhodcovia hodnotiť a prideľovať body. Ak pretekár spraví takzvané hodiny, končí. Celá kvalifikácia je stratená.

Laik by si mohol myslieť, že pre skúseného slalomára je drift malinou. Nie je tomu tak. Spomínané disciplíny spája akurát presnosť.

„Kužele na trati a presnosť, to je spoločné pre drift a slalom. Slalom sa jazdí v čistej, rýchlej stope. Drift v maximálnom šmyku, kedy čas nehrá úlohu. Tiež musím spomenúť, že Slovenský pohár sa jazdí vo dvojiciach, teda na trati sú zároveň dve autá, čo robí túto disciplínu ešte adrenalínovejšou. Toto ma fakt úplne dostalo. Dva vozy v tesnom závese, sledovanie trate a súpera zároveň, rýchle reakcie,“ porovnal M. Janeček a potvrdil, že súperenie dvoch áut na trati privádza do varu aj divákov.

„Ide o to, aby som v prípade, keď idem za súperom, vedel do detailu skopírovať jeho jazdu. Keď som pred ním, tak sa mu snažím ujsť. Takže musím kontrolovať nielen svoj šmyk, ale aj súperov. Okrem toho je tu väčšia pravdepodobnosť vážnych kolízií. Napokon, dve doslova na sebe nalepené autá, blížiace sa do zákruty, každé v šmyku a v rýchlosti 90 km/hod, to už človeka dokáže poriadne vyhecovať,“ doplnil pretekár, pričom skonštatoval, že na Slovensku sú pomerne bezpečné trate a pretekári nedosahujú v zákrutách takú rýchlosť ako na veľkých okruhoch v Európe.

Veľká Európa sa blíži

V dňoch 6. – 8. augusta sa Slovensko historicky po prvýkrát stane usporiadateľom európskeho šampionátu v drifte. Prešov tak bude žiť prestížnym motoristickým podujatím na najvyššej úrovni. Už dnes sa naň veľmi teší aj M. Janeček, ktorý sa predstaví v 4. kole Slovenského pohára, ktorý bude prebiehať počas spomínaného šampionátu.

„Podľa mojich informácií sa v Prešove predstaví 46 áut z Európy. Samozrejme, že o cenné trofeje zabojujú aj Slováci. Na štarte určite nebude chýbať vicemajster Európy z roku 2009 Noro Kováčik, Roman Kolesár či Roman Javorčík. Samozrejme, že i pre mňa je účasť na šampionáte veľkým lákadlom, ale finančne by som to neutiahol. Zatiaľ je mojím najväčším sponzorom moja firma MJ Tuning, takže ja. Na Európu už musí auto spĺňať všetky bezpečnostné prvky, čo je pre mňa finančne nezvládnuteľné, a tak si musím počkať. Pre zaujímavosť – jednodňové podujatie na Slovensku ma vyjde na 600 eur. V tejto sume je zahrnutá doprava, palivo, pneumatiky a štartovné. Ak sú preteky viacdňové, respektíve sa vyskytnú neočakávané udalosti (porucha auta na trati, kolízia), náklady sa rapídne zvyšujú,“ upresnil M. Janeček. Na šampionát a jeho atmosféru sa však už dnes veľmi teší. Zaujímať ho budú najmä nadupané vozy ukrývajúce pod kapotou stovky koní.

„Každý, kto chce zažiť skutočnú motoristickú parádu a adrenalín, tak práve ME v Prešove sú pre neho jedinečnou príležitosťou spoznať, o čom vlastne drift je. Verím, že aj ľudia z Novohradu a susedných regiónov si nájdu čas a vycestujú do Prešova. Bude to fakt pecka,“ dodal M. Janeček.

Zohraté duo

Neustále vylepšovačky bavoráka a golfa, smelé plány, rozrastajúca sa zbierka cenných trofejí, to je svet M. Janečeka. Kolotoč, ktorý sa nikdy nezastaví, pretože technika ide dopredu a Marian v žiadnom prípade nechce zaostať.

„Nervák je v štádiu ďalšej prestavby. Dostal nový podvozok, ktorý je fakt vynikajúci. Ak to peňaženka dovolí, tak dostane aj nový „brutálne nadupaný“ motor. Netajím sa, som maximalista a keď niečo robím, tak poriadne. Mám pri seba rovnakého zanietenca a fanatika Maťa Gombalu. Som mu veľmi vďačný, pretože je nielen spoľahlivou dvojkou v dielni, ale aj spolujazdcom na slalomovej trati a perfektným pozorovateľom a radcom pri drifte,“ zakončil M. Janeček, ktorý je majiteľom vyše stovky pohárov z rôznych motoristických podujatí. Z driftu má zatiaľ len jeden. Verí, že čoskoro k nemu pribudne ďalší.

King Of Europe Drift už tento víkend

Európska driftérska elita mieri do Prešova, aby v dňoch 6. – 8. augusta zabojovala o titul King Of Europe. V minulosti boli usporiadateľom tohto prestížneho motoristického podujatia Belgičania, Francúzi, Poliaci, Česi, Fíni, Švédi, Srbi, Rusi, Maďari, Gréci, Španieli a Rumuni. Tento týždeň k nim pribudnú Slováci. Pretekári budú na trati pod drobnohľadom medzinárodnej poroty. Horúcim spestrením podujatia budú obľúbené sexi car–wash. Šampionát spestrí spanilá jazda mestom Prešov, vystúpenia rockových kapiel a ďalší bohatý program.

(MB)

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 807
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 932
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 788
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 374
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 105
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 061
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 328
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 057
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 858
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 757
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Novohrad - aktuálne správy

Lučenčan, ktorý musel bojovať s nepriazňou osudu aj po skončení vojny.

49m
BKM Lučenec - MBK Baník Handlová.

V útočnom zápase sa z výhry radovali hostia.

3 h
Testovanie vo Fiľakove.

V meste pod Fiľakovským hradom testujú aj v nedeľu.

10 h
Ilustračné.

Plošné testovanie ľudí na ochorenie COVID-19 v centre Novohradu pokračuje aj v nedeľu 24. 1.

10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

16 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

18 h

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

17 h

Na Slovensku za uplynulý deň pribudlo 1 544 pozitívne testovaných ľudí formou PCR testov a 2 097 pozitívne testovaných antigénnymi testami.

21 h

Už ste čítali?