VEĽKÝ KRTÍŠ. Asi 1,2 milióna litrov vína plánuje vyrobiť z tohtoročnej úrody hrozna najväčší stredoslovenský výrobca vína, Agro - Movino, s.r.o., Veľký Krtíš.
„O celkovej úrode hrozna je ešte predčasné hovoriť, lebo nie je na konci. Vo všeobecnosti však môžeme konštatovať, že tí pestovatelia, ktorí včas zachytili nástup chorôb, uchránili úrodu aspoň na prijateľnej úrovni 60 - 70 % bežného roku. Tí pestovatelia, ktorí nemali prostriedky na ochranu, alebo včas nezakročili, sú tak na úrovni 20 až 30 %," uviedol riaditeľ spoločnosti Ondrej Celleng.
Minulý rok ovplyvnila predaj hospodárska kríza
Na predaj vína mala najmä začiatkom minulého roku vplyv hospodárska kríza. Neskôr sa však situácia ustálila, hlavne čo sa týkalo predaja vo veľkoobchode i maloobchode. „Pokles skôr nastal v predaji v reštauráciách," podotkol Celleng.
Slovenský konzument sa však podľa neho v posledných rokoch zaujíma oveľa viac o vína ako predtým. Rád sa o vínach učí, sleduje súťaže vín, číta literatúru. Napriek tomu ešte stále najväčší podiel na trhu s vínom tvoria takzvané stolové, lacné vína. Celleng vidí najväčší problém na trhu s vínom v poklese výmer slovenských vinohradov a v ich pomerne slabej výkonnosti, ktorá nezabezpečuje rentabilitu pestovania hrozna.
Ľudia majú radšej biele a ružové víno
„Cena priemerného, bežného konzumného akostného vína nie je na takej úrovni, aby dokázala zabezpečiť základnú rentabilitu pestovania hrozna a výroby vína,“ konštatoval. Aj oni dnes, podobne ako väčšina slovenských výrobcov vína, zaznamenali pokles konzumácia červených vín a nárast bielych a ružových v pomere 40 ku 60.
Najväčšie rezervy na Slovensku vidí práve vo vinohradníctve, v ustálenej cene hrozna, ktorá by zabezpečila rentabilitu jeho pestovania, samozrejme pri adekvátnych hektárových výnosoch. Ďalším problémom je vysoká nákladovosť predaja prostredníctvom obchodných sietí, keď sa niekedy aj 40 % fakturovanej ceny vracia rôznou formou obchodníkom, čo je neadekvátne.
Agro - Movino v súčasnosti obhospodaruje približne 100 ha vinohradov. Vinohrady sú zaradené do tzv. integrovanej produkcie, to znamená, že sú v medzifáze medzi konvenčnou a bioprodukciou. Hlavným
cieľom je pestovanie šetrné voči pôde a životnému prostrediu. Väčšiu časť produkcie zhodnocuje firma cez veľkoobchody a maloobchody. Tvorí to zhruba 90 % výroby. Ostatná produkcia sa predáva prostredníctvom reštaurácií. Spoločnosť v súčasnosti zamestnáva asi 32 ľudí, počas kampane ich počet stúpne na viac ako 50.